Bagheera toestand na jaren stilstand

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
philip
Posts: 4
Joined: Wed Feb 13, 2013 9:38 pm

Bagheera toestand na jaren stilstand

Post by philip »

Goeiedag, ik ben nieuw hier op't forum.
Mijn interesse gaat sinds mijn jeugd uit naar alle niet alledaagse voertuigen. Ik heb reeds heel wat moto's (specail frames en oldtimers) en bromfietsen en een kitcar gerestaureerd, nu heb ik mijn oog laten vallen op een Bagheera. Dé auto uit mijn jeugd, die toen onbereikbaar was ten eerste vanwege de prijs, later wegens mijn vrees voor de roestduivel. De Bagheeras die ik toen wist rijden haalden soms hun eerste technische keuring niet. Vermits de Bagheera een kwalijke reputatie heeft wat roest betreft zou ik graag jullie mening weten....

Ik heb een Bagheera van 1979 of 1980 op't oog met <5000km! , de auto is dus volgens de (eerste) eigenaar nog als nieuw. De eigenaar is niét technisch onderlegd en ik weet niet waarom de auto destijds (na enkele jaren) uit het verkeer genomen is. De auto is dus nu 33 of 34 jaar oud en staat misschien wel 20 jaar buiten op een betonnen ondergrond, hij is niet door zijn wielen gezakt en de portieren hangen er op't eerste gezicht nog recht in, de lak is mat....
Stel dat de auto destijds is weggezet wegens desinteresse (dus met een goed chassis), zou dan het chassis zijn weggerot, of rot het chassis enkel door het rijden in zout en regen? De afvoergootjes van de ramen zullen wel verstopt zijn, verhindert dit interne roest en zou dit een voordeel kunnen zijn?
Ik heb de auto nog niet van dichtbij mogen inspecteren maar ik zou graag een beetje voorbereid zijn als het zover is.
Ik weet dat je de auto eerst moet inspecteren, maar hoeveel wat zou de waarde van dergelijke auto zijn, gaande van een rot chassis (daar begin ik niet aan) tot een intact chassis met werk aan de carosserie?
Alvast bedankt,
Philip
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Weggezet na 5000km??? Zal eerder na 105000 zijn vermoed ik.
Roesten zal hij zeker gedaan hebben als hij al 20 jaar buiten staat. :cry:
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Jürgen ,
bereid je maar op het ergste voor ; die is totaal verrot en wordt nog alleen door het polyester bij elkaar gehouden. Zelfs een gegalvaniseerde Murena overleeft dit niet , kijk maar eens elders of dit forum.
Je kunt beter hier op het forum vragen of iemand een reparabele Bagheera voor je te koop heeft; hier zitten de mensen die alles van Bagheera's en hun valkuilen afweten, en weet je ergens een , in jouw ogen, mooi exemplaar te staan , dan adviseer ik je dringend iemand van Matramania te vragen mee te gaan kijken.
Succes met je zoektocht en we horen wel wat het wordt
The Pete
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Van buiten zien ze er goed uit, maar onderhuids is het meestal een regelrechte ramp. Zoals hierboven vrees ik dat het een wrak zal zijn, want een Bagheera zolang buiten laten staan is rampzalig voor de wagen.
Als je laat weten van welke streek je bent, kan er misschien iemand van de club je vergezellen wanneer je naar de wagen gaat kijken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welkom op dit forum.

Zeer mooi verhaal. klinkt wel verleidelijk, maar dit zal wel de bedoeling zijn. Sommige verkopers gebruiken alle middelen om hun koopwaar verkocht te krijgen. Dit is te mooi om waar te zijn. Waarschijnlijk ook nog een koopje!!

Zelfs al zou deze bagheera 20 jaar in een vochtige garage gestaan hebben dan nog zal het een hele klus zijn om deze te restaureren, als het nog mogelijk is. Onvoorstelbaar hoe deze wagens kunnen roesten.

Je moet zeker gaan kijken, misschien is dit wel werkelijk een goede basis voor restauratie. Dat buiten staan heeft de roestduivel de vrije loop gelaten en er zal waarschijnlijk weinig ijzer over zijn.

Dit noemt men nog een goed chassis!! En dat hier werk aan is is al duidelijk.
http://www.mijnalbum.nl/Album=UFST3HCB


Laat ons hopen dat hij iets beter is dan de geplaatste foto!!!!! :o

Succes. :wink:
Attachments
matra roest 2.jpg
matra roest 2.jpg (87.9 KiB) Viewed 13520 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

xxxx
The Pete
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Die op de laatste foto zou ik ook afkeuren... gladde banden kan echt niet meer anno 2013. :lol:


Maar even zonder gekheid: er is geen enkele bagheera die 20 jaar stilstand in de buitenlucht zonder forse problemen overleefd, niet op technisch gebied en niet op roest.
Afwisselend warm en koud geeft al genoeg condensvorming en dat is de basis voor de roest, daar heb je dus helemaal geen pekel voor nodig.

Doordat de body van polyester is ziet het er allemaal van afstand nog wel aardig uit, maar onderhuids is het meestal wel een groot brok ellende.

Waardes geven is altijd moeilijk, het aanbod is nu eenmaal beperkt en emotionele waardes spelen ook nog een aardige rol mee.
Ik denk dat je als globale richtlijn 2500 tot 5000 euro aan kunt houden voor een project waar nog een goede basis in zit, daaronder zijn het meestal al donorwagens en daarboven kom je een beetje in de rijdbare exemplaren.
Maar het is ook maar net hoe handig je bent en waar je zelf de grens legt, wat de één beschouwt als donor is voor de ander al een prima basis, en zo kan een prima basis ook bestempeld worden als gebruiksklaar exemplaar...

Ik kan je alleen maar adviseren om een echte kenner mee te nemen als je overweegt om een bagheera te gaan kopen, je zult namelijk niet de eerste zijn die met een verliefde blik een wrak koopt waar je zowel financieel als geestelijk compleet op leeg loopt.
En als je geen hobby hebt aan sleutelen en lassen dan kan ik alleen maar adviseren om een zo gaaf mogelijk exemplaar te kopen, maar dan beginnen de prijzen al snel bij zo'n 8000 euro. (maar dat ben je zondermeer ook kwijt aan een complete restauratie in eigen beheer)

Lees je eerst maar even goed in op de diverse restauratietopics van Bagheera's en Rancho's (die zijn qua roest en techniek nog aardig vergelijkbaar) op dit en andere forums, dan weet je wel ongeveer wat je te wachten staat.


Succes, en laat ons ook even weten wat het vervolg is. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Muddy Bandit wrote:Die op de laatste foto zou ik ook afkeuren... gladde banden kan echt niet meer anno 2013. :lol:
En als je geen hobby hebt aan sleutelen en lassen dan kan ik alleen maar adviseren om een zo gaaf mogelijk exemplaar te kopen, maar dan beginnen de prijzen al snel bij zo'n 8000 euro. (maar dat ben je zondermeer ook kwijt aan een complete restauratie in eigen beheer)
:wink:
Vraag maar eens voorzichtig aan Bassboss wat hij kwijt is voor zijn restauratie (€8000 is wel zeer laag geschat denk ik) Correct me if I'm wrong Bart... :-?
Pas op ; toen ik nieuw was op het forum geloofde ik ook niet dat ik beter een goed gerestaureerd, duur exmeplaar aanschafte... 8)
philip
Posts: 4
Joined: Wed Feb 13, 2013 9:38 pm

Post by philip »

Bedankt voor de info mannen....
De auto heeft slechts 3000 km, geen 103000....
Er zijn geen verkoopspraatjes mee gemoeid omdat de Bagheera momenteel niet te koop is.
Ik probeer de auto te kopen, de eigenaar gaat er voorlopig niet op in omwille van de voor hem sentimentele waarde van de auto.

Zijn er plaatsen waaruit men kan afleiden of de auto rot is of niet, punten dus die zichtbaar zijn onderaan, of in de koffer- of motorruimte die een goede indicatie zijn voor de algemene toestand zonder teveel te moeten afbreken?

groeten,
philip
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Die van Bassboss is gewoon een topexemplaar in concourstaat... dat is dus de overtreffende trap van een zo gaaf mogelijk exemplaar. :wink:

Maar misschien is dit wel een leuk exemplaar?... in ieder geval met NAP-gecontroleerde kilometerstand, nieuwe APK en garantie.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/over ... ousPage=lr
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is een mooie bagheera.
Als ik mijn grijze murena verkocht krijg dan koop ik mij ook een bagheera zeker weten ik kan het niet uit mijn hooft krijgen.


grt harry de matra.
philip
Posts: 4
Joined: Wed Feb 13, 2013 9:38 pm

Post by philip »

MOOI....... !
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Die bagheera staat toch al wel minimaal een jaar te koop. :-?

Maar zolang er in Nederland nog geen definietieve politieke duidelijkheid is over het behoud van de vrijstellingregeling zal deze nog wel blijven staan (of er moet zich een buitenlandse gegadigde aandienen)... de oldtimerhandel ligt hier nu compleet stil. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

jurgen M wrote:
Muddy Bandit wrote:Die op de laatste foto zou ik ook afkeuren... gladde banden kan echt niet meer anno 2013. :lol:
En als je geen hobby hebt aan sleutelen en lassen dan kan ik alleen maar adviseren om een zo gaaf mogelijk exemplaar te kopen, maar dan beginnen de prijzen al snel bij zo'n 8000 euro. (maar dat ben je zondermeer ook kwijt aan een complete restauratie in eigen beheer)
:wink:
Vraag maar eens voorzichtig aan Bassboss wat hij kwijt is voor zijn restauratie (€8000 is wel zeer laag geschat denk ik) Correct me if I'm wrong Bart... :-?
Pas op ; toen ik nieuw was op het forum geloofde ik ook niet dat ik beter een goed gerestaureerd, duur exmeplaar aanschafte... 8)
ik weet t niet van die van bassboss maar
:roll: warm en dan hebben we het nog niet over de tijd die erin gaat zitten 8)
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die van de advertentie staat al sinds 1996 stil.
Daar zal waarschijnlijk dan op technisch vlak best nog veel aan moeten gebeuren .
Er staat wel concours staat......hmmmmmmmm waarom geloof ik dat niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vorige week nog een '68 Mustang bekeken: volgens de verkoper ook concoursstaat, nooit aan gelast en vers geïmporteerd uit californië.

Maar helaas bleef m'n zakmagneetje op deze body net zo goed kleven als op de body van een Matra :o ... dat er dus nog nooit aan deze Mustang gelast was wilde ik toen ook wel geloven, maar "concoursstaat" is dus wel een heel rekbaar begrip.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In de USA plamuren ze een auto niet maar stucadoren ze hem.
Als er dan geen ijzer in de kalk zit blijft een magneet ook niet hangen natuurlijk :lol:
Het is daar zo dat een resto in 5 dagen klaar moet zijn.
Dus 5 stucadoors er op en dan lukt het vast wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

kennen jullie deze al

Post by hans »

is deze al voorbij gekomen amerikaans restaureren

Image
Image :oops:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Philip,

Allereerst welkom op dit forum.
Leuk te vernemen dat er steeds meer mensen zijn die de weg naar Matra vinden om het merk levend te houden.

Zo te zien gaat je interesse uit naar de Bagheera.
De Bagheera is inderdaad een wagen die bij velen in het geheugen is blijven plakken in positieve zin door het uiterlijk, maar daarmee is dan ook alles zo wat gezegd...
Zoals je zelf reeds aanhaalde hebben de meeste exemplaren de eerste technische keuring nooit gehaald en roesten deden ze eigenlijk al reeds van in de reclamefolder.
Roestbescherming was op de Bagheera bijna onbestaande.
Jammer genoeg hadden beide types er evenveel last van.
Ronduit problematisch is de GANSE stalen struktuur onder het polyester, je kan niet echt zeggen waar de meeste wagens roesten, het kan overal zijn.
Uiteraard zijn de dorpels het meest kwetsbaar door de ophoping van modder en vocht, ook de zone onder de voorruit is bij menig exemplaar volledig weggerot.
Ook de bodemplaat van de koffer en de houder van het reservewiel zijn zwakke plekken.
Wie een beetje handig is met een half-automaat, kan veel oplossen door laswerk maar indien de twee langsbalken rot zijn, dan is de wagen verloren.
Tot hier het "worst case scenario".

Anno 2013 met een Bagheera rijden is een voorrecht en met een beetje geluk vind je nog een goede wagen.
Echter, één ding is zeker, restauratie is pure noodzaak!
Er rijdt niet één Bagheera meer rond die nog niet aangepakt geweest is.
Ikzelf heb het geluk gehad om een nog gave type I te kunnen bemachtigen en heb er vier jaar tijd (en geld) ingestoken.
De wagen werd tot op het laatste boutje ontmanteld, gelast, gezandstraald en tenslotte gegalvaniseerd om er toch maar zeker van te zijn dat roest zo goed als geen kans meer krijgt.
Uiteraard zijn er wagens die niet gegalvaniseerd zijn maar zo goed zijn behandeld dat ze nog ettelijke jaren meekunnen.

Hoe groot de liefde voor de Bagheera is, zal je zelf moeten bepalen.
Een wagen die met kennis van zaken gerestaureerd en onderhouden is, zal je minder kopzorgen geven dan een exemplaar dat nog net te redden valt ten koste van vele uren werk.
Uiteraard zijn de mensen van Matramania steeds bereid je met raad en daad bij te staan!

Op gebied van techniek is de Bagheera een pak betrouwbaarder.
De motoren zijn simpel, kunnen heel wat aan en zijn makkelijk te onderhouden.
De elektronische ontstekingen van de latere Talbot-motoren kunnen probleemloos op de Bagheera overgebouwd worden.
De versnellingsbak en koppeling geven zelden problemen.

Succes met de zoektocht!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

:o
Dat is zelfs geen stucadoren meer, da's gewoon boetseren. :lol:

Maar dit soort gevallen zie je helaas wel met regelmaat bij oldtimers, zowel bij hobbymatige als bij proffessioneel gerestaureerde auto's :cry: ... eventjes de snelle winst "scoren" en dan snel weg ermee, en de koper blijft zitten met de brokken. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
philip
Posts: 4
Joined: Wed Feb 13, 2013 9:38 pm

Post by philip »

Bedankt Bart voor het antwoord.... zo ben ik een beetje voorbereid...
Momenteel is de druk even van de ketel omdat ik me een ander project heb aangeschaft.
De bagheera zal door mijn hoofd blijven spoken tot het toch ooit zover komt, ik ken mezelf intussen... :oops:
In tussentijd wacht ik af en informeer me verder op dit zéér interessante forum.
Philip
Post Reply