bediening koplichtbakken

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

bediening koplichtbakken

Post by benny »

Ik begrijp iets niet. Op de bediening van de koplichtbakken zit een veer (zie foto). Die veer, dient die om de lichtbakken omhoog te helpen of om de lichtbakken in hun ruststand te houden wanneer er geen onderdruk is? Ik denk het laatste, maar als ik de tekening bekijk, en ik hier die veer op mijn Bagheera monteer gaan de lichtbakken omhoog. Weet er iemand iets meer hoe het nu juist zit?
Attachments
veer koplichtbakken.jpg
veer koplichtbakken.jpg (85.68 KiB) Viewed 3024 times
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by oetker »

Weet het niet helemaal zekermeer maar volgens mij zit er tijdens het omhoog of omlaag gaan een dood punt.
De veer helpt dan beide kanten op
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Er is geen doodpunt Herman.
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: bediening koplichtbakken

Post by Frank »

Volgens mij trekt de veer de lichten naar boven. Als het vacuüm systeem dan kapot is blijven de lampen uitzitten. In het omgekeerde geval zou je de lichten niet meer naar boven krijgen en zit je zonder verlichting.
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: bediening koplichtbakken

Post by Frank »

Hmm, toch even getest op Baghy waarvan de neus en de lichten los van het regelsysteem zitten. De bumper is er af. Lijkt mij dat de veer vooral dient als helper om de lichten naar boven te krijgen. Volledig naar boven zonder hulp ga je ze niet krijgen, tenzij de vacuüm balg gescheurd is misschien.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Dat is ook wat ik vastgesteld heb, Frank. Dan is de montage zoals ik die gedaan heb, juist. Maar ik vind het geen zicht als na een tijd de onderdruk verdwijnt en die koplichtbakken zeer langzaam gedeeltelijk omhoog komen. Ik moet wel toegeven dat ik nooit de lichtbakken van mijn eerste Bagheera heb zien omhoog komen wanneer die lange tijd stilstond.
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by oetker »

Als het systeem hetzelfde is alsde Murena lees dan even het WPA daarvan. PA-0A 602
Men heeft het over de afstelling van ht systeem.
Ik zag dat je aanpassingen aan de neus hebt gedaan.
Mischien hoger of lager geworden?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bediening koplichtbakken

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Wed Feb 22, 2023 5:39 pm Weet het niet helemaal zekermeer maar volgens mij zit er tijdens het omhoog of omlaag gaan een dood punt.
De veer helpt dan beide kanten op
Volgens mij heeft Herman gelijk. Het is al even geleden dat ik hier nog aan gewerkt heb. Waarschijnlijk gaat dit bij de Murena niet anders zijn. :o
Als je de lichten opendoet dan klikken die iets over een doodpunt en worden zo vergrendeld zodat die open blijven staan, ook al is er geen vacuum meer en de veer moet die lichten daar vasthouden. De veer zal ook helpen de lichten te openen.
In de volledig geopende stand kunnen de lichten niet met de hand dicht geklapt worden omdat ze vergrendeld worden door het hefboomsysteem. :wink:

Op de vacuumcilinder zit er ook een veer en deze trek de lichten omlaag zuiger naar binnen. Heb je deze veer er wel opzitten??? :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Ja, Godfried, de veer zit erop. Het is zelfs een nieuwe, want de oude was moe. Het zal dan wel juist zijn wat ik gedaan heb. Maar ik vind het eigenaardig dat wanneer er geen onderdruk is, de koplichtbak half naar omhoog staan. Ik heb de motor nog niet gestart, en de vraag is ook: hoelang blijft dat vacuüm, want dan gaan waarschijnlijk mijn lichten naar omhoog komen. Ik zal de bij wijze van spreken de kat uit de boom moeten kijken. Vandaag gaat de Bagheera terug naar de carrossier want ik heb een kleurverschil opgemerkt, en hij gaat dat bijwerken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bediening koplichtbakken

Post by GODFRIED »

Als je de vacuumcilinder losmaakt zouden volgens mij de lampen omlaag moeten vallen-blijven. Indien niet, dan systematische uitzoeken waarom!! zonder de aansluiting van deze cilinder moet de lampen onder blijven. Speel eens met die veren, verwijder de veer eens die de lampen help openen en vergrendelen in de openstand. Verwijder ze eens alle twee. Zie dan waar de spanning zit of er iets wringt. :wink:

Als je motor een tijdje stilstaat dan is de onderdruk weg en zouden je lampen iets omhoog komen dat hoort zo niet. Dit heeft een reden!!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Dat zal ik onderzoeken. Maar dat zal pas na 20 april zijn. De Bagheera is terug bij de carrossier omdat er een kleurverschil was tussen enkele onderdelen die hij de komende weken zal bijwerken/. Maandag vertrek ik voor 7 weken en liggen de werken aan de Bagheera voorlopig stil.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bediening koplichtbakken

Post by matrafan »

Ik moet Godfried gelijk geven: als de motor niet draait en het vacuüm valt na een tijdje weg dan moeten de lampen onder blijven.

Toch het veersysteem eens nalopen. Misschien de nieuwe veer iets te strak?

En inderdaad in de bovenste stand worden deze door de hefboom vergrendelt en blijven omhoog staan.

Als er om een of ander reden geen vacuüm is kunt ge de lampen met de hand naar boven duwen zodat ge altijd verlichting hebt.

Ik heb altijd gedacht dat de gaten in de onderplaat van de bumper bij Bagheera II daarvoor dienden?

Bij de Bagheera I weet ik niet of hier iets voor voorzien is?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by oetker »

Als het vacuum syteem goed is dan blijft er zeker 24 uur onderdruk.
Dat is een utopie die niet gehaald wordt bij auto's 0ver de 40 jaar oud .
De lampen moeten door eigen gewicht en veer onder zijn.
Je kunt ze met de hand omhoog doen maar ze blijven niet staan.
De Murena heeft echter één extra kabel die naar binnen loopt om ze te vergrendelen.
Die heeft de bag niet denk ik.

Mischien loop de lagering van de stangen droog ..dan gaan ze te zwaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bediening koplichtbakken

Post by GODFRIED »

Die extra kabel om de lampen te openen bij de Murena heeft deze dan een vergrendeling?? Blijft deze kabel dan onder spanning staan? Worden deze lampen niet net zoals bij de Bagheera vergrendeld omdat ze bij volledige openstand iets over een dood punt vallen. :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

In sommige landen is die kabel verplicht voor het geval er problemen zijn met de sturing of de bediening van de lichtbakken. Zo kunnen de lichtbakken ten alle tijde manueel bediend worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bediening koplichtbakken

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri Feb 24, 2023 10:03 am In sommige landen is die kabel verplicht voor het geval er problemen zijn met de sturing of de bediening van de lichtbakken. Zo kunnen de lichtbakken ten alle tijde manueel bediend worden.
Ja, dat begrijp ik wel, maar ik denk niet dat de kabel deze lichten openhoud en dat ze ook vergrendelen in de openstand net zoals bij de Bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by ALAIN VAN AKEN »

De kabel blijft niet onder spanning, dient alleen om stang over dood punt te helpen. Dan blijven de lampen vanzelf open tot het druksysteem terug in werking komt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bediening koplichtbakken

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Fri Feb 24, 2023 11:28 am De kabel blijft niet onder spanning, dient alleen om stang over dood punt te helpen. Dan blijven de lampen vanzelf open tot het druksysteem terug in werking komt.
Net zoals bij de Bagheera. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by oetker »

Dat dode punt is nou net om de lamp naar beneden te doen vallen.
Ik had het al aangehaald...De stang draait in plastic lagers en als die verroest zijn dan gaat het niet soepel.
Zorg dus dat dit soepel loopt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Doordat het zo soepel verloopt, trekt de veer de koplichtbakken weer omhoog wanneer er geen onderdruk meer is.
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bediening koplichtbakken

Post by oetker »

Heb je de originele veer? Kan zijn dat andere gelijk kijkende veren door andere metalen o dikte anders zijn.
Als je de veer er uit haalt valt de koplamp dan wel naar beneden?
Als dat zo is dan denk dat de veer slapper moet zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bediening koplichtbakken

Post by benny »

Het is een nieuwe originele veer. Maar ik kan het nu niet verder uitdokteren want ik ben voor 7 weken weg.
Post Reply