Help! Remklauw vooraan is dichtgeslagen!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Help! Remklauw vooraan is dichtgeslagen!

Post by Keithmoon »

Hallo allemaal,

Ik heb precies meer problemen dan een ander... :o
Nu heeft mijn zoon de wielen eraf gehaald om de remblokken te controleren en ook de remcilinders.
Maar... vooraan sloegen de cilinders zo goed als dicht en krijgt hij de boel niet meer gemonteerd zodat onze Bagheera nu op drie wielen (en een krik) staat!
Is er een goedkope mogelijkheid om die remklauw terug in orde te krijgen? Is daar speciaal gereedschap voor nodig?

mvg,

theo.

Ps Tja, mijn zoon werkt graag aan de Bagheera en ik kan/zal hem niet tegenhouden, maar zijn kennis ervan is natuurlijk ook niet zaligmakend.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedoel je dat de cilinders tegen de schijven aangedrukt zitten?
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Mijn zoon heeft de remklauw eraf genomen en nu krijgen we ze niet meer terug gemonteerd, want de cylinders zitten te dicht op mekaar om de remschijf er terug tussen te krijgen... ;-(

En we krijgen ze niet meer terug opengesperd!

groetjes,

theo.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gewoon de 4 bouten op de remklauw lossen. Je zal zien dat de klauw gewoon uit 2 helften bestaat. Opletten dat je de dichting tussen de 2 helften niet verliest. Dan de cilinders uitnemen, reinigen en speciaal vet voor remcilinders opsmeren en alles terug monteren. De cilinders mogen gerust helemaal in de klauw gedrukt worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De remzuigers zitten dan vast in de remklauw. Waarschijnlijk door roest en vuil. Goed zuiver maken en behandelen met cilindervet.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Remzuigers kun je simpel terugdrukken met een lijmtang. :wink:

Na montage wel eerst even een paar keer rustig op de rem trappen om te voorkomen dat je je hoofdremcilinder beschadigd, dan een keer stevig intrappen en direct nadien testen of de remklauw niet blijft klemmen op de schijf... is dit wel het geval (een beetje slepen mag wel) ben je toe aan revisie van de remklauw.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Merci, mannen, daar kan ik iets mee!
Heb ook eens opgezocht dat kopervet (wat dat ook moge wezen) niet slecht is om in de toekomst een "vastzitten" te vermijden...

groetjes,

theo.
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

Keithmoon wrote:Merci, mannen, daar kan ik iets mee!
Heb ook eens opgezocht dat kopervet (wat dat ook moge wezen) niet slecht is om in de toekomst een "vastzitten" te vermijden...

groetjes,

theo.





kopervet achter op het remblokje smeren is goed om het piepen tegen te gaan maar tegen vastslagen... :roll:
User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam »

kopervet is goed om de geleidingen van de remblokken en remtangen los te houden. Op de cilinders zelf moet een speciaal vet gebruikt worden, die ik gebruik is blauw van kleur.
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Kopervet kan precies dienen voor alles...
@ Godfried : is cilindervet en kopervet hetzelfde?

gr

theo

Ps en hoe ga je met een lijmtang die dingen uit mekaar trekken?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nee, dat zijn totaal verschillende soorten vet.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

gister nog de remklauw van mijn S losgehad. deze klemde wegens het lange stilstaan.

Heel simpel.

-2 borgpennetjes los
-2 plaatjes wegtikken
-remklauw losnemen

en nu voor jouw probleem:
-met een waterpomptang de cilinder terugdrukken (eventueel met wat wd40 of kruipolie)
-druk hem weer naar buiten met het rempedaal om dit een aantal keer te herhalen als hij wat stroef loopt.
-weer terugplaatsen in omgekeerde volgorde.

maar hoe dan ook. voorzijde is terug te drukken met een tang.
de achterzijde dient geschroeft te worden naar binnen.

edit: dit is voor de murena. maar denk niet dat het anders is voor de bagheera..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

MatraMurena.nl wrote:gister nog de remklauw van mijn S losgehad. deze klemde wegens het lange stilstaan.

Heel simpel.

-2 borgpennetjes los
-2 plaatjes wegtikken
-remklauw losnemen

en nu voor jouw probleem:
-met een waterpomptang de cilinder terugdrukken (eventueel met wat wd40 of kruipolie)
-druk hem weer naar buiten met het rempedaal om dit een aantal keer te herhalen als hij wat stroef loopt.
-weer terugplaatsen in omgekeerde volgorde.

maar hoe dan ook. voorzijde is terug te drukken met een tang.
de achterzijde dient geschroeft te worden naar binnen.

edit: dit is voor de murena. maar denk niet dat het anders is voor de bagheera..


Met een koevoet kan je de cilinder ook terug induwen, tenminste zo heb ik het pas gedaan bij onze mobilhome toen ik nieuwe schijven en remblokken heb gestoken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nee met een lijmtang kun je de zuigers niet uittrekken wel samendrukken.
Als ze echt vastzitten en dat kan soms wel zeker in de voorste remklauwen. Deze zijn van gietijzer. De achterste van gietalluminium.
De dichting in de cilinders zit enkele mm dieper waardoor deze enkele mm fel kunnen roesten en de zuiger hierdoor vastzet.
Zoals MatraMurena.nl beschrijft iets spelen met de zuigers in uit en steeds een beetje kruipolie en zuiver maken tot ze los zitten. Ik bouw ze meestal uit en doe dit met luchtdruk. Span de remklauw in de werkbank zet er druk op en duw dan de zuigers in en uit met een lange schroevendraaier. Niet met je vingers in de buurt komen want als ze lossen schieten ze als een kogel eruit. Leg in het midden een stuk ijzer om ze alle twee los te maken. Want de gemakkelijkste zal eerst loskomen. Heb al zuigers in remklauwen verwijdert die al jaren stillagen. Hier ben je dan wel even met bezig.
Omdat je remmen nog werken zullen ze wel niet zo vast zitten.
Succes.

Zie de foto met cilindervet van FTE. Met zo een tube kom je jaren toe. Kan gebruikt worden bijna alle zuiger en cilinders van alarmsystemen en koppelingen.
Attachments
gereviseerde koppelingscilinder [800x600].JPG
gereviseerde koppelingscilinder [800x600].JPG (130.55 KiB) Viewed 11015 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

In een autozaak gewoon een tool kopen om de cilinder terug te drukken, kost niet zoveel, auto5 heeft ze ook geloof ik.
Bij auto5-DHZ of een autozaak koop je een spuitbus kopervet van motip, ik doe er al jaren mee, misschien wel 10 of 15jaar, kost 4-5euro
voor de cilinder zelf specifiek vet kopen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Inderdaad, het demonteren doe ik ook met perslucht, en een stukje houd om dat uitknallen tegen te gaan.
Beginnen op 1½ bar en dan geleidelijk de druk opvoeren... en als de zuigers bij 8 bar nog niet los komen dan is reviseren ook niet meer te doen.

Ow ja, tap eerst de aanwezige remvloeistof even af, het geeft anders een grote smeerboel. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

I love it! I love it! I love it! Dit forum dan! Vind het super om zo'n duidelijke, werkbare info te krijgen.

MIjn zoon en ik - en vooral hij - :) - hebben zitten klungeren, trekken, vitten, peuteren, enz. totdat wij die zuigertjes losgekregen hebben. Linkervoorkant (want die zat vast en is idd van gietijzer, amai!) goed ingevet met cylindervet (25 euro/tube, dus niet écht goedkoop, maar ja, noodzakelijk en idd blauw van kleur en alles in het Duits, meen ik).

Nu bolt de Matra als nooit voorheen (we gaan ook de rechtervoorkant behandelen vooraleer die de geest geeft), maar... autre problème:

mijn (forse, sterke) zoon heeft het ontluchtingsnippeltje eraf getrokken (en neen, er steekt geen ietsiepietsie meer uit... ;-(
Is dit op te lossen, mannen? Want nu remt ie dus helemaal niet meer (als je pompt wél, maar dan vrees ik dat het in het verkeer al te laat zal zijn...).

Mss een dom idee: maar naar ik meen liggen de twee onafhankelijke remleidingen diagonaal, niet? Is het een dom idee om te denken dat ik die lucht in de remleiding van de linkervoorrem ook achteraan a/d rechterachterrem kan aflaten? Of klopt dit voor geen meter?

Zeg nu aub niet dat ik een volledig nieuwe remklauw moet steken, è? (de deze die er nu inzit is volledig origineel op het afgebroken nippeltje na...)

mvg,

theo.

Ps Ga toch zéker eens een Matra meeting meedoen. Zie dat er op zondag 16 september eentje is. Mss, wie weet...
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Theo,
in elke gereedschap- of autozaak hebben ze voor dit fenomeen gereedschapjes met linkse draad ; die draai je ( linksom) in de afgebroken
nippel en dan gaat ie er meestal wel uit. Een hoop kruipolie of een acethyleen- vlammetje om de zaak eens goed te laten schrikken doen dan ook vaak wonderen.
Een nieuwe ontluchtingsnippel altijd terugzetten met kopervet, dan gaat ie altijd los én altijd het afdekdopje steken.
Nog een tip ; haal de remmen van een Bagheera of Murena jaarlijks even los en maak de hele zaak schoon en vet het in ; gegarandeerd probleemloos rijd ................ je remblokken en - schijven leven langer én je velgen blijven schoon.
Let zeker op de achterremmen van de Bagh en Mumu, want dit zijn ondertussen kostbare en zeldzame onderdelen geworden
Last edited by pete speed on Wed Jun 13, 2012 8:00 pm, edited 1 time in total.
The Pete
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Oei, helaas kan je achteraan niet ontluchten wat vooraan zit. Je kan proberen de ontluchtingsnippel er uit te krijgen met linkse tappen.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Indien het helemaal niet wil lukken met de nippel proberen te ontluchten via de aansluiting van de leiding.

Heb bij mijn bagheera destijds de remklauwen van de achterwielen verwisseld zodat de aansluitingen van de leidingen aan de bovenzijde zaten.

Hiermee enkel duizenden kilometers gereden.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Net wat Pete zegt, gewoon met een linkse tap eruit halen.

Alleen zou ik dat acethyleen-vlammetje niet gebruiken op de remtang, want voordat je het weet moet je dan ook weer nieuwe rubbers steken...
Ik gebruik daarvoor meestal shock-spray, werkt op dezelfde manier maar dan met bevriezen i.p.v. hitte. :wink:
(dat spul is in spuitbus verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaak)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een afgebroken ontluchtingsnippel!! Onderschat dit niet!!
Dit kan flink tegen zitten zodat je genoodzaakt bent om de remklauw te vervangen. Indien de nippel de laatste maanden nog losgeweest is maak je veel kans om ze nog te kunnen verwijderen. Indien dit niet het geval is en ze volledig vastgeroest zit vrees ik het ergste. Velen hebben al geprobeerd om een afgebroken nippel te verwijderen maar helaas moeten vaststellen dat het fout afloopt.

Je hebt dan wel geluk, een remklauw van een bagheera is nog vlot te vinden.
Indien je iemand kent die ervaring heeft en het juiste gereedschap voor het verwijderen van afgebroken schroeven en nippels dan zou ik deze karwei uitbesteden. Dan heb je veel meer kans dat deze remklauw het zal overleven.

Ontluchten doe je altijd aan de kant van de wielen waar je gewerkt hebt meestal moet je zelfs de volledige voorkant of achterkant ontluchten.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zo een ontluchtingsnippel kan met je voeten spelen. Met een linkse tap gaat het ook niet altijd. Ik heb ze al moeten uitboren en opnieuw moeten tappen en dan een nieuwe nippel er in. En zeker geen kopervet vergeten .








grt harry de matra.
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Hoi Mannen,

Ik heb het geluk als rijschoolinstructeur een beetje in een technische omgeving te zitten. Zo stelde ik vandaag de vraag aan iem. die bezig is met oldtimers (weliswaar motors, maar toch...).

En die gast riep: Niet uitboren! Noch Torx'kes gebruiken! Loopt altijd fout af! Ontluchtingsnippels van oldtimer(auto's en moto's) breken bijna altijd af.
Hij zou de nippel er kunnen uithalen, beweert ie, via lassen.

Dus puntlassen en nippel terugplaatsen (hij gebruikt daarvoor een soort koperen koker over de nippel heen, want hierop "pakt" de las niet, zodat ie er niet naast morst).

gr

theo.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou die man de karwei laten doen. Of het hem gaat lukken op de manier die je beschrijft is nog niet zeker. Die nippels zijn zo klein en dunwandig dat hij niet veel te lassen heeft. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik wens hem alvast veel succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Via puntlassen zou het inderdaad moeten kunnen indien de puntlas op zich sterk genoeg is. Dat kan enkel met een speciaal apparaat die niet iedereen heeft. Hopelijk heeft hij succes.
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Kan iemand mij hier misschien vertellen hoe ik de (achterste) bouten van de voorste rechterremklauw kan losmaken?

Ze zitten nl. oer en oervast!

Btw bovenop de carburator zitten vier lange schroefdraden: vier aan élke carburateur. Maar twee van die schroefvijzen zitten te laag zodat we die niet kunnen vastvijzen (niet écht een probleem, maar een raar feit, vinden wij) --> allez, mocht iem. dezelfde ervaring hebben.
Strange thing is... voordat we de luchtfilterbehuizing losmaakten zaten alle acht bouten wél netjes vast (maar toen draaide de motor vierkant! ;-)

Ben wél verschoten van het ultrasoon reinigen van die Webers. Amai, wat n verschil! Draait als een klokje nu (ook de bougies vervangen trouwens).

gr

theo
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Is het de bout met die kop van 17 of 19?
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Hoi Benny,

Mijn zoon gaat morgen kijken (het regent te hard nu en de Bagh staat bij mijn ouders). Hij weet het niet meer...

Nu profiteer ik er een beetje van: waar zitten de zekeringen eigenlijk (heb het hele werkplaatshandboek al doorgespit).
Dat vind ik altijd zo machtig aan de Bagheera: je vindt niks terug! Alle hendeltjes staan waar je ze niet verwacht, zelfs de ruiten openen - knopje kregen we niet gevonden! ;-)

gr

theo;
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De zekeringen zitten onder het dashboard kant bestuurder boven de voetsteun.
Post Reply