Matra bagheera type 1 ingeschreven

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Matra bagheera type 1 ingeschreven

Post by raf »

Eindelijk is het zover, ik heb vandaag na de keuring mijn bagheera type 1 ingeschreven.(nu nog op de platen wachten)
Deze wagen hebben we al sinds 1992 in ons bezit, en was de eerste matra die ik en mijn vader kochten, ik had daarvoor zelfs niet van matra gehoord... De wagen was overspoten in blauw en de stoelen hadden ze vervangen met groen geruite exemplaren van een later type.Hij is van bouwjaar 73 en ingevoerd in belgie 19 dec 1973, eerste maal ingeschreven januari 1974.Dat er niet de originele bekleding in zat ,wisten we niet bij de aankoop, ik dacht dat dat groen bij de groene tellers hoorde.De wagen wa een laatste maal gekeurd in 1986 in Hechtel (ik heb het origineel keuringsbewijs nog bewaard)daar zaten toen heel wat gaatjes in, en de herstellingen aan het chassis waren zeer slecht gedaan, zodat we alles moesten overdoen, met de nodige hulp van Alain (die toen net matramania had opgericht) en andere leden voor oa bekleding en onnderdelen.De restauratie is in verschillende stappen gegaan, we hadden tussendoor nog een X van 79 en een zwarte x van 78 hersteld, omdat die er minder erg aan toe waren, de restauratie was klaar in 1998, en heeft al die tijd bij mijn vader gestaan.Ik heb eerst met de zwarte gereden (die toen uitgebrand is zoals sommigen zich nog wel herinneren, en daarna ben ik met de bruine x gaan rijden)Vier jaar geleden ben ik verhuisd en heb plaats gekregen om ook de "gele" te stallen. echter de tijd onbrak om hem in orde te brengen voor de keuring.Tot 2 weken geleden, remmen nagekeken, handrem afgesteld enz.Maandag naar de keuring gegaan, en... afgekeurd.Omdat we de wagen gegalviniseerd hadden was de nummer moeilijk leesbaar, die had ik wel terug zichtbaar gemaakt, maar de X die voor de nummer komt vergeten...En ook had ik nog teveel afwijking in de remmen.Woensdag de nummer met de brander (om de zink te laten smelten ter plekke) weer zichtbaar gemaakt en de rem nageken, en vandaag opnieuw gegaan met succes!Al meteen een extra toerke gemaakt, en as zondag ga ik waarschijnlijk naar fly in in Schaffen, waar oldtimer vliegtuigen maar ook veel wagens komen ieder jaar, de eerste rit.Spannend[/img]
Attachments
bagheera
bagheera
bagheera.jpg (185.49 KiB) Viewed 8497 times
binnen.jpg
binnen.jpg (175.28 KiB) Viewed 8497 times
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Aan de foto's te zien een heel mooie bagheera.

Veel succes met je eerste ritje en misschien treffen we mekaar nog in Schaffen?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zeer mooi Raf een bagheera blijft toch een mooi auto he.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi gedaan Raf. Daar zal je veel bekijks mee hebben.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Wow! Dit is een geweldig mooie en originele wagen!
Ik kan enkel maar toejuichen dat er terug een type 1 bijkomt op onze wegen!
Ik denk dat dit waarschijnlijk één van de oudste type 1 in 't land is, alhoewel deze van Stef "Lemans" ook van 73 is, als ik me niet vergis.
De mijne is alleszins van 74 en heeft als chassisnummer X3350X109109.
Ik kom ook naar Schaffen, waarschijnlijk rond 14.30u.
Kijk ernaar uit om de wagen te zien!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Dat ziet er prachtig uit. Veel plezier en goede reis.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als nieuw zo mooi.
Ziet er super uit.
Veel rijplezier.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb deze wagen nog gezien in het spit. Daar ben ik naar gaan kijken voor de restauratie van mijn bagheera. .
Wat me toen onmiddellijk opviel was de zeer nauwkeurige en vakkundige herstelling die Jos en Raf uitvoerden. Ja, zelfs onderdelen werden nageperst en waren niet te onderscheiden van de originele.

Heb toen ook een spit gemaakt om mijn bagheera goed te kunnen herstellen.


Prachtige bagheera.
Veel rijplezier. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Post by raf »

De eerste rit naar schaffen was vlot gegaan, echter bij het naar huis rijden vielen we halverwege stil net na een rond punt.Ik kreeg de wagen niet meer gestart,de motor draaide rond, maar sloeg niet meer aan.Dan maar in het koffer gaan zitten, en na dat ik de luchtfilter verwijderd had kon ik zien dar de carburators benzine inspoten, dus brandsrof kreeg hij wel, dan electrisch nakijken, na enige tijd ontdekte ik dat de schroef van de stroomverdeler nietv erg vastzat, ik heb de verdeler dan een slag verdraaid en de motor starte weer, even op gehoor ongeveer goedgezet ,dan we konden weer verder, met mijn vaderachter mij, want die was al komen kijken.
Scaffen zelf was weer goed, jammer van het slechte weer, bij aankomst kregen we een plaays toegewezen, en drankbonnen, entre was ook gratis als je een oldtimer bij had.Rond 3 h had mijn zoontje er genoeg van, en we zijn dan terug gereden, ik heb heel wat aandacht en goede reacties gehad, dat doet een mens goed, ben geeft je weer moed om aan het volgdnde project te starten[/img]
Attachments
20140817_120607.jpg
20140817_120607.jpg (202.63 KiB) Viewed 8377 times
20140817_120622.jpg
20140817_120622.jpg (173.85 KiB) Viewed 8377 times
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mooie foto's Raf.

Ben dit jaar jammer genoeg niet in Schaffen geraakt.

Is telkens weer een zeer mooi treffen.

Gelukkig is je panne nog goed uitgedraaid.

Nog veel rijplezier gewenst.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze bijeenkomst is best een leuke.
jammer dat het weer niet alles was.
3 jaar terug waren we er ook met een kudde matra's :)

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply