Bagheera Patrick, vriend van Stef

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Bagheera Patrick, vriend van Stef

Post by GODFRIED »

hey godfried,

een vriend van mij patrick startte de restauratie van een type 2 bagheera ( maakte van twee één) maar aan het voorste wiel aan de onderste wishbonedraagarm brak een stuk af dat er vast in zit , maar aangezien de torsiestang eraan hangt naar achter toe , weet hij niet hoe of in welke volgorde het ding "veilig los" te maken zonder ongevallen en nadien terug te regelen om die draagarm te kunnen vervangen , enig voorstel of idee ?? ev ff opt forum ??

STEF

Dag Stef en Patrick,

Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.

Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.

Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!

De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.

Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.

Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!

PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???

Succes.

Iemand nog tips? Graag een reactie.
Attachments
bagheera vriend Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg
bagheera vriend Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (95.5 KiB) Viewed 11621 times
bagheera vriend Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg
bagheera vriend Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (82.21 KiB) Viewed 11621 times
bagheera vriend Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg
bagheera vriend Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (91.84 KiB) Viewed 11621 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: Bagheera Patrick, vriend van Stef

Post by lemans »

dag godfried , dankuwel voor toelichting ik zal dit aan patrick voorstellen ,ikzelf heb het werkplaatsboek van de murena , ik veronderstel dat het lossen vd torsiestangen identiek is aan de bagheera???????????
STEF

Dag Stef en Patrick,

Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.

Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.

Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!

De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.

Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.

Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!

PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???

Succes.

Iemand nog tips? Graag een reactie.[/quote]
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb onder mijn bagheera laats nog gelegen voor een nieuwe waterpomp te zetten en heb me dat eens goed bekeken onder mijn bagheera. Maar van voor zijn de murena en de bagheera zo goed als het zelfde. Zo stef laat je maar gaan zou ik zeggen.





grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

hendrik wrote:Ik heb onder mijn bagheera laats nog gelegen voor een nieuwe waterpomp te zetten en heb me dat eens goed bekeken onder mijn bagheera. Maar van voor zijn de murena en de bagheera zo goed als het zelfde. Zo stef laat je maar gaan zou ik zeggen.


OK ; danku voor info harry dan ga ik mijn murenahandboek es uitlenen aan patrick , danku voor info
stef



grt harry de matra.
User avatar
Mrmatra
Posts: 10
Joined: Fri Apr 12, 2013 10:40 am
Location: Groningen

Post by Mrmatra »

Schiet me ineens een vraag te binnen: ik heb laatst voor m'n dagelijkse auto nieuwe zomerbanden online besteld (hier meer informatie), maar dat is 'gewoon' een Opel Astra en dat kunnen we toch wel verstaan onder de normale auto's, scharen we niet onder de Matra categorie. Maar hebben jullie eigenlijk aparte banden onder jullie Matra liggen als je nieuwe besteld of iets dergelijks? Schoot me gewoon even te binnen, ben wel benieuwd!
Het geluk is makkelijker te bereiken per auto dan op de fiets.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mrmatra wrote:Schiet me ineens een vraag te binnen: ik heb laatst voor m'n dagelijkse auto nieuwe zomerbanden online besteld (hier meer informatie), maar dat is 'gewoon' een Opel Astra en dat kunnen we toch wel verstaan onder de normale auto's, scharen we niet onder de Matra categorie. Maar hebben jullie eigenlijk aparte banden onder jullie Matra liggen als je nieuwe besteld of iets dergelijks? Schoot me gewoon even te binnen, ben wel benieuwd!
Nieuwe banden 14 duum voor de murena zijn nog vlot overal te verkrijgen is voor de bagheera met zijn 13 duum een heel ander verhaal.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

lemans wrote:
hendrik wrote:Ik heb onder mijn bagheera laats nog gelegen voor een nieuwe waterpomp te zetten en heb me dat eens goed bekeken onder mijn bagheera. Maar van voor zijn de murena en de bagheera zo goed als het zelfde. Zo stef laat je maar gaan zou ik zeggen.


OK ; danku voor info harry dan ga ik mijn murenahandboek es uitlenen aan patrick , danku voor info
stef



grt harry de matra.

Stef,

Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

danku voor sympathiek aanbod godfried , ik zal het aan patrick zeggen , ik liep em tegen het lijf op een ruilbeurs , toen ik hem naar stukken van matra hoorde vragen sprak ik hem aan , hij was "compleet verloren" zonder contactadressen voor hulp of wisselstukken ... herkenbaar, hij heeft al een jaar hard gewerkt en maakte van twee ééntje , de motor draait , dat toonde hij me , ik ging er begin van de week es langs als
ambassadeur van matramania om de man proberen te helpen met contacten en info , hij is wel mechanieker ,dus das al zeeer gemakkelijk,ik hou u op de hoogte

stef






Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

dag godfried ,
ik keek net mijn murenagaragemanual na maar nét dat deel ontbreekt erin over de torsiestang , ik belde patrick , maar die staat in ploegen en werkt savonds , ik gaf uw tel door aan zijn vriendin , hij zal u morgen of overmorgen eens bellen om iets te regelen voor een cd met pdf ,
groeten en bedankt
stef




Stef,

Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat is er precies gebroken? Kan er een foto geplaatst worden?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien ik goed lees zou het volgende moeten gebeuren: Los de onderste driehoeken door de onderste scharnieren los te maken, dan los de antirolstang van de langsliggers door 4 bouten los te draaien. Maak de dwarsligger tussen de driehoeken los door 4 bouten los te draaien maar laat langs iedere zijde 1 zitten. Aan het einde van de torsiestangen zit een dwarsprofiel gemonteerd tussen de 2 langsliggers. Die zitten vast met 2 bouten. Maak die bouten los en haal nu ook de 2 bouten vooraan de dwarsligger weg en het ganse zaakje komt naar beneden. Maar wat is er juist gebroken want de driehoek zit vast met 1 zeer lange bout. Na terug te monteren moet er niks geregeld worden.
User avatar
Mrmatra
Posts: 10
Joined: Fri Apr 12, 2013 10:40 am
Location: Groningen

Post by Mrmatra »

Dank Godfried! Zal eens rond gaan kijken.
Het geluk is makkelijker te bereiken per auto dan op de fiets.
Post Reply