Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

heeft er iemand een setje remblokken voor achteraan, k'heb eigenlijk enkel de buitenste nodig, bij Verhulst zijn er geen op voorraad...
of weet er iemand op welke wagens deze blokken nog werden gebruikt, dan spring ik eens bij een onderdelenwinkel binnen.
Last edited by Vollegaaz on Thu Jul 19, 2007 7:55 pm, edited 1 time in total.
Bagheera X '78
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

vandaag waren m'n remblokken binnen, dus ik vannamiddag de garage ingedoken. Blijkt dat de linkse remklauw perfect remt, maar de handrem doet het niet. Heel het boeltje terug opengesmeten, wat blijkt, het systeempje met de schroefdraad is ooit geforceerd geweest, alles terug netjes getracht te herstellen maar wanneer ik de handrem optrek is er net niet voldoende kracht op het linkerwiel. Wanneer ik de kabel iets harder aanspan trek ik het hendeltje op de klauw over z'n nok, waardoor je weer alles moet demonteren. K'heb dat nu zo'n 3 keer gedaan maar t'komt niet goed. Jammer want ze is verder in zeer prima staat na de revisie, de piston is nog gelijk nieuw enz...
k'ga dus maar op zoek naar een andere remklauw.
Bagheera X '78
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ok, 4de keer goede keer, de veer die in de piston zit was gebroken, 3 keer overgekeken, k'heb eindelijk handrem. t'heeft wel een hele dag in beslag genomen, 4 keer die klauw eraf, telkens terug ontluchten... :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is en hele karwei! Je ziet die Matraliefhebbers geven niet op het zijn vohouders, gelukkig anders waren nog minder Matra's in het verkeer. Ik had je berichtje gelezen en kon me niet voorstellen dat de volledige remklauw moest vervangen worden! Ik had ??n van mijn reserve remklauwen eens willen inspecteren om te zien wat er fout was maar ik heb het nog niet gedaan. Ik dacht dat het iets te maken had met de afstelling!!! Maar je hebt het probleem gevonden oef!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, de piston kon terug naar binnen doordat de veer gebroken was die de stelschroef vasthoud, die veer zit verankerd in de piston, en net dat stukje was afgebroken. Afhankelijk zag alles er mooi in orde uit, vandaar m'n verwarring.

Soms is het beter om even afstand te doen wanneer je't even niet ziet zitten, maar de doorslag kwam er na een telefoontje naar Verhulst, ik vroeg of ie een remklauw in voorraad had, maar dat was me net iets te duur :lol: Ik dacht, voor dat geld wil ik ze nog eens 3 keer opendoen :lol:
Ik wou het ook tijdig in orde krijgen voor de herkeuring, dinsdag of woensdag gaat ze terug naar de keuring. k'ga toch maar voor een oldtimerkeuring daar de wagen maar sporadisch van stal zal gehaald worden, maar uit nieuwsgierigheid heb ik verleden week de wagen helemaal laten keuren.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb een bericht ontvangen van een clublid. Hij heeft een remklauw voor je liggen maar hij weet niet hoe hij je kan bereiken! Ik doe je een PM met zijn emailadres zijn telefoonnummer heb ik niet deze is niet doorgegeven in het clubbestand( misschien priv?!). Ik heb hem gezegd dat ik niet weet of je nog een remklauw nodig hebt.

Je ziet dat kleine dingen soms kunnen zorgen voor grote problemen!
Dat probleem met die rem hadden ze voor een oldtimerkeuring ook afgekeurd. Ik heb mijn bagheera ook als oldtimer verzekerd, iets van een 100? zonder km beperking dag en nacht rijden. Je mag hem wel niet gebruiken voor naar het werk te rijden dagelijks enz. Ik heb mijn verzekering bij het BFOV dit is de beste oldtimer verzekering. Pechbijstand inbegrepen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Zoow, m'n Bagheera is door de keuring, een gewone keuring welteverstaan, nu zou iedere bagheera eigenaar blij moeten zijn dat ie door de gewone keuring rijdt maar....Ik had aan m'n garagist gevraagd om de wagen als oldtimer te laten keuren bij de herkeuring, nu is ze dus gewoon gekeurd/herkeurd. Zou ik die keuring nog kunnen laten omzetten in Oldtimerkeuring ? Iemand een idee, k'zal morgen maar eens bellen naar het keuringstation voor meer info.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zou met een gewone nummerplaat rondrijden. Ik geloof dat de autotaks gelijk blijft voor een auto van meer dan 25 jaar. En voor de verzekering zou ik eens uitkijken welke verzekering de goedkoopste is voor een dagelijkse nummerplaat. Dan kan je beslissen of het de moeite waard is of niet. In sommige arrondissementen kijkt de federale politie extra uit naar oldtimer-nummerplaten, omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt. Trouwens een Bagheera met een gewone nummerplaat bewijst dat hij veilig is en technisch in orde. En een jaarlijkse keuring kan kleine gebreken aan het licht brengen die misschien met tijd een gevaar voor je veiligheid kunnen betekenen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Misschien geen slecht idee, k'zal morgen meteen eens polsen bij m'n verzekeringsagent wat me dat gaat kosten, anderzijds ben ik wel fier dat ze vrij vlot door de keuring ging, op de handrem na natuurlijk, wat erop wijst dat ze echt wel in goede staat is, en zo kan ik natuurlijk jaarlijks de staat van de wagen laten inspecteren.
Bagheera X '78
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

ik weet nu al dat de Rancho voor ca. 150 euro verzekerd zal zijn, krijg van mijn verzekering de 3? wagen aan halve prijs (je kan toch niet met alles tegelijk rijden)
dus geen gezever va max. zoveel km, of enkel die bestuurder, 365 dagen van 24 uur verzekerd :D
taks voor een o-plaat of een gewone is hetzelfde en die euro's van de TC zijn goed besteed ( :-? )
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb mijn bagheera toen ik ben begonnen met rijden ook 4 jaar lang een volwaardige keuring laten doen. Dit zonder problemen op ??n keer de rem achter links na. Ik moet met vier auto's na de keuring en dit is de reden dat ik een oldtimer keuring genomen heb. Bij het BFOV raden ze zelfs aan om een volwaardige keuring te nemen. Je kunt de wagen dan ook perfect als oldtimer laten verzekeren. Maar dat maak je voor je zelf uit! Ken je het BFOV? Hier kun je eens kijken wat de voor en nadelen zijn! Er zijn eigenlijk geen nadelen! Of je moet de bagheera willen gebruiken om dagelijks naar het werk te rijden. Sporadisch is geen probleem. Of je moet bruiloften willen rijden! Zet de bruid dan naast je! Deze zit dan kort bij Je en je kunt per vergissen haar been eens vastnemen :lol:

http://www.bfov.be/
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vandaag de verzekering in orde gebracht, toch voor een classic verzekering gegaan onder een normale nr-plaat, m'n nummerplaat begint trouwens met een X :lol:

Daarna een tankbeurt en een testrit, ik vind ze erg comfortabel rijden amaai :o

wel 1 probleem, hoe hoger de versnelling hoe harder de wagen begint te schommelen achteraan, in 4de tegen 80-90 en de bagheera schud met z'n achterste, net of de wielen staan los (wat ik afhankelijk nog dacht ook gezien de werken aan de remmen), zodra je van't gas afgaat is het weg, t'zit dus in de aandrijving, cardan ? Er is geen lawaai mee gepaard, gewoon schudden, maar dan zo erg dat je'r bang van wordt, 1ste en 2de niks, zelfs als je behoorlijk doortrekt, vanaf 3de begint het stilaan op te komen.

Iemand een idee ?
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zijn je velgen recht?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

benny wrote:Zijn je velgen recht?
mja, der zitten nieuwe banden op, ik kan ze natuurlijk altijd nog is op de balanceermachine laten checken. Maar dan zou het volgens mij niet verdwijnen wanneer je van't gas gaat, als ik bv in 4de naar 100km/h accelereer en ik los dan wat gas om die snelheid aan te houden is het weg.
Speling op de roulementen ofzo kan ook niet want dat hadden ze vast op de keuring gezien. Komend weekend nog is over de put rijden en zien of ik iets kan vaststellen.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een band kan anders reageren wanneer hij moet werken, dus trekken of duwen ( het is te zien hoe je het bekijkt) en wanneer hij gewoon maar moet meerollen. een slechte band is ook mogelijk.
En was er geen spoorvorming? Bij mijn eerste rit met mijn Bagheera indertijd had ik dat ook. Het lag aan de spoorvorming in de weg.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik zal morgen de wielen eens van kant verwisselen zien of er verschil is. Spoorvorming was er niet.
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het gaat hier duidelijk over aandrijfreactie.
Als de motor de wielen moet aandrijven zijn er trillingen maar bij deellast of nullast bijna niet.
Zijn de cardanassen volledig uit elkaar geweest?
Dan zou het wel eens kunnen dat de uiteinden (stervormig met drie lagers op de uiteinden) niet juist t.o.v. elkaar gepositioneerd zijn.
Deze zitten op via tand en groef op de cardanas en vormen dus het eigenlijke kniegewricht.
Ze moeten 52.2? (denk ik, moet eens nakijken) t.o.v. verdraaid staan.
Anders kunnen beide kniegewrichten mekaar tegenwerken i.p.v. mooi synchroon te lopen.
Het is maar een idee.
Hou ons zeker op de hoogte!

Succes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij ook een probleem met de cardanas(sen)! Krik de bagheera eens op en zet haar op blokken laat de motor draaien en schakel in versnelling. Zie wat er gebeurd! Zie niet dat hij van de blokken of de as steunen kan afvallen. Verwijder dan eventueel de achterwielen eens..
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

schudde bagheera

Post by hans »

:D hoi ten eerste gefeliciteerd met je aankoop,zo vind je ze bijna niet meer,mooie uitvoering ook met dat zilver en grijs velours.wat dat schudden van de kont betreft dat is een aandrijfas die kapot is bij de homokineet.ik heb zelfde ervaring gehad bleek toen dat de linker homokineet helemaal droog gelopen was en dat van de 3 naaldlagers er nog 1 redelijk intact was. voor het vervangen hoef je niet alles uit te bouwen zoals je misschien weet.mocht je deze manier niet weten laat maar weten ,grtz hans :P
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

k'had vanmorgen even tijd om de Bagheera over de put te rijden, op beide cardans zit gelijkaardige speling, zo"n 2mm naar voor en achter, k'heb alles nog eens losgemaakt en de wagen op de goeie rijhoogte gezet omdat ik merkte dat er bijna 1cm verschil zat tussen links en rechts.
Daarna een test ritje maar t'schudden is nog steeds aanwezig vanaf 80km/h, vanaf 110 is het weg en rijd de bagheera zonder schudden. Komende week eerst de wielen eens laten balanceren en zien wat dat geeft. Als dat geen oplossing biedt gooi ik de aandrijfassen er eens vanonder.

Als iemand de beste werkwijze kent laat het dan maar weten.
Bagheera X '78
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Schokdempers??? Een foutje met de schokdempers zien ze ook niet altijd op de keuring.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De beste werkwijze voor het verwijderen van de steekas staat al op het forum beschreven. Ik zal er eens zoeken en de link doorgeven.
Dat er spel op de steekassen zit is normaal. Ik heb daar ook aan zitten te schudden naar speling, omdat ik een getik had tijdens het rijden. Toen was het plots verdwenen maar zal wel even plots terug komen!! Ik kon ook niets abnormaals vinden aan de steekassen. Als er problemen zijn met de homokineet zou je dat moeten voelen als je de steekassen controleert!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, de steekassen zijn ok daar ben ik vrij zeker van, maar zoals hierboven aangehaald vermoed ik dat er wat fout is met de linkse schokdemper achteraan daar er ook een droge klak is wanneer ik over een oneffenheid rij.
t'zal ni voor direkt zijn want wegens een schuivertje kan ik even niet met m'n rechterpols werken :oops:

wordt zeker vervolgd :wink:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

En dit zouden ze niet gezien hebben op de keuring!!!! Lijkt me straf!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:En dit zouden ze niet gezien hebben op de keuring!!!! Lijkt me straf!
mja, we zullen wel zien, t'is nog voorbarig om al conclusies te trekken.
Bagheera X '78
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Gisteren een set ATS-classics op de kop getikt, k'ben bijna kompleet. Een dezer begin ik de bagheera klaar te maken voor het carosserie-werk !

Image
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een z??r mooi stel velgen. Zien er nog uitstekend uit!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik bemerkte gisteren dat de leiding van het remolie-reservoir naar de hulp-koppelingspomp zweet ? Het lijkt me nochtans de originele te zijn.

Ik denk dat ik best maar eens een bestelling van al dat klein prul bij Simon zelf zal doen zeker ?
Bagheera X '78
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

de kans is groot dat ze dat bij Verhulst ook liggen hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz,

Dat probleem ken ik maar al te goed. Ik heb er minsten 5 jaar aan geknoeid om dit in orde te krijgen. Alles staat beschreven onder de rubriek van onder geplaatste link.

De oplossing; Je gaat naar een Peugeot garage en besteld er het volgende onderdeel.

zie deze link;
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... &start=150
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply