vreemd geluid

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: vreemd geluid

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Fri Jan 17, 2020 10:18 pm Ik heb de originele velgen van de Murena eens van onder het stof gehaald en de maten kloppen Godfried maar die banden zijn nog nieuw maar hebben kleine schuurtjes aan de zijkant. Ik ga dan maar nieuwe er op laten zetten voor naar die kut keuring te kunnen gaan. Zou ik die dan ook voor de bagheera kunnen gebruiken voor die keuring denk het niet hé?

grt harry de matra.
Hoe het juist zit met de ouderdom van banden weet ik niet! Scheurtjes in de banden is nooit goed en denk ik dat ze afkeuren. De banden op mijn Bagheera zijn meer dan 20 jaar oud maar hebben dit niet. Waarschijnlijk gaan ze om de leeftijd moeilijk doen!! :o Volgen mijn bandenboer zou het oké moeten zijn als er geen scheurtjes in zijn.
Of je met die velgen van de Murena op de Bagheera kunt gebruiken voor de keuring betwijfel ik, ze hebben een andere hoogte Bag 13 Mur 14.
Ik weet ook niet hoe moeilijk ze doen, maar Jos zijn Bagheera werd wel afgekeurd voor de banden. :(
Ik vind persoonlijk dat ze het te ver gaan zoeken. Ze willen die oude karren van de weg. Vroeg of laat gaat dit werkelijk gebeuren. Daar mag je dan alleen nog naar kijken. :evil: :evil: Het BFOV heeft niets te zeggen, daar wordt niet naar geluisterd en voor de meerderheid van de bevolking mogen die stinkende oldtimers ook verdwijnen. :x
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Ik denk dat ik de bagheera ga verkopen en als ze te moeilijk doen op de keuring dan stop ik er mee dan verkoop ik de murena ook.






grt harry de matra.
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: vreemd geluid

Post by raf »

Op mijn bagheera liggen de originele velgen, 13, enkel de maat is wat afwijkend, 195 ipv 185,achter, en 165 ipv 155 voor. Daar hebben ze geen probleem van gemaakt. Ook heb ik wat kleine scheurtjes van te lang stl te staan, daar hebben ze ook niets van gezegd, of niet gezien. Ik ga deze banden wel vervangen, want met scheurtjes rij je niet gerust. Maar ik had ze laten zitten of ze moeilijk deden over de maat, dan kan ik dezelfde kopen.op mijn X liggen wel 185, maar dat is eigenlijk geen zicht :cry:
Over het algemeen vond ik de keuring wel meevallen, mijn lampen was terecht, ik heb een jaar geleden aan de lampenbak aan het stellen geweesst, en vergeten te laten afstellen. Er waren nog meer oldtimers, voir me een cadilac, achter mij een opel manta, links triumph spitfire.beetje mee gebabbeld, zo wordt het nog bijna gezellig bij de keuring :roll:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Op mijn bagheera heb ik voor en achter 195 / 15 op liggen daar zal ik niet mee naar de keuring kunnen gaan hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: vreemd geluid

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Sat Jan 18, 2020 10:43 am Ik denk dat ik de bagheera ga verkopen en als ze te moeilijk doen op de keuring dan stop ik er mee dan verkoop ik de murena ook.

grt harry de matra.
Hela, hela, niet overdrijven!!! Zo erg is het ook niet. Dat komt dik in orde. :wink:
Als je banden en velgen moet hebben voor de keuring van je bagheera dan kun je die van mij wel lenen. Ik verwacht met die banden op mijn Bagheera eigenlijk geen problemen ook al zijn ze oud. Ze zien er nog als nieuw uit. Waarschijnlijk komt dat door die vele km die ik gemaakt heb. :oops: :oops: :lol:Als mijn banden dan toch niet goed zijn koop ik nieuwe. :wink:

Raf,
Misschien eens voorstellen om een cafetaria te maken aan de keuring. We zien ons dan op de keuring.. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: vreemd geluid

Post by raf »

Op zich is de keuring geen slechte zaak, dan weet je zeker dat je remmen, schokbrekers enz in orde zijn. Maar ik, en nog vele ander oldtimer liefhebbers , hebben het gevoel (en terecht denk ik) dat ze ons aan het weg pesten zijn. En daar blijf ik , zolang het kan, mij tegen verzetten. Ik geef niet toe aan die soja etende bakfiets terroristen, of huilbabies zoals extinction rebellions op het autosalon, en andere aandacht geile snotbellen. er zijn op de wereld vele grotere vervuilers, dan een oldtimer liefhebber, die s zondags, een toerke maakt mijn zijn oldtimer, die in 9 van de 10 gevallen ook nog eens hel goed onderhouden zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=uHgJKrmbYfg
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: vreemd geluid

Post by matrafan »

Hetgeen de stationschef op de keuring me meedeelde wordt enkel naar snelheidsindex gekeken en mag je zoveel procent afwijken van de originele maat (zowel in de hoogte als in de breedte).

Daar er in het bagheera handboek zoals Godfried zegt geen sprake is van hoogte van de band wordt hier niet naar gekeken.

Ik heb nu 175 70 R 13 opgelegd als achterbanden om naar de keuring te gaan,worden achteraf terug gewisseld met de banden van nu.

Voorkant ligt 165 60 R 13 op waarvan ze niks meegedeeld hebben of dit goed of niet goed is??

Ga komende week terug voor herkeuring en dan kom ik er wel achter.

Ik ga wel voor de zekerheid m'n spoorverbreders achterwege laten, moet toch de wielen demonteren.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: vreemd geluid

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sat Jan 18, 2020 11:30 pm Hetgeen de stationschef op de keuring me meedeelde wordt enkel naar snelheidsindex gekeken en mag je zoveel procent afwijken van de originele maat (zowel in de hoogte als in de breedte).

Daar er in het bagheera handboek zoals Godfried zegt geen sprake is van hoogte van de band wordt hier niet naar gekeken.

Ik heb nu 175 70 R 13 opgelegd als achterbanden om naar de keuring te gaan,worden achteraf terug gewisseld met de banden van nu.

Voorkant ligt 165 60 R 13 op waarvan ze niks meegedeeld hebben of dit goed of niet goed is??

Ga komende week terug voor herkeuring en dan kom ik er wel achter.

Ik ga wel voor de zekerheid m'n spoorverbreders achterwege laten, moet toch de wielen demonteren.
Ook van de snelheidsindex staat niks in het werkplaatshandboek maar ze zullen dan kijken hoe snel deze wagen gaat. Dus T moet voldoende zijn voor de bagheera dit is 190/km/h
Op mijn bagheera liggen nu.
voor, 165/70 R 13 79 T
achter, 185/70 R 13 86 T
Met deze banden ben ik 4 a 5 jaar naar de keuring geweest toen deze nog geen 25 jaar oud was en ik heb nooit een opmerking gehad.

Ook voor de murena vind ik geen snelheidsindex in de werkplaatshandboek. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: vreemd geluid

Post by elix »

Op zich is de keuring geen slechte zaak, dan weet je zeker dat je remmen, schokbrekers enz in orde zijn. Maar ik, en nog vele ander oldtimer liefhebbers , hebben het gevoel (en terecht denk ik) dat ze ons aan het weg pesten zijn. En daar blijf ik , zolang het kan, mij tegen verzetten. Ik geef niet toe aan die soja etende bakfiets terroristen, of huilbabies zoals extinction rebellions op het autosalon, en andere aandacht geile snotbellen. er zijn op de wereld vele grotere vervuilers, dan een oldtimer liefhebber, die s zondags, een toerke maakt mijn zijn oldtimer, die in 9 van de 10 gevallen ook nog eens hel goed onderhouden zijn.
Dit is weer eens een ander geluid dan een vreemd geluid Raf. :wink:
Zolang er nog bij veel hoogwaardigheidsbekleders en ander zichzelf belangrijk vindende mensen een mooie oldtimer in de garage staat, zal het denk ik nog niet zo'n vaart lopen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: vreemd geluid

Post by matrafan »

Alleé, we mogen weer voor twee jaar.

Terug geweest voor herkeuring banden, blijkbaar was Raf deze morgen reeds geweest want hoorde in de gang "das al de tweede vandaag"???

Kreeg compliment van keurder in de put omtrent de onderkant van de wagen maar raar maar waar naar de banden heeft niemand gekeken???


Keuringsbewijs Matra aangepast.png
Keuringsbewijs Matra aangepast.png (584.62 KiB) Viewed 8017 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: vreemd geluid

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Mon Jan 20, 2020 12:44 pm Alleé, we mogen weer voor twee jaar.

Terug geweest voor herkeuring banden, blijkbaar was Raf deze morgen reeds geweest want hoorde in de gang "das al de tweede vandaag"???

Kreeg compliment van keurder in de put omtrent de onderkant van de wagen maar raar maar waar naar de banden heeft niemand gekeken???



Keuringsbewijs Matra aangepast.png
Dat is goed nieuws. Welke banden heb je er nu op voor de keuring?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: vreemd geluid

Post by raf »

Ja dat klopt. Ik was er vanmorgen om 7h al voor mijn lichten! :D
Nu ook 2 jaar geldige keuring, met het verschil dat die van mij loopt tot 11 januari 2022..., raar dat dit anders is, zou dat nog met de eerste inschrijving te maken hebben.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Ik ga eens kijken voor vier ijzer velgen te kopen voor op mijn bagheera waar ik dan banden op kan zetten voor naar de keuring te kunnen gaan.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: vreemd geluid

Post by matrafan »

Gekeurd met onderstaande banden.
Ondertussen spoorverbreders en oude banden terug gemonteerd.

Voorbanden: 165 60 R 13 T
Achterbanden: 175 70 R 13 T
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Ja Jos ik moet me ook maar eens van die originele ijzer velgen gaan kopen voor de bagheera te keuren. Van de Murena heb ik de originele maar die zijn ook niet goed voor de bagheera te keuren hé.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: vreemd geluid

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Mon Jan 20, 2020 12:44 pm Alleé, we mogen weer voor twee jaar.

Terug geweest voor herkeuring banden, blijkbaar was Raf deze morgen reeds geweest want hoorde in de gang "das al de tweede vandaag"???

Kreeg compliment van keurder in de put omtrent de onderkant van de wagen maar raar maar waar naar de banden heeft niemand gekeken???



Keuringsbewijs Matra aangepast.png
Jos, wel vreemd dat ze bij de herkeuring je banden niet bekeken hebben. Ze herkeuren toch alleen de banden dan!! Gaan ze achter twee jaar dan weer moeilijk doen om de banden. Ik ken meerdere mensen die een garagist laten gaan naar de keuring en beweren dat ze dan de auto niet afkeuren ook al is er een gebrek aan de wagen. Persoonlijk geloof ik deze verhalen niet. Toch kan ik begrijpen dat ze meer door de vingers zien voor mensen die ze dagelijks zien en weten dat die het probleem herstellen.

Harry, Volgens mij zijn de velgen van de murena te groot (14 moet 13 zijn)voor de bagheera, kan misschien wel als er laagprofielbanden op de velgen liggen, maar dan is het misschien niet goed voor de murena. Een banden verkoper zou moeten weten hoeveel je mag afwijken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Godfried,Ik heb er nu 195/ 15 en die zijn even hoog als de originele maar ze zijn te breed.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: vreemd geluid

Post by matrafan »

hendrik wrote: Tue Jan 21, 2020 10:04 am Godfried,Ik heb er nu 195/ 15 en die zijn even hoog als de originele maar ze zijn te breed.
grt harry de matra.
Ik zou nog niet te snel andere velgen kopen Harry.

Volgens mij mogen die 14" van de murena er wel op zelfs op de Bagheera, steek van de velgen is idem dacht ik 4 X 98 mm.

Stationschef zegt tegen mij dat er niet zozeer naar hoogte en breedte gezien wordt bij oldtimer, enkel de snelheidsindex.

Ik zou hetzelfde als ikzelf gedaan heb gewoon naar de keuring gaan en zien wat ze zeggen.

Ge kunt dan nog altijd andere velgen/banden gaan kopen.

Ik heb nu deze banden en hou die bij voor de keuring volgend jaar, de lage snelheidsbanden liggen er al terug op (zie me nog geen 170km/uur rijden met de Matra)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Jos, ga op die originele velgen van de murena nieuwe banden op laten legen van voor is dat dan 185 en van achter 195 ik hoop dat ik die dan ook voor mijn baghera kan gebruiken voor de keuring dan is mijn probleem ook opgelost hé.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: vreemd geluid

Post by oetker »

GODFRIED wrote: Sun Jan 19, 2020 8:56 am Ook van de snelheidsindex staat niks in het werkplaatshandboek maar ze zullen dan kijken hoe snel deze wagen gaat. Dus T moet voldoende zijn voor de bagheera dit is 190/km/h
Op mijn bagheera liggen nu.
voor, 165/70 R 13 79 T
achter, 185/70 R 13 86 T
Met deze banden ben ik 4 a 5 jaar naar de keuring geweest toen deze nog geen 25 jaar oud was en ik heb nooit een opmerking gehad.
Ook voor de murena vind ik geen snelheidsindex in de werkplaatshandboek. :o
Persoonlijk zoek ik altijd naar de hoogste snelheidsindex V als ik banden koop maar kom vaak bij H terecht.
Van de V zijn de wangen wat dikker van (meer stabiliteit)

Snelheidsindex
Attachments
snhindex.jpg
snhindex.jpg (50.12 KiB) Viewed 7814 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: vreemd geluid

Post by hendrik »

Herman,Ik heb daar eens een probleem mee gehad ik had hoogste snelheidsbanden op mijn Mercedes 190 E liggen en die hadden ze toen afgekeurd omdat de auto niet hard genoeg ging. Hier in belgen zijn ze knetter gek op de keuring ze zijden dat die banden te goed waren voor die auto.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: vreemd geluid

Post by matrafan »

Zoals ik hierboven ergens vermeld heb, bagheera in België herkeurd met volgende banden:

Voorbanden: 165 60 R 13 T
Achterbanden: 175 70 R 13 T

Achteraf de oorspronkelijke terug erop en twee jaar weer zorgeloos rijden.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Post Reply