koeling Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

koeling Bagheera

Post by raf »

Hallo,

Bij mijn controle onder de X heb ik gezien dat mijn rubber slangen moeten vervangen worden, ook de buizen zien er niet meer top uit. Ik heb gezien dat er rvs koelbuizen te koop zij, bv bij carjoy. Heeft daar iemand ervaring mee?
Dan zijn er nog de rubber slangen, 1 heb ik nieuw, die van de waterpomp bij de motor (tijdje geleden van Alain gekocht), maar al die andere slangen, zijn die nog ergens te krijgen, of alternatieven? Ik heb hier al gevraagd op enkel autoparts chops voor universele langen , maar die hebben enkel rechte.De koelbuizen zijn 32mm, en de verwarming 18mm.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: koeling Bagheera

Post by ypres »

vto pieces,
die hier al paar keer de revue is gepasseerd heeft nog veel buizen .
Ikzelf heb al RVS buizen onder de wagen.
Maar inderdaad de rubbers mogen ook al eens vervangen worden.
Misschien zijn silicone vervangers ook een mogeljkheid : https://www.rubbermagazijn.be/siliconen-slangen/
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: koeling Bagheera

Post by hans »

ipv rvs kun je ook koper gebruiken, zilverzand erin afdoppen en verhitten met brander in de vorm buigen,afkoelen ,zand eruit en klaar,zitten bij mij er al 30 jaar onder.
Voor de slangen neem ze mee naar autoonderdelen shop en gewoon de juiste diameter zoeken en dan op maat snijden.bochten in allerlei varianten zijn er ook gewoon
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: koeling Bagheera

Post by hendrik »

Ik heb bij mijn Bagheera en mijn Murena ook RVS Buizen onder zitten daar komt tenminste niets meer aan en is betrouwbaar .





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: koeling Bagheera

Post by GODFRIED »

Ik heb ook steeds nog de originele waterdarmen onder mijn Bagheera zitten. Als ik deze plooi zit er nog nergens een barstje in. Ik heb wel de beste uit mijn verzameling gebruikt. Als koelbuizen heb ik de originele die ik heb laten verzinken samen met mijn bagheera jaren geleden. Na de plaatsing en enkele kilometers lekte één van die koelbuizen. Deze heb ik dan vervangen door een zelfgemaakte van waterbuis en ook laten galvaniseren. Indertijd heb ook gezocht naar een vervanger er bestaat ook industriële rubberenslang die plooibaar is en niet toeknikt maar of de juiste diameter hierin bestaat weet ik niet meer.
Ik heb dit toen niet afgemaakt en alles gelaten zoal het is. Tot nog toe geen lekken ondervonden met mijn koeling.
Ik moet wel zeggen dat de zink in de buizen opgelost is tot witte poeder, dus vroeg of laat zal ik dit ook eens moeten veranderen. Ik heb geen roest in het koelwater wel iets witte poeder. :o :( Dit witte poeder werd ondertussen wel verwijdert door een spoeling.

Er bestaan ook koeldarmen waar men een veer in plaats zodat men ze kan plooien hoe men wil. De veer blijft in de darm zitten.
Attachments
koelbuizen Bagheera.JPG
koelbuizen Bagheera.JPG (1.64 MiB) Viewed 3999 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply