Murena Urbain
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Die asjes van de gaskleppen trekken inderdaad nog wel eens valse lucht als er speling op zit.
Als er een mm speling in het huis op zit is het meestal wel einde verhaal, of je moet alles uit willen boren en bronzen busjes plaatsen.
Bij een normale lichte speling behoor je eigenlijk wat dik vet op de scharnierpunten aan de buitenzijde drukken, dan heb je daar geen probleem meer. (dit was vroeger zelfs standaard bij een afstelbeurt)
Als er een mm speling in het huis op zit is het meestal wel einde verhaal, of je moet alles uit willen boren en bronzen busjes plaatsen.
Bij een normale lichte speling behoor je eigenlijk wat dik vet op de scharnierpunten aan de buitenzijde drukken, dan heb je daar geen probleem meer. (dit was vroeger zelfs standaard bij een afstelbeurt)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ja, ik heb het ondervonden met een van mijn reserve carburators. Een kogellager is wat stroef gaan lopen en daardoor is de as beginnen draaien in de binnenste ring van het lager. Resultaat, voelbare speling op de as. Nochtans zijn die lagers van het gesloten type waardoor ze eigenlijk voor het leven moeten gesmeerd zijn. Maar op die plaats met warmte en benzine is het kleinste lekje al goed om het vet te verliezen.
Het idee om er langs buiten een dik vet aan te doen is zo slecht nog niet, zowel of gebied van smering als van afdichting.
Het idee om er langs buiten een dik vet aan te doen is zo slecht nog niet, zowel of gebied van smering als van afdichting.
- Attachments
-
- Resultaat van een bijna vastgelopen lager.
- DSC01431_s.jpg (68.12 KiB) Viewed 17419 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ondertussen is de carburator terug gemonteerd en draait de motor weer. De problemen met stotterig draaien met een kleine gasklepopening zijn opgelost. Alle dichtingen vervangen, ook die tussen de flens van het inlaatspruitstuk. Deze zagen er ook uitgeleefd uit.
Alleen nu nog controleren op CO uitstoot. Ik heb de carburator maar op het gevoel geregeld, max toerental en dan een kwartslag terug draaien van de stationaire sproeiers.
Prettig detail, de benzinegeur na het binnen stallen met een warme motor is nu ook weg.
Binnenkort nog eens olie verversen en ook de remolie vervangen.
We blijven bezig.
Alleen nu nog controleren op CO uitstoot. Ik heb de carburator maar op het gevoel geregeld, max toerental en dan een kwartslag terug draaien van de stationaire sproeiers.
Prettig detail, de benzinegeur na het binnen stallen met een warme motor is nu ook weg.
Binnenkort nog eens olie verversen en ook de remolie vervangen.
We blijven bezig.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Vandaag terug begonnen met de Murena zomerklaar te maken.
Eerst de remolie ververst, die was er bijna 3 jaar in. Ik heb mezelf vorig jaar bij één of andere feestdag een Eezibleed setje cadeau gedaan en dat blijkt prima te werken.
Na het verversen wil ik de remdruk eens testen door enkele keren met volle kracht het rempedaal in te drukken. Twee maal gaat het goed, een hard pedaal, maar de derde maal hoor ik achteraan een knakje en zakt het pedaal langzaam. Een plasje remolie onder het rechter achterwiel.... Alle engelen en heiligen even verwenst en dan gezien dat de bevestiging van de ontluchtingsnippel gebarsten is. (zie foto)
Door het vuil binnenin de barst moet er al vroeger een scheurtje in geweest zijn. (Waarschijnlijk is die vroeger eens te vast aangedraaid)
Ik prijs mezelf ondertussen gelukkig dat dit niet tijdens een noodstop gebeurd is...
Maar verder niet getreurd, enkele jaren geleden heb ik een reserve setje achterremmen gereviseerd, dus nu had ik er maar eentje uit stock te nemen.
Een uurtje na de ramp was het weeral terug in orde.
Morgen kleppen stellen,motorolie en filter vervangen en dan mag de Murena terug naar buiten...
Eerst de remolie ververst, die was er bijna 3 jaar in. Ik heb mezelf vorig jaar bij één of andere feestdag een Eezibleed setje cadeau gedaan en dat blijkt prima te werken.
Na het verversen wil ik de remdruk eens testen door enkele keren met volle kracht het rempedaal in te drukken. Twee maal gaat het goed, een hard pedaal, maar de derde maal hoor ik achteraan een knakje en zakt het pedaal langzaam. Een plasje remolie onder het rechter achterwiel.... Alle engelen en heiligen even verwenst en dan gezien dat de bevestiging van de ontluchtingsnippel gebarsten is. (zie foto)
Door het vuil binnenin de barst moet er al vroeger een scheurtje in geweest zijn. (Waarschijnlijk is die vroeger eens te vast aangedraaid)
Ik prijs mezelf ondertussen gelukkig dat dit niet tijdens een noodstop gebeurd is...
Maar verder niet getreurd, enkele jaren geleden heb ik een reserve setje achterremmen gereviseerd, dus nu had ik er maar eentje uit stock te nemen.
Een uurtje na de ramp was het weeral terug in orde.
Morgen kleppen stellen,motorolie en filter vervangen en dan mag de Murena terug naar buiten...
- Attachments
-
- DSC01560_s.jpg (119.25 KiB) Viewed 17302 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daar komt normaal gesproken bij een noodstop flink druk te staan.
Dat heb ik nog nooit zo gezien.
Gelukkig komt het nu naar voren want ondanks het gescheiden remsysteem kan je toch wel uitbreken bij een noodstop en een wat langere remweg hebben.
Is trouwens die nippel wel origineel?
Draad lijkt zo grof.
Groet Herman
Dat heb ik nog nooit zo gezien.
Gelukkig komt het nu naar voren want ondanks het gescheiden remsysteem kan je toch wel uitbreken bij een noodstop en een wat langere remweg hebben.
Is trouwens die nippel wel origineel?
Draad lijkt zo grof.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Herman,oetker wrote: Is trouwens die nippel wel origineel?
Draad lijkt zo grof.
Die nippel is identiek aan de andere die ik heb. Draait er ook zoetjes in met de hand, ook in een andere remcylinder.
Misschien lijkt de draad wat scherper door de lichtinval of door het feit dat er nog geen roest op zit.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit is de ontluchtingsnippel a.d onderzijde.
Die wordt normaal nooit gebruikt.
Misschien is er nog vlees genoeg om nieuw draad te tappen en een bout in te zetten onder de scheur.
Dan kun je hem nog bruikbaar maken.
Anders kan lassen ook nog natuurlijk.
Die wordt normaal nooit gebruikt.
Misschien is er nog vlees genoeg om nieuw draad te tappen en een bout in te zetten onder de scheur.
Dan kun je hem nog bruikbaar maken.
Anders kan lassen ook nog natuurlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ja Herman, dat zou nog een oplossing kunnen zijn.
Ik denk echter dat ik eerst eens ga rondkijken of ik er geen andere vind. Bij deze heb ik ook nog een barstje door en door gevonden in de lip waar de bout voor de bevestiging van de handrem zit.
Je kan natuurlijk alles repareren, maar ik hoop dat er hier en daar nog een remcylinder te vinden is, meestal worden ze afgedankt omwille van roest op de zuigers en het zijn dezelfde op Murena en Bagheera.
Maar deze weggooien ga ik zeker nog niet doen, je weet nooit.
Ik denk echter dat ik eerst eens ga rondkijken of ik er geen andere vind. Bij deze heb ik ook nog een barstje door en door gevonden in de lip waar de bout voor de bevestiging van de handrem zit.
Je kan natuurlijk alles repareren, maar ik hoop dat er hier en daar nog een remcylinder te vinden is, meestal worden ze afgedankt omwille van roest op de zuigers en het zijn dezelfde op Murena en Bagheera.
Maar deze weggooien ga ik zeker nog niet doen, je weet nooit.
- Attachments
-
- DSC01563_s.jpg (137.21 KiB) Viewed 17248 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Murena Urbain
Eindelijk nog eens wat gedaan aan mijn Murena.
Reeds jaren moest ik mij behelpen met een stok om de achterruit omhoog te houden.
Enkele weken geleden heb ik op leboncoin.fr een setje gebruikte gasveren gekocht met contacten voor de achterruitverwarming.
Ze zijn wel maar 200N in plaats van de originele 220N, maar ze slagen er toch in om de achterruit met de kofferplaat vlot te openen.
Na installatie werkte de achterruitverwarming echter niet, maar dat was snel verholpen door de contacten tussen de demper op te kuisen. Ik heb er dan ook maar een veerrondel tussen gezet zodat ik steeds een goed contact heb.
Een klein werkje maar een hele verbetering van het comfort.
Reeds jaren moest ik mij behelpen met een stok om de achterruit omhoog te houden.
Enkele weken geleden heb ik op leboncoin.fr een setje gebruikte gasveren gekocht met contacten voor de achterruitverwarming.
Ze zijn wel maar 200N in plaats van de originele 220N, maar ze slagen er toch in om de achterruit met de kofferplaat vlot te openen.
Na installatie werkte de achterruitverwarming echter niet, maar dat was snel verholpen door de contacten tussen de demper op te kuisen. Ik heb er dan ook maar een veerrondel tussen gezet zodat ik steeds een goed contact heb.
Een klein werkje maar een hele verbetering van het comfort.
- Attachments
-
- DSC01824_s.jpg (99.12 KiB) Viewed 16989 times
-
- DSC01862_s.jpg (150.36 KiB) Viewed 16989 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Murena Urbain
Dat is een mooie poster hé Urbain wat je daar hebt hangen van die murena.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Murena Urbain
Vorige week nog even gesleuteld aan de Murena.
Ik had al een tijdje last van olieverlies langs een simmerring aan het differentieel. Toen ik enkele jaren geleden al de motordichtingen vervangen heb, was ik eigenlijk vergeten om die simmerringen op het diff. mee te bestellen, deels omdat ze toen niet lekten, deels omdat ik snel terug wilde rijden.
Achteraf gezien geen verstandige beslissing gezien dat ik nu alles terug moest demonteren.
Gelukkig had ik vroeger de bouten van de draagarmen goed ingevet met kopervet zodat ze nu zonder moeite los gingen, ik heb er trouwens 2 met handkracht er kunnen uittrekken.
De simmeringen had ik bij Simon besteld. Hij levert een type van Victor Reinz dat in beide richtingen kan gebruikt worden. (zie de pijltjes in de 2 richtingen en ook de oliegeleidingslipjes )
Op de website van Reinz staat ook wat interessante info over simmerringen. Hier een korte samenvatting...
Dichtingen zoals simmerringen zijn nooit volledig dicht.
Tijdens het draaien zou er een opening van ongeveer 1µm (1 duizendste mm) ontstaan tussen de as en de dichting.
Hierdoor kan er een klein beetje olie tussen de as en de dichting komen.
Dit dient voor het smeren van de dichting. Door de draaiende delen ontstaat er namelijk hitte en sleet. De bewuste lek van een beetje olie voorkomt dus slijtage aan de dichting. Wel moet een volledige dichting gegarandeerd zijn bij stilstand.
Het is dus normaal dat een simmerring aan de buitenzijde een beetje vettig aanvoelt.
Na alles opnieuw gemonteerd te hebben lijkt het probleem opgelost en mag ik terug meer dan één keer op iemand zijn oprit parkeren...
Ik had al een tijdje last van olieverlies langs een simmerring aan het differentieel. Toen ik enkele jaren geleden al de motordichtingen vervangen heb, was ik eigenlijk vergeten om die simmerringen op het diff. mee te bestellen, deels omdat ze toen niet lekten, deels omdat ik snel terug wilde rijden.
Achteraf gezien geen verstandige beslissing gezien dat ik nu alles terug moest demonteren.
Gelukkig had ik vroeger de bouten van de draagarmen goed ingevet met kopervet zodat ze nu zonder moeite los gingen, ik heb er trouwens 2 met handkracht er kunnen uittrekken.
De simmeringen had ik bij Simon besteld. Hij levert een type van Victor Reinz dat in beide richtingen kan gebruikt worden. (zie de pijltjes in de 2 richtingen en ook de oliegeleidingslipjes )
Op de website van Reinz staat ook wat interessante info over simmerringen. Hier een korte samenvatting...
Dichtingen zoals simmerringen zijn nooit volledig dicht.
Tijdens het draaien zou er een opening van ongeveer 1µm (1 duizendste mm) ontstaan tussen de as en de dichting.
Hierdoor kan er een klein beetje olie tussen de as en de dichting komen.
Dit dient voor het smeren van de dichting. Door de draaiende delen ontstaat er namelijk hitte en sleet. De bewuste lek van een beetje olie voorkomt dus slijtage aan de dichting. Wel moet een volledige dichting gegarandeerd zijn bij stilstand.
Het is dus normaal dat een simmerring aan de buitenzijde een beetje vettig aanvoelt.
Na alles opnieuw gemonteerd te hebben lijkt het probleem opgelost en mag ik terug meer dan één keer op iemand zijn oprit parkeren...
- Attachments
-
- DSC01951_s.jpg (153.03 KiB) Viewed 16844 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Murena Urbain
Ze moeten altijd 2 richting seals zijn.
Je rijdt immers wel is achteruit.
Op de 1.6 heb ik met dubbele lip gezet.
Dat is nu 2 jaar dicht maar inderdaad zie je wat vettigheid op de seal ontstaan.
Oliedicht is een utopie bij deze auto's, maar als je alles vers houd aan dichtingen kan het wel is even een tijdje droog zijn.
Herman
Je rijdt immers wel is achteruit.
Op de 1.6 heb ik met dubbele lip gezet.
Dat is nu 2 jaar dicht maar inderdaad zie je wat vettigheid op de seal ontstaan.
Oliedicht is een utopie bij deze auto's, maar als je alles vers houd aan dichtingen kan het wel is even een tijdje droog zijn.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Murena Urbain
Tijdens een onbewaakt moment even een tooltje gemaakt voor het vastzetten van de ringmoer van de buitenspiegel.
- Attachments
-
- DSC02483_s.jpg (171.13 KiB) Viewed 15564 times
-
- DSC02481_s.jpg (128.08 KiB) Viewed 15564 times
-
- DSC02478_s.jpg (94.13 KiB) Viewed 15564 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Murena Urbain
Meer moet dat niet zijn. Handig om de ringmoer los en vast te draaien. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Murena Urbain
Hier enkele foto's van de ombouw van het interieur. Het oude Yves-Saint-Laurant interieur is vervangen door een lederen interieur (ex Richard).
Van het oude interieur ging de legende dat één van de laatste Murena's die geproduceerd werden er eentje was voor Yves-Saint-Laurant. De vorige eigenaar vond het dan gepast (ook omdat de originele stoffen niet meer verkrijgbaar waren) om er een Yves-Saint-Laurant stofje in te plaatsen. Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar het klinkt toch goed...
Het oude interieur was nog in degelijke staat, maar ik was er wat op uitgekeken en toen Richard zijn lederen interieur te koop stelde was het snel beslist. In het leder oogt de Murena heel wat meer geraffineerder.
Hier enkele foto's voor en na....
Van het oude interieur ging de legende dat één van de laatste Murena's die geproduceerd werden er eentje was voor Yves-Saint-Laurant. De vorige eigenaar vond het dan gepast (ook omdat de originele stoffen niet meer verkrijgbaar waren) om er een Yves-Saint-Laurant stofje in te plaatsen. Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar het klinkt toch goed...
Het oude interieur was nog in degelijke staat, maar ik was er wat op uitgekeken en toen Richard zijn lederen interieur te koop stelde was het snel beslist. In het leder oogt de Murena heel wat meer geraffineerder.
Hier enkele foto's voor en na....
- Attachments
-
- DSC02585_s.jpg (163.2 KiB) Viewed 13565 times
-
- DSC02584_s.jpg (153.04 KiB) Viewed 13565 times
-
- DSC02591_s.jpg (138.83 KiB) Viewed 13565 times
-
- DSC02592_s.jpg (94.93 KiB) Viewed 13565 times
-
- DSC02594_s.jpg (112.55 KiB) Viewed 13565 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Murena Urbain
Urbain dat ziet er goed uit, leuk verhaal van je oud interieur maar een fabel. Over smaak valt niet te discussiëren maar persoonlijk vind ik het nieuwe veel




- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Murena Urbain
Dat ziet er super uit ! Fijn dat het een eigenaar heeft die het weet te waarderen !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Murena Urbain
Ziet er weer gelikt uit.
MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI

MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI



Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Murena Urbain
Prachtig!!!!!!!!
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Murena Urbain
Dat is wat ik noem een upgrade.
Ziet er chique uit.
De Murena had eigenlijk tijdens de produktie die optie al moeten hebben.
Bij een haan hoort Pied de poule maar dit ziet er veel beter uit.
Ik weet niet wat Fransen heeft doen besluiten stoffen uit Versailles te gebruiken.
Dit maakt de auto veel aantrekkelijker.
Herman
Ziet er chique uit.

De Murena had eigenlijk tijdens de produktie die optie al moeten hebben.
Bij een haan hoort Pied de poule maar dit ziet er veel beter uit.
Ik weet niet wat Fransen heeft doen besluiten stoffen uit Versailles te gebruiken.
Dit maakt de auto veel aantrekkelijker.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Murena Urbain
Klasse , zeer mooi.
Alhoewel ik die oude ook niet lelijk vond. Daar kun je nog iemand anders mee blij maken en de kosten iets recupereren.

Alhoewel ik die oude ook niet lelijk vond. Daar kun je nog iemand anders mee blij maken en de kosten iets recupereren.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Murena Urbain
Ja dat ziet er zeer mooi uit prachtig.
grt harry de matra.
grt harry de matra.