Andere dichtingsringen ( sigmenten) op een 1600-motor
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Andere dichtingsringen ( sigmenten) op een 1600-motor
Ik ben bezig een motor te vernieuwen van schelpen en dichtingsringen. De lagerschalen zijn reeds geplaatst en de krukas draait perfect rond. Het probleem echter zijn de dichtingsringen op de zuigers. Er zitten nieuwe op maar de zuigers spannen geweldig in de cilinders. Ik kan de krukas ronddraaien maar volgens mij moet ik teveel kracht steken om ze rond te krijgen. Ik heb de B-set besteld omdat op het blok alle cilinders aangeduid zijn met een B. Zou ik te grote dichtingsringen gekregen hebben, heb ik te grote ringen besteld, of is dat normaal dat de nieuwe ringen zo moeilijk schuiven in de cilinder?
-
- Posts: 51
- Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
- Location: Nederland Rotterdam
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
er bestaan systemen om een cilinder te honen, zijn 3 slijpstenen die spannen tegen de wand van de cilinder en worden aangedreven door een boormachine, de autoshop moet je zeker verder kunnen helpen.Uzumaki wrote:Hey Benny,
Heb je eerst de zuigerveren zonder zuiger in de cilinders geplaats,en de opening opgemeten?
Als die opening te klein is,kun je die door middel van een vijl voorzichtig iets groter maken,tot je de juiste opening hebt verkregen.
hopelijk heb je wat aan deze info
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Benny,
Ik heb nog nooit segmenten vervangen, maar dat de krukas zo moeilijk draait lijkt me niet normaal. Denk er wel aan dat er normaal olie tegen de cilinderwanden hangt en op de lagerschalen, waarschijnlijk ben je nu droog bezig!!!
Heb je de zuigers vlot in de cilinders gekregen???
Ik heb nog nooit segmenten vervangen, maar dat de krukas zo moeilijk draait lijkt me niet normaal. Denk er wel aan dat er normaal olie tegen de cilinderwanden hangt en op de lagerschalen, waarschijnlijk ben je nu droog bezig!!!
Heb je de zuigers vlot in de cilinders gekregen???

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb de zuigers redelijk vlot in de cilinders gekregen. Maar zo naar onderen krijgen was moeilijker. Er is overal olie op, dus daar ligt het niet aan. De krukas draait soepel rond zonder de drijfstangen. Wanneer de zuigers op hun bonvenste stand of onderste stand staan gaat het normaal. Maar daar tussen is het moeilijker.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Benny Heb je de cilinders wel opgeruwd met een roterende wetsteen?
Dan lopen de veren ook beter in.
Wel even de maximale speling in het oog houden tussen de zuigers en cilinders.
Cornelis zit deze week in Zuid Frankrijk.
Misschien naar een D-Jet an het kijken?
Dan lopen de veren ook beter in.
Wel even de maximale speling in het oog houden tussen de zuigers en cilinders.
Cornelis zit deze week in Zuid Frankrijk.
Misschien naar een D-Jet an het kijken?

Last edited by oetker on Tue Jun 09, 2009 9:48 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
Beste benny,
Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen. Dit zorgt er ook voor dat je betere smering krijgt. Omdat de oude zuigerveren de cylinderwand polijsten.
Ik heb in mijn stage tijd bij DEUTZ veel motoren reviseerd. Van een paar oude mannen heel veel geleerd.
hoop dat je hier wat aan hebt.
groet Fjodor
Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen. Dit zorgt er ook voor dat je betere smering krijgt. Omdat de oude zuigerveren de cylinderwand polijsten.
Ik heb in mijn stage tijd bij DEUTZ veel motoren reviseerd. Van een paar oude mannen heel veel geleerd.
hoop dat je hier wat aan hebt.
groet Fjodor
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote Fjodor
--------------
Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen.
===================================
Inderdaad, zo veel mogelijk ovaliteit er uit halen.
Zo heb ik het ook geleerd van een oude baas, toen ik de veren van een mini motor verving.
Scheelt olieverbruik.
Een zuigerveer is namelijk rond en niet ovaal.
Als dat niet voldoende lukt binnen de tolleranties, dan moet je aan uitboren gaan denken naar de volgende overmaat.
--------------
Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen.
===================================
Inderdaad, zo veel mogelijk ovaliteit er uit halen.
Zo heb ik het ook geleerd van een oude baas, toen ik de veren van een mini motor verving.
Scheelt olieverbruik.
Een zuigerveer is namelijk rond en niet ovaal.
Als dat niet voldoende lukt binnen de tolleranties, dan moet je aan uitboren gaan denken naar de volgende overmaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik stel deze vraag omdat een vriend van mijn zoon een murena wil aankopen. Daarom had ik graag de mogelijkheden van deze motor geweten.GODFRIED wrote:Hoeveel km kan een murena 1.6 motor aan???
Jurgen schrijft "250000km"
Wat zijn jullie ervaringen???? Of maak ik beter een nieuwe topic aan??

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Toen ik op zoek was, stond er bij Car-joy 1 met 350.000 km op de klok.
Volgens zeggen met de 1e motor.
Liep nog steeds goed.
Deze motoren kunnen echt veel aan, mits wat ondehoud en min of meer normaal bereden.
Volgens mij stammen ze rechtstreek van de 1100 techniek af, en daar weet ik uit ervaring van dat ze veel km's aankunnen.
Volgens zeggen met de 1e motor.
Liep nog steeds goed.
Deze motoren kunnen echt veel aan, mits wat ondehoud en min of meer normaal bereden.
Volgens mij stammen ze rechtstreek van de 1100 techniek af, en daar weet ik uit ervaring van dat ze veel km's aankunnen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
We moeten er toch vanuit gaan dat de meeste murena's nu ongeveer 200000 km gemaakt hebben, er worden verschillende aangeboden die rond deze km stand zitten. Om dadelijk een motor te reviseren daar sta je als jonge gast niet zo dadelijk op te kijken, dit kan later nog als het matravirus hem goed te pakken heeft!! 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Zondag de motor voorzien van de standaard dichtingsringen. Het gaat al beter. Je kan je afvragen of het nodig is om een motor die zo weinig kilometers heeft te openen. Wel ik moet dat toch bevestigen. De volgende zaken zijn naar boven gekomen. Een klep was ingeroest aan zijn zitting en kon niet meer gebruikt worden. De klep kon nooit meer volledig afsluiten. In de cilinderkop was een barst van de cilinder naar de bougie. We konden mooi de barst zien tot in de schroefdraad. Zonder de motor open gedaan te hebben konden we dat nooit ontdekt hebben en zou waarschijnlijk binnen de kortste keren de motor opnieuw open liggen.
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Benny, ik val steeds in herhaling, maar als je een motor niet draaiend uit een auto kan halen op het moment dat je hem nodig hebt(wetende dat deze in orde is goed draaien en een gelijke compressie), dan ben je steeds verplicht om de motor open te maken en hem volledig te kontroleren.
Als een motor lange tijd stil staat zowel in een auto, als op een pallet in je magazijn, zou je deze vol olie moeten kappen en dus eveneens op de pistons en in de in- en uitlaatkanalen. Met andere woorden nokvol.
Niemand doet dit, met als gevolg in gevreten klepzittingen, segmenten die gaan vastzitten enz, maar dan nog als je deze dan gaat gebruiken is het nodig dat je het ding uit elkaar haalt en op zijn minst voorziet van nieuwe dichtingen al om.
Het is redelijk wat werk, maar achteraf heb je er eens zoveel plezier van.
Mvg,
Matra 530 LX
Als een motor lange tijd stil staat zowel in een auto, als op een pallet in je magazijn, zou je deze vol olie moeten kappen en dus eveneens op de pistons en in de in- en uitlaatkanalen. Met andere woorden nokvol.
Niemand doet dit, met als gevolg in gevreten klepzittingen, segmenten die gaan vastzitten enz, maar dan nog als je deze dan gaat gebruiken is het nodig dat je het ding uit elkaar haalt en op zijn minst voorziet van nieuwe dichtingen al om.
Het is redelijk wat werk, maar achteraf heb je er eens zoveel plezier van.
Mvg,
Matra 530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Benny,
Dat zijn fouten die je zeker nog veel ergernis hadden bezorgt indien je de motor niet had gereviseerd. De barst in de cilinderkop dat was wel even schrikken!! Een segment dat vastzit zie je zo niet en klep die niet meer volledig kan sluiten geeft ook problemen.
Maar goed dat je de motor hebt gedemonteerd.
Jean,
Goede voornemens, een motor vol olie doen dat zou inderdaad moeten gebeuren maar ik het het ook niet gedaan. Ik heb alleen olie op de zuigers gezet.
Succes
Dat zijn fouten die je zeker nog veel ergernis hadden bezorgt indien je de motor niet had gereviseerd. De barst in de cilinderkop dat was wel even schrikken!! Een segment dat vastzit zie je zo niet en klep die niet meer volledig kan sluiten geeft ook problemen.
Maar goed dat je de motor hebt gedemonteerd.
Jean,
Goede voornemens, een motor vol olie doen dat zou inderdaad moeten gebeuren maar ik het het ook niet gedaan. Ik heb alleen olie op de zuigers gezet.
Succes

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Jean, het is dankzij jou tips dat ik de motor uit elkaar gehaald heb.
We hebben de motor laten starten en draaien voor de aankoop. De motor stond koud bij het starten en startte gemakkelijk. Hij stak geen lucht naar het uitzetvat. De uitlaatrook was ook normaal. Dus op het eerste zicht was het een goede basis om te starten. Het is ook daarom dat ik de huidige eigenaar heb aangeraden om de motor te openen en alles te vernieuwen. Zo weet je of er iets mis is of niet met de motor. Nogmaals dank Jean voor de tips. De motor zal zondag normaal voor de eerste maal opnieuw draaien, dus duimen maar dat alles normaal verloopt.
We hebben de motor laten starten en draaien voor de aankoop. De motor stond koud bij het starten en startte gemakkelijk. Hij stak geen lucht naar het uitzetvat. De uitlaatrook was ook normaal. Dus op het eerste zicht was het een goede basis om te starten. Het is ook daarom dat ik de huidige eigenaar heb aangeraden om de motor te openen en alles te vernieuwen. Zo weet je of er iets mis is of niet met de motor. Nogmaals dank Jean voor de tips. De motor zal zondag normaal voor de eerste maal opnieuw draaien, dus duimen maar dat alles normaal verloopt.
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Benny, dan nog misschien een extra tip voor in de toekomst: als je een motor laat proefdraaien als test voor de aankoop deze steeds warm laten draaien en dus goed warm. Als er dan ergens een scheur is, dan gaat zich dat wel laten merken.
Ik heb BMW's over de vloer gehad die koud draaide als een fluitje van een cent, maar eens op temperatuur was het wel iets anders.
De Bmw zescilinder motoren waren zeer zwak op het gebied van scheuren in de cilinderkoppen.
Een compressietest altijd met koude motor en daarna met warme en als dat allemaal ok blijft dan kan je vrij zeker zijn dat er weinig of niets aan de hand is.
Mvg,
Matra 530 LX
Ik heb BMW's over de vloer gehad die koud draaide als een fluitje van een cent, maar eens op temperatuur was het wel iets anders.
De Bmw zescilinder motoren waren zeer zwak op het gebied van scheuren in de cilinderkoppen.
Een compressietest altijd met koude motor en daarna met warme en als dat allemaal ok blijft dan kan je vrij zeker zijn dat er weinig of niets aan de hand is.
Mvg,
Matra 530 LX