Page 1 of 1

Velgen info

Posted: Thu May 03, 2007 7:34 am
by Vollegaaz
Ik wil de bagheera zo origineel mogelijk houden, enkel de velgen wil ik vervangen door andere exemplaren, geen reuze-wielen zoals je nu wel vaker ziet, maar gewoon de klassieke ATS velgen van destijds (m'n vader z'n Bagh had er ook)
Nu, deze velgen zijn redelijk moeilijk te vinden tenzij dan in Duitsland, om een miskoop te vermijden had ik graag de correcte Steek en ET waarde geweten van de Bagheera, ik kan het nergens terugvinden, en zo de gatafstand meten vind ik maar niks.

Posted: Thu May 03, 2007 12:48 pm
by GODFRIED
Heb je stalenvelgen op je bagheera?

Persoonlijk vind ik de originele aluminiumvelgen het mooiste op een bagheera!!
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak en daar valt niet over te discuteren. :wink:
Ik zal ook eens zoeken in mijn boek of ik daar maten in kan vinden!

Posted: Thu May 03, 2007 12:56 pm
by GODFRIED

Posted: Thu May 03, 2007 1:09 pm
by Vollegaaz
Godfried, het zijn idd die velgen die ik zoek, k'had al een paar keer kontakt met die verkoper, de velgen doet die voorlopig niet weg zolang de rest niet verkocht raakt.

Zodus ....

Posted: Thu May 03, 2007 5:47 pm
by benny
Normaal zijn het dezelfde afmetingen die Fiat gebruikt voor zijn velgen.

Posted: Sat May 05, 2007 12:43 am
by Vollegaaz
bon, enige navraag leerde me dat de steek 4x98 zou zijn, kan iemand dat hier bevestigen ?

Posted: Sat May 05, 2007 7:48 pm
by georges1
Steek is 4*98 zoals bij alle Simca en Fiat uit die periode

Posted: Sun May 06, 2007 12:06 am
by Vollegaaz
Ok bedankt voor de bevestiging !

Posted: Sun May 06, 2007 10:49 am
by GODFRIED
Ik wist het ook niet :oops:

Posted: Sun May 06, 2007 11:55 am
by henk wouterse
er zijn ook verloop bouten zodat je steek 100 kan monteren, daar zijn er veel meer van in omloop
hier op mijn oude bagheera zitten de cupvelgen van ats ook steek 100 en 15 inch et weet ik niet meer
Image

re

Posted: Sun May 06, 2007 12:18 pm
by erwin
steek van een bagheera is idd 98, hetzelfde als fiat alfa en lancia, ook past steek 100 van opel bmw en vw, wel de 4 gaats natuurlijk!
het probleem is dat ik best wel wat aan onderdelen heb liggen zoals ook de lm velgen van een bagheera, maar het naar belgie krijgen is nogal lastig, ik kom er niet zo vaak, en ben bij de laaste meeting ook best even onderweg geweest!
trouwens op de velg staat ook het bouwjaar , dat is het getal in het blokjes patroon!

velgen

Posted: Sun May 06, 2007 12:22 pm
by erwin
ook 13 inch alleen wel compleet aangepast van een chevrolet monza

Posted: Tue May 08, 2007 5:22 am
by GODFRIED
henk wouterse wrote:er zijn ook verloop bouten zodat je steek 100 kan monteren, daar zijn er veel meer van in omloop
hier op mijn oude bagheera zitten de cupvelgen van ats ook steek 100 en 15 inch et weet ik niet meer
Image
Van die verloop bouten had ik nog nooit gehoord. Ik kan het me ook moeilijk voorstellen hoe dit dan past en in het middepunt blijft? :wink:

Posted: Tue May 08, 2007 8:32 am
by Vollegaaz
mja, daar ben ik ook wat argwanend over, k'vermoed dat je die verloopbouten kan vergelijken met spoorverbreders, een spacer die met verzonken bouten op de oorspronkelijke gaten gemonteerd wordt en op die plaat zitten dan andere gaten op 4x100, k'heb er nog niet meteen een tekening of afbeelding van teruggevonden.

anderzijds, de ATS classic worden naar je hoofd gegooid in de steek 4x100, dus misschien t'overwegen waard ? :roll:

Posted: Tue May 08, 2007 9:07 am
by Vollegaaz
hier zo'n adapters :

Image


Image

22mm dikte in dit geval, lijkt me wel degelijk...

ET velgen

Posted: Tue May 08, 2007 9:08 am
by georges1
Hierbij een beetje uitleg:

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg
ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm
meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.

Posted: Tue May 08, 2007 9:48 am
by Vollegaaz
ondertussen nog iets wijzer geworden, om de steek 4X98 naar 4x100 op te vangen gebruikt men schuifbouten, dit wordt vaak gedaan lijkt, je kan echter max 2mm steekverloop opvangen wat me ook logisch lijkt.

je hebt verschillende uitvoeringen,

met koperen ring
Image


kompleet in staal

Image

slechts 3,50 euro t'stuk.

Posted: Tue May 08, 2007 11:26 am
by GODFRIED
Georges,
Zeer goede uitleg. Dit is nieuw voor mij. :wink:

Vollegaaz,

Schuifbouten!! Ben je zeker dat het mogelijk is om 2mm op te vangen met deze bouten? Op mijn escort zitten ook van die bouten, ze gelijken er toch op!
Niet te geloven wat ze allemaal uitvinden! :wink:

Posted: Tue May 08, 2007 8:19 pm
by henk wouterse
die verloop bouten werkt gewoon goed, je velg moet wel gecentreerd zijn dus het gat moet passen , is het te groot hebben ze hier ook weer ringen voor is het te klein kun je altijd uitdraaien , er is veel mogelijk.

Je hebt wel een lage Et nodig ik dacht voor 7j et 25 is deze te hoog kun je die weer opvangen met spacers en lange bouten, ik heb er ook spacers op zitten [murena] met mijn orginele velgen staat toch wat breder en blijft toch orgineel.

Posted: Wed May 09, 2007 5:08 am
by GODFRIED
Er zijn zoveel mogelijkheden dat een mens het niet allemaal kan weten. Maar zoals je ziet er valt op dit forum nog veel te leren. Dat er spoorverbreders bestonden dat wist ik maar van de rest had ik nog nooit gehoord.:wink:

Posted: Fri May 11, 2007 9:01 am
by Vollegaaz
Deze site kwam ik tegen tijdens een van m'n surftochten, kan misschien ook voor jullie interessant zijn, je kan er bandenmaten mee calculeren en zien welke afwijkingen een andere bandenmaat teweegbrengt, allee ik vond het toch handig :oops:

klikkerdeklik

Posted: Fri May 11, 2007 10:57 am
by Sien
hmm, in inches is niet zo ideaal...

ik heb ooit zelf zo'n rekenschema ontworpen, ik zal hem bijvoegen...

:D

Posted: Fri May 11, 2007 12:10 pm
by Vollegaaz
Sien wrote:hmm, in inches is niet zo ideaal...

ik heb ooit zelf zo'n rekenschema ontworpen, ik zal hem bijvoegen...

:D
je kan het ook in metric zetten hoor :wink:

Posted: Fri May 11, 2007 12:13 pm
by Sien
Vollegaaz wrote:
Sien wrote:hmm, in inches is niet zo ideaal...

ik heb ooit zelf zo'n rekenschema ontworpen, ik zal hem bijvoegen...

:D
je kan het ook in metric zetten hoor :wink:
ah jah... ik zie het... pardon !!

Posted: Sat May 12, 2007 5:03 am
by GODFRIED
Om de bandenmaat en de tellerafwijking duidelijk te zien gebruik volgende site. :wink:


http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm