Tikkend geluid aan linker achterwiel.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Knap gemaakt ! Als ik dit weekend wat tijd heb ga ik ook nog eens aan de slag !
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ingewikkelde constructie, maar als het werkt,ok?.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Benny-methode, lijkt me handiger en veiliger.

Had dit van de week in een andere topic geplaatst:

Hoi Godfried,

Heb indertijd ook meerdere assen onder handen gehad en zoals U had ik ook geen enkele waar aan de wielzijde geen speling opzat.

Speling kwam ook niet van die zijde maar wel van de andere kant.

Heb de tripode vast gezet door met een centerpons ??n punt op de spiebaan aan te brengen.

Daarna had ik enkel nog geluid als ik snel door een bocht ging.

Heb daarna iets meer vet aangebracht en tot op heden zijn alle geluiden achterwege gebleven.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny en Jos, dit bevestigt nogmaals eens dat een beetje speling op de koppelingen van de aandrijfassen geen probleem geven en als normaal beschouwd mogen worden. De speling zit over de volledige lengte van vork en niet alleen op de plaats waar je ziet dat de rollen het meeste gelopen hebben.

Deze constructie met de krik lijkt ingewikkeld maar je kan zonder de hulp van iemand anders met een korte schroevendraaier in de oog van de krik de wielarm met ??n hand omlaag zetten mm voor mm en dit vastzetten waar je wil.
Ieder zijn gewoonte maar mij zul je niet met een lange buis en twee man te werk zien gaan om de wielarm omlaag te krijgen. Met die krik gaat zonder enige moeite. De constructie moet wel een beetje aangepast zodat die klemmen weg kunnen want dat zijn onbetrouwbare dingen.

Bij het verwijderen van de as heb ik de hoes losgemaakt en de as uit de koppeling genomen aan de versnellingsbakzijde. Inderdaad in deze stand moet de arm maar een beetje omlaag. Bij de plaatsing van de as is dat iets anders, dan moet je de koppeling terug in elkaar zetten anders krijg je de hoes er niet meer op. Dan heb ik geprobeerd om de as als laatste in de versnellingsbak te plaatsen. Dan moet je oppassen dat je de dichting niet raakt in het differentieel. Dit is de reden dat ik gekozen heb om de as te plaatsen als ze in het werkplaatshandboek voorschrijven.


Volgens de werkplaatshandboek moet de tripode met een pers verwijdert worden. Ik kon deze zo van de as aftrekken en waarschijnlijk heeft dit het getik veroorzaakt. Ik had niet zo lang moeten zoeken als ik dadelijk naar Jean zijn antwoordt had geluisterd.
Zie hier het schrijven van Jean, staat hogerop vermeld.

Godfried,

Die foto's op het forum zijn die van u, want wat ik daar zie is mogelijk ook nog een reden dat er soms wel en soms niet een tikkend geluid te voorschijn komt.
Het probleem op de foto is dat de kruisjes met de drie naaldlagertjes los op de steekas zitten en deze horen ook geborgd te zijn.
Als deze zich kunnen gaan bewegen kan hier een tikkend geluid van voort komen.
Als je vragen hebt rond het borgen van deze onderdelen, laat het dan maar horen.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 LX



Jos, je schrijft dat je de tripode hebt vastgezet met een dopperpunt. Ik hoop dat dit voldoende is, er komen hier grote krachten op!!!

Ps; Nu nog een test op de autosnelweg!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Vandaag hebben we een test gemaakt van 40 km op de autostrade. Joepie............................ mijn probleem is weg. :wink: :lol: :lol:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godried,Dat heb je dan alweer fijn opgelost.




grt harry de matra.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Bedankt voor de vermelding Godfried :lol:
Het is bij mij allemaal al een tijdje geleden dat Bagheera, Rancho en Murena verhaal, maar deze dingen vergeet ge niet zomaar.
Er zit veel tussen mijn twee oortjes, maar dan wel enkel de originele toestanden, want van het niet originele heb ik minder kaas gegeten, maar is wel leuk om te volgen op het forum.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jean,

Dit is de enige fout die ik heb kunnen vinden. Ik dacht van niet ernstig maar mijn probleem is wel opgelost, dus je hebt volkomen gelijk dat de tripode het geluid veroorzaakt als hij te los op de as zit.

Ik hoop dat hier meer Matraliefhebbers iets aan hebben, want het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is. Ik heb verschillende aandrijfassen moeten demonteren om vast te stellen dat je de koe bij de hoorns had met de tripode.
Bedankt voor de tip. :wink:
Post Reply