inhouden motor boven 3000 toeren
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
inhouden motor boven 3000 toeren
Heeft iemand nog ideeën waarom mijn Bagheera boven de 3000 toeren inhoud?
Bij het optrekken gaat het tot 3000 toeren prima. Als je overschakelt is er prima meecte rijden tot aan 100 km/u. Daarna gaat de auto stotteren en komt ie niet harder vooruit.
Heb inmiddels de bobine, de bougiekabels, en de stationairsproeiers vervangen. De stationairsproeiers omdat de auto ook bij constante snelheid de neiging had om wat te stotteren. Ontsteking staat volgens mij op tijd. Contactpunten zijn schoon en staan goed.
Wie heeft er raad?
Bij het optrekken gaat het tot 3000 toeren prima. Als je overschakelt is er prima meecte rijden tot aan 100 km/u. Daarna gaat de auto stotteren en komt ie niet harder vooruit.
Heb inmiddels de bobine, de bougiekabels, en de stationairsproeiers vervangen. De stationairsproeiers omdat de auto ook bij constante snelheid de neiging had om wat te stotteren. Ontsteking staat volgens mij op tijd. Contactpunten zijn schoon en staan goed.
Wie heeft er raad?
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Heb je een ontsteking waar de contactpunten in een cassette zitten , of heb je het (oudere) type waar de contactpunten op een ankerplaat geschroefd zijn.
Bij mij was de cassette de boosdoener, na de montage van een bouwjaar 1976 (met ankerplaat) type ontsteking was het probleem opgelost.
Bij mij was de cassette de boosdoener, na de montage van een bouwjaar 1976 (met ankerplaat) type ontsteking was het probleem opgelost.
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ik heb dit vroeger met mijn Simca Talbot wagens 2 maal voor gehad.
Telkens was het een slechte bougie (Indertijd Champion N7Y), welke een lekweerstand had. Met een OHM meter moet je eigenlijk oneindig (of open circuit) meten. Alles wat ge minder meet is slecht. Het waren indertijd steeds bougies welke dicht tegen of juist over de 10.000Km zaten.
Telkens was het een slechte bougie (Indertijd Champion N7Y), welke een lekweerstand had. Met een OHM meter moet je eigenlijk oneindig (of open circuit) meten. Alles wat ge minder meet is slecht. Het waren indertijd steeds bougies welke dicht tegen of juist over de 10.000Km zaten.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Tot zo'n 3000 toeren wotdt het mengesel door de stationair sproeier geleverd. Daarboven door de hoofdsproeier.
Zijn de sproeiers van de juiste maat? Ook de lucht sproeiers?
Zit er vuil in de vlotterbak? Is het benzine niveau in de vlotterbak in orde?
Vacuumlek? (rembekrachtiger, koplampen?)
Ontstekings vervroeger?
Zijn de sproeiers van de juiste maat? Ook de lucht sproeiers?
Zit er vuil in de vlotterbak? Is het benzine niveau in de vlotterbak in orde?
Vacuumlek? (rembekrachtiger, koplampen?)
Ontstekings vervroeger?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vaak is dit te wijten aan de brandstofpomp.
Die kan dan net niet voldoende opbrengen bij meervraag.
Even testen door met een electrisch pompje te overbruggen. (max 0.3 bar)
Die kan dan net niet voldoende opbrengen bij meervraag.
Even testen door met een electrisch pompje te overbruggen. (max 0.3 bar)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Allemaal bedankt voor de suggesties. Brandstofpomp heb ik net een nieuwe op gedaan. De oude had geen retourleiding. Bonus daarvan is dat de benzinemeter nu weer werkt. Inmiddels uitgevonden dat de chokekleppen niet helemaal dicht gingen. Nu werkt het beter en is ook het stotteren praktisch over. Ws nu weer de carburateurs afstellen? Ben ook wat gaan experimenteren met het ontstekingstijdstip. Nu staat ie op 8 graden voor en is de motor veel feller. Afijn we komen er wel.
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
druppels??
Na eindelijk weer eens een lange rit rijden met de Bagheera blijkt dat het inhouden boven de 3500 toeren met warme motor nog niet weg is. Als je langzaam de snelheid op voert kom je rustig tot 140 km/u. Harder durf ik nog niet te gaan en t is me ook hard zat... Nu zag ik dat op de rechtse gasklep de benzine als druppeltjes blijft staan terwijl de linker er gewoon schoon uitziet, kan dat er wat mee te maken hebben. Slechte trek ms?
- Attachments
-
- gasklep.jpg (384.5 KiB) Viewed 18401 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het is mij opgevallen dat de carbs nogal heet worden.
De benzine stond gewoon te koken in de carbs
Ze zitten op het warmste plekje in de motorruimte.
Op de filter hoort een slang naar onder te zitten om koele lucht te zuigen.
Als de carbs te heet worden dan loopt die warm niet lekker.
De benzine stond gewoon te koken in de carbs
Ze zitten op het warmste plekje in de motorruimte.
Op de filter hoort een slang naar onder te zitten om koele lucht te zuigen.
Als de carbs te heet worden dan loopt die warm niet lekker.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Ik zag in het werkplaats handboek dat dat idd zo hoort te zijn.
Ik heb geen slang naar onder maar ga het zeker eens proberen.
Ik zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Toch kan dat niet de reden zijn van de natte gasklep, op de foto is de motor nog niet eens warm gedraaid.
Dikke plak is aanwezig:)
Venturi,s zitten vast.
Dusssss....
Ik heb geen slang naar onder maar ga het zeker eens proberen.
Ik zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Toch kan dat niet de reden zijn van de natte gasklep, op de foto is de motor nog niet eens warm gedraaid.
Dikke plak is aanwezig:)
Venturi,s zitten vast.
Dusssss....
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Controleer de inlaatpakking op lek bij warm en koud.
Spuit voorzichtig met remmenreiniger langs de pakking van het spruitstuk.
Niet te wild spuiten maar gericht een weinig.
Als de motor versnelt dan is er een lek.
Spuit voorzichtig met remmenreiniger langs de pakking van het spruitstuk.
Niet te wild spuiten maar gericht een weinig.
Als de motor versnelt dan is er een lek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die frisse lucht is echt wel belangrijk.
Lijkt wel een luchtfilter van een 2.2 zo te zien.
Zou ook van een Simca 1100 kunnen zijn volgens mij.
Een type 2 heeft toch 2 carbs?
Lijkt wel een luchtfilter van een 2.2 zo te zien.
Zou ook van een Simca 1100 kunnen zijn volgens mij.
Een type 2 heeft toch 2 carbs?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Ik weet dat er Bagheera,s zijn geweest met maar 1 dubbele carb.
De mijne is ws vervangen door een vorige eigenaar.
Of de motor is compleet vervangen door een van een 1308GT.
Mijn andere Bagheera heeft wel de dubbele carbs, heb wel eens gedacht ze te verwisselen.
Wat is volgens jou het verschil @Matrafan?
De mijne is ws vervangen door een vorige eigenaar.
Of de motor is compleet vervangen door een van een 1308GT.
Mijn andere Bagheera heeft wel de dubbele carbs, heb wel eens gedacht ze te verwisselen.
Wat is volgens jou het verschil @Matrafan?
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Indien je het inlaat spruitstuk bij de dubbele carburator hebt is dit met niet al te veel werk snel gewisseld.Matramartin wrote:Ik weet dat er Bagheera,s zijn geweest met maar 1 dubbele carb.
De mijne is ws vervangen door een vorige eigenaar.
Of de motor is compleet vervangen door een van een 1308GT.
Mijn andere Bagheera heeft wel de dubbele carbs, heb wel eens gedacht ze te verwisselen.
Wat is volgens jou het verschil @Matrafan?
Aansluiting koeling dient gewijzigd te worden (kwestie van slangen verleggen).
Gas/chokekabel/vacuumaansluiting en benzinetoevoer op een andere manier koppelen en rijden maar.
Zoals ik hoger al vermelde: weinig verschil in het optrekken, merkelijk verschil bij het afstellen en het verbruik van de motor.
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Inderdaad als iets goed draait: afblijven en laten draaien.Matramartin wrote:Dan hou ik het toch maar bij 1 dubbele denk ik. Vermogen is prima, afstelling in orde. Hij gaat steeds lekkerder draaien. En met 1 dubbele dus ook nog zuiniger begrijp ik. Verbruik is nu 1 op 12. Heel netjes vind ik.
Verbruik van 1 op 12 is uitstekend of je moet gaan rijden als een omaatje dan kan het nog wat naar beneden.
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Schakelstang
Had vorige week ineens alleen nog de 1e en 3e versnelling. Rijd wat langzamer maar je komt nog wel thuis.
Bleek het scharnierpunt van de schakelstangen wat vast zit aan de middelste motorsteun afgescheurd.
Vandaag vervangen met de steun van de sloper, van twee weer een hele goeie gemaakt.
Schakelt weer als nieuw, beter dan het was iig.
Bleek het scharnierpunt van de schakelstangen wat vast zit aan de middelste motorsteun afgescheurd.
Vandaag vervangen met de steun van de sloper, van twee weer een hele goeie gemaakt.
Schakelt weer als nieuw, beter dan het was iig.
- Attachments
-
- IMG-20141025-WA0005.jpg (63.81 KiB) Viewed 18183 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De Matra gaat je testen op je vaardigheden als je heem een beetje gaat gebruiken.
Beste het hele pookstelsel maar goed gangbaar maken.
Bij de murena is dat ook een hele klus geweest waarbij eigenlijk alles en meer vervangen is.
Beste het hele pookstelsel maar goed gangbaar maken.
Bij de murena is dat ook een hele klus geweest waarbij eigenlijk alles en meer vervangen is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Re: inhouden motor boven 3000 toeren
Na een rit van 60 vandaag gestrand in Oosterbeek. Bleek het nokje vd contactpunten afgebroken. Gelukkig was de AH dichtbij en open. Met een drupje secondenlijm de boel aan elkaar gelijmd en na een kop koffie de boel weer gemonteerd. Hulde aan de superlijm want zonder problemen weer thuis aan gekomen.
Inmiddels nieuwe contacpunten besteld maar dat brengt me wel bij de vraag of het erg lastig is om de electronische ontsteking van de donor Matra over te bouwen.? Is dat simpelweg alles overzetten of moet er nog meer worden aangepast?
Inmiddels nieuwe contacpunten besteld maar dat brengt me wel bij de vraag of het erg lastig is om de electronische ontsteking van de donor Matra over te bouwen.? Is dat simpelweg alles overzetten of moet er nog meer worden aangepast?