Matra Simca Bagheera S 1976
Posted: Mon Dec 28, 2020 9:56 pm
Goedendag,
Mijn naam is Ricardo Pasop en mijn woonplaats is Heerde (Gelderland) NL
Ik heb een Matra Simca Bagheera S uit 1976 in bezit samen met mijn vader sinds 08 juni 2018.
De liefhebberij is ontstaan vanuit de familie en eigenlijk overgenomen van mijn vader.
In 2009 Heb ik nog een serie 2 Bagheera S gehad uit 1979 met het kenteken GL-29-XK (deze heeft ook in Het Automobiel tijdschrijft gestaan)
Deze serie 2 ben ik per toeval tegengekomen bij het bedrijf waar ik toen stage liep als automonteur, ik was toen 19 jaar. De Bagheera stond daar al een lange tijd met een kapot gelopen motor.
Deze heb ik toen gekocht en thuis in een klein schuurtje technisch helemaal in orde gemaakt met hulp van mijn vader (hij heeft vroeger een Bagheera en Murena gehad)
Na enkele jaren oldtimer rijden kwam er bericht van de overheid dat oldtimer rijders zwaar de dupe gingen worden ( wat achteraf gezien nog wel meevalt)
Als scholier was het financieel een behoorlijke opgave om de Bagheera betrouwbaar rijdend op de weg te houden en met de nog onduidelijke oldtimer regels die er gingen komen besloot ik de auto te koop te zetten. Echter omdat het voor iedereen die oldtimer reed of één wilde aanschaffen een moeilijke en onduidelijke tijd was kreeg ik de Bagheera moeilijk verkocht. Op marktplaats stond ook een Peugeot 405 Mi16 4WD die ik wel heel interessant vond, zijn vraagprijs was ongeveer hetzelfde als die van mijn Bagheera, ik heb toen de auto bij dat bedrijf kunnen omruilen zonder bijbetalen. Dat bedrijf heeft de Bagheera uiteindelijk naar Duitsland verkocht.
Maar na een paar jaren begon het Matra virus toch weer te kriebelen, ook bij mijn vader. we waren al een tijdje aan het speuren naar een type 1 op internet maar eigenlijk kwam er weinig tevoorschijn wat in rijdende staat was, het meeste wat aangeboden werd had al jaren niet meer gereden.
Toen kwam er op de BVA veiling deze serie 1 voorbij KK-10-PL was volgens de beschrijving al deels gerestaureerd moest alleen nog afgebouwd worden. Wij op een kijkdag geweest alleen stonden de auto's heel dicht op elkaar dus konden niet heel goed alles inspecteren, maar op het eerste gezicht leek alles wel oke met weinig roest. De auto was verder ook redelijk compleet dus wij besloten om te gaan meebieden. Uiteindelijk het hoogste bod en de auto opgehaald. (achteraf gezien veel te duur gekocht, maar een goede serie 1 is zoeken naar een speld in een hooiberg)
Eenmaal de Bagheera thuis te hebben bekeken wij hoeveel werk het was om hem door de APK keuring te krijgen, hoe meer we los trokken des te meer ellende naar voren kwam. Uiteindelijk besloten we om hem dan maar compleet te demonteren en vanaf een kaal chassis te beginnen op te bouwen weer.
Omdat ik een eenmanszaak run heb ik alleen heel weinig tijd over om aan de Bagheera te werken, maar nu toch afgelopen 2 weken vrij gemaakt omdat er alweer een jaar niets aan de auto is gebeurt.
Mijn naam is Ricardo Pasop en mijn woonplaats is Heerde (Gelderland) NL
Ik heb een Matra Simca Bagheera S uit 1976 in bezit samen met mijn vader sinds 08 juni 2018.
De liefhebberij is ontstaan vanuit de familie en eigenlijk overgenomen van mijn vader.
In 2009 Heb ik nog een serie 2 Bagheera S gehad uit 1979 met het kenteken GL-29-XK (deze heeft ook in Het Automobiel tijdschrijft gestaan)
Deze serie 2 ben ik per toeval tegengekomen bij het bedrijf waar ik toen stage liep als automonteur, ik was toen 19 jaar. De Bagheera stond daar al een lange tijd met een kapot gelopen motor.
Deze heb ik toen gekocht en thuis in een klein schuurtje technisch helemaal in orde gemaakt met hulp van mijn vader (hij heeft vroeger een Bagheera en Murena gehad)
Na enkele jaren oldtimer rijden kwam er bericht van de overheid dat oldtimer rijders zwaar de dupe gingen worden ( wat achteraf gezien nog wel meevalt)
Als scholier was het financieel een behoorlijke opgave om de Bagheera betrouwbaar rijdend op de weg te houden en met de nog onduidelijke oldtimer regels die er gingen komen besloot ik de auto te koop te zetten. Echter omdat het voor iedereen die oldtimer reed of één wilde aanschaffen een moeilijke en onduidelijke tijd was kreeg ik de Bagheera moeilijk verkocht. Op marktplaats stond ook een Peugeot 405 Mi16 4WD die ik wel heel interessant vond, zijn vraagprijs was ongeveer hetzelfde als die van mijn Bagheera, ik heb toen de auto bij dat bedrijf kunnen omruilen zonder bijbetalen. Dat bedrijf heeft de Bagheera uiteindelijk naar Duitsland verkocht.
Maar na een paar jaren begon het Matra virus toch weer te kriebelen, ook bij mijn vader. we waren al een tijdje aan het speuren naar een type 1 op internet maar eigenlijk kwam er weinig tevoorschijn wat in rijdende staat was, het meeste wat aangeboden werd had al jaren niet meer gereden.
Toen kwam er op de BVA veiling deze serie 1 voorbij KK-10-PL was volgens de beschrijving al deels gerestaureerd moest alleen nog afgebouwd worden. Wij op een kijkdag geweest alleen stonden de auto's heel dicht op elkaar dus konden niet heel goed alles inspecteren, maar op het eerste gezicht leek alles wel oke met weinig roest. De auto was verder ook redelijk compleet dus wij besloten om te gaan meebieden. Uiteindelijk het hoogste bod en de auto opgehaald. (achteraf gezien veel te duur gekocht, maar een goede serie 1 is zoeken naar een speld in een hooiberg)
Eenmaal de Bagheera thuis te hebben bekeken wij hoeveel werk het was om hem door de APK keuring te krijgen, hoe meer we los trokken des te meer ellende naar voren kwam. Uiteindelijk besloten we om hem dan maar compleet te demonteren en vanaf een kaal chassis te beginnen op te bouwen weer.
Omdat ik een eenmanszaak run heb ik alleen heel weinig tijd over om aan de Bagheera te werken, maar nu toch afgelopen 2 weken vrij gemaakt omdat er alweer een jaar niets aan de auto is gebeurt.