Handremkabel
Posted: Fri Nov 24, 2023 5:13 pm
Onze goeie vriend zaliger matra530lx heeft in augustus 2006 de uitleg hier op het forum geplaatst. Ik zal hier de copie van zijn bericht posten.
Een fabrikant doet het op twee manieren, de eerste is op het einde van de kabel een loden eindstuk er aan gieten en de tweede manier is er een stalen aan persen.
Daar we als amateur niet over dergelijk materiaal of gereedschap beschikken, moeten we dit probleem op een andere manier oplossen.
Hoe doen we dit?
Als eerste de kabel in korten en er voor zorgen dat deze niet uitrafelt, gebruik hiervoor gewone transparante tape van "Scotts" en wikkel deze op de plaats waar je de kabel gaat doorslijpen met een snijschijfje voor staal, maar niet te dik en ongeveer een centimeter langs beide zijde van de maatstreep die je met een alcoholstift op de kabel hebt aan gebracht.
Voor het blokje gebruiken we het stukje van een bout waar geen schroefdraad op zit en dit moet een diameter hebben van 10mm en een lengte van 12mm.( het met wel een 8.8 bout zijn of een rondstaafje van ST 52 materiaal soort)
Je moet nu in de center een gaatje boren met de juiste diameter van de kabel. Daarna in dezelfde richting van het gaatje met een ijzerzaag een sleuf zagen tot in het geboorde gat.
Als dit gebeurd is met een spie in de sleuf en iets open tikken, daarna op de juiste plaats schuiven van de kabel, er rekening mee houden dat de kabel ongeveer een 3 a 4mm door het blokje steekt en nu het geheel in de bankvijs en goed aan zwengelen tot de zaagsleuf dicht is.
Daarna de plaats van de sleuf met een driekantvijltje voorzien van een v-groef-je en dit dan met de halfautomaat dicht lassen, het stukje van 3 a 4mm dat door het blokje zit eveneens laten in mekaar vloeien met de halfautomaat. Het geheel nog een beetje afwerken met een vijl zodat je terug een mooi rondstaafje krijgt met op het einde een bol uiteinde.
Als alles gebeurt zoals hier uitgelegd werkt dit zonder problemen en op de technische controle is er geen enkel probleem.
Ik zal in bijlage nog een schets-je van het blokje bijvoegen.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530 LX
In herinnering aan Jean.
Een fabrikant doet het op twee manieren, de eerste is op het einde van de kabel een loden eindstuk er aan gieten en de tweede manier is er een stalen aan persen.
Daar we als amateur niet over dergelijk materiaal of gereedschap beschikken, moeten we dit probleem op een andere manier oplossen.
Hoe doen we dit?
Als eerste de kabel in korten en er voor zorgen dat deze niet uitrafelt, gebruik hiervoor gewone transparante tape van "Scotts" en wikkel deze op de plaats waar je de kabel gaat doorslijpen met een snijschijfje voor staal, maar niet te dik en ongeveer een centimeter langs beide zijde van de maatstreep die je met een alcoholstift op de kabel hebt aan gebracht.
Voor het blokje gebruiken we het stukje van een bout waar geen schroefdraad op zit en dit moet een diameter hebben van 10mm en een lengte van 12mm.( het met wel een 8.8 bout zijn of een rondstaafje van ST 52 materiaal soort)
Je moet nu in de center een gaatje boren met de juiste diameter van de kabel. Daarna in dezelfde richting van het gaatje met een ijzerzaag een sleuf zagen tot in het geboorde gat.
Als dit gebeurd is met een spie in de sleuf en iets open tikken, daarna op de juiste plaats schuiven van de kabel, er rekening mee houden dat de kabel ongeveer een 3 a 4mm door het blokje steekt en nu het geheel in de bankvijs en goed aan zwengelen tot de zaagsleuf dicht is.
Daarna de plaats van de sleuf met een driekantvijltje voorzien van een v-groef-je en dit dan met de halfautomaat dicht lassen, het stukje van 3 a 4mm dat door het blokje zit eveneens laten in mekaar vloeien met de halfautomaat. Het geheel nog een beetje afwerken met een vijl zodat je terug een mooi rondstaafje krijgt met op het einde een bol uiteinde.
Als alles gebeurt zoals hier uitgelegd werkt dit zonder problemen en op de technische controle is er geen enkel probleem.
Ik zal in bijlage nog een schets-je van het blokje bijvoegen.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530 LX
In herinnering aan Jean.