Mijn naam is Karel, Ypres is mijn pseudoniem omdat ik in Ieper ( West-Vlaanderen ) woon.
Ik was 17-18 jaar toen het matra virus bij ons z’n intrede deed, denk ik.
Op de camping in de Ardennen waar we op vakantie waren zagen we regelmatig een zwarte Matra Simca Bagheera met groene biezen op de bumpers. Een Bagheera X bleek. M’n vader en ik waren toen direct geinteresseerd.
Niet veel later stond deze te koop in onze streek. Spaarpot legen en gekocht….
Fotos waren toen nog met een gewone camera, en een heel gedoe met filmpjes ontwikkelen en afhalen.
Jaja de tijd van toen … Vandaar dat ik uit de begin tijd niet zoveel fotos heb terug gevonden.
Enfin we pakten het groots aan: een Bagheera moest en zou gerestaureerd worden.
We schrijven ondertussen 1990.
Paar jaar later kwam er eentje bij.
En een tijdje later deze nog .
Ook deze werd in z’n blootje gezet, en de gebruikelijke mankementen kwamen tevoorschijn.
Onderkant voorruit, onderkant zijkanten en de steeds terug kerende “klus en sus” oplossingen van vorige eigenaars zoals pur-schuim en silicone-kunstwerken.

Daarna begon met goede moed de heropbouw , de rode was er het best aan toe en zou als basis dienen.
Maar het leven gaat verder. Mijn ouders moesten hun zaak stoppen en er dreigde plaats tekort voor de Bagheera’s.
We konden één auto behouden. Er werd dus vanalles uitgezocht voor één goeie auto en al de rest verkocht.
Ikzelf had het chassis onderhanden genomen en van meerdere lagen blackvernis voorzien zodat die goed beschermd was tegen de roestduivel. We plukken daar nu nog de vruchten van.
Dan kwamen een paar verhuizingen, een opslagplaats voor de Bagheera en voor mezelf: een diploma, een huis en vrouwtje, kinderen en steeds minder tijd om zelf aan de auto te werken.

De Bagheera stond uiteindelijk bij mijn vader in Oostduinkerke, en die heeft de eigenlijke heropbouw gedaan.
We zijn ondertussen ’t jaar 2000 gepasseerd, we zitten nu aan 2004.
Het digitaal tijdperk doet langzaam zijn intrede. Maar foto’s zijn helaas nog steeds schaars.
De Bagheera kwam in 2005 op de weg door de goede werken van mijn vader.
Chassis nr X65509X510419 datum gelijkvormigheid 26/7/79
Er wordt goed voor gezorgd en de nodige kilometers mee gereden.
Er is een elektrische benzinepomp bijgeplaatst en de ontsteking is nu met HALL-sensor en module uitgevoerd ( uit een Rancho).
Ondertussen schrijven we het jaar onzes heeren 2017.
Mijn vader koopt in september een Murena erbij, tja, het Matra virus geraak je nu eenmaal niet kwijt.
Maar zijn garage wordt wat krap. Het gevolg is dus dat na dertig jaar de groene Bagheera bij mij in Ieper komt.

Ik ben nu bezig om de Bagheera eens goed op te poetsen ( in- en uitwendig ) en mechanisch en electrisch tip-top in orde te zetten zodat ze nog vele jaartjes met mij mee kan.
Ondertussen kom ik de nodige probleempjes en vragen tegen zoals iedereen die zich met deze wagens bezighoudt…