1600 cc motor
-
- Posts: 6
- Joined: Tue Mar 20, 2007 10:14 pm
1600 cc motor
Beste clubleden,
Inmiddels vordert de restauratie gestaag, de linkerkant van het chassis van mijn bagheera is al bijna roestvrij en weer compleet. Nu de voorkant, met voorwielophanging en de rechterzijde nog.
Het viel mij onlangs op dat de 1600 cc motor uit de murena dezelfde slag heeft als de 1442 cc motor uit de bagheera, namelijk 78 mm. Het verschil zit in de boring, 80,6 in plaats van 76,6 mm. Weet iemand of de zuigers uit de 1600 cc motor passen op de drijfstangen uit de 1442 cc motor en of de afstand tussen bovenzijde zuigerpen en bovenzijde zuiger van de zuigers van beide motoren gelijk zijn.
Als het chassis straks klaar is, begin ik met de revisie van de motor. En als de zuigers uit de 1600 cc motor passen, dan zou je betrekkelijk makkelijk, met behoud van de orginele motor, de cylinderinhoud kunnen vergroten naar 1600 cc.
Heeft iemand dit al eerder onderzocht?
Inmiddels vordert de restauratie gestaag, de linkerkant van het chassis van mijn bagheera is al bijna roestvrij en weer compleet. Nu de voorkant, met voorwielophanging en de rechterzijde nog.
Het viel mij onlangs op dat de 1600 cc motor uit de murena dezelfde slag heeft als de 1442 cc motor uit de bagheera, namelijk 78 mm. Het verschil zit in de boring, 80,6 in plaats van 76,6 mm. Weet iemand of de zuigers uit de 1600 cc motor passen op de drijfstangen uit de 1442 cc motor en of de afstand tussen bovenzijde zuigerpen en bovenzijde zuiger van de zuigers van beide motoren gelijk zijn.
Als het chassis straks klaar is, begin ik met de revisie van de motor. En als de zuigers uit de 1600 cc motor passen, dan zou je betrekkelijk makkelijk, met behoud van de orginele motor, de cylinderinhoud kunnen vergroten naar 1600 cc.
Heeft iemand dit al eerder onderzocht?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 6
- Joined: Tue Mar 20, 2007 10:14 pm
We weten allemaal dat het Talbot tijdperk, dat na het Simca tijdperk kwam, niet uit weelde ontstaan is. Toen de auto's al Talbot genoemd werden is de 1600 cc motor op de markt gebracht.
Vanuit die gedachte is het dus voor de hand liggend dat men simpelweg door de boring te vergroten een nieuwe motor op de markt bracht, omdat dit een "nieuwe" motor opleverde, zonder dat er veel aan ontwikkeling gedaan hoefde te worden.
Inmiddels heb ik uit de boeken van een motorrevisiebedrijf al kunnen achterhalen dat de diameter van de zuigerpen van de zuigers van beide motoren hetzelfde is en dat de afstand van de bovenkant zuigerpen - bovenkant zuiger hetzelfde is, maar dat de lengte van de zuiger van 1600 cc motor iets langer is.
Wat ik ook ontdekt heb en die wetenschap sluit aan op de opmerking van Benny, is dat de bovenkant van de zuiger van de 1592 cc motor iets dieper "uitgehold" is dan de zuiger van de 1442 cc motor.
Op zich is dit logisch. De cilinderinhoud is, t.o.v. de 1442 cc motor vergroot, dus moet je er voor zorgen dat je, met de zuiger in het bovenste dode punt ook meer volume hebt. Dit kun je doen door een dikkere koppakking te monteren, of door een grotere uitsparing in de zuiger te maken. Volgens de tekeningen is dit laatste gebeurd, dus ga ik er voorlopig van uit dat de compressieverhouding na montage van de grotere zuigers gelijk zal zijn.
Zowel de eigenaar van het motorrevisiebedrijf als ikzelf zijn er van overtuigd dat de grotere zuigers passen. Is er echter nog een vraag de beantwoorden en dat weet ik pas als de kop verwijderd is, maar mogelijk kan iemand anders mij dit nu al vertellen.
Er moet voldoende afstand (gietijzer) tussen de zuigers in het blok aanwezig zijn. Volgens het bedrijf moet er tenminste 7 millimeter gietijzer tussen twee cilinders aanwezig zijn, dan durfen ze de benodigde vier millimeter weg te halen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel ruimte er tussen twee cilinders in het blok aanwezig is?
Met vriendelijke groet,
Eric Arns
Vanuit die gedachte is het dus voor de hand liggend dat men simpelweg door de boring te vergroten een nieuwe motor op de markt bracht, omdat dit een "nieuwe" motor opleverde, zonder dat er veel aan ontwikkeling gedaan hoefde te worden.
Inmiddels heb ik uit de boeken van een motorrevisiebedrijf al kunnen achterhalen dat de diameter van de zuigerpen van de zuigers van beide motoren hetzelfde is en dat de afstand van de bovenkant zuigerpen - bovenkant zuiger hetzelfde is, maar dat de lengte van de zuiger van 1600 cc motor iets langer is.
Wat ik ook ontdekt heb en die wetenschap sluit aan op de opmerking van Benny, is dat de bovenkant van de zuiger van de 1592 cc motor iets dieper "uitgehold" is dan de zuiger van de 1442 cc motor.
Op zich is dit logisch. De cilinderinhoud is, t.o.v. de 1442 cc motor vergroot, dus moet je er voor zorgen dat je, met de zuiger in het bovenste dode punt ook meer volume hebt. Dit kun je doen door een dikkere koppakking te monteren, of door een grotere uitsparing in de zuiger te maken. Volgens de tekeningen is dit laatste gebeurd, dus ga ik er voorlopig van uit dat de compressieverhouding na montage van de grotere zuigers gelijk zal zijn.
Zowel de eigenaar van het motorrevisiebedrijf als ikzelf zijn er van overtuigd dat de grotere zuigers passen. Is er echter nog een vraag de beantwoorden en dat weet ik pas als de kop verwijderd is, maar mogelijk kan iemand anders mij dit nu al vertellen.
Er moet voldoende afstand (gietijzer) tussen de zuigers in het blok aanwezig zijn. Volgens het bedrijf moet er tenminste 7 millimeter gietijzer tussen twee cilinders aanwezig zijn, dan durfen ze de benodigde vier millimeter weg te halen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel ruimte er tussen twee cilinders in het blok aanwezig is?
Met vriendelijke groet,
Eric Arns
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Eric,
Zeer interessante informatie. Het is zoals je schrijft! Dat je dan met behoorlijk weinig kosten een 1442 kunt ombouwen naar een 1600.
Zeker te overwegen als een 1442 motor aan revisie toe is.
Ik heb geen 1442 motor open liggen!
Is er iemand die een 1442 motor open heeft liggen???????
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!
Hou ons zeker op de hoogte.
Zeer interessante informatie. Het is zoals je schrijft! Dat je dan met behoorlijk weinig kosten een 1442 kunt ombouwen naar een 1600.
Zeker te overwegen als een 1442 motor aan revisie toe is.
Ik heb geen 1442 motor open liggen!
Is er iemand die een 1442 motor open heeft liggen???????
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!
Hou ons zeker op de hoogte.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 6
- Joined: Tue Mar 20, 2007 10:14 pm
Ongeduldig als ik geworden ben, heb ik afgelopen weekend de motor uit elkaar gehaald. Er is inderdaad voldoende ruimte tussen de cylinders om de benodigde 4 mm weg te halen.
Zondagavond dacht ik aan de catalogus van auto Simon.(www.simon-auto.de) Daar staan van beide motoren de onderdelen met nummers in. Als de drijfstangen, krukas en misschien zelfs de kop hetzelfde onderdeelnummer hebben, dan is het zeker, dan zijn de blokken gelijk. De drijfstangen en krukas blijken inderdaad hetzelfde nummer te hebben, voor mij het bewijs dat de gietijzeren blokken hetzelfde zijn. De nummers van de koppen verschillen, maar dat komt volgens mij door een fout in de nummering, ik denk dat de koppen ook nog gelijk zijn.
Het blok is inmiddels bij het motorrevisiebedrijf. Ik dacht dat het kwestie was van nieuwe zuigers met zuigerveren en lagers bestellen, boren en monteren, maar na de eerste belronde blijken de zuigers al niet meer leverbaar te zijn.
Heeft iemand goede, of beter nog nieuwe, zuigers van een 1600 cc motor liggen waar die van af wil, neem a.u.b. contact met mij op. Ik wil graag verder met dit avontuur.
?ric Arns
Zondagavond dacht ik aan de catalogus van auto Simon.(www.simon-auto.de) Daar staan van beide motoren de onderdelen met nummers in. Als de drijfstangen, krukas en misschien zelfs de kop hetzelfde onderdeelnummer hebben, dan is het zeker, dan zijn de blokken gelijk. De drijfstangen en krukas blijken inderdaad hetzelfde nummer te hebben, voor mij het bewijs dat de gietijzeren blokken hetzelfde zijn. De nummers van de koppen verschillen, maar dat komt volgens mij door een fout in de nummering, ik denk dat de koppen ook nog gelijk zijn.
Het blok is inmiddels bij het motorrevisiebedrijf. Ik dacht dat het kwestie was van nieuwe zuigers met zuigerveren en lagers bestellen, boren en monteren, maar na de eerste belronde blijken de zuigers al niet meer leverbaar te zijn.
Heeft iemand goede, of beter nog nieuwe, zuigers van een 1600 cc motor liggen waar die van af wil, neem a.u.b. contact met mij op. Ik wil graag verder met dit avontuur.
?ric Arns
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny,
Geen problemen met aanpassingen van ophanging en steekassen!
Als je toch een revisie van de motor moet doen. Maar als je een andere goede motor hebt is dit overbodig. Als mijn motor nu aan een revisie toe was zou ik het ook overwegen. Zou het veel duurder zijn dan het plaatsen van een zuiger met een maatje meer?
Geen problemen met aanpassingen van ophanging en steekassen!
Als je toch een revisie van de motor moet doen. Maar als je een andere goede motor hebt is dit overbodig. Als mijn motor nu aan een revisie toe was zou ik het ook overwegen. Zou het veel duurder zijn dan het plaatsen van een zuiger met een maatje meer?

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 6
- Joined: Tue Mar 20, 2007 10:14 pm
Godfried, Benny heeft wel gelijk, maar dan moet je wel een 1600 blok hebben en dat heb ik niet.
Ik dacht dat als ik het blok laat opboren en de zuigers en lagers vernieuw, dan heb ik in feite een nieuw blok. Van het revisiebedrijf heb ik inmiddels gehoord dat in de reguliere handel geen zuigers meer te koop zijn, dus moet je uitwijken naar de specialisten, clubs of zoeken op beurzen.
Alles is een kwestie van prijs, dus als een goed 1600 blok net zo duur is als de revisie, is het plaatsen van een een ander blok een alternatief. Zijn er nog complete 1600 blokken in de aanbieding?
Eric Arns
Ik dacht dat als ik het blok laat opboren en de zuigers en lagers vernieuw, dan heb ik in feite een nieuw blok. Van het revisiebedrijf heb ik inmiddels gehoord dat in de reguliere handel geen zuigers meer te koop zijn, dus moet je uitwijken naar de specialisten, clubs of zoeken op beurzen.
Alles is een kwestie van prijs, dus als een goed 1600 blok net zo duur is als de revisie, is het plaatsen van een een ander blok een alternatief. Zijn er nog complete 1600 blokken in de aanbieding?
Eric Arns
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Erwin ,
Hier staat en 1.6 motorblok te koop van een solara. Goed lezen wat hij nog verkoopt.
http://cgi.benl.ebay.be/Zweifach-Doppel ... otohosting
Hier staat en 1.6 motorblok te koop van een solara. Goed lezen wat hij nog verkoopt.
http://cgi.benl.ebay.be/Zweifach-Doppel ... otohosting
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Hier nog een 1.6 motor of alleen een cilinderkop.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... teuser%3D1
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... teuser%3D1
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
4 pistons kompleet met segmenten in 0,10 mm overmaat.
http://cgi.ebay.fr/4-pistons-neufs-comp ... dZViewItem
http://cgi.ebay.fr/4-pistons-neufs-comp ... dZViewItem
-
- Posts: 47
- Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
- Location: Fleurus
- Contact:
Als jij een 1590 cc motor will gebruiken, moet je wetten dat het zal niet gaan met de standart 4 versnijlinks bak AT.
De 2 onderkant vastelling gaatjes voor de kopeling carter zijn niet in de goed plaats.
Dan zal je deze gaten verhuizen. Dit is waar voor alle 1590 cc motor.
Als de motor was met een automaatisch versnelingsbak, dan is er een andere probleem.
De eind van de "Crankshaft - vilebrequin" is niet het zelfde. Jullie zullen dan een adaptatie schijfje moeten bewerken.
Ik heb een 1590 cc met een AT bak gemaakt. Niet te moejlijk.
Die Bagheera rijdt zeer well
Er zijn 3 andere oplosing :
- Die 1440 cc motor uitboren. Maar dan, pas op : intussen de 2 kentralle boren ligt er een water gaat.
- Een 1590 cc met de Murena - citroen versnijlingbak gebruiken. Ik denkt niet dat het zal in de chassis gaan
- Eeen 150 cc met de Peugeot BE1 versnijlingbak gebruiken. Dit, ik weet dat het mogelijk is als ik ben nu bezig met dat te doen. Toch moet jij 5 mm van een motor support af te snijden en ook iets te doen voor de cardanassen die zullen een beetje te kort zijn.
Ook, op en oude motor, +0.10 uitboren zal blijkbaar niet genoeg zijn
De 2 onderkant vastelling gaatjes voor de kopeling carter zijn niet in de goed plaats.
Dan zal je deze gaten verhuizen. Dit is waar voor alle 1590 cc motor.
Als de motor was met een automaatisch versnelingsbak, dan is er een andere probleem.
De eind van de "Crankshaft - vilebrequin" is niet het zelfde. Jullie zullen dan een adaptatie schijfje moeten bewerken.
Ik heb een 1590 cc met een AT bak gemaakt. Niet te moejlijk.
Die Bagheera rijdt zeer well
Er zijn 3 andere oplosing :
- Die 1440 cc motor uitboren. Maar dan, pas op : intussen de 2 kentralle boren ligt er een water gaat.
- Een 1590 cc met de Murena - citroen versnijlingbak gebruiken. Ik denkt niet dat het zal in de chassis gaan
- Eeen 150 cc met de Peugeot BE1 versnijlingbak gebruiken. Dit, ik weet dat het mogelijk is als ik ben nu bezig met dat te doen. Toch moet jij 5 mm van een motor support af te snijden en ook iets te doen voor de cardanassen die zullen een beetje te kort zijn.
Ook, op en oude motor, +0.10 uitboren zal blijkbaar niet genoeg zijn
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg