Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ALAIN VAN AKEN wrote:Roulement is in clubstock 30568900, contacteer Godfried.
De welke, dat is de vraag, of zoals matrafan zegt, 1mm smaller is volgens mij voldoende om dit te veroorzaken.

k'ga voor alle veiligheid de ander kant ook uit mekaar gooien en nameten.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vreemde zaak! Ziet er naar uit dat het lager verplaatst is of dat de as te kort is!!
Op het eerste zicht geen stukken aan het lager is misschien zelfs nog in orde?
Aan de voorzijde is het lager niet verschoven want dan zag je het. Ik zie geen spel tussen het wiellager en de plaats waar het is ingeperst.
Ben benieuwd wat het mag zijn. :o
Succes met de herstelling.

Als het een klein scheurtje is in de stofhoes is kun je dit perfect herstellen met tec7. Goed ontvetten aan de buitenzijde en een laagje opsmeren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De roulementen achter zijn veranderd vanaf kas 38516
Tot kas 38515 is 0013881300 de juiste ref
Van kas 38516 is 0017540300 de juiste ref (=30568900)

Laat het ons weten.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vandaag een dag in de garage doorgebracht, eerst de cardan er onderuit gehaald en nogmaals op speling gecheckt. Uiteindelijk toch maar een andere cardan in orde gemaakt, tripode op 57? gezet, alles goed gereinigd/ontvet, en andere manchetten en nieuw vet (de voorgeschreven hoeveelheid vet netjes afgewogen op de keukenweegschaal-niet aan t'vrouwtje vertellen :lol: )

Het rollement netjes uitgewassen, opgemeten, niks mis mee, teruggeplaatst. Vervolgens alles gemonteerd en een testritje gemaakt, hoera, het geschommel rond de 90km/u is verleden tijd, dat werd tijd. Ofwel zit er dus een slag in de oorspronkelijke cardan, ofwel toch teveel speling, k'heb niet naar de stand van de tripode gezien, dat zou eventueel ook nog de oorzaak kunnen geweest zijn.

Alles bij mekaar toch een dag mee zoet geweest, wel eerst een uurtje bezig geweest met kriksteun in mekaar te lassen om de arm naar beneden te drukken zoals Godfried, werkt trouwens prima, goede tip.

Image
Last edited by Vollegaaz on Wed Nov 11, 2009 9:02 pm, edited 1 time in total.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

En het probleem van het inlopen op de draagarm?

Hebt ge hier verder nog iets gevonden?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

wel, dat was me aanvankelijk onduidelijk, daarnet met de montage viel mijne frank. Ik trek de centrale moer steeds op koppel als het wiel op de grond staat, maar met die ATS velgen ben ik genoodzaakt om een verlengstuk op de momentsleutel te steken omdat de moer nogal diep zit daarmee, om dat te omzeilen steek ik even een origineel wiel zodat ik zonder verlengstuk aan de moer kan. Wat heb ik nu gemerkt, de bouten voor mijn ATS velgen zijn langer, daarmee heb ik de vorige keer mijn originele velg(stalen reservewiel) even vastgezet, die komen dus door de remschijf net tegen de draagarm met de originle velg, even buitenrijden was blijkbaar voldoende om dit te veroorzaken :oops:

Dom maar ja, k'was al bij dat dat raadsel opgelost was.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mooi dan is dat probleem ook weer van de baan.

Gelukkig was het niet zo erg, zag er in eerste instantie wel zo uit.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

klopt, daar heb ik een week zitten op kijken zonder iets te vinden :oops:

Ik las daarnet in jouw steekas topic dat je de hoeveelheid vet niet wist, aan de kant diferentieel 145gr, kant wiel 280gr, wat behoorlijk veel is, mijne pot Mos2 vet is goed geslonken.
Bagheera X '78
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gelukkig maar dat het hierbij is gebleven.

Maar gooi dan maar gauw een paar normale moeren bij het reservewiel in de bak, anders kun je nog niet verder na een wielwissel langs de baan. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

dat heb ik daarnet gedaan :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz wrote:

Ik las daarnet in jouw steekas topic dat je de hoeveelheid vet niet wist, aan de kant diferentieel 145gr, kant wiel 280gr, wat behoorlijk veel is, mijne pot Mos2 vet is goed geslonken.
Is dat niet een beetje overdreven zoveel vet!!
Ik dacht dat het 90 gr vet was!!!! Ik vond 90 gr al veel. Heb ik dan te weinig vet in mijn koppelingen zitten??? Als dat zo moet zal ik dit aanpassen.
Van waar komen die gegevens??

Ik zie dat je een ledlamp gebruikt, zijn handige lampen h
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

De hoeveelheid vet heb ik teruggevonden in een service mededeling van 1979, ivm het onderhoud aan de steekassen, wel rekening mee houden dat alles eerst zuiver moet zijn en er echt niks vet mag achterblijven alvorens de nieuwe hoeveelheid vet aan te brengen.
Het lukt wel, die 145gr ging vrij vlot, die 280gr was iets moeilijker, maar ik verschoot ook wel van de hoeveelheid, maar t'gaat wel.

Jean zal dit vermoedelijk wel kunnen bevestigen.

De steekassen zelf zijn sinds midden '78 ook anders aan de wielzijde, vandaar dat er 2 soorten rollementen zijn mijn inziens. Dus toch altijd goed opletten met het onderling verwisselen van steekassen die je nog in reserve hebt.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan moet ik het vet bijvullen. :o

Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Vollegaaz,

De hoeveelheden kloppen en dit natuurlijk voor cardan-koppelingen die hellemaal ontdaan zijn van hun oud vet.

Wat betreft de wijzigingen door de jaren heen bij elk type Matra, dit is belangrijker dan het reparatieboek, want we zijn allemaal technisch genoeg onderlegt om aan deze auto's te werken.

Het zijn die wijzigingen die er kunnen voor zorgen dat men onbewust fouten maakt met vervelende gevolgen allerlei.

Dat is ook een van de redenen dat ik een hele tijd terug een oproep heb gedaan onder de leden om alles wat binnen de club aan service -mededelingen aanwezig is te verzamelen en dat eveneens te digitaliseren.
Maar enkel George heeft hier gereageerd.
Misschien dat er toch nog eens over nagedacht kan worden en dan uiteindelijk werk van gemaakt.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, t'zit em dikwijls in de details, maar net die details maken soms een wereld van verschil.

Mijn handboek is jammer genoeg niet kompleet, hier en daar ontbreken pagina's, en natuurlijk net degene die je t'meest nodig hebt, maar soms komt er nog wat bruikbaars uit.
Ik spring zo vlug ik kan bij Urbain binnen om alvast een deel scanwerk op te halen, als ik dan even op kantoor kan binnenwippen ga ik alvast aan de slag...
Bagheera X '78
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb Godfried eens een CD gestuurd met het gescande Rancho werkplaatshandboek.

Op deze CD staat ook het Simca 1100 supplement uit 1975 en de Rancho service mededelingen van Chrysler France... jaartallen '77, '78 en '79(weet alleen niet of deze compleet zijn), alles nederlandstalig.

Misschien dat hier nog wat intressants voor jullie tussen staat?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat is inderdaad een hele hoop vet.

Verklaart misschien het rammelen van m'n kardan als ik door de bocht ging.

Had de dacht ik voorgeschreven hoeveelheid vet erin gedaan maar na een tijdje begong het ding lawaai te maken.

Heb uiteindelijk zomaar en kwak vet erbij gepompt en het lawaai is verdwenen.

Dus zal er wel te weinig in gezeten hebben.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

de eerste keer dat ik de cardan demonteerde kwam er slecht een weinig te vloeibaar vet/olie uit de stofhoes, achteraf gezien niet gezond.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Ik heb Godfried eens een CD gestuurd met het gescande Rancho werkplaatshandboek.

Op deze CD staat ook het Simca 1100 supplement uit 1975 en de Rancho service mededelingen van Chrysler France... jaartallen '77, '78 en '79(weet alleen niet of deze compleet zijn), alles nederlandstalig.

Misschien dat hier nog wat intressants voor jullie tussen staat?
Ik zal deze CD eens grondig bekijken. De informatie van Simca heb ik nog niet geopend. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik heb een week of 2 geleden een set nieuwe (namaak) Spiegels gekocht op ebay, voor 40 dollar incl. verzending. Vandaag werd het pakje netjes afgeleverd, k'moet zeggen dat het er prima uitziet, niet van de originele te onderscheiden, en dat voor omgerekend 29 euro !

Image
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zien er goed uit.
Is het glas of kunstof spiegelruitjes?
Als ze de Murenaspiegels voor die prijs kunnen immiteren ben ik gelijk klant :)
Super.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Het is glas.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is zeker kwalitatief beter dan kunststof.
Zijn hier te koop.

Ebay link
Last edited by oetker on Mon Jan 25, 2010 9:24 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb vandaag ook een stel besteld.

Had ze een tijdje terug al gezien op Ebay maar vertrouwde het niet zo (ben nogal wantrouwig met op internet kopen).

Ondertussen wel 2 euro duurder maar voor dat prijsje kan ik geen oude spiegels reviseren.

Ben dus in blijde verwachting (van de spiegels).
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Heeft er hier iemand al eens een nieuwe/andere ruit in een Bagheera geplakt ? Ik zoek een dezer de bagheera aan de grote jaarlijkse schoonmaak/onderhoud te onderwerpen. De achterste remmen komen uitgebreid aan bod, maar ook wil ik de voorruit maar eens gaan vervangen, echter zulke klus heb ik nog nooit voordien gedaan, t'is te zeggen een gekleefde ruit tenminste...

Alle tips welkom, kan ik het benodigde gereedschap/producten in de autoshop verkrijgen ?
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb destijds m'n ramen laten inzetten bij een autoglasbedrijf.

Denk niet dat ge het voor de prijs moet laten.

Tevens hebben deze mensen alle materialen en benodigheden bij de hand en de ervaring.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb dat onlangs ook is gevraagd bij Autotaalglas voor een Sunny.
Doen ze voor €100.-
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ok, klinkt overtuigend genoeg om het uit te besteden.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dacht dat ik indertijd (2 jaar geleden) 75€ betaalde voor het inzetten van de voorruit + twee zijramen.

Tevens inbegrepen de rubber rond het voorruit.

Het rubber was blijkbaar van een Kia.

Is wel netjes maar in de bovenhoeken sluit het geheel niet helemaal aan (zie foto), had iets breder moeten zijn.

Het is wel waterdicht maar voor de perfectionist???

Denk altijd maar het zijn en blijven oude auto's.

Image
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb het nog nooit bij een Bagheera gedaan, maar het kan niet veel anders zijn als bij andere auto's met gelijmde ruiten.

Je hebt nodig:
-een snijdraad om de oude ruit eruit te halen
-2 zuignappen om de ruit te hanteren (kun je huren)
-schoommaakspullen en ontvetter
-ruitenkit (of Tec7)
-afstandhoudertjes om de nieuwe ruit te ondersteunen tijdens het drogen van de kit (verfroerstokjes of zoiets)
-deken ter bescherming van de lak over de voorkant
-schilderstape
-veiligheidsbril en handschoenen
-1 persoon voor hulp

Zet de auto op een vlakke ondergrond i.v.m. eventuele torsie in de carrosserie. (maar dit zal bij een Bagheera wel niet zo veel zijn :wink: )
Eerst even met schilderstape afplakken rondom de oude voorruit, dit voorkomt beschadigingen aan de lak bij het uithalen en kit op de lak bij het monteren.
Zuignappen op de oude ruit plaatsen.
Vervolgens een gat maken in de zijkant van de oude ruit.
Via dit gat de snijdraad tussen de ruit en de body brengen en de oude kitrand doorsnijden met een zagende beweging. (laat de hulp de zuignap vasthouden om wegglijden van de ruit te voorkomen)
Oude ruit eraf pakken en alle kitrestanten verwijderen.
Vervolgens de lijmvlakken goed ontvetten, zowel de auto als de ruit.
Kit aanbrengen op de auto.
Nieuwe ruit voorzichtig op de kit plaatsen en met een beetje heen- en weer bewegen op de juiste plaats en hoogte brengen.
Dan de ruit ondersteunen met een paar afstandhoudertjes (verfroerstokjes of zoiets) om te voorkomen dat de ruit onderuit zakt tijdens het drogingsproces.
Tape rondom de ruit weghalen en de kit laten drogen.
Na droging kun je de overige kitresten wegsnijden en de boel verder afwerken.

Het is normaal gesproken een klusje van hooguit 2 uurtjes, het drogen van de kit duurt langer.
Pas alleen wel even op met het snijdraad tegen het polyester van de carrosserie, snijdraad kan daar namelijk ook moeiteloos doorheen.

Succes ermee. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply