werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Ik heb thuis nog 1 of 2 schokdempers liggen in de originele monroe-doos. Als ik terug thuis ben zal ik een kijken of het referentienummer nog te zien is.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

De voorste schokdemper zit in een doos van Monroe met referentienummer 23227. Er is een andere doos van Monroe die waarschijnlijk van de achterste demper komt met referentienummer R3291.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Sat Dec 17, 2022 9:28 am Van welke auto is de olie verdwenen Godfried toch niet de Opel van je zoon?

grt harry de matra.
Het gaat om de Nissan NX. Een olie lekje. Dat eerst oplossen, dan zien of de motor de olie niet verbruikt. Thans geen zwarte damp te zien bij de uitlaat. Ik ga ervanuit dat het een olielekje is. Ik heb enkele nieuwe dichtingen besteld in de autoshop van Lanaken, via Autodoc duurt dit te lang. Wel prijs X3 voor de zelfde onderdelen. :o :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Ook eens bekijken. Het zijn vooral de achterste die ik nog zoek.
Benny, alvast bedankt. :wink:

Het zou me sterk verwonderen dat deze nog leverbaar zijn. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Ik weet niet of de R3291 voor vooraan of achteraan is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sat Dec 17, 2022 2:49 pm Ik weet niet of de R3291 voor vooraan of achteraan is.
Ik heb op naar alle onderdelen gezocht die ze nog kunnen leveren voor de Bagheera en dat is zeer weinig. Wat onderdelen voor de remmen en een druklager heb ik kunnen vinden. De rest is "No longer supplied by manufacturer" . Stock 0
Voor de murena kun je nog meerdere onderdelen vinden maar ook niet zo veel. :o
Bedankt voor mee te helpen zoeken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Als er iemand gevonden wordt om de clubstock te beheren kunnen we deze verder aanvullen.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Zou de clubstock aangevuld worden met achterste schokdempers mochten die gevonden worden?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Waarom niet? Als het de juiste kwaliteit en prijs is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Sun Dec 18, 2022 9:20 pm Waarom niet? Als het de juiste kwaliteit en prijs is.

Veel keuze is er niet meer. Hier en daar nog een enkele originele en die van Record.
Gelukkig zijn er niet veel problemen met deze schokbrekers. Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat zijn auto afgekeurd is wegens de schokbrekers.
Door de stijve torsievering heb ik de indruk dat deze ook niet veel moeten verrichten. Het chassis veert maar enkele cm op en neer. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

De originele zijn ondertussen ook al meer 40 jaar oud. Hoe betrouwbaar zijn die nog en hoe waren die gestockeerd. Record zijn recenter, zal is horen wat die kosten.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

MONROE : 42060
SACHS : 200 930

Dit zouden nummers ook nummers zijn van achterste schokdempers die passen op de Bagheera. Ik schrijf niet dat ze in voorraad zijn.
Ze worden ook opgegeven als achterste schokdempers voor de Espace III (JE).
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Tue Dec 20, 2022 3:51 pm MONROE : 42060
SACHS : 200 930

Dit zouden nummers ook nummers zijn van achterste schokdempers die passen op de Bagheera. Ik schrijf niet dat ze in voorraad zijn.
Ze worden ook opgegeven als achterste schokdempers voor de Espace III (JE).
Ik heb ondertussen een lijst gevonden van Monroe MOUNTING & LENGTH SPECIFICATIONS waar we misschien iets mee kunnen. :o
Ik zal het eens bekijken.
Wel handig om te weten dat deze ook op de Espace geplaatst werden, als dit niet een foutmelding is. We zullen een zoeken. :wink:

Noodgedwongen mij Bagheera uit zijn winterslaap moeten halen om onderdelen bij te halen voor mijn zoon zijn auto. Die was met mijn auto werken. :wink:
Attachments
Bagheera door de regen.jpg
Bagheera door de regen.jpg (345.15 KiB) Viewed 861 times
Last edited by GODFRIED on Tue Dec 20, 2022 5:23 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Wel opletten, want het is niet omdat ze dezelfde afmetingen hebben, dat zo ook dezelfde eigenschappen hebben.
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Mooi hé als je ze zo ziet staan Prachtige auto heb je Godfried.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Tue Dec 20, 2022 3:51 pm MONROE : 42060
SACHS : 200 930

Dit zouden nummers ook nummers zijn van achterste schokdempers die passen op de Bagheera. Ik schrijf niet dat ze in voorraad zijn.
Ze worden ook opgegeven als achterste schokdempers voor de Espace III (JE).
Die zou kunnen passen maar de lengte is niet goed. :o
Lengte Bagheera min,335 max, 570
Lengte Espace 3 min,270 max, 386

Ik moet wel nog controleren of de meeting op de juiste plaats gebeurd. Maar dat is een groot verschil!! :o
Het zou zo gemakkelijk zijn om alle juiste maten te hebben van deze schokbreker. Nog even zoeken. :o :wink:
Die schokbrekers zijn nog vlot te vinden aan goede prijzen.

Harry, inderdaad de Bagheera is een mooie wagen maar niet om in de winter mee te rijden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Nee die van mij blijven lekker binnen Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Wed Dec 21, 2022 1:40 pm Nee die van mij blijven lekker binnen Godfried.

grt harry de matra.
Het was noodgedwongen. Ik kon niet anders. Heb ik wel mijn nieuwe hoofdkoppelingspomp kunnen uittesten.
Omdat de koppeling iets te hoog aangrijpt heb ik het asje met 6mm ingekort en een kleine testrit gemaakt vandaag. Nu is het zoals het moet zijn.
Ja, het was eenvoudiger geweest als ik dit asje kon regelen maar als je eenmaal de juiste maat hebt is dit overbodig. :wink:
In totaal is het asje nu 7mm langer dan het originele asje. Niet veel hé!!. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Laat je nu die nieuw pomp zitten?





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Mooi dat het gelukt is met de vervangcylinder voor de koppeling.

Ik vermoed dat we in de toekomst hoe langs hoe meer naar niet originele onderdelen zullen moeten zoeken.

Als we ze hierdoor op de baan kunnen houden :roll: :roll: .

Maar als de leveranciers geen maten meegeven zal dit ook hoe langs hoe moeilijker worden.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Wed Dec 21, 2022 5:53 pm Laat je nu die nieuw pomp zitten?

grt harry de matra.
Inderdaad Harry. Die pomp blijf nu op mijn Bagheera staan om verder uit te testen het komende jaar.
matrafan wrote: Wed Dec 21, 2022 8:04 pm Mooi dat het gelukt is met de vervangcylinder voor de koppeling.

Ik vermoed dat we in de toekomst hoe langs hoe meer naar niet originele onderdelen zullen moeten zoeken.

Als we ze hierdoor op de baan kunnen houden :roll: :roll: .

Maar als de leveranciers geen maten meegeven zal dit ook hoe langs hoe moeilijker worden.
Als je er veel geld voor over hebt zullen veel onderdelen nog wel te reviseren zijn. Uitboren, honen en een zuiger van een maat groter plaatsen.
Ik zal die oude pompen zeker niet weggooien. Je weet maar nooit dat er plots weer oplossingen zijn voor voor deze te hergebruiken.
Ik heb enkele nieuwe revisiesets liggen om deze pompen te reviseren maar omdat de cilinderwand niet 100% is ga ik dat niet doen. :cry:

Nu die achterste schokbrekers mogen ook vervangen. Hoe zijn ze na meer dan 40 jaar. Ze geven nog geen problemen ook niet op de keuring.
Wat niet stuk is moet dat gemaakt of vervangen worden, maar het zou er wel eens kunnen aankomen??? :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik heb ook nog een stuk of 8 oude pompen liggen Godfried, die goed waren en ik heb ook nog 4 nieuwe normaal heb ik daar genoeg aan voor de rest van mijn leven en op mijn Bagheera staat pas een nieuwe op.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Thu Dec 22, 2022 1:00 pm Ik heb ook nog een stuk of 8 oude pompen liggen Godfried, die goed waren en ik heb ook nog 4 nieuwe normaal heb ik daar genoeg aan voor de rest van mijn leven en op mijn Bagheera staat pas een nieuwe op.

grt harry de matra.
Als je oude pompen hebt waarvan de cilinderwand nog goed is dan zijn deze perfect te reviseren met zo een revisiesetje. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ja die zijn nog in zeer goede staat Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Thu Dec 22, 2022 10:08 pm Ja die zijn nog in zeer goede staat Godfried.

grt harry de matra.
Dan heb je geluk. Bij mij zijn deze steeds slecht. Zo had ik ook 3 origine oude Bagheera hoofdrempompen (19mm) nadat ik een revisiesetje gekocht had van ATE ( €80-90) en aan de revisie begon zag ik al vlug dat de cilinderwand in slechte staat was, en ja, bij alle drie de pompen. Dan gelukkig toch nog een nieuwe pomp kunnen vinden. Deze waren 20 jaar geleden al moeilijk te vinden. Enkele jaren later heb ik toen mijn rembekrachtiger omgebouwd naar murena normen omdat deze rempompen toen nog gemakkelijk te vinden waren. Ondertussen heb jij die hoofdrempomp overgenomen en ik dacht dat deze nu op jou Bagheera staat!

Tijdens mijn werkzaamheden aan de alternatieve hoofkoppelinscilnder had ik een draadtap van M7 nodig. Geen probleem die heb ik liggen, 10-20 jaar geleden een setje gekocht in de Aldi met van alles in. Valt dat weer even tegen. De draad tap van M7x1 en het snijkussen vallen buiten de toleranties en zijn niet bruikbaar. Alle twee hebben ze een iets kleinere diameter en snijden zeer slecht. :evil: Ik heb ook een snijkussen M7 van een goed merk en dat is wel goed maar geen draadtap. Ik had dit willen gebruiken om het asje van de pomp regelbaar te maken. :o
Attachments
aanpassing asje hoofdkoppelingspomp.jpg
aanpassing asje hoofdkoppelingspomp.jpg (102.69 KiB) Viewed 781 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ja zo kan je het ook oplossen hé Godfried. ik zou ze regelbaar maken altijd handig.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Fri Dec 23, 2022 1:49 pm Ja zo kan je het ook oplossen hé Godfried. ik zou ze regelbaar maken altijd handig.

grt harry de matra.
De originele' zijn ook niet regelbaar. Als er na een bepaalde tijd iets mis loopt dat is het tijd om te kijken of er lucht of een lek in het systeem zit.
In mijn geval was het wel handig om te testen. :wink:

Mijn vaststelling na deze aanpassing. Als je een originele hoofdkoppelingspomp heb is het nog steeds de eenvoudigste manier om deze te gebruiken.
Maar ik weet dat er nu wel een alternatief is. Ik ga deze pomp op mijn Bagheera laten staan om ze deze zomer verder uit te testen.
Het was een uitdaging en ik heb er plezier aan beleefd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ja ik zou die nu ook laten staan Godfried, zoveel werk aan gehad en het is toch een nieuwe.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Hier mijn set draadtappen die ik ooit in de Aldi gekocht heb. Ja, ze zien er goed uit maar dat is het ook. :evil:
Ik heb deze set praktisch nooit gebruikt omdat ik de meeste maten dubbel heb. Toen ik met die hoofdkoppelingspomp bezig was had ik een draadtap van M7X1 nodig. Het is zo dat ik er achter ben gekomen dat meerdere tappen en snijkussens niet aan de opgegeven specificaties voldoen. Na een kleine test. Deze voldoen al zeker niet. snijkussen M7, Draadtap M3,4,5,6 en 7. De draad van het snijkussen van M7x1 en de draadtap van M7x1 komen zelfs niet overeen. :o :evil: Niet te begrijpen dat deze ooit verkocht werden en wanneer kom je er achter dat ze niet goed zijn. Natuurlijk na de garantie!!! :(
Ik heb deze getest op standaard boutjes en moeren en bij sommige wordt de draad onbruikbaar gemaakt. :o
Attachments
set draadtappen Van de Aldi.jpg
set draadtappen Van de Aldi.jpg (168.12 KiB) Viewed 631 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply