bezoek aan matra museum

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

bezoek aan matra museum

Post by raf »

Ik zit voor mijn werk al enkele weken in de buurt van parijs.en ik wil het matramuseum al lange tijd bezoeken, dus ben ik vandaag in de auto gesprongen en richting romorantin gereden, normaal was het nog iets meer dan 2h rijden van hier, maar ik was komen vast te zitten op de ring, dus na 5h rijden kwam ik aan. Het is niet al te groot en netjes ingericht ( al had ik wel graag gezien dat ze bv alle type s ook hadden staan, s, x, enz)de sportwagen collecyie was wel zeer goed voorzien.al enige tijd ben ik info aan het verzamelen van de u8, ik loop al lange tijd met het idee om dit blok na te bouwen, echter, behalve wat fotos kan ik er niet veel van vinden, in het museum staat 1 motor opgesteld, en het prototype u8.na 1,5h te hebben rondgekeken' en fotos gemaakt, stond ik terug bij de balie om nog wat souveniertjes te kopen, ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en heb de dame achter de kassa gevraagd of ik ook in de u8 mocht kijken, na wat te hebben rondgevraagd stemde ze toe!. Eerst de sleutel gezocht, en toen mocht de deur open, zodat ik het interieur kon zien, dan de achterruit open voor de motor... ik meteen fotos gemaakt, vervolgens ben ik onder de wagen gaan liggen, en ook fotos hemaakt van ophanging en versnellingsbak, een super ervaring (ik weet niet of dat al iemand eerder gedaan heeft)
al bij al was het een lange rit, maar zeker de moeite geweest, ik zal van de week wat fotos toevoegen
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Hey Raf,

Enkele weken geleden, toen we mekaar op een zondag voormiddag troffen op de parking van "Luyckx" in Kerkhoven, had je het er nog over dat je met plannen rondliep om ooit eens een U-8 motor te bouwen....

Van "stoute schoenen" gesproken, die van jou kunnen wel tellen, zeg! Dat was een prachtig initiatief. En ook ongeloofelijk dat ze dit toelieten.
Ik denk inderdaad dat niemand je dat al heeft voorgedaan. Proficiat.
We wachten vol ongeduld op je foto's.
Tot binnenkort.

Groeten.
André
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

ekele fotos

Post by raf »

Ze zijn wat donker maar ik heb toch weer wat mer info over de u8
Attachments
20141012_153402~2.jpg
20141012_153402~2.jpg (600.48 KiB) Viewed 8117 times
20141012_153500~2.jpg
20141012_153500~2.jpg (616.96 KiB) Viewed 8117 times
20141012_153509~2.jpg
20141012_153509~2.jpg (592.56 KiB) Viewed 8117 times
20141012_153615~2.jpg
20141012_153615~2.jpg (725.02 KiB) Viewed 8117 times
20141012_153625~2.jpg
20141012_153625~2.jpg (675.13 KiB) Viewed 8117 times
U8.jpg
U8.jpg (895.3 KiB) Viewed 8117 times
U8.jpg
U8.jpg (895.3 KiB) Viewed 8117 times
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Goede avond Raf,

De foto's geven toch een vrij goed beeld van de specifieke aanpassing aan het chassis. Mooi werk.
Van links naar rechts zit de motorruimte wel goed vol, zoals te verwachten!
Interessant alleszins.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Groetjes.
André
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat zijn mooie foto's.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De motor ziet er gebruikt uit.
Heeft deze ooit gelopen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Raf,

Ik droom ervan om met een paar Matra-rijders naar Romorantin te rijden en de U8 eens in 't echt te gaan bekijken.
Deze "super-Bagheera" spreekt tot de verbeelding!

Jammer dat deze in een periode van volle oliecrisis werd ontwikkeld en Matra moest als kleine constructeur opboksen tegen de grote Italiaanse volbloeden.

Puur mechanisch vind ik het zeer gedurfd om enkel met reeds bestaande motoren een super-auto te bouwen, Matra voegt "simpelweg" twee motoren tezamen.
Ik vind het dan ook zeer lovenswaardig dat Raf deze "close-up's" heeft mogen maken, voor mij mag er een gans boek over de U8 verschijnen dat bulkt van de foto's!

Enig minpunt bij de U8 vind ik het langere chassis waardoor de verhoudingen niet helemaal meer kloppen.
Ik vind de "standaard-Bagheera" het perfecte voorbeeld van een auto die volledig "klopt", in welke hoek je hem ook bekijkt.
Bij de U8 moet er dus plaats gewonnen worden om de motor(en) kunnen in te bouwen. Ideaal zou zijn om de bagageruimte achter te benutten, maar dan kan je moeilijk weg met de versnellingsbak t.o.v. de achteras.

Het samenvoegen van twee bestaande motoren nodigt door zijn eenvoud uit om dit na te doen, alhoewel het zo eenvoudig wel niet zal zijn...
Toch is het makkelijker dan een kompleet nieuwe V8 motor te moeten ontwerpen en in een Bagheera te lepelen.
Raf, aarzel niet om nog meer foto's te posten en ons op de hoogte te houden van de vorderingen!

Nogmaals bedankt voor de unieke foto's!

Bart
Attachments
10401350_10202600481274388_7973673030564518494_n.jpg
10401350_10202600481274388_7973673030564518494_n.jpg (47.25 KiB) Viewed 8070 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welke versnellingsbak zouden ze gebruikt hebben? Ik zie dat de steekassen met bouten op de flensen vast zitten kant versnellingsbak. Maar als je leest hoeveel de U8 verbruikte, geraakte je niet ver met één benzinetank.
User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat ze een versnellingsbak van een porsche gebruikt hebben
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Post Reply