Page 1 of 4
ontsteking bagheera
Posted: Wed Dec 20, 2006 8:05 pm
by tim
hallo, ik ben nieuw hier op dit forum,
mijn naam is tim
ik ben nog redelijk jong(17 jaar)

maar ik droom al lang van een matra en heb dus 1 gekocht,
een bagheera
ik zit in de richting autotechnieken dus da moe wel lukken
maar er zijn een paar dingetjes aan,
1) hij krijgt geen benzine in de carbu
2) hij heeft geen hoogspannig, ik zou de elektriciteit een bekijken...
kan iemand zo'n schema ofzo posten? en weet iemand raad met die benzine toevoer? alvast bedankt voor jullie hulp
trouwens, kvind dit een heeel leuk forum, kzit er iedere dag op te kijken en te lezen

Posted: Wed Dec 20, 2006 8:07 pm
by tim
het is een ontsteking met onderbrekers contacten nog, dus geen elektronische met module...
Posted: Wed Dec 20, 2006 10:10 pm
by Paul
Je moet er eerst wel benzine indoen h?.
Dag Tim, flauw h?, welkom.
We helpen je hier wel door dit kan niet zo erg zijn.
Benzine, tot waar krijg je wel benzine, filter (indien aanwezig), pomp (druk), carburator (vlotter)
Ontsteking, staat er spanning op het onderbrekercontact? Beweegt dit contact nog, anders dien je het even af te stellen en ga er toch maar even met een fijn schuurpapiertje door, oxidatie.
http://www.matrasport.dk/Cars/Bagheera/ ... index.html
http://www.matrasport.dk/Cars/Bagheera/ ... ltplan.jpg
Hier kan je een schema downloaden
Posted: Thu Dec 21, 2006 7:49 am
by jurgen M
Als je de darm loskopelt aan de carbu, pomp hij dan benzine op?
(opgepast voor brandgevaar ! )
Indien niet, hang een darm vanaf de aanzuigkant van de pomp in een bidon en controleer of de pomp nu oppompt, vaag krijg je een verstopping in de aanzuigleiding van de tank, heb ik vroeger ook eens gehad.
Wat betreft je ontsteking, gaan de contactpunten nog open en dicht, zo ja, koppel dan een 12V aan de bobijn, laat de startmotor ronddraaien en controleer de hoogspanning. (heb je je bobijn al uitgemeten? de condensator al -tijdelijk- afgekoppeld...)
Posted: Thu Dec 21, 2006 7:55 am
by Paul
Tim, ik weet niet of je al lid bent of overweegt te worden.
Leden krijgen in de toekomst toegang tot meer informatie en service documentatie. Al zal men je hier niet onmiddelijk laten vallen hoor.
Laat iets weten over de vorderingen, ja?
Waarom heb jij als "jonge snaak" een Bagheera gekocht?
Posted: Thu Dec 21, 2006 8:17 am
by tim
vroeger heeft men nonkel, als elektricien eens een bagheera gewisseld met iemand die geen geld had om zijn wasmachiene te betalen, deze reed niet...
ik was heel jong, 5 jaar ofzo ze heeft hier enkele jaren in onze loods gestaan. ik en men neefje speelden er altijd in. dan heeft men nonkel die komen halen. en ik weet echt nie waar hij naar toe is...
het was een zwarte, meer weet ik er echt niet van, ik weet zelfs niet of er een motor in zat.
en altijd is dat een beetje in men hoofd gebleven dat dit een toffe auto was...
om over die ontsteking te spreken, ik krijg geen hoogspannig uit men bobine...
Posted: Thu Dec 21, 2006 8:21 am
by tim
dankje voor het schema paul,
gelukkig zijn we in school de laatste weken bezig geweest met schema's lezen

Posted: Thu Dec 21, 2006 8:24 am
by tim
kan iemand meer uitleg geven met de bobijn uitmeten?
moet je dan de primaire spoel meten en de secundaire?
en hoeveel weerstand mag daarop zitten?
groetjes
Posted: Thu Dec 21, 2006 8:34 am
by bassboss
Voila zie, zo'n verhaal horen we graag!
Van jongsaf aan gepassioneerd door de Bagheera!
Welkom Tim, ik denk dat je momenteel de jongste Bagheera-eigenaar bent in Belgi? en waarschijnlijk ver daarbuiten!
De Bagheera is inderdaad een wagen met een ongelooflijk prachtige uitstraling (sorry manne, een beetje lyriek moet kunnen, he?) waarmee je zeker zult opvallen!
Bovendien is het een zeer zeldzame verschijning!
Ik ben er 100% zeker van dat jouw leeftijdsgenoten nog nooit een Bagheera zullen gezien hebben!
Bij MATRAMANIA zit je alleszins op het goede adres voor alles wat met Matra te maken heeft en ik hoop dat we jou dan ook gauw als jongste lid mogen verwelkomen!
Inschrijven kan via deze site en een team van specialisten staat voor jou klaar.
Bovendien hebben we onze jaarlijkse evenementen en kunnen we je helpen met het zoeken naar onderdelen.
Vergeet vooral zeker en vast niet om een paar foto's van jouw Bagheera te posten op dit forum!!!
Bart (1974 Bagheera type I)

Posted: Thu Dec 21, 2006 10:14 am
by tim
er heeft niemand een duidelijker schema? of het ontstekingschema apart? toch bedankt hoor paul
kvind het heel tof dat iedereen elkaar hier zo erg veel helpt...
ik ga er alles aan doen om mijn cursussen van garage hier ook te gebruiken om jullie te helpen
proberen h?

Posted: Thu Dec 21, 2006 11:03 am
by jurgen M
bassboss wrote:Voila zie, zo'n verhaal horen we graag!
Van jongsaf aan gepassioneerd door de Bagheera!
Welkom Tim, ik denk dat je momenteel de jongste Bagheera-eigenaar bent in Belgi? en waarschijnlijk ver daarbuiten!
De Bagheera is inderdaad een wagen met een ongelooflijk prachtige uitstraling (sorry manne, een beetje lyriek moet kunnen, he?) waarmee je zeker zult opvallen!
Bovendien is het een zeer zeldzame verschijning!
Ik ben er 100% zeker van dat jouw leeftijdsgenoten nog nooit een Bagheera zullen gezien hebben!
Bij MATRAMANIA zit je alleszins op het goede adres voor alles wat met Matra te maken heeft en ik hoop dat we jou dan ook gauw als jongste lid mogen verwelkomen!
Inschrijven kan via deze site en een team van specialisten staat voor jou klaar.
Bovendien hebben we onze jaarlijkse evenementen en kunnen we je helpen met het zoeken naar onderdelen.
Vergeet vooral zeker en vast niet om een paar foto's van jouw Bagheera te posten op dit forum!!!
Bart (1974 Bagheera type I)

Bart? 1974? ben je jezelf aan het verjongen??

Of bedoelde je je auto

Posted: Thu Dec 21, 2006 11:20 am
by bassboss
Vrie waas, mwoat!
(Gents voor: goed gezien, maat )

Posted: Thu Dec 21, 2006 11:42 am
by tim
toen gokik ier best wel nie begun int west vlamsch :d
Posted: Thu Dec 21, 2006 11:50 am
by ludo2
tim, wat is het bj. van de bagheera? er zijn verschillende schema's .
dan zal ik het u door mailen.voor de andere zaken kan ik u niet verder helpen.
Posted: Thu Dec 21, 2006 11:53 am
by tim
kga direct eens kijken.
kan ik mss van iemand een vraagbaak kopen?
Posted: Thu Dec 21, 2006 12:27 pm
by tim
omdat de papieren in aanvraag zijn kan ik het bouwjaar niet zeggen, de wijkagent komt vandaag een kijkje nemen.
maar kheb wel deze dingen:
-model: x6550
-chassisnummer: x65508x456407
weet iemand hier raad mee?
Posted: Thu Dec 21, 2006 12:29 pm
by bassboss
Een x6550 is een type II, dus vanaf '77
Fotootje, Tim?
Bassboss
Posted: Thu Dec 21, 2006 12:31 pm
by tim
amai die reactie kwam snel:) tof
eeuhm ja, kheb nu nog geen foto sorry
hij was groen maar is nu opgeschuurd helemaal
Posted: Thu Dec 21, 2006 12:39 pm
by tim
weet er trouwens niemand een goede manier om aan die bobine enzo te werken... in verband met plaats, je kan er namelijk heel moeilijk bij

Posted: Thu Dec 21, 2006 12:56 pm
by jurgen M
Da's nou net het leuke bij Matra's, je kan overal heel moeilijk bij.

Het nakijken van het oliepeil doe je bv. het gemakkelijkst door de olie af te laten en in een maatbeker na te kijken of je peil nog in orde is...

Posted: Thu Dec 21, 2006 1:00 pm
by tim
hehe, is inderdaad een goede manier. maar dat probleem heb ik nog niet
ik verlang tot de dag dat ik men bagheera hoor draaien!!!
Posted: Thu Dec 21, 2006 1:30 pm
by ludo2
tim,
stuur me u email adres door via: pm
dan stuur ik het schema .
ludo
Posted: Thu Dec 21, 2006 2:00 pm
by tim
ik heb je men mail gestuurd hoor, voor de mensen die eens willen praten met mij :p
timoptinternet@hotmail.com
ik zit nogal graag op msn

heel de dag, als ik niet bij men bagh ben

Posted: Thu Dec 21, 2006 2:16 pm
by tim
ik zal heel erg men best doen om de auto deze vakantie draaiende te krijgen!
ik zou me graag lid maken en lidgeld betalen, maar ik betwijfel of het dat wel waard is voor mij...
ik kan nie rijden nog , all? mag nog nie, dus kan ik ook nie meedoen aan de ritten enzo...
wat houd dat eigenlijk in lid zijn? wat hangt eraan vast?
groetjes en veel dank tim
Posted: Thu Dec 21, 2006 2:24 pm
by ludo2
het bestuur kan al u vragen betreffende lid worden wel beantwoorden.wat de ritten betreft zal dat geen probleem zijn,er zal altijd wel ergens een plaats zijn om mee terijden .alsmijn bageera klaar is kunt ge altijd als derde persoon mee rijden. bass boss zen bagheera is ook nog niet klaar en die heeft ook een plaatsje gevonden om erbij tezijn.ik kan u verzekeren het is plezant vertoeven met allemaal merkgenoten.groetjes ludo
Posted: Thu Dec 21, 2006 2:37 pm
by tim
kzal ervoor kijken, ik denk wel dat ik me eens inschrijf, tis ook het einde niet h? 25 ? ...
heb je al gekeken voor da schema

kzou vandaag nog beetje willen knutselen aan men wagen

Posted: Thu Dec 21, 2006 2:40 pm
by tim
sorry dat ik mss een beetje zaag

Posted: Thu Dec 21, 2006 2:47 pm
by ludo2
zijn naar u email adres gestuurd. ludo
Posted: Thu Dec 21, 2006 3:07 pm
by tim
ah, heel erg bedankt!!
heeft er niemand een werkplaatshandboek te koop?
Posted: Thu Dec 21, 2006 3:41 pm
by Paul
Tim, er valt niet zo veel te meten aan de spoel.
Je moet een waarde hebben van, vermoed ik, tussen de 3 en de 6 kohm.
Heb hier ergens nog een spoel liggen maar vind ze even niet.
Meet dus gewoon de spoel over de twee klemmen (3 ? 6K) en dan elke klem naar massa, daar moet je een oneindige weerstand meeten.
Het is echter wel mogelijk dat de spoel onder spanning doorslaat.
Komen er eigenlijk wel spanningspulsen aan de spoel toe?