Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Eindelijk een carrosier gevonden, tegen half september zou ze een nieuw kleedje moeten hebben ! Er komt terug schot in de zaak :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je avatar daar is werk aan als je er een mooie van wil maken! :lol:

De afwerking van een wagen is natuurlijk het lakwerk. Daar kun je heel ver in gaan maar dat maakt ieder voor zich uit. Wat moet het worden een schouwauto of een werkpaard! Dit bepaald alles! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

een showwagen hoeft het niet te worden, gewoon netjes in de lak zal wel volstaan.
k'zou er dit weekend moeten aan beginnen want alles dient gedemonteerd te worden, alle ruiten eruit, deuren eruit en snuit eraf enz...

Hoe haal ik't beste de vooruit eruit zonder brokken ?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zal een moeilijke operatie worden om dit tot een goed eind te brengen. Je zult er geluk bij nodig hebben! De ruit eruit halen is moeilijk omdat de sierlijsten je hinderen om ze eruit te snijden met een kabel. Dus eerst de sierlijsten verwijderen door deze warm te maken en uit de klemmen te halen. Bij mij is het niet gelukt, ze zijn door de jaren heen hard geworden en breekbaar. Als ze nog in goede staat zijn is het zeker de moeite waard, geduldig te werk gaan. Heb ik toen niet gedaan! In het werkplaatshandboek staat beschreven hoe je een voorruit eruit haalt, of dat in de jaren verandert is weet ik niet. Normaal zou je de kit onder de ruit kunnen smelten door verwarmingsdraden die Matra in de kit liggen heeft. Zie werkplaatshandboek verwijderen van een voorruit.
In de handel verkopen ze speciale draad om ruiten uit te snijden.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vandaag aan schuurwerk begonnen, binnen anderhalve week moet ze bij de spuiter staan, k'ga nog moeten doorwerken me dunkt...

Image

Image

de grote stukken zijn al redelijk klaar, morgen de deuren eruit en de snuit vooraan in de spuitplamuur zetten.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Vollegaaz,

H?! Dat begint er mooi uit te zien. Als hij in de lak zit zal het een pareltje zijn. Prachtig werk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Het spuitwerk werd dus uitgesteld wegens niet op tijd klaar, nu in principe komt de carrosier in kwestie de week van 10 december de wagen ophalen, da's dus komende week.
Ik moest enkel de deuren nog demonteren en nog wat klein details.
De deur langs chauffeurszijde was op een halfuurtje eruit, helaas de andere deur 2 bouten zodanig vast dat de kop stuk is, nu kan je der op geen enkele goeie manier meer aan. Kan je de pinnen uit de scharnieren verwijderen en hoe doe je dat het beste ?
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik ken het probleem van de imbuss bouten waarmee de deuren op de carrosserie zitten.
Ikzelf heb er ook een paar moeten loskloppen met een scherpe smalle beitel.
Zie volgend topic:

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=60

Ik heb de deurvangers losgemaakt om de deuren bijna 90? open te kunnen draaien.
Zo kan je iets beter bij de imbuss bouten.
Gelukkig hebben deze een brede kop zodat je toch wat kracht kan zetten met de beitel.
Eerst goed inspuiten met kruipolie en een paar ferme tikken op de kop kan ook helpen.

Succes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ja de snuit is er af en de deurvangers zijn reeds los, dus de deur kan perfect op 90?, de kruipolie is nu z'n werk aan't doen, straks de truuk met de beitel eens toepassen ...

alvast bedankt !
Last edited by Vollegaaz on Sat Dec 08, 2007 3:36 pm, edited 1 time in total.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien dat niet lukt, kan je de as die door het scharnierstuk van de deur en door het vaste scharnierstuk gaat doorslaan met een lange doorslag met een iets kleinere diameter.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

t'is gelukt op Bassboss z'n wijze, k'heb er wel lang over gedaan, beetje te voorzichtig begonnen om uiteindelijk serieus door te meppen met iets zwaarder materiaal :lol:

Toen ik de bekabeling van de elektrische ruiten demonteerde viel m'n oog op de kabelboom ondere het dashboard, bleek op 2 plaatsen warm geworden, bij nadere inspectie is het idd heel warm geworden, vermoedelijk van de lichten...dus die kabelboom moet er terug uit :evil:
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Herken ik...
Ik ben ook voorzichtig begonnen maar toen de krengen niet wilden lossen besloot ik wat harder te gaan meppen!
Onder de brede imbuss-koppen zit meestal (lees: altijd, want het is een Bagheera...) roest.
Je kan de imussbouten makkelijk in de gewone handel verkrijgen (ijzerwaren).
Ik ga ze alvast een likje vet geven vooraleer ik ze terug vastzet.

Wat de bekabeling betreft, indien je de Bagh niet als een toorts wil zien eindigen, is grondig nakijken en vervangen de boodschap.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb inoxen bouten gekocht. Nu nog de scharnierplaten elektrolitisch verzinken.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

zodus wegens een griep nog maar es een week uitgesteld en vorig weekend niet veel kunnen doen, nu maandag vertrekt ze zonder fout naar de spuitcabine. Nog wat details, ik heb ondertussen zowat alle sierlijsten naar de kl*ten gekregen, maar degene die op de deur staan moeten er nog af, meerbepaald de onderste die tegen het raam ligt, die zit blijkbaar op de deurrand geklemd, maar ik durf er nauwelijks aan te komen 8)
ik kan ze ong. 1 cm naar links en rechts schuiven, maar wanneer ik wat kracht zet kraakt het al...iemand suggesties ?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat gevoel van ziek zien daar ken ik alles van! De sierlijsten zitten geklikt over de raamstijl. Ik heb ze langs de zijkant stukje voor stukje los geklikt zonder problemen, daarvoor heb ik een brede schroevendraaier gebruikt. Niet in het midden van de sierlijst breken dan krijg je beschadigingen. Eenmaal een begin en het gaat vrij vlot. Ik heb de sierlijsten allemaal kunnen hergebruiken op deze van de voorruit na, die sprong in stukken door het hard worden van de plastiek. :wink:

succes
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

de sierlijsten van de deuren zijn eraf, en nog bruikbaar.

De bagh staat sinds vandaag eindelijk bij de carrosier, hij werkt wel niet tussen de feestdagen maar allee, ze is weggeraakt, t'zal dus voor 2008 worden, da's dan direkt een mooi kadoo :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz,

Je begint aan een mooi 2008 met een blinkende bagheera. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vanmiddag een belletje van de spuiter gekregen, of ik even kon langskomen. Daar aangekomen stond de bagh in de spuitcabine. Helaas was het resultaat niet wat ik in gedachten had. De Bagh was dus geschuurd afgeleverd(stond in grondverf bij aankoop), zij hebben nog wel wat retouches links en rechts gemaakt, dan een epoxy laag en daarna een grondlaag. Bleek er toch enige reactie tussen de lagen, naar zijn zeggen is de oorspronkelijke grondverf een goedkope industrieele variant, deze zou met de epoxy gevochten hebben. Heel de wagen is gekrakeleerd en op de snuit kan je de vellen er zo aftrekken tot op de oorspronkelijke lak.

Dinsdag komt er een expert van Sikkens kijken wat exact de oorzaak kan geweest zijn, maar natuurlijk moet ik van voor af aan beginnen, alles moet er weer af tot op de blote polyester...om nog maar te zwijgen van de meerkost...f*ck f*ck f*ck. Image Image Image
Bagheera X '78
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

een vriend van mij zij dat ge de bagheera moest aarden bij het spuiten.had iets temaken met statische elektri. hij sprak uit ervaring,hij is 78 jaar en altijd opel garage gehad.aarding in water leggen,dan zouw de lap houden.
dit is wat men mij zij.ik weet ook niet als het klopt.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Waarom moet alles eraf tot op de polyester? Kan men niet rechtstreeks epoxy spuiten op de oude lak? Ik heb destijds mijn lak rechtstreeks op de oude lak gespoten en er zijn nooit problemen geweest.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

benny wrote:Waarom moet alles eraf tot op de polyester? Kan men niet rechtstreeks epoxy spuiten op de oude lak? Ik heb destijds mijn lak rechtstreeks op de oude lak gespoten en er zijn nooit problemen geweest.
mja, hij trekt die conclusie omdat ze het dak extra hadden geschuurd tot op de polyester, en het dak is eigenlijk de enige plek die goed is. Anderzijds was de achterkant boven de achterlichten door mij ook tot op de polyester geschuurd omdat daar wat diepe krassen zaten, daar is de grondlaag ook beginnen vechten, dus in feite klopt die theorie niet echt.
Wat ook de reden mag geweest zijn, k'heb het aan m'n been, en ik verwacht niet echt veel van die expert dinsdag, k'zal de meerkost wel moeten dragen en de wagen terug schuren. T'zal helaas niet voor direkt zijn zulle, k'heb nog wat andere zaken lopende, wel jammer want k'had er toch wat naar uitgekeken om volgende week de wagen terug op te bouwen
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het zijn experts van de eigen firma. Die zijn niet snel geneigd op hun eigen fouten toe te geven.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Oei Vollegaaz,

Dat is verdomd jammer. Mij staat ook een spuitjob te wachten.
Ik hoop dat het goed voor je afloopt!
Mijn wagen is nog in de oude lak, de lak afschuren tot op het blote polyester lijkt me een huzarenwerk...
Ik volg jouw perikelen alleszins op de voet... :-?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart afschuren tot op de blote polyester is toch niet nodig denk ik. De Bagheera's hebben toch niet het probleem dat de Murena's hebben.
Of zie je al blaasjes op polyester? Ik heb hier polyester onderdelen liggen in de originele kleur van het jaar 73; en er is nog niks te zien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig z??r spijtig! Ik begrijp niet goed wat er is misgelopen, er kan maar ??n oorzaak zijn en dat is! Dat de oude lak op de bagheera een andere structuur heeft en daarom alles heeft losgemaakt. Misschien synthetische lak!!! Wie weet!!!
Ik heb mijn bagheera niet afgeschuurd tot op het polyester maar spuitplamuur gezet( van Sikkens ) op de oude lak. Daarop wordt dan de nieuwe lak gespoten. Het is nu 11 jaar geleden en de lak heeft zich goed gehouden op enkele kleine te verwaarlozen blaasjes na.

Volgens mij is er de verkeerde grondlak op gezet, maar die mannen weten toch wat ze doen. Wat is er dan misgegaan???? :cry: :x :evil:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Normaal een grondlak die reeds enige tijd gespoten is; reageert niet meer met wat erop komt.
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Dit is flink balen Vollegaaz :evil: ,een auto die al in de grondlak staat en je weet niet op welke basis en leverancier de wagen gespoten is,loop je een groot risico,en dat weet de spuiter ook.
Ik vind wel dat je de spuiter hier op kan aanspreken,hij had ook een proefstukje op je koplamphuis kunnen doen,je betaald anders genoeg eurootjes om je MATRA te laten spuiten.
Vollegaaz probeer te denken aan de rondrit van Benny en je matra is zo geschuurd. Succes Ronny :wink:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daarin heeft Ronny gelijk. De spuiter is eigenlijk verantwoordelijk. Maar hij kan zich verdedigen door te zeggen dat hij niet alle voorbereidende werken gedaan heeft, en dus niet verantwoordelijk is voor wat er gebeurt is.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Het grote probleem is dat onze koetswerkherstellers en spuiters weinig of geen ervaring meer hebben met verhaal van onze polyester carroskes.
Ten eerste moet de ondergrond voorzien worden van een korrekte basis die voor zien is van een product dat de verf elastisch maakt. Namelijk polyester leeft fel.
De tijd tussen grondverf en eindlak moet zo kort mogelijk zijn en liefst met een zo weinig mogelijke temperatuur- en vochtigheidsgraad schommelingen.
De eindlaag moet eveneens voorzien zijn van het product dat deze laag elastisch maakt.
Wat mij verbaasd is dat die mensen als ervaren spuiters op die oude grondverf en niet wetende wat voor een soort verf er toch maar op los gespoten hebben.
Maar ja das nu te laat, dus hier is volgens mij ook maar een goede oplossing en dat is tot op de polyester, maar pas op voor het er totaal door schuren. Dit gebeurt sneller dan je denkt.

Mvg,

Jean
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, kijk, na een nachtje slapen en vandaag wat met bakstenen en cement gespeeld is de rust wat teruggekeerd.
k'heb gelukkig wat vrienden die er ook wat vanaf weten en kan ik op wat hulp rekenen. De wagen was behoorlijk goed geschuurd, volgens de verschillende meningen zou de epoxy laag niet voldoende uitgehard/dampt zijn, en dan onmiddelijk de grondlaag erachter (nat in nat systeem) waardoor de epoxylaag begint te duwen op de grondlaag.
Hij had trouwens een proef gemaakt op het kofferdekseltje, wat zeer miniem gewerkt heeft. de achterbumper en onderstuk is perfect ?
Nu de spuiter in kwestie is een vriend die zeker voldoende ervaring heeft in polyester spuiten, hij werkte in't verleden al verschillende malen voor ons in de racerij, hijzelf reed tot verleden jaar ook koers, dus polyester kuipwerk heeft ie al veel gespoten. Der was natuurlijk een "prix d'amis" afgesproken als ik het voorbereidende werk deed, maar toch nog een behoorlijk bedrag. Gisteren liet hij verstaan dat er al een hoop producten en werk was ingekropen en dat ie niet aan die prijs kon afleveren, maar toch wou hij het advies van Sikkens afwachten. Ook wou hij dat ik de wagen terug zou schuren en liefst zo snel mogelijk want de bagh staat daar min of meer in de weg, dus in principe ga ik woensdag of donderdag met een vriend carrossier de auto terug schuren en zien hoe het afloopt.
Die andere vriend carrossier, die trouwens een voormalig Bagheera bezitter was, vertelde wel dat de originele lak van zijn bagheera destijds ook werkte op de nieuwe grondlaag....maar ja we zien wel. Wordt vervolgd !
Bagheera X '78
Post Reply