Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Bagheera vollegaas

Post by GODFRIED »

Dag Vollegaas,

Ik heb enkele foto's van je bagheera hier geplaatst. Je schrijft dat hij in goede staat is! Aan deze foto's kun je inderdaad zien dat de bagheera goed werd onderhouden.

Plaats nog wat foto's.

We zijn nieuwsgierig en het kriebelt!!! :wink:
Attachments
voorcompartiment David (Small).jpg
voorcompartiment David (Small).jpg (52.66 KiB) Viewed 15143 times
motor bag David (Small).jpg
motor bag David (Small).jpg (60.28 KiB) Viewed 15143 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik zal jullie nieuwsgierigheid even bevredigen, gisteren de bagheera gaan afhalen maar verder geen tijd gehad omdat ik net terug was van Magny-Cours om te gaan trainen voor onze volgende wedstrijd, t'vrouwtje had 4 dagen alleen gezeten :lol:
Vanmorgen zat ik om 7u al in m'n garage, de webers gedemonteerd omdat de linkse vlotterkamer overliep. Dat was vlug opgelost en het motortje draait zoals een zonnetje. De historiek voor zover ik ze kon achterhalen, de auto werd steeds prima onderhouden en is zeer weinig buiten geweest, toen de eigenaar stierf heeft de dochter nog met de wagen gereden, laatste keuring in 1992 met slechts een opmerking over het achtermistlicht, sindsdien heeft de wagen altijd in een verwarmde gargage gestaan. Daarna is de wagen dan verkocht met als doel terug op de weg te brengen, ze werd voorzien van rondom nieuwe remmen en drukpomp, nieuwe banden (x5), en dan in de grondverf gezet om te spuiten. Helaas bleef het daarbij en werd de wagen overgenomen bij de aankoop van een MG, de overnemer kende echter niks van Matra en besloot de wagen te koop te zetten. Hij vroeg echter 3400? dus twijfelde ik eerst omdat ik al behoorlijk wat schroot gezien had afgelopen anderhalf jaar, maar bij aankomst kreeg ik direkt in de mot dat deze Bagh toch buitengewoon goed was, enkel een blutsje rechtsonder van een verkeerd geplaatste krik en de zwartgemaakte lichten waren minpunten, de truk met de magneet bracht geen prutswerk aan't licht, ik was enkel achterdochtig toen de verkoper halstarrig bleef beweren dat er slechts 68000 echte kilometers werd mee gereden, maar gezien de staat ga ik het straks nog echt geloven :lol:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ik zoek dus achterlichten en tussenstuk want die zijn wat vervormd door
warmte lijkt het, en alsook een linkse buitenspiegel, die is er wel bij maar stuk.

Voila, onnodig te zeggen dat ik zo blij ben als een klein kind,
zelfs vrouwlief vind de Matra geweldig en was al kleuren aan t'kiezen 8)
Last edited by Vollegaaz on Tue May 01, 2007 4:20 pm, edited 1 time in total.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik sta paf van zo'n goed bewaard exemplaar!
Ik kijk er alvast naar uit om deze wagen (en uiteraard ook de bestuurder) te mogen verwelkomen.
Welkom in de club der gelukkigen, gelukkig omdat heden nog slechts weinigen het gevoel met de Bagheera te kunnen rijden mogen ervaren.
Koester de wagen en het ziet ernaar uit dat er terug een exemplaar van de ondergang gered is!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

David, welkom bij MatraMania.

Ik had het al dadelijk gezien bij de eerste foto's! Dit moet een zeer goede bagheera zijn. Ja, de andere foto's bevestigen mijn vermoeden. Je mag van veeeeel geluk spreken dat je zo een exemplaar hebt kunnen kopen. Weinigen zal dit ook overkomen! Ik heb op de foto's gezocht naar roest en moet vaststellen dat er niet veel van te vinden is, zelfs onder aan de deurdrempels de flens waar het polyester op staat. Hier zijn praktisch alle bagheera's rot.
Heel veel plezier met je bagheera en tot op een van de meetings. :wink:

Wat scheelt er aan de achterlichten? Zijn ze alleen zwart gemaakt? De plaat tussen de achterlichten welke kleur heeft deze? Deze zal waarschijnlijk moeilijk occasie te vinden zijn, deze zijn meestal kapot.

Hou ons zeker op de hoogte van werkzaamheden en ervaringen met je bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

het lijkt erop of het rechtse achterlicht op/onder een warmtebron heeft gelegen, de rechtse rand is vervormd/gekronkeld en de onderste rand van het tussenstuk is ook op dezelfde manier gegolfd/vervormd, bij het demonteren ervan zal wel blijken of het te redden is maar ik vrees ervoor.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

In de koffer vond ik deze nieuwe stukken :

Image

Deze middag de bagheera is over mijn smeerput gereden om de onderkant te checken, het chassis ziet er prima uit en keihard,

maar de stukken in de koffer hadden blijkbaar hun bestemming :

Image

Image

aan de andere zijde ontbreekt de bevestiging.

Image

zodus, ik ga meteen de nieuwe ophanging monteren maar ben dus op zoek naar de klemplaatjes voor de torsiestang tegen het chassis te klemmen en de beide bevestigingen incl rubber. Alsook de voorste klemplaat waarmee de radiatorbuizen tegen het chassis hangen.

wie o wie heeft dit liggen en wil me dat verkopen ?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een bagheera zit vol verrassingen! Dat is het mooie ervan. Gelukkig is het chassis nog in goede staat!! De rest is gemakkelijker te herstellen.
Nu nog het vinden van de onderdelen. Het beste maak je een nieuwe topic aan en een lijst van de gevraagde onderdelen. Hierdoor is het voor iedereen gemakkelijker om te zien wat je nog zoekt.
Aan bepaalde onderdelen ga ik je wel kunnen aanhelpen. Rubbers ga je altijd moeten vernieuwen, deze van een afbraak zijn meestal slecht. Maak maar eens een lijst en dan zal ik eens gaan zoeken wat ik heb. Waar je niet aangeraakt zal waarschijnlijk nieuw besteld moeten worden. Hier zullen we Alain zijn hulp voor inschakelen. Hij is onze goochelaar om aan onderdelen te geraken.

Een interessante site is deze van Simon, hier kun je alle onderdelen op terugvinden die nog leverbaar zijn bij Simon, en de prijs. De moeite waard om eens te bekijken. :wink:

http://www.simon-auto.de/
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ok, vanavond die site is bekijken, k'heb geen partslist wat de zaak iets moeilijker maakt maar dat kan niet echt een probleem zijn.
Matra Verhulst schijnt ook een berg parts te hebben...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij Simon vindt je een tekening van alle onderdelen en de deelnummer. Je kunt deze tekeningen en prijslijst downloaden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is inderdaad gemakkelijker :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

das handig, heb hem net een mailtje gestuurd met m'n verlanglijstje, ik ga meteen de gehele stabilisatorkit vooraan vervangen, benieuwd of ie alles kan leveren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het kan zijn dat Matra Verhulst de onderdelen ook in stock heeft!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die stabilisatorkit heb je nodig, een occasie mag je vergeten.

Als de rubbers van de torsiestang voor het zelfde zijn als bij de murena!! Dan zijn deze in de clubstock aanwezig en kosten ?3,75 het stuk. Volgens mij zijn ze het zelfde!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik heb daarnet Verhulst aan de lijn gehad, hij had alles op voorraad, het leek me een sympathieke kerel, en t'is niet eens zo ver uit de buurt, k'ga er dit weekend eens rondsnuffelen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Da Vollegaas,

Ik ken die mannen niet persoonlijk maar ik krijg regelmatig goede woorden over hun te horen. Peter ken ik beter via E-mail, inderdaad een vriendelijke en behulpzame kerel. Zelf heeft hij ook een bagheera 2 Spijtig dat ze niet in mijn buurt wonen. Maar toch wil ik eens met hun gaan praten, er zijn maar weinige garagisten die zich nog bezig houden met Matra en hier gaat het om vakmensen. Zeker gemakkelijk om als vriend te hebben. Ik had ze zelfs graag als lid van Matramania gezien.
Wie weet!!!!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

re

Post by erwin »

nette bagheera, echt iets om orgineel te houden, wel ff de lijstjes verwijderen op de voorkant van de neus en om de verlichting heen, hoe komt iemand erbij om die eromheen te doen?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Re: re

Post by Vollegaaz »

erwin wrote:nette bagheera, echt iets om orgineel te houden, wel ff de lijstjes verwijderen op de voorkant van de neus en om de verlichting heen, hoe komt iemand erbij om die eromheen te doen?
Mja, ik was niet echt zeker of dat nu origineel was of niet, maar ze gaan er zowizo af, ik moet wel op zoek naar de plexi die oorspronkelijk voor de verstralers/pinkers zit.

Ondertussen heb ik gisteren de ophanging vooraan onder handen genomen, alle rubbers zijn vernieuwd, de gaten waar de elektrische bekabeling doorloopt zijn ook voorzien van nieuwe beschermrubbers.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

er zit geen plexi voor

de lichten zijn opengewerkt in open plexi kadertjes die wel voor de lichten zitten.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ypres wrote:er zit geen plexi voor

de lichten zijn opengewerkt in open plexi kadertjes die wel voor de lichten zitten.
Net even gaan checken, klopt, gisteren de Bagheera van Verhulst eens bestudeerd en daar zit plexi voor.
Zo zijn er toch wel meer minieme verschillen tussen de verschillende Modellen/bouwjaren :oops:
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

inderdaad miniem...
zo heb jij een "modern" dashboard met grote knoppen
ipv vele bagheera's met die rij "Renault4" knopjes links van het stuur

by the way
de speakers in je bagheera zijn nog 100% origineel
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

je hebt oog voor detail moet ik zeggen :lol: ik heb me al suf gezocht op het Inet naar afbeeldingen en beschrijvingen, maar echt wijzer wordt ik er niet van 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat die dichte en open plexiglazen nog moeilijk te verkrijgen zijn!
Hoe het komt weet ik niet! Bij mijn afbraakwagens waren ze op enkele na allemaal gebarsten en die niet gebarsten waren zijn dof. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

maar de mijne zijn nog goed hoor, dus ik laat ze zo ook, enkel die nep chroom bagetten erond afhalen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan heb je geluk dat ze nog goed zijn. Houden zo! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vandaag de voortrein onderhanden genomen, de nieuwe draagarmen geplaatst incl. nieuwe rollementen en nieuwe remschijven + blokken
Iedereen maar zeggen dat bagheera's krengen zijn om aan te werken, maar dit was best een leuk en makkelijk werkje, zeker als de snuit eraf is :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een h??l goede start, denk en doe in die richting verder je bagheera zal je dankbaar zijn en zijn goede dienst aan je bewijzen . :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bon, vandaag het ruitensproeierreservoir vervangen door eentje van een Golf2 (achteraan), mits een klein beetje kunst en vliegwerk past dat en t'werkt perfect.
k'heb er wel bijna een halve dag over gedaan om de klaplichten terug te monteren, is me dat foefelen, bestaat daar een eenvoudige manier voor ?
K'heb nu eerst de beugels gemonteerd en dan de lichten met het scharnierpunt erin gezet (plastic bouten), maar ik vermoed dat er een makkelijker manier moet zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Was de snuit verwijderd bij het plaatsen van de lampen? Ik vermoed dat bij Matra de lampen geplaatst werden alvorens de snuit te plaatsen. Ik weet dat ik daar ook veel tijd aan verloren heb wegen plaatsgebrek.

Heb je een foto van de plaatsing van het waterreservoir? (ruitensproeier) Dit interesseert me wel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ziehier het reservoir

Image

Image

Voor 10 euro gescoord op de afbraak

De lichten kan je volgens mij niet zonder de snuit inbouwen...in het boek staat "demonteer de lichten" :lol:
ik had ze laten zitten tijdens het demonteren van de snuit, en dan gedemonteerd om alles proper te maken.
Post Reply