Martijns Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Nee, hifi wordt het niet en dat is ook niet erg. Ik was alleen de lelijke inbouwspeakers zat die ik had.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Tja, als je eenmaal begint met "slopen"......

Ik ben begonnen met het herstofferen van de motorruimte. De rand waar de dekplaat op hoort te liggen heb ik opgevuld zodat er nu enkel een gat boven de motor overgebleven is. Dit geheel wordt met carfleece bekleed. Erg handig spul want je kunt het snijden zonder af te hoeven werken en met warmte is het blijvend te vervormen.
69691534_1705924359540221_914552593500340224_n.jpg
69691534_1705924359540221_914552593500340224_n.jpg (74.83 KiB) Viewed 1396 times
Het ziet er uit dat ik genoeg van het materiaal heb.....
69620831_1705924386206885_4693125319983366144_n.jpg
69620831_1705924386206885_4693125319983366144_n.jpg (109.25 KiB) Viewed 1396 times
De rand rondom de motor is nu recht getrokken met de rest. Omdat ik toch geen dekplaat gebruik (koeling) is dit de mooiere oplossing in mijn ogen.
69519718_1705924412873549_2564818799744253952_n.jpg
69519718_1705924412873549_2564818799744253952_n.jpg (106.08 KiB) Viewed 1396 times
Het is makkelijk te snijden en vormen. De "indeukingen" waar de veerpoten zitten en de bevestiging van de gasveren komen na iets verwarmen al te voorschijn. Je moet echt oppassen met hoe veel warmte je gebruikt en je moet het aan de onderzijde verwarmen anders brand je er zo een gat in of de haren brand je af. Voordeel is dat als je een tijd gereden hebt en het lekker warm wordt het materiaal zich nog meer vormt.

Ik kwam er achter dat de plaat achter de motorruimte al gedeeltelijk vergaan was, dus die moet ik na gaan maken van een plaat triplex oid. Dus wordt vervolgd...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
Richard
Posts: 1837
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Martijns Murena

Post by Richard »

hoi Martijn, reageer je ook nog even op mijn vraag mbt tot de onderdelen die je wilde overnemen ?

bvd
Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Inde 1.6 heb ik deplaat nagemaakt van watervast triplex. Greetings from Turkey
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Kan iemand mij vertellen waar de kabel aan de onderste handel (warm/koud) naar toe hoort te gaan? Dacht naar het ventiel voorin maar dat blijkt niet zo te zijn..
Screenshot_2020-11-28 KATALOG-MURENA-KOMPLETT-INHALTSV -NEU pdf.png
Screenshot_2020-11-28 KATALOG-MURENA-KOMPLETT-INHALTSV -NEU pdf.png (256.15 KiB) Viewed 360 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Die zou naar het ventiel moeten gaan. Als uw ventiel zich in het vooronder bevindt: Er zijn er 2 die naar het ventiel gaan. Een korte die passeert onder de rempomp en een tweede een lange die passeert onder de vacuumpomp. Indien uw ventiel zich naast de interieurradiator bevindt, is het een Belgische versie en dan weet ik niet of het 1 korte is of 2 korte zijn.
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Dank je. Er zitten er dus 2 op de handel van het ventiel als ik het goed begrijp. Ik heb nu 1 korte erop zitten die naar binnen gaat, maar niet naar de bedieningshandels.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
talbotmatra
Posts: 241
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Martijns Murena

Post by talbotmatra »

benny,

Klein extra, een auto met ventiel in het interieur hoeft geen belgische auto te zijn, alle vroege Murena's hadden dit.
Murena 1.4 1980
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd van Simon Auto. Had ooit zo'n bedieningskabel nodig en hij wist direct dat het een Belgische wagen was. Volgens hem hadden alleen de Belgische wagens dat en was dat ene kabeltje niet meer te krijgen.
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Even voor de zekerheid. Er komen dus 2 kabels aan deze zilveren handel? Een vanaf de bedienimg en een naar het interieur die de klep opent?
20210105_112841.jpg
20210105_112841.jpg (840.61 KiB) Viewed 182 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
matramurena
Posts: 797
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Nog een andere vraag.. de moeren waarmee de bracket van de rembekrachtiger vast zit tegen het schot. Welke maat is dat? M7 en M8 schijnen niet te passen..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
talbotmatra
Posts: 241
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Martijns Murena

Post by talbotmatra »

Bij mij was dat M7.
Murena 1.4 1980
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Bij mij ook m7.

Wat foto's van mijn kraan.
Die sluiten vaak slecht af.
De kunst is zo af te stellen dat het samenspel van klep en kraan goed op elkaar afgesteld staan.
Ik heb hiervoor het rubber van een kraan uit een golf of andere vw te halen.
Die sluiten beter af.
Als je dit rubber vervangt gaatbde kraan zwaarder dus heb je dikkere kabels nodig.
Die kun je vinden in Lada's
Die zijn dikker.
Hier kun je ook interessante dingen vinden die passend te maken zijn voor Murena en voor weinig centen.

https://www.lada.shop/en/lada-parts/e1- ... page2.html
P1030473.jpg
P1030473.jpg (193.47 KiB) Viewed 156 times
Kraan1.jpg
Kraan1.jpg (235.46 KiB) Viewed 156 times
kraan0.2.jpg
kraan0.2.jpg (267.9 KiB) Viewed 156 times
kraan0.2.jpg
kraan0.2.jpg (267.9 KiB) Viewed 156 times
kraan3.jpg
kraan3.jpg (228.41 KiB) Viewed 156 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
Post Reply