Page 1 of 1

overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 12:29 pm
by gydomatra
Het duurt nog wel een tijdje voordat ik begin aan de restauratie mijn bagheera 1, maar ben er af en toe wel over aan het nadenken.
En een van de dingen die ik zeker wil is een 1600 motor , dubbele webers en een 5 bak. De gewone 4 bak van de bagheera zorgt bij 120 km/u voor ongeveer 4000 toeren en dat is niet comfortabel en het verbruik neemt ook nog toe. Ik wil bij 120 een max van 3000 toeren bereiken.
Nu is dit via handige internet tools te berekenen, maar daarvoor heb ik onder andere de overbrengingsverhoudingen nodig van de diverse matra / talbot bakken. En die kan ik dus niet vinden. Wie kan mij hieraan helpen? Het gaat dus om de verhoudingen van de hoogste versnelling en van het differentieel.

Het gaat om de 4 bak bagheera 1 , 5-bak murena 1600, 5-bak talbot solara/1510/horizon gls/sx .

Alvast bedankt.

Gideon

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 12:38 pm
by JV
pagina 212.jpg
pagina 212.jpg (76.6 KiB) Viewed 10793 times

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 12:40 pm
by JV
pagina 51.jpg
pagina 51.jpg (73.75 KiB) Viewed 10792 times

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 12:42 pm
by gydomatra
Jan bedankt voor de bijdrage. Heb er helaas niet zoveel aan, want de afbeelding is voor de 2200 murena.

En ik zoek voor de murena 1600, de bagheera 1 , en de 5-bak solara/1510/horizon.


ahhh, zie nu ook iets voor de 1600...

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 12:44 pm
by oetker
De 5 bak is qua tandwielen hetzelfde als de 2.2 bak met dit verschil.
Het differentieel heeft een andere overbrenging.
Het schijnt mogelijk te zijn een ander dif in de Bagheera te bouwen.
De Bagheera boys zijn er al is mee bezig geweest.
Benny heeft volgens mij een Solara overbrenging bak in zijn Murena 1600.

1.6
1.6.jpg
1.6.jpg (20.91 KiB) Viewed 10791 times
2.2
2.2.jpg
2.2.jpg (21.58 KiB) Viewed 10791 times

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 2:50 pm
by oetker
Solara bak maar niet geconformeerd door mij.
Denk dat de 2e ook 18:33 moet zijn.
Kan ik nog wel is nazoeken indien nodig.

Pri Sec
------------------
1e...12...38
2e...13... 33 ????
3e...28...35
4e...33...31
5e...43...33
R....13...41
Pignon Wheel 14
Crown wheel dif 59

De verschillen zitten volgen mij volledig in het dif.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Feb 14, 2016 6:36 pm
by benny
In onze Murena ligt de bak met de langste verhoudingen en ik heb daarbij de 5de vervangen door de langste verhouding. Het resultaat is dat het toerental bij 120km/h toch nog altijd 3333 tr/min bedraagt.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Mon Feb 15, 2016 11:13 pm
by gydomatra
benny wrote:In onze Murena ligt de bak met de langste verhoudingen en ik heb daarbij de 5de vervangen door de langste verhouding. Het resultaat is dat het toerental bij 120km/h toch nog altijd 3333 tr/min bedraagt.
hmmm, 3300 toeren is dus het laagste toerental wat te bereiken is met een aangepaste 5e versnelling.

Deze bak staat dus gelijk aan de 5 bak van een solara als het goed is?

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Tue Feb 16, 2016 11:10 pm
by uberprutser
@Oetker. Ik heb een 1510 bak gesloopt en de verschillen zitten idd in het dif.

Maar als je nu die Saab motor in de Bagheera bouwt dan kun je die perestrojka in brand steken :)
Er is geen veiligheids-bril bestand tegen de looks van zo'n hok. Scheelt ook veel werk.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Wed Feb 17, 2016 6:57 pm
by benny
Ik geloof dat de 5-bak van de Murena langer trekt, maar dat de 5de korter is dan die van de Solara. Dus zou je de 5de van de Solara in de bak van de Murena moeten inbouwen. Dat is wat ik mij meen te herinneren

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sat Mar 05, 2016 5:47 pm
by talbotmatra
Door de 5e versnelling van een Peugeot J5/ Citroën C25 2.5TD te gebruiken is een langere 5 te realiseren. Dit kan in diverse "gradaties". Echter is het raadzaam om bij de 1600 ook wat modificaties aan de motor te doen.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Sun Mar 06, 2016 7:11 pm
by oetker
talbotmatra wrote:Door de 5e versnelling van een Peugeot J5/ Citroën C25 2.5TD te gebruiken is een langere 5 te realiseren. Dit kan in diverse "gradaties". Echter is het raadzaam om bij de 1600 ook wat modificaties aan de motor te doen.
Zie
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtopic.php?t=1664

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Tue Mar 08, 2016 9:29 pm
by talbotmatra
Dat is niet dezelfde 5e versnelling als ik bedoel, de CX bak heeft weer een andere verhouding dan de J5/C25 2.5TD.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Wed Mar 09, 2016 9:13 pm
by oetker
talbotmatra wrote:Dat is niet dezelfde 5e versnelling als ik bedoel, de CX bak heeft weer een andere verhouding dan de J5/C25 2.5TD.
De J5/ heeft dezelfde 5e tandwielen als die ik in de CX 2500 vond namelijk 31/46 tanden.
Komt op hetzelfde neer.
Wat wel mooi kan zijn is dat er soms ook Lancia 5e zijn toegepast wat de ombouw voor de 1.6 eenvoudiger kan maken.
Daar kom ik namelijk voornamelijk Lancia 5e synchro's tegen.
Zie onderste schema, zijn beide van J5 5bakken.

Re: overbrengingsverhouding talbot / matra versnellingsbak

Posted: Wed Mar 09, 2016 10:23 pm
by talbotmatra
Excuses, ik bedoel de 5e versnelling die een bedrijfje leverde, kan zo niet op de naam komen. Ik moet ergens een papiertje hebben met de verhoudingen, deze was bedoelt om de 2.5TD juist weer wat te laten zakken in toeren. Ik ga hier even naar op zoek.