Bagheera van Karel ( Ypres )

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zal een helm opzetten als ik kom :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Ja dat zou ik ook maar doen je weet nooit hé.




grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Alain, nogmaals bedankt hé om mijn onderdelen langs te brengen het was kort maar gezellig jammer dat het zo laat was.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Graag gedaan Harry, was inderdaad een blitz bezoek. Altijd mooi om je wagens, foto's, voorraad, .... te bewonderen. Een echte Matramaniak.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Ja, dat kun je een echte Matra garage noemen. Zeer mooi met die 2 Matra's in de garage en al die foto's. :wink:

Ik had er een foto willen bij plaatsen maar ik vond er geen.Wel van zijn werkplaats maar niet van de Matra garage. Volgende keer mijn camera meenemen naar Harry.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de terugweg al spijt dat ik geen foto's genomen had, maar was redelijk gehaast.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Op de terugweg al spijt dat ik geen foto's genomen had, maar was redelijk gehaast.
Daar zal ik voor zorgen. Plaats ze dan op het forum. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Ja ik vond het ook jammer dat Alain niet veel tijd had .






grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Was ook al van flink voor 6u aan de slag, vandaar
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Ja Alain, ik snap dat ook jij werkt nog hé.





grt harry de matra.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

MATra - the never ending story :wink: :wink:

ja een auto zoals een bagheera onderhouden is een niet-eindigende lijst van werk in uitvoering... :)

klusjes

de benzine dop begon er wat belabberd uit te zien.
IMG_20180501_084753.jpg
IMG_20180501_084753.jpg (1.31 MiB) Viewed 11416 times
dus maar opgeschuurd tot het blanke metaal, 't heeft ook z'n charmes.
IMG_20180501_125947.jpg
IMG_20180501_125947.jpg (1.21 MiB) Viewed 11416 times
Nieuw pedaalrubber
IMG_20180511_110747.jpg
IMG_20180511_110747.jpg (1.13 MiB) Viewed 11416 times
IMG_20180511_111018.jpg
IMG_20180511_111018.jpg (1.28 MiB) Viewed 11416 times
ai - batterij klem gebroken... :roll: vervangen
IMG_20180521_093228.jpg
IMG_20180521_093228.jpg (1.18 MiB) Viewed 11416 times
ruitensproeier circuit wat vernieuwen... nieuw sproeier vat 8)
IMG_20180521_100212.jpg
IMG_20180521_100212.jpg (1.36 MiB) Viewed 11416 times
pompje opnieuw tot leven wekken :lol:
IMG_20180603_085942.jpg
IMG_20180603_085942.jpg (1.31 MiB) Viewed 11416 times
het zwarte darmpje in kokend water leggen zorgt ervoor dat het weer soepel wordt.
IMG_20180603_093241.jpg
IMG_20180603_093241.jpg (1.31 MiB) Viewed 11416 times
Rijden met een losse schijfrem die rinkelt zoals een fietsbel... niet bevorderlijk voor de zenuwen... :oops:
IMG_20180623_191004.jpg
IMG_20180623_191004.jpg (1.46 MiB) Viewed 11416 times
Aankoopje op ebay... 15 euro uit china natuurlijk... d'r gaat wat ontlucht worden... ook goed om vacuum te testen....
IMG_20180711_174643.jpg
IMG_20180711_174643.jpg (1.32 MiB) Viewed 11416 times
en we doen lustig verder... :wink: :wink:
en natuurlijk ook rijden hé :D :D
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Ja, er valt wel regelmatig iets te doen aan een bagheera.
Zo een versleten pedaal rubber heb ik nog nooit gezien. Je hebt moet wel gevaarlijke voeten hebben of schoenen met schuurpapier.
Meestal zie je dit bij auto's met héél veel kilometers maar voor een bagheera lijkt met dit onwaarschijnlijk!!

Ik heb mijn ruitenwisser pompje vervangen door een ander exemplaar. Ik had zeker 10 pompjes liggen maar geen enkel waar ik tevreden van was. Ik heb er ook enkele gerestaureerd maar zonder veel beterschap. Het werd vervangen door een pompje van Nissan, dit doet het geweldig. Alhoewel hoe dikwijls heb ik dit al gebruikt!! Een bagheera is niet gemaakt om door de regen te rijden. :o

Trouwens een mooi nieuw waterreservoir heb je. Dit zal ook wel moeilijk te verkrijgen zijn.

Ik koop ook regelmatig van die Chinese spullen. Meestal zijn ze niet zo slecht. Het is ook geen geld. :wink:

Waren die bouten van de remschijven losgekomen??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

GODFRIED wrote:
Waren die bouten van de remschijven losgekomen??
Ik heb al is eerder aangekaart dat deze bouten met locktite moeten geborgd.
Cor uit Zoersel heeft me daar toen der tijd op geattendeerd.

Dat China ontluchtings setje heb ik onlangs ook gekocht.
De bijgeleverde stukken passen slecht op de ontlucht nippels van mijn Murena.
Last edited by oetker on Sat Jul 21, 2018 9:02 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by elix »

Er ontbreekt nog één ding op je lijstje, namelijk...6 weken vakantie :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Werk...werk...werk...

'k ben eens begonnen aan de dichting van de selectorstang van de versnellingsbak.
Dat is de enige plek die nog olie lekt.

demontage van het mechanisme

IMG_20180810_133747.jpg
IMG_20180810_133747.jpg (1.43 MiB) Viewed 11284 times
demontage van de spie
Hier moest ik de spie aan één kant drukken en aan de andere kant heb ik met een extra bout trekkracht op de binnendraad moeten toepassen.
IMG_20180810_143136.jpg
IMG_20180810_143136.jpg (1.42 MiB) Viewed 11284 times
IMG_20180810_143547.jpg
IMG_20180810_143547.jpg (742.05 KiB) Viewed 11284 times
IMG_20180810_143803.jpg
IMG_20180810_143803.jpg (989.5 KiB) Viewed 11284 times
IMG_20180810_160608.jpg
IMG_20180810_160608.jpg (306.85 KiB) Viewed 11284 times
de dichting steekt hier 2 mm uit
ik kon hem er nog één mm insteken maar hij bleef eruit komen.
IMG_20180810_145121.jpg
IMG_20180810_145121.jpg (619.47 KiB) Viewed 11284 times
Daarom heb ik een dun schijfje gemaakt wat door de rubber manchet ervoor zorgt dat de dichting
netjes in de opening blijft.
IMG_20180810_154615.jpg
IMG_20180810_154615.jpg (649.87 KiB) Viewed 11284 times
Vervolgens alles terug gemonteerd.
We zijn nu 300km verder en voorlopig nog geen druppel olie tebekennen.

't Zijn de details die een mooier geheel maken ...

D'r zit behoorlijk wat oxidatie op de aansluitingen.
Links is het gereinigd, rechts is hoe het voorheen brandde...enfin gloeide....
IMG_20180820_094923.jpg
IMG_20180820_094923.jpg (639.13 KiB) Viewed 11284 times
De onderste luchthapper maar eens opnieuw geschilderd.
IMG_20180820_120158.jpg
IMG_20180820_120158.jpg (678.52 KiB) Viewed 11284 times
Netjes in het zwart nu.
IMG_20180820_125544.jpg
IMG_20180820_125544.jpg (783.11 KiB) Viewed 11284 times
De skai rond de afscherming van de verwarming in het interieur kwam los.
Deze maar eens opnieuw geplakt.
IMG_20180820_130601.jpg
IMG_20180820_130601.jpg (579.88 KiB) Viewed 11284 times
Scharnier van de ruitenwisser bediening vervangen door een recenter exemplaar zonder speling.
IMG_20180820_144923.jpg
IMG_20180820_144923.jpg (576.42 KiB) Viewed 11284 times
En er is nog genoeg te doen....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Die olielekjes daar zou ik ook eens aan moeten beginnen. Bij mij lekt het carter en de versnellingsbak tussen de aansluiting van het differentieel. Ik heb voorlopig een lekbakje onder mijn bagheera zitten.
Aan een bagheera is wel altijd iets te doen. Fijn om de winter eens mee bezig te zijn.
Dat heb je goed opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Nog iets wat al een tijdlang op mijn "verlanglijstje" stond.
De speling in de versnellingsbediening aanpakken.

Bij inspectie bleek dat de twee grootste boosdoeners, de twee bolscharnieren met M10 schroefdraad op de vertikale selectieas waren.

Navraag in de plaatselijke onderdelen shop : ja we hebben dat op voorraad, zowel linkse schroefdraad als rechtse schroefdraad. :o

Daar had ik niet aan gedacht, dus dat moest maar eerst eens gecontroleerd worden...
De onderste bol was rechtse draad. Die was snel gewisselt want de bol zelf paste nog goed in het nieuwe scharnier zonder speling.

De bovenste bol was linkse schroefdraad. Daarvoor mocht ik dus terug naar de onderdelen shop.... De bol zat ook los op de bevestigingsplaat.
't was even passen maar uiteindelijk kon ik van onder erbij met de slijper om de losgekomen las weg te slijpen. De bol en scharnier hadden beide teveel speling daarom beide maar vervangen. :D

't schakelen zelf gaat nu toch wel wat preciezer maar 't blijft natuurlijk ouwe mechaniek, niet vergelijkbaar met een splinternieuwe hedendaagse versnellingsbak. :)

IMG_20180929_102231.jpg
IMG_20180929_102231.jpg (218.87 KiB) Viewed 11113 times
IMG_20180929_094605.jpg
IMG_20180929_094605.jpg (289.41 KiB) Viewed 11113 times
IMG_20180929_105128.jpg
IMG_20180929_105128.jpg (244.73 KiB) Viewed 11113 times
IMG_20180929_112138.jpg
IMG_20180929_112138.jpg (425.91 KiB) Viewed 11113 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Die kogels heb ik enkele jaren geleden ook vervangen. Dit kan een enorm verschil maken.
Ja, regelmatig moeten we iets vervangen aan onze Bagheera's.
Goed opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Ik heb bij mijn Murena alles vervangen ook de schakelstangen dat was bij mij een heel groot verschil.Ik ga het ook bij mijn Bagheera doen.



grt harry de matra.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Tijdens de laatste ritten had ik weer iets voor... :wink:

Ik heb een voltmeter in een sigarenaansteker zitten= boordspanning
Tijdens het rijden lees ik 13.6 tot 14 v af.
Lampje batterij uit
Charge meter op dasbord = links van t midden, tegen de linkse dikke streep.
Alles functioneerd zo al jaren normaal .

Nu tijdens het rijden plots charge meter zakt net voorbij linker dik streepje
En lampje batterij brandt heel flauw ( enkel zichtbaar in schaduw )
De boordspanning zakt tot 12.3 V

Plots terug chargemeter weer traag naar midden
Boordspanning weer naar 14.4 a 13.6 V.
lampje batterij terug volledig uit

Dit paar keer tijdens het rijden.

Mijn vermoeden was ergens slecht contact in de laadkring want daarin zit dat batterij-lampje.

Dus schema erbij uit de boek.
IMG_20181008_181605.jpg
IMG_20181008_181605.jpg (1.31 MiB) Viewed 11045 times
Vervolgens alles gaan controleren en reinigen en insmeren met contactcleaner...
IMG_20181013_093455.jpg
IMG_20181013_093455.jpg (1.18 MiB) Viewed 11045 times
IMG_20181013_100934.jpg
IMG_20181013_100934.jpg (972.83 KiB) Viewed 11045 times
jawel draadje van EXC op de alternator zat wat los.
Maar wat een XXXwerk om daar bij te kunnen pffff

nu mooi 14.1 V op boordspanning en meter vlot naar t midden.
IMG_20181013_180902a.jpg
IMG_20181013_180902a.jpg (1.29 MiB) Viewed 11045 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by benny »

Soms moet je een slangenmens zijn om aan een Bagheera te werken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Volgen mij is een condensator op een elektronische spanningsregelaar niet nodig!!!?? Ik heb er geen meer opzitten!!

Goed opgelost, dat is wel even zoeken. Dit heb ik ook al meegemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

De condensator is voor ontstoring.
Moderne radio's hebben daar minder last van maar als ik de radio in deze Bagheera zie dan zal die niet overbodig zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

De condensator zit er bij een enkelfazige alternator wel
omdat de enkele opgewekte spanningsgolf teveel op en neer gaat
De condensator vult daar ahw de dalen wat op.

Bij een driefazige alternator niet omdat daar drie spanningsgolven elkaar zo kort opvolgen
dat de opgewekte golven niet zoveel op en neer gaan.

't staat mooi uitgelegd in de 1977 werkplaats boek.

't kan geen kwaad dus heb ik er maar één bij gezet.
En anders doet ie dienst als ontstoring hoewel ik denk dat de condenator bij je bobine daar beter voor geschikt is.

De radio hoort er nu eenmaal bij :wink: :wink: Claude francois en adamo klinken er nog zo leuk door :wink: :wink:
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Ik heb geen enkele storing op mijn radio. Ik heb wel een moderne radio en geen uit de jaren 70.
Ik dacht dat deze condensator de contacten van de spanningsregelaar beschermde. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by benny »

Die condensatoren moeten vonkvervorming bij het openen van contacten voorkomen. Bij een inductieve kring ontstaat er een vonk bij het openen van een contact. Dat is elektrische stroom die in een bepaalde richting wil blijven gaan. Die condensator zorgt bij het openen van datzelfde contact voor een elektrische stroom in tegengestelde richting. Het resultaat is dan geen vonk. Dat is nodig bij delco's met vis platinekes.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

the proof of the pudding is in the eating.... :wink: :wink:
IMG_20181019_173438.jpg
IMG_20181019_173438.jpg (442.03 KiB) Viewed 10948 times
IMG_20181019_175220.jpg
IMG_20181019_175220.jpg (1.89 MiB) Viewed 10948 times
de condensator dient hier dus als een soort extra opslag om zicht te ontladen en de tekorten aan te vullen.

D'r staat verder ook dat electronische regelaars op de driefazen wisselstroom alternators soms ingebouwde condensatoren kunnen hebben.
Attachments
IMG_20181019_173255.jpg
IMG_20181019_173255.jpg (887.22 KiB) Viewed 10948 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Volgende klus die op het programma stond
het "ietwat" proberen de voorkant dicht te maken.

rustig de maat nemen met een karton model en dan overzetten op een 3mm dikke kunststof plaat.
pas op : bij mij waren links en rechts NIET gelijk.... maar ja 't is dan ook een MAtra hé :wink:
IMG_20181014_144742.jpg
IMG_20181014_144742.jpg (494.76 KiB) Viewed 10791 times
IMG_20181014_150909.jpg
IMG_20181014_150909.jpg (538.6 KiB) Viewed 10791 times
IMG_20181014_151734.jpg
IMG_20181014_151734.jpg (1.05 MiB) Viewed 10791 times
IMG_20181014_151958.jpg
IMG_20181014_151958.jpg (458.96 KiB) Viewed 10791 times
IMG_20181014_154346.jpg
IMG_20181014_154346.jpg (506.51 KiB) Viewed 10791 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Dit is een plaats waar zich veel vuil kan ophopen. Ik weet niet meer of dat bij mijn bagheera ook dicht is, eens kijken. :oops: Het zou me verwonderen dat ik dat heb open gelaten. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by matrafan »

Destijds gehele wielkast dicht gemaakt met onderdelen van een moderne wagen:

Image

Image
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Post Reply