Schuifbouten
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Schuifbouten
Zowat een jaar geleden kocht ik vier op te knappen velgen van een Civic crx met steek 4x100. Ik kocht hiervoor schuifbouten om te passen bij de 4x98 van de Bagheera. Deze bouten hebben een holle kop en worden gemonteerd met bijgeleverde inbussleutel . Gisteren na het nazien van de achterrem kon ik de kop van de bout gewoon afdraaien. Blijkt dat de andere bouten ook al beschadigd zijn en dat het gewoon een kwestie van tijd is vooraleer mijn wielen alleen op de loop gaan. Bovendien zijn er al een aantal van die bouten krom getrokken. Het staal zal dus van slechte kwaliteit zijn. Koop dus geen dergelijke bouten. Ik ga nu kijken om ze te vervangen door bouten met volle kop.
- Attachments
-
- FBF5B34F-4E8E-4141-AE5B-CBCB65D14BD7.jpeg (1.96 MiB) Viewed 870 times
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 134
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Schuifbouten
Das nie best..... je zal het wiel afbreken in een bocht.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 

-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Schuifbouten
Een geluk dat je dit tijdig opgemerkt hebt.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Schuifbouten
Dat ziet er inderdaad niet zo fraai uit?
Als ik eerlijk moet zijn wist ik niet eens dat zoiets bestond??
Lijkt me nooit niet veilig of wel??
Ik heb hier wel verloop flenzen liggen die van 98mm naar 100mm gaan maar deze zijn dan wel ook 30mm dik met aparte schroefdraad.
Zijn wel een stuk veiliger als deze verstelbare bouten???
Als ik eerlijk moet zijn wist ik niet eens dat zoiets bestond??
Lijkt me nooit niet veilig of wel??
Ik heb hier wel verloop flenzen liggen die van 98mm naar 100mm gaan maar deze zijn dan wel ook 30mm dik met aparte schroefdraad.
Zijn wel een stuk veiliger als deze verstelbare bouten???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: Schuifbouten
Ik had er niet op gelet, maar deze bouten zijn niet gecertificeerd. Dus geen enkel keurmerk. Deze zijn nochtans volop online te koop op Nederlandse websites. Normaal zou dit wel veilig moeten zijn. Verloopflenzen kunnen beschouwd worden als spoorverbreders en zijn in België blijkbaar verboden, dacht ik.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Schuifbouten
Inderdaad spoorverbreders zijn in België verboden.Frank wrote: ↑Mon Dec 30, 2024 10:08 am Ik had er niet op gelet, maar deze bouten zijn niet gecertificeerd. Dus geen enkel keurmerk. Deze zijn nochtans volop online te koop op Nederlandse websites. Normaal zou dit wel veilig moeten zijn. Verloopflenzen kunnen beschouwd worden als spoorverbreders en zijn in België blijkbaar verboden, dacht ik.
Nochtans ben ik vorig jaar december naar de keuring geweest met de spoorverbreders ertussen en toch goed gekeurd.
Misschien geluk gehad ????
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Schuifbouten
Ik heb mijn spoorverbreders moeten afgeven aan de flikken anders moest ik voor de politierechtbank komen dat is hier echt een apenland.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Schuifbouten
Je hebt veel geluk gehad. Ze komen misschien van alibaba.
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: Schuifbouten

-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Schuifbouten
Ach Frank, daar komt alles vandaan en als je het wat uitzoekt ook hele goede spullen. Het stickertje "made in Holland cq Belgium" kom ik nooit tegen.
Kende deze constructie ook niet, wordt dan altijd erg nieuwsgierig, even gekeken op het internet.
Werd in eerste instantie op het verkeerde been gezet door verkoop kreten als "Maximaal 2mm (en zelfs een bedrijf wat het had over +/-2,3mm??? , hoe krijg je dan de wiel centrering voor elkaar was mijn gedachte. (Er van uitgaande dat bij dit soort velg combinaties de centrering niet door de wielnaaf geschiedt)
"Maximaal" impliceert dat je ook een velg kan monteren waarbij het verschil in steekmaat minder mag zijn.
Dat zou dan betekenen dat je deze bouten ook kan gebruiken voor je standaard velg maar als ik er over nadenk rammelt je wiel dan 1 mm op en neer ??
Deze constructie is denk ik alleen goed als het verschil in diameter van gat in conische ring en gedeelte diameter van de bout waar deze overheen valt exact overeen komt met het verschil in steek diameter. Dan glijdt de ring ahw. rondom over de zijkant van de bout. Klopt dat? Of heb ik het mis.
Met een goede kwaliteit bout kan ik me er iets bij voorstellen.
Maar het maken van een goede kwaliteit bout is ook een kunst. Smeden/rollen, nabewerken, harden,ontlaten is iets anders dan een stuk pisbakkenstaal uit een draai automaat laten schieten voor iets van 3 cent en daarna een hoop geld vragen. Dat laatste kunnen we wel in Europa, wel in een mooi doosje natuurlijk

In ieder geval geluk gehad dat je er tijdig achter kwam.
//Bonne
Ik werd in de war gebracht door "Maximaal 2 mm
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: Schuifbouten
De centrering moet altijd door de wielnaaf gebeuren, ook al gebruik je gewone bouten. Hiervoor bestaan pasringen indien het middelste gat in je wiel te groot is. Je wielnaaf neemt ook een deel van de schokken op. Anders zouden de schokken enkel door de bouten opgenomen worden. Dit is volgens mij ook niet te betrouwen.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Schuifbouten
Dat hoeft op zich niet, er zijn ook genoeg voertuigen waarbij er helemaal geen centreerrand voor het middelste velggat aanwezig is.
Mijn Nissan Pickup en Jeep Wagoneer centreert de wielen ook enkel op de wielbouten, en m'n 3-tons kiepaanhangers idem... zowel het wiel als de remtrommel/schijf worden daar met dezelfde bouten op de naaf (of steekas) vast gezet.
Mijn Nissan Pickup en Jeep Wagoneer centreert de wielen ook enkel op de wielbouten, en m'n 3-tons kiepaanhangers idem... zowel het wiel als de remtrommel/schijf worden daar met dezelfde bouten op de naaf (of steekas) vast gezet.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Schuifbouten
Matra M530 (Renault steekmaat van die tijd) heeft ook geen wielnaaf centrering, zijn wel meer, is niet ongebruikelijk.
Dit soort bout bindingen worden normaliter niet op dwarskrachten belast, deze worden opgenomen via de voorspanning in de boutverbinding. Naaf centrering maakt het wel wel robuuster op aantal aspecten
Ik had idd niet aan pas ringen gedacht, wat ik heb gelezen stond dit er ook niet bij deze schuifbouten alleen te gebruiken icm. naaf centrering. Zeker niet onverstandig bij deze constructie. Blijft wel overeind wat je al noemde dat het mogelijk is zulke slechte bouten op de markt te brengen.
Dit soort bout bindingen worden normaliter niet op dwarskrachten belast, deze worden opgenomen via de voorspanning in de boutverbinding. Naaf centrering maakt het wel wel robuuster op aantal aspecten
Ik had idd niet aan pas ringen gedacht, wat ik heb gelezen stond dit er ook niet bij deze schuifbouten alleen te gebruiken icm. naaf centrering. Zeker niet onverstandig bij deze constructie. Blijft wel overeind wat je al noemde dat het mogelijk is zulke slechte bouten op de markt te brengen.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Schuifbouten
Deze schuifbouten worden toch veel verkocht. De aanpassing van 100 naar 98 vangt dat prima op.
Dan wel het beste met de centreer ringen.
Het zijn schuivende bouten die de centrering wel nodig hebben.
En dan het liefst van metaal.
Je hebt ze ook van plastic namelijk.
Dan wel het beste met de centreer ringen.
Het zijn schuivende bouten die de centrering wel nodig hebben.
En dan het liefst van metaal.
Je hebt ze ook van plastic namelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006