Sturing van de mistlichten/verstralers

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Vraag: Een Bagheera heeft mistlichten/verstralers in de bumper. De sturing gebeurt door een relais. De aansturing kan gebeuren via de onderste schakelaar links van de tellerpartij ( jongste versie dashboard) ofwel via te trekken aan de hendel voor de verlichting van de koplampen. De bedrading ( 2 draden) voor die aansturing komen samen uit de kabelbundel. Mijn vraag is: worden die 2 draden op 1 relais geplaatst ( aansluiting 85 of 86) of worden er 2 relais gebruikt?
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by matrafan »

Als ik mij niet vergis Benny zitten er bij mij 2 aparte relais.

Samen gemonteerd voorin in de neus waar ook de relais voor het vacuüm voor de lampen zit.

Tevens zit hier ook nog een apart relais voor de grootlichten.

Bij mij werken de verstralers/mistlampen bij het trekken aan de hendel voor de lichten en met schakelaar (wel enkel als de lichten opstaan).

Succes met de verdere opzoeking.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

benny wrote: Wed Feb 08, 2023 9:19 pm Vraag: Een Bagheera heeft mistlichten/verstralers in de bumper. De sturing gebeurt door een relais. De aansturing kan gebeuren via de onderste schakelaar links van de tellerpartij ( jongste versie dashboard) ofwel via te trekken aan de hendel voor de verlichting van de koplampen. De bedrading ( 2 draden) voor die aansturing komen samen uit de kabelbundel. Mijn vraag is: worden die 2 draden op 1 relais geplaatst ( aansluiting 85 of 86) of worden er 2 relais gebruikt?
Benny, ik zou het schema erbij nemen en dan kun je perfect zien hoeveel relais er gebruikt werden. De kleurencombinatie van de kabels daar moet je niet te fel opletten want deze kloppen niet altijd. Waarschijnlijk hebben ze deze meermaals tijdens de productie verandert. Je moet al het supplement van het werkplaatshandboek hebben voor deze veranderingen terug te vinden.
Het zou wel kunnen omdat je Bagheera al het Murena dasboard heeft dat ze hier een volledig nieuw schema voor hebben gemaakt of misschien is dit gedeeltelijk hetzelfde dan de murena 1.6!!! :o
Om terug te komen op je vraag! Als deze twee kabels van een andere schakelaar komen dan hebben ze ook een ander relais maar het kan ook de plus en de min zijn voor één relais.

Zie mijn supplementenboek van 1977. Als je niet het juiste schema hebt is het moeilijk zoeken, dan is het meten. :o
Attachments
20230210_062624 (Groot).jpg
20230210_062624 (Groot).jpg (532.6 KiB) Viewed 3798 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Ik heb al zeer vreemde zaken ontdekt. Er is een draad die de ene keer stroom is en de andere keer massa. De aansluitingen voor de verstralers/mistlichten liggen allebei aan de massa. Ik heb 2 draden die van de schakelaar "mistlichten voor" komen. En geen enkele draad loopt rechtstreeks van die blauwe aansluitingen naar de aansluitingen waar de mistlichten zitten. Ik heb de indruk dat ze het bij Matra moeilijker maakten dan het eigenlijk waard was. Op de foto de draden die ik aan het uitzoeken ben.
Attachments
schema.jpg
schema.jpg (226.07 KiB) Viewed 3794 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

Benny, waar is je relais van de lichten? Bij mij is dat een dubbel relais, zijn dat die twee losse relais?
Zie enkele foto's die je misschien kunnen helpen. Hier zie je ook al die blauwe draden.
Dit is van een Bagheera 1. :wink:
Attachments
Bagheera voorkant zonder polyester.JPG
Bagheera voorkant zonder polyester.JPG (241.09 KiB) Viewed 3790 times
relais Bagheera 2.JPG
relais Bagheera 2.JPG (255.62 KiB) Viewed 3790 times
relais Bagheera 1.JPG
relais Bagheera 1.JPG (223.44 KiB) Viewed 3790 times
Bagheera voorkant zonder polyester 2.JPG
Bagheera voorkant zonder polyester 2.JPG (254.43 KiB) Viewed 3790 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Blijkbaar heb ik minstens nog 1 maar waarschijnlijk nog 2 relais nodig. Wat ik al zie op uw foto's is dat een stroomdraad vastgemaakt is met een oog in plaats van een platte stekker. Er is dus al geprutst aan de kabelboom. 1 losse relais ( die wordt later vastgemaakt) is voor de grootlichten. De relais voor de dimlichten zit aan de andere kant. En de tweede is deze waarmee ik experimenteer op de bedrading te begrijpen.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Godfried, kan je mij dat elektrisch schema dat vanaf bouwjaar 1977 is gebruikt doorsturen? Enkel voor de verlichting vooraan, maar als er een algemeen schema is zou dat zeer welkom zijn, want dan kan ik uitvlooien van waar alle draden komen en waar ik ze moet aansluiten op het relais. Ik heb nu al een mysterie want er zijn bij die blauwe draden 3 stuks met het nummer 1. En het straffe is dat het relais geen nummer 1 heeft als aansluiting. Ik zie ook aan uw foto's dat het relais voor de grootlichten een ronde aansluiting heeft met 2 draden. Dat heeft mijn kabelboom niet.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

Heb je nu een kabelboom van een Bagheera 1 of twee ingebouwd in deze Bagheera? Gaat het om de kabelboom die bij het dasboard hoort en dus van een Bagheera 2?

Links zit bij de Bagheera volgens mij geen relais voor de lichten wel één voor de ventilator van de radiator en een diodebrug voor de luchtschakelaar, openen lichten. Bij de laatste latere Bagheera's werd het relais voor de ventilator weg gelaten omdat het thermocontact nu ook de ventilator schakelt.

Hier nog enkel foto's van de plaatsing van de relais op mijn Bagheera 2 van 1977.
Attachments
relais Bagheera 5 (Middel).jpg
relais Bagheera 5 (Middel).jpg (236.92 KiB) Viewed 3771 times
relais thermocontact Bagheera 4 (Middel).jpg
relais thermocontact Bagheera 4 (Middel).jpg (202.16 KiB) Viewed 3771 times
relais Bagheera 3 (Middel).jpg
relais Bagheera 3 (Middel).jpg (245.5 KiB) Viewed 3771 times
relais Bagheera 2 (Middel).jpg
relais Bagheera 2 (Middel).jpg (244.91 KiB) Viewed 3771 times
relais Bagheera 1 (Middel).jpg
relais Bagheera 1 (Middel).jpg (224.56 KiB) Viewed 3771 times
Bagheera voorkant zonder polyester 2.JPG
Bagheera voorkant zonder polyester 2.JPG (254.43 KiB) Viewed 3780 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Het is een kabelboom van het type 2 met het bijhorende dashboard type 2. Links voor zit het relais voor het dimlicht met daarnaast de diodebrug. Rechts zijn de draden voor het grootlicht en voor de mistlichten. Ik zal kijken om originele relais te plaatsen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri Feb 10, 2023 2:47 pm Het is een kabelboom van het type 2 met het bijhorende dashboard type 2. Links voor zit het relais voor het dimlicht met daarnaast de diodebrug. Rechts zijn de draden voor het grootlicht en voor de mistlichten. Ik zal kijken om originele relais te plaatsen.
Dan hebben ze dat relais van het dimlicht van rechts naar links verplaats. Dan heb je een schema nodig van de laatste Bagheera 2 of is dit ook gebruikt bij de Murena 1.6?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Ik heb het probleem kunnen oplossen. Met de originele relais kon ik het niet oplossen. Ik had een relais nodig met 2 wisselcontacten en dat heeft het origineel niet. Voor alle zekerheid zal ik nog een tweede relais plaatsen om de bedrading te ontlasten. Wel moet ik vanaf het tweede relais nieuwe bedrading leggen tot aan de mistlichten want de originele stroomdraad die uitkomt bij de mistlichten ligt aan de massa. Ik vind en zie nergens beschadiging aan de kabelboom maar het is de enige oplossing. Ik heb ook 2 blauwe draden over waar ik geen idee heb waarvoor de gebruikt worden.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Godfried, de kabelboom van een Murena kan je niet vergelijken met die van een Bagheera.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Misschien heeft iemand hier iets aan. Ik heb het ingekleurd. Het is volgens mij van de eerste serie.
Attachments
elektrisch schema front gekleurd jpeg.jpg
elektrisch schema front gekleurd jpeg.jpg (273.7 KiB) Viewed 3760 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

Dat is zo mooi duidelijk. Hoe doe je dat inkleuren?
Ik weet dat dit ook bestaat van het schema van de Murena.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Met office publicher.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri Feb 10, 2023 7:11 pm Ik heb het probleem kunnen oplossen. Met de originele relais kon ik het niet oplossen. Ik had een relais nodig met 2 wisselcontacten en dat heeft het origineel niet. Voor alle zekerheid zal ik nog een tweede relais plaatsen om de bedrading te ontlasten. Wel moet ik vanaf het tweede relais nieuwe bedrading leggen tot aan de mistlichten want de originele stroomdraad die uitkomt bij de mistlichten ligt aan de massa. Ik vind en zie nergens beschadiging aan de kabelboom maar het is de enige oplossing. Ik heb ook 2 blauwe draden over waar ik geen idee heb waarvoor de gebruikt worden.
Het kan zijn dat er inwendig toch ergens een kortsluiting is met een massakabel.
Dat office publicher pragamma ken ik niet, maar dat heb je mooi gedaan. Zo zou ik een volledig schema willen hebben van mijn Bagheera. Zo duidelijk om iets terug te vinden.
Mijn laatste schema is van een Bagheera van 1976 en zit in het supplementen werkplaatshandboek van 1977. Zou er nog een later schema bestaan? Volgens mij wel de Bagheera's met het Murena dasboard moeten een ander schema hebben. Op mijn schema's zit er links geen relais voor de lichten zoals bij Benny zijn Bagheera. Wie weet dit? Niet dat ik het nodig heb. Ik heb het juiste schema voor mijn Bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Office publisher zit normaal op je computer, Godfried. Mocht je een volledig schema hebben in scherpe resolutie, wil ik wel proberen om een gekleurd schema te maken.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Vandaag de nieuwe bedrading gedaan voor de Mistlichten/verstralers. ik zal geen foto plaatsen, want de nieuwe bedrading zit volledig ingewerkt in de originele kabelboom. Nu kan ik beginnen met het plaatsen van de koplichtbakken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

Ik zal eens zoeken wat schema's ik heb. Ondertussen al enkele computers versleten en je weet hoe dat gaat, "waar zijn die bestanden gebleven".
Meestal zet ik dan zoveel als mogelijk over op DVD, maar welke??
Ik heb enkele schema's uitgeprint voor als ik iets moet zoeken aan mijn Bagheera.
Die bestanden van het werkplaatshandboek hoofdstuk L en M heb ik niet digitaal. Ik zal ze eens moeten inscannen. Hoe dit gaat lukken weet ik niet, het is een eenvoudige al oudere scanner. :o
Attachments
schema Murena.jpg
schema Murena.jpg (158.39 KiB) Viewed 3726 times
schema Matra Bagheera.jpg
schema Matra Bagheera.jpg (168.42 KiB) Viewed 3726 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Je bent bijna beter met een goeie gsm. Veel gedetailleerder als die van goeie kwaliteit is. Maar voor het plan van de Bagheera heb je dan wel een statief nodig om altijd onder de perfecte hoek te kunnen fotograferen, want die foto's moet je dan in verschillende keren fotograferen en dan via een programma aan elkaar zetten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

Dit is het schema van een Bagheera van 1979. Waarschijnlijk het laatste wat ze gemaakt hebben en hier zit wel een relais aan de linkse kant.
Van één schema is de kwaliteit wat minder. :o
Hopelijk kun je het openen. :wink:
Je weet wel ik heb geen originele handboeken dit is al een kopie van een kopie!!!! :o :(
Attachments
Elec.schema_Bagheera_1979 pdf.pdf
(323.09 KiB) Downloaded 71 times
Elec.schema_Bagheera_1979.doc
(1.67 MiB) Downloaded 71 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by benny »

Bedankt Godfried. Het tweede schema is een prachtige kopie. Het blijft scherp bij het uitvergroten. Dat plan is de weergave van de kabelboom met de bijhorende toestellen. Dat wil zeggen als ik die inkleur dat de bedrading op het schema zeer rudimentair is en niet te volgen zoals op dat ingekleurde schema die ik hierboven heb gemaild. Maar het is en blijft voor mij een mooie aanwinst.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Sturing van de mistlichten/verstralers

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sun Feb 12, 2023 11:43 am Bedankt Godfried. Het tweede schema is een prachtige kopie. Het blijft scherp bij het uitvergroten. Dat plan is de weergave van de kabelboom met de bijhorende toestellen. Dat wil zeggen als ik die inkleur dat de bedrading op het schema zeer rudimentair is en niet te volgen zoals op dat ingekleurde schema die ik hierboven heb gemaild. Maar het is en blijft voor mij een mooie aanwinst.
Het is een moderner schema maar alle kabels hebben een nummer en letter en zijn hierdoor ook te volgen. Wel even zoeken.
Volgens mij ook het juiste schema voor jou Bagheera en waarschijnlijk ook het laatste schema van de Bagheera.
Succes. :wink:

rudimentair, dat woord heb ik moeten opzoeken. Ik kende het niet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply