Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog'

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog'

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Wat bedoelt hij nu daar mee zullen jullie denken!
Wel het gaat om het volgende; Ik ben bij Ludo gaan kijken naar zijn pas aangekochte bagheera X. Wat zie ik daar aan de voorkant achter de wielen! Ja, de X van Ludo heeft nog de aluminium blokken op het chassis zitten achter de wielen. Zie foto. Dit is de eerste keer dat ik de blokken kan zien en betasten. Voor iemand die ze ook nog nooit gezien heeft! Gelieve een afspraak te maken bij Ludo.

Ik ben al lang vragende partij om zo een stel blokken te kunnen bemachtigen. Zelfs een tekening met de juiste maten was nergens te vinden! Ik weet dat de meeste bagheera's weg roesten maar deze blokken zijn van aluminium en kunnen niet roesten. Volgens mij zullen er hier en daar wel blokken langs de weg in het gras liggen. Ze zijn er gewoon van ellende afgevallen tijdens het rijden omdat het chassis geen stukje plaatwerk meer over had om ze vast te houden. Ja, de roestduivel heeft onze bagheera's veel schade aangebracht.

Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?


De Bagheera X die Ludo heeft aangekocht is een goede basis om te restaureren. Het zou zonde zijn als deze wagen tot schroot wordt herlijd. Het interieur is in uitstekende staat. De binnenbekleding is het zelfde als in mijn bagheera. Ik heb al ?750 betaald alleen voor de zetels, deurpanelen, dakbekleding en het dashboard.
Ludo heeft een koopje gedaan. De motor draait nog zeer goed, dit zonder dat er iets aan gedaan is, en dat hij stilstaat van 1994.
Dit kan een zeer mooie bagheera worden!
Groetjes :wink:
Attachments
de motor (Small).JPG
de motor (Small).JPG (58.95 KiB) Viewed 15244 times
bagheera X (Small).JPG
bagheera X (Small).JPG (65.6 KiB) Viewed 15244 times
alluminiumblok (Small).JPG
alluminiumblok (Small).JPG (48.4 KiB) Viewed 15244 times
alluminiumblok op bagheera (Small).JPG
alluminiumblok op bagheera (Small).JPG (58.3 KiB) Viewed 15244 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nog enkele foto's :wink:
Attachments
velg (Small).JPG
velg (Small).JPG (61.78 KiB) Viewed 15241 times
zetels bagheera (Small).JPG
zetels bagheera (Small).JPG (81.76 KiB) Viewed 15241 times
banden Bag (Small).JPG
banden Bag (Small).JPG (59.84 KiB) Viewed 15241 times
Bag X (Small).JPG
Bag X (Small).JPG (40.11 KiB) Viewed 15241 times
Matra Bagheera S - 1977
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Re: Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog

Post by Spyros »

GODFRIED wrote: Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?
Het bedoel was in geval van een ongeval, die krachten door het hele chassis te verdelen
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Godfried,

Op mijn Bagheera zaten die blokken ook nog. Volgens mij dienen die om grote brokken slijk of sneeuw van je banden te halen als je ergens in gereden hebt.
Op een 1100 en een Horizon zaten die blokken alleszins niet.

Groetjes,

Frank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is me ook opgevallen dat de blokken niet zover verwijderd zitten van de banden.
Weet iemand of Matra daar ooit een schrijven van gemaakt heeft!!!
In mijn werkplaatshandboek kan ik daar niets van terug vinden!
Deze blokken werden in die tijd alleen door Matra gebruikt. Raar!!!!!
Het geeft een angstig gevoel van te weten dat bij een aanrijding de wielen blokkeren!!!!
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros »

Jij zal daarover niets geschrijven vinden.

Een lid van de Bagheera-caf? http://www.bagheera-cafe.com heeft van tijd tot tijd contacten met iemand die werkt an de conceptie van de Bagheera. Hij heeft hem dat uitgelegd.

Bij een aanrijding zal de wielen toch blokkeren, zelf zonder die blokken, maar dan op het chassis
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Spyros en frank,

Bedankt voor de deskundige uitleg.

Heeft er iemand twee van deze aluminium blokken liggen die hij verkoopt? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

re

Post by erwin »

hoi godried, ik herken deze blokken wel , ik moet ze ook nog wel op een van mijn bagheera,s hebben zitten ik ga voor je op zoek en laat je weten of ik ze nog voor je heb!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had ze willen namaken maar als ik de originele nog kan vinden dan is dat de beste oplossing. Je bent de tweede die voor me gaat kijken voor deze blokken. Misschien heb ik binnenkort een doos vol :lol: :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben nog steeds op zoek naar deze aluminiumblokken :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij zijn deze aluminium blokken in de handel niet meer te vinden. :cry:
Met veel geluk heeft iemand een stel occasie liggen of anders zullen ze bij gemaakt moeten worden. :wink:

Heeft er iemand een idee waar we deze blokken kunnen uit laten maken!! Polyester, plastiek, hout!!!!!!enz. Wie heeft van dit materiaal liggen???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Godfried
Deze blokken zijn gegoten uit aluminium,ze laten gieten zal veel geld kosten.(matijs),of je moet ze zelf kunnen gieten.Zou het niet mogelijk zijn om een mal te maken in bv. zand? Veel gietstukken worden in zand gegoten en nadien bijgeslepen.Aluminium heb ik nog wel wat kilo's liggen,wat zou het smeltpunt van dzez materie zijn?Als je me dat kan vertellen zal je vroeg of laat blokken achter je wielen hebben!!!!
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Marcel,

gevonden op
http://www.lenntech.com/elementen-perio ... eem/Al.htm


Chemische eigenschappen van Aluminium

Smeltpunt 660,4 ?C
Kookpunt 2467 ?C
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

ja een kleine 700 graden, ik heb nog in de aluminium gieterij van Oelegem gewerkt, in de Matijzenmakerij :lol:

volgens mij simpeler om die bloken te frezen, want kleine oplage en geen moeilijke vorm
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, een gieterij oprichten voor MatraMania zal wel te kostelijk zijn en aluminium smelten zal niet gemakkelijk zijn! Waarom zouden we de blokken van aluminium maken, met een laagje steenslag erop zie je toch niet wat soort materiaal er onder zit. Aluminium op zich is te duur omdat we dan al spreken van een zwaar profiel waar ze uit gemaakt kunnen worden. Er moeten andere mogelijkheden zijn!! Uit kunststof frezen, beukenhout. De blokken uit ijzer laten maken is ook een mogelijkheid, maar dan worden ze misschien te zwaar! Misschien plooien, uit plaat maken en aflassen?? Ik zoek een goed idee,daarom deze oproep. Er zijn meerdere bagheera bezitters die deze blokken wel willen hebben. Het is dan de bedoeling om er genoeg te laten maken en de prijs zo laag mogelijk te houden. Om deze reden denk ik dat aluminium te duur is!

Wat zou de beste oplossing zijn???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, je zou om te beginnen allereerst een exemplaar als voorbeeld moeten hebben h?...
Bagheera X '78
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

gisteren op de Westerlund natie geweest, daar lagen genoeg broden aluminium om een paar blokken te gieten :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

GODFRIED wrote:Ik ben nog steeds op zoek naar deze aluminiumblokken :cry:
Vandaag eerste proefblok gegoten,valt mee voor eerste. als k goed zand zou hebben gaat het zeker al beter lukken,Brusselszand of vormzand!
Het smelten van aluminium is geen enkel probleem!!
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

da ge zo snel was wist ik niet.gisteren er nog niet aan begonnen en vandaag eerste proefstuk klaar.ge zult niet zonder werk vallen.ik zie de bestellingen al komen. :wink: :wink: :lol:
gert
Posts: 13
Joined: Sat Jul 28, 2007 8:06 pm

Post by gert »

H? onderzoeksteam :wink:
Lijkt het handig om een mal te maken in chape of beton?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De fabriek van MatraMania begint weer op volle toeren te draaien. Er werd begonnen met aluminium blokken het volgende zijn motorblokken en koppen :lol: Marcel, inderdaad het gietzand is heel belangrijk. Dat we je zo gek zouden krijgen om aluminium te gaan smelten had ik wel van je verwacht. Je laat je door niet veel tegenhouden h?. Van die mannen hebben we nodig bij MatraMania.

Gert; Beton geeft het probleem dat je de aluminium er niet meer uitkrijgt, misschien kunnen we betonnen blokken gebruiken, wel gewapend met ijzer! Een betonmolen is geen probleem :lol: Nu nog een bagheera vinden met een goede plaat op de juiste plaats!

Ik voel het !! We gaan er geraken :wink:
Laat maar komen die idee?n. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wie weet het!!!!

Waren de aluminiumblokken gelakt bij de levering van een nieuwe bagheera!!!!!!!!!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik denk niet dat ze gelakt waren bij de levering.
Als je goed kijkt op volgende foto van de Courr?ges, zie je dat ze niet gelakt zijn.
De foto komt uit de folder van de Courr?ges, dus zal het hier wel om een nieuwe wagen gaan.

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De blokken zijn binnen, interesse?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik heb het vandaag nog in't oog gehouden, hoe zijn die blokken vast gemaakt ? ik zie nergens enige sporen...

wat kosten ze ?
Bagheera X '78
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De zijn bevestigd met kliknagels met een grote kop. Prijs zie ledengedeelte.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Waar in het ledengedeelte?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooie foto met een mooi aluminiumblok. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan ze ook niet vinden!!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik zet het er vandaag op Benny, ik wist de prijs nog niet :oops:
Post Reply