Page 1 of 2

t'Ja, waar begin je aan? Wat overkomt mij eigenlijk?

Posted: Mon Dec 11, 2006 1:05 pm
by Paul
http://cgi.benl.ebay.be/matra-simca-bag ... 0069613179
Deze wagen was ik tegen gekomen op Ebay, en, gewoon voorbij gegaan. Ik was in onderhandeling over een Porshe 924 Turbo en dan krijg je een aanval van een virus ziekte, Matramania genoemd. :o

Nu noem ik mezelf geen Matra freak!!

Maar...., een X is mijn jeugdroom geweest, een zwarte X dan wel maar deze kleur kan ik ook wel hebben, naast een Lancia Beta MC, Fiat X19, Mazda RX5....

Ik heb wel een probleempje, geen werkplaats om een dergelijke wagen te demonteren en op te bouwen, kan niet lassen of toch niet op niveau en weet echt niet hoe te beginnen.

Ofwel dien ik naar de dokter om een pil ofwel ben ik verloren.

Help........ help....... help ....

Posted: Mon Dec 11, 2006 1:37 pm
by ALAIN VAN AKEN
Paul ik zou dolgraag helpen maar ik heb ??n probleem, plaatsgebrek.
Anders graag.
Pil, vergeet het. Zelfs de krachtigste antibiotica helpt niet meer.

Posted: Mon Dec 11, 2006 2:01 pm
by Paul
Bedankt Alain.
De wagen kan ik wel stallen.
Maar, het is geen werkplaats.
Dus, demonteren en opmaken is dan wel een probleem.
:-?

Posted: Mon Dec 11, 2006 3:20 pm
by bassboss
Paul,

In eerdere posts zei Alain dat er nogal vlug beweerd wordt dat wagens rijp zijn voor de sloop.
Ik sluit me hierbij aan en daarom zou ik je bijna smeken, als blijkt dat deze wagen nog te redden is, wacht niet en koop hem!

Een Bagheera X kom je niet meer op elke straathoek tegen en stockeer de wagen desnoods een paar maanden tot je een oplossing gevonden heb om hem te restaureren.
Mijn Bagh heeft ook een zestal maanden op mijn oprit gestaan, erger nog, ik had geen afdak en heb speciaal een stevig afdak gemaakt om hem te beschutten.
Na een drietal weken zoeken had ik een werkplek gevonden!

Wat het lassen betreft, ik ken (een) man(nen) in de club die aardig uit de voeten kunnen met een half-automaat (en ik vermoed dat jij die man(nen) ook goed kent!)
Wat het uit elkaar nemen betreft, er zijn moeilijker wagens!
Doe het, Paul!
De wagen ziet er vrij compleet uit en het interieur heeft niet te hard geleden op het eerste zicht!

:evil: :evil: :evil:

Posted: Mon Dec 11, 2006 5:27 pm
by bassboss
Er moest en zou een type I op de oprit komen, al moest ik hem in de slaapkamer zetten...

Image

Effe een afdak erboven getimmerd...

Image

En toen ging het pas van kwaad naar erger met de mentale gezondheid van ondergetekende.
Gevolg: meeting-verantwoordelijke... 8)

Posted: Mon Dec 11, 2006 5:31 pm
by Paul
Leuk Bart. 8)

We zullen eens zien of een afspraak te versieren valt, als die "PIL" dan toch geen zin heeft. :roll:
Hoop alleen dat het niet dodelijk is. :(

En euh...., over welk budget spreken we zoal om het ding op orde te stellen en dan bedoel ik niet "oplappen".

Reactie van de verkoper op mijn vraag "wat de re?le toestand van de wagen is"
bonsoir v?hicule pour l amateur qui veut la remettre en ?tat.(ext?rieur bon,dessous de la voiture a r?parer) mais pas de plis ni de pi?ces importantes cass?es
+

Posted: Mon Dec 11, 2006 5:41 pm
by benny
Oplappen heeft geen zin. Ernstig herstellen wel. Doch het is zo, dat iedere bagheera anders is. Je hebt er geen twee die gelijk zijn, op gebied van roest. Je kan er maar een idee van hebben wanneer je de auto van dichtbij gezien hebt, en denk er nog maar het dubbele van het werk bij. Dan zal je nog niets over hebben. Plaatwerk kost weinig. Onderdelen die moeten gekocht worden, kunnen spotgoedkoop zijn, of onverantwoord duur.
Paul, mocht je echt bezielt zijn door die Bagheera, maak eerst een afspraak met die gast. Neem iemand mee die de Bagheera door en door kent. En dan kunnen jullie samen bespreken of het interessant is of niet. En laat je niet verleiden door de eerste oogopslag, maar laat de rede winnen.

Posted: Mon Dec 11, 2006 6:02 pm
by bassboss
Voila, Paul.

Ik zal luidop zeggen wat Benny tussen de lijnen wil zeggen: kijk niet op tegen de totale ontmanteling en laat het chassis galvaniseren!

En wat het kostenplaatje betreft, je moet er vanuit gaan dat je volgende zomer waarschijnlijk nog niet met een "herboren" Bagheera naar de rondritten zal komen, dus neem rustig de tijd en dan kan de factuur gemakkelijk gespreid worden (ik kan het weten, gelukkig heb ik nog wat te eten in de koelkast...)
Trouwens, iedere bezitter van een gerestaureerde wagen wordt onwel als hij alles zou uitrekenen...

Ik vermoed dat je niet zo gek veel onderdelen zult nodig hebben die typerend zijn voor de type II.
Het zullen waarschijnlijk mechanische onderdelen zijn zoals de remmen en allerhande dichtingen en filters die moeten vervangen worden.
Gelukkig is het mechanische gedeelte van de Bagheera zeer betrouwbaar en zal je niet gauw zonder wisselstukken geraken!

Posted: Mon Dec 11, 2006 6:04 pm
by benny
Onderdelen heb je nog niet vlug nodig. Tenzij je alles nieuw wilt hebben. Het grootste probleem en het grootste werk is de metalen onderbouw.

Posted: Mon Dec 11, 2006 6:15 pm
by Paul
Daar zeggen jullie me wat " die onderbouw" daar ben ik juist bang van. Ik wil best wel wat ondernemen maar dan ga ik toch wel op jullie steunen hoor.

Maar ja, we zullen eerst maar eens gaan kijken. Ik heb zijn gegevens ontvangen om een afspraak te maken. Die man zit blijkbaar ook aan zijn PC geplakt.

Op naar de confrontatie, ik krijg nu al den bibber. t'Is nog niet te ver 105km kan ik wel overbruggen. 8) :-? :o :( :lol: :roll: :evil: :cry: :P

reactie

Posted: Fri Dec 15, 2006 8:14 pm
by erwin
hoi paul, ik denk dat je even moet vergeten om op zoek te gaan naar een X maar eerder op zoek moet gaan naar een bagheera die je minder werk gaat kosten dan deze, hij ziet er op het eerste oog wel redelijk uit en orgineel, maar zoals je zegt heb je weinig tot geen ervaring met lassen!, daarom is het denk ik slimmer om eens te kijken op kapaza.be ,daar wordt een reeds gelaste bagheera aangeboden , ik denk dat je deze voor best een goede prijs kunt kopen, het voordeel is dat je eigenlijk al weer kunt gaan opbouwen, en dat je op deze manier ook je bagheera zo kan opbouwen als je zelf wilt! ( zoals kleur, bekleding, enz.) hij heeft al een schuifdak dus in ieder geval al wat meer opties! ik heb zelf ook een compleet gelaste bagheera gekocht, en dus hou je wat meer energie over voor het verder restaureren.(je hebt dan n.l. de meeste ellende al achter de rug).
veel succes met je keuze!

ter motivatie

Posted: Fri Dec 15, 2006 8:22 pm
by erwin
kijk maar onder topic BAGHEERA VERVOLG , daar staan de foto,s van mijn zwarte bagheera X in opbouw, misschien een goeie motivatie!!

Posted: Fri Dec 15, 2006 9:33 pm
by benny
Opgepast, je hebt oplappen en je hebt ernstig herstellen en lassen.

bagheera x

Posted: Tue Jul 24, 2007 10:49 am
by erwin
hoi paul, op www.speurders.nl met zoekwoord matra, staat een groene X te koop, kan niet goed zien of de bekleding groen is , maar ik denk van wel. dus misschien kan dit zijn wat je zoekt!!!

Posted: Tue Jul 24, 2007 12:10 pm
by Paul
:D Bedankt Erwin, er is al een mailtje onderweg. 8)

Posted: Tue Jul 24, 2007 7:31 pm
by Maes Jules
En Paul ? ? ? ? ? ? ? ? :roll: :lol: of :evil:

Posted: Tue Jul 24, 2007 7:52 pm
by ALAIN VAN AKEN
Op de foto's ziet het er alvast behoorlijk uit, maar schijn "kan" bedriegen.

Posted: Tue Jul 24, 2007 7:58 pm
by Paul
Niks! Tot nu toe.

Posted: Tue Jul 24, 2007 8:00 pm
by Maes Jules
Paul

Wit met groene tapijten ! :roll: niet goed zeker :lol:

http://cgi.benl.ebay.be/MATRA-Bagheera- ... 0133255438

Posted: Wed Jul 25, 2007 12:43 pm
by Frank
Wat onder die groene mat zit zal wel belangrijkst zijn. :-?

Posted: Wed Jul 25, 2007 2:37 pm
by Paul
Vandaag de reacteie van de eigenaar,

Goedendag,
Aanvullende foto's kan ik aanstaand weekend maken en opsturen.
Interieur is orgineel, paar kleine gaatjes in de stoelhoezen.
Betreffende werk, hij moet nog apk gekeurt worden: wat uit controlle komt is onbekend, misschien afstellen carb., lampen
Rest werk: wat roestvorming in de bak van reserve wiel.

Ja, Jules dat lijkt mij wel wat.

Posted: Wed Jul 25, 2007 8:36 pm
by ALAIN VAN AKEN
Paul, de witte Bagheera met groen tapijt blijkt een Courr?ges te zijn. Het tapijt is niet origineel maar dit is niet onoverkomenlijk. De Courr?ges is in elk geval een stuk unieker dan de X, hoewel beiden natuurlijk welkom zijn. En van harte zelfs. :wink:
De keuze wordt moeilijker en moeilijker en moeilijker ......... :D

Posted: Thu Jul 26, 2007 10:42 pm
by Paul
Het groene tapijt blijkt over het witte te liggen ter bescherming.
Ik heb al een afspraak met de eigenaar en we gaan zondag eens kijken.

Als hij/zij goed blijkt te zijn dien ik wel nog wat aan de vrouw te schaven, die begint namelijk wat tegenwind te blazen. Als ze aanhaalt dat vijf wagens voor twee personen wel genoeg is........ ja... wat kan ik daar tegen inbrengen. :-?

Posted: Thu Jul 26, 2007 11:28 pm
by benny
Waarom al die ringen als je maar 2 ringvingers hebt?

Posted: Fri Jul 27, 2007 9:45 am
by Paul
:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol:

Posted: Fri Jul 27, 2007 9:49 am
by benny
Trouwens je kan de vijfde auto gebruiken als ??n van de vier andere weg is voor onderhoud of voor herstelingen.

Posted: Fri Jul 27, 2007 2:12 pm
by jo
je kan ook stellen dat je zeker wil zijn dat ze altijd een goede auto tot haar beschikking heeft, met 6 auto's is die kans groter dan met 2 :oops:

maar ik ken het verhaal wel

Posted: Fri Jul 27, 2007 2:52 pm
by Paul
:o :D 'T Is aangenaam om weten dat er vrienden zijn die je met wijze raad bijstaan!? 8)

Posted: Fri Jul 27, 2007 8:10 pm
by Maes Jules
Paul

Kan ik eventueel een poging doen om t"vrouwtje te overtuigen ? :roll:

Groeten

Posted: Fri Jul 27, 2007 8:14 pm
by Paul
:lol: Ik zal de boodschap overbrengen. :lol:

Alvast hartelijk bedankt, allemaal. :lol: