De vorige eigenaar had er al een nieuwe carburateur en diverse onderdelen aan de ontsteking vervangen.
Als ik de onteking op tijd zette (10 graden voor BDP) dan pingelde de wagen bij flink gas geven.
Als ik de zaak op 8 graden voor BDP zette dan was er geen probleem, maar ralenti (stationair) klonk niet denderend.
Ook hield de wagen nogal in.
Al veel gepuzzeld met afstellingen aan carburateur en ontsteking, alsook het hele vacuumcircuit nageplozen maar optimaal was het niet te krijgen.
Van de week een nieuwe verdeelkap en rotor gehaald bij Carjoy voor de 2.2.
Toen ik de boel er op wilde zetten, bleek dat dus niet te passen

Nader onderzoek aan de ontsteking leerde dat hier niet de juiste ontsteking op zat.
Deze er maar is afgehaald.
Was maar een klus van 2 uur, want daar rechts iets aan de motor doen is dikke pret.
Je moet wel vinger van rubber hebben om daar tussen te komen, en we hebben diverse sleutels 14 verbogen en afgeslepen om de ontsteking er af te krijgen.


Je kunt daar gewoon geen slag maken met een sleutel.
Uiteindelijk toch gelukt en maar is kijken wat er dan wel op zit.



Een ontsteking van Ducelier dus, met nummer 525281A
Dat klopt dus niet.
Er hoort er 1 van Bosch op te zitten.
Na wat speurwerk bleek deze ontsteking thuis te horen op een Tagora.
Ze zeggen wel dat de Tagora dezelfde motor heeft, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze ontsteking heel andere vervroegingskarakteristieken heeft.
Nou had ik in de doos onderdelen die er bij zaten een ontsteking gezien, en wel deze.

Een ontsteking van Bosch met nummer 0237002069.
Deze is de originele voor de 2.2.
De vraag is, waarom zit deze ontsteking er niet op.
Er zat geen speling op de as, en de Hal sensor werkt prima.

Het spulletje maar is mee naar de Garagist genomen, om maar vooral het juiste gereedschap voor de klus te hebben.
Daar aangekomen was Kees net zijn 3e Porsche 924 aan het verkrachten, mijn net gewassen Murena in een wit laagje zettend



Het spulletje er maar is ingebouwd (weer 2 uur tobben).
Gelijk maar even een beter lucht filter ingebouwd.


Wat een lelijk ding, maar ze hadden even geen zwarte.
Zoek nog wel een keer een iets minder bling doosje.
Gelijk alle luchtfilter bende gedemonteerd.
Dat geeft een klap ruimte, en toen kwam ik een olielek tegen bij het klepje van de nokkenas.
De olie heeft rijkelijk langs de cilinderkop gelopen, want die is mooi schoon op de plek van het lek.

De pakking daarachter is ook flinterdun, dus maar even met vloeibare gasket wat dikker gemaakt.
Gelijk maar een beugeltje gemaakt om de gaskabel te geleiden, want die hing een beetje in het niets.
We hebben de carburateur opnieuw afgesteld, en in het volgende filmpje kun je het resultaat horen.
http://www.youtube.com/watch?v=f6b1P7eakSk
Heb er even stukje mee gereden.
Heb het gevoel er 30 pk bij te hebben.
Alle vervelende dingetjes zoals inhouden, bokken zijn er uit.
De motor loopt voor het eerst fantastisch mooi.
Heb de auto ook lichter gemaakt.
Dit is er allemaal af gekomen.

Moraal van dit verhaal.
Wat ze ook zeggen, bouw in een 2.2 nooit een ontsteking van een Tagora.
De vervroeging is gewoon heel anders.
Herman