Bagheera Jubilee 1979
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Bagheera Jubilee 1979
Hallo,
Als eerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Gerard en kom uit het noorden van Nederland.
Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Bagheera Jubilee uit 1979. Na een aantal nodige reparaties heb ik er een jaar in kunnen rijden. Op dit moment ligt de bagheera weer uit elkaar voor een grondige opknapbeurt.
Ik wou graag meedoen aan dit forum om mijn passie te delen met andere Bagheera liefhebbers.
Als eerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Gerard en kom uit het noorden van Nederland.
Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Bagheera Jubilee uit 1979. Na een aantal nodige reparaties heb ik er een jaar in kunnen rijden. Op dit moment ligt de bagheera weer uit elkaar voor een grondige opknapbeurt.
Ik wou graag meedoen aan dit forum om mijn passie te delen met andere Bagheera liefhebbers.
- Attachments
-
- parafan aan het herstellen
- Bagheera1000.JPG (186.89 KiB) Viewed 20001 times
-
- Balk boven het achterwiel links
- Bagheera0970.JPG (183.27 KiB) Viewed 20001 times
-
- Balk boven het achterwiel rechts
- Bagheera0740.JPG (159.89 KiB) Viewed 20001 times
-
- Dorpels herstellen
- Bagheera0130.jpg (74.57 KiB) Viewed 20001 times
-
- Hier nog in rijdende staat op een oldtimerbeurs
- Bagheera230.jpg (565.49 KiB) Viewed 20001 times
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Hoi Gerard, welkom op dit inmiddels internationaal geworden belgisch forum vol matrafielen.
Je pakt de bagheera in ieder geval serieus aan, het matravirus heeft bij jou zo te zien ook al behoorlijk toegeslagen.
Succes met de restauratie, ik hoop dat je zo af en toe nog wat verslagen post van de vorderingen van deze restauratie.

Je pakt de bagheera in ieder geval serieus aan, het matravirus heeft bij jou zo te zien ook al behoorlijk toegeslagen.
Succes met de restauratie, ik hoop dat je zo af en toe nog wat verslagen post van de vorderingen van deze restauratie.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Het Matra virus is inderdaad goed toegeslagen. Ik moet wel toegeven dat het wel een zeer hardnekkig virus is. Het houdt inmiddels al zo'n 32 jaar stand. en natuurlijk hoop ik dat dat ook nog een hele poos zo blijft.
Wat mijn bagheera betreft, hier ben ik ook al een aantal jaren mee bezig, maar heel langzaam kom ik er stukje bij beetje verder mee.
als er weer vorderingen zijn zal ik deze zeker posten. Ik hoop er binnen kort weer verder mee te komen. In grote lijnen is het chassis opgelast , op de achterwiel ophanging na.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.
Wat mijn bagheera betreft, hier ben ik ook al een aantal jaren mee bezig, maar heel langzaam kom ik er stukje bij beetje verder mee.
als er weer vorderingen zijn zal ik deze zeker posten. Ik hoop er binnen kort weer verder mee te komen. In grote lijnen is het chassis opgelast , op de achterwiel ophanging na.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.
- Attachments
-
- DSC04057a.JPG (161.79 KiB) Viewed 19971 times
-
- Bagheera0950.JPG (168.11 KiB) Viewed 19971 times
-
- Bagheera0920.JPG (132.42 KiB) Viewed 19971 times
-
- Bagheera0930.JPG (125.3 KiB) Viewed 19971 times
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Welkom op het forum Gerard.
Heb in een ander topic op het forum deze week nog ergens gemeld dat die foto's mij zo bekend voorkomen.
Hier wordt duidelijk grondig gerenoveerd.
Daar gaat de voldoening achteraf een heel hoge factor halen.
Leuk om te volgen, laat af en toe nog maar wat foto's passeren.
Wordt weer een heel mooie en als er vragen zijn laat maar komen.
Veel succes met de verdere afwerking.
Heb in een ander topic op het forum deze week nog ergens gemeld dat die foto's mij zo bekend voorkomen.
Hier wordt duidelijk grondig gerenoveerd.
Daar gaat de voldoening achteraf een heel hoge factor halen.
Leuk om te volgen, laat af en toe nog maar wat foto's passeren.
Wordt weer een heel mooie en als er vragen zijn laat maar komen.
Veel succes met de verdere afwerking.
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Bedankt voor de positieve reacties
Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.
Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/

Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.
Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Gerard.
Welkom op het forum van MatraMania.
Een passie die diep zit dat is duidelijk. Naar een dokter gaan zal je niet van dit virus verlossen, uitzieken is de boodschap. Hier begint niet iedereen aan. Je neem het goed aan. Dit zal een mooie en goede bagheera worden dat is duidelijk.
Er is veel kennis en ervaring onder de forum gebruikers, gebruik deze.
Succes,
Ps: Wat heb ik hier nog een goede bagheera staan voor te restaureren als ik die foto's zo zie.
Welkom op het forum van MatraMania.
Een passie die diep zit dat is duidelijk. Naar een dokter gaan zal je niet van dit virus verlossen, uitzieken is de boodschap. Hier begint niet iedereen aan. Je neem het goed aan. Dit zal een mooie en goede bagheera worden dat is duidelijk.
Er is veel kennis en ervaring onder de forum gebruikers, gebruik deze.
Succes,

Ps: Wat heb ik hier nog een goede bagheera staan voor te restaureren als ik die foto's zo zie.
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hey Gerard,alexam wrote:Bedankt voor de positieve reacties![]()
Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.
Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/
wowww , stevig uitgerust en bekwaam in plaatwerk blijkbaar , ik ben stef ,
rij dagelijks mijn matra murena en heb ook een bagheera 1 van 1973
in de mottelballe tegen ooit
stef

- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten
.
Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.
Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.
De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of één van jullie de witte bagheera ook herkent. Deze heb ik als onderdelen donor gekocht uit Zeeuws Vlaanderen. Deze bagheera had toen een Belgisch kenteken. Dit chassis was echt niet meer te redden en ik heb deze auto gedemonteerd voor ondelen.

Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten


Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.
Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.
De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of één van jullie de witte bagheera ook herkent. Deze heb ik als onderdelen donor gekocht uit Zeeuws Vlaanderen. Deze bagheera had toen een Belgisch kenteken. Dit chassis was echt niet meer te redden en ik heb deze auto gedemonteerd voor ondelen.

Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="alexam"]Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten
.
Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.
Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.
De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen
In 1979+ had ik op mijn 19e een witte type 2 S met groen interior ,
maar dit lijkt me een type 1 aan de deurstickers te zien?????
stef
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten


Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.
Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.
De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen

In 1979+ had ik op mijn 19e een witte type 2 S met groen interior ,
maar dit lijkt me een type 1 aan de deurstickers te zien?????
stef
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Deze bagheera was een type 2 (de stickers op de zijkant zijn niet origineel)
en had een groene bekleding, de stoelen hadden zo'n groen / wit geblokte bekleding.
Volgens mij zou het een bouwjaar van ongeveer 1977 moeten zijn, maar dat is een beetje een gok.
en had een groene bekleding, de stoelen hadden zo'n groen / wit geblokte bekleding.
Volgens mij zou het een bouwjaar van ongeveer 1977 moeten zijn, maar dat is een beetje een gok.
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gerard, welkom.
Aan de foto's te zien een behoorlijke klus.
Daar moet je een doorzetter voor zijn.
Maak er maar een mooie van, en laat ons maar meegenieten van je resultaten.
Groet Herman.
Aan de foto's te zien een behoorlijke klus.
Daar moet je een doorzetter voor zijn.
Maak er maar een mooie van, en laat ons maar meegenieten van je resultaten.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Vandaag mijn bagheera uit de garage gehad. Deze Franse zwarte panter moest even ruimte maken voor mijn Italiaanse half bloed
Deze moest ook een best ingrijpend reparatie ondergaan. Alles is goed gegaan en aan het eind van de dag stond m'n bagheera weer op zijn vertrouwde plek.


Deze moest ook een best ingrijpend reparatie ondergaan. Alles is goed gegaan en aan het eind van de dag stond m'n bagheera weer op zijn vertrouwde plek.
- Attachments
-
- Bagheera buiten 01
- DSC05734.JPG (119.44 KiB) Viewed 19773 times
-
- Bagheera buiten 02
- DSC05737.JPG (101.45 KiB) Viewed 19773 times
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard

Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt


Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard


Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik zie het wel op de plek waar ik sleutel.alexam wrote:Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt![]()
![]()
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard![]()
Dat is bij veel auto's het geval.
Zo ontzettend veel demonteren voor je wat kan doen.
Auto's worden niet meer gemaakt om te sleutelen.
Men gaat er waarschijnlijk van uit dat dit niet meer nodig is.

De eerste 5 jaar is dat ook vaak wel zo, maar daarna is er geregeld toch wel wat aan te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mensen met een mercedes kunnen dat wel betalen toch?GODFRIED wrote:Ik was onlangs in gesprek met iemand die in een garage werk. Hij beweerde dat ze bij Mercedes een uurloon aanreken van iets meer dan €100.
Dat heb je beter een auto waar niet veel aan gesleuteld moet worden, of is dit de reden dat vele hun auto na 4-5 jaar verkopen?
In de 70er jaren werd bij Hessing jaguar dealer al FL 120.- gerekend per uur.
Mooi om te zien.
Alle monteurs hadden witte overals en de werkplaats leek op een ziekenhuis.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zo is dat.benny wrote:Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.
IK RIJ TOCH MAAR MOOI MET EEN MATRA,
en iedereen mag dat zien

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
Dit weekend m'n takel gemonteerd aan de dakcontructie. Ik hoop dat het binnenkort gaat lukken om het blok er uit te gaan halen. De takel heb alvast even getest met m'n reserve blok 

- Attachments
-
- DSC06099.JPG (106.15 KiB) Viewed 19703 times
-
- DSC06096.JPG (113.66 KiB) Viewed 19703 times
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- alexam
- Posts: 80
- Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
- Location: Musselkanaal
@matrafan, dank je voor de tip. maar ik wist het
alleen voor dat je het blok kunt laten zakken moet die een paar bewegingen naar achteren en voren maken. dan is het wel handig dat die aan een takel hangt.
Heb je misschien een idee hoe zwaar een kaal chassis weegt aan de achterkant om deze dan zo hoog op te liften?

alleen voor dat je het blok kunt laten zakken moet die een paar bewegingen naar achteren en voren maken. dan is het wel handig dat die aan een takel hangt.
Heb je misschien een idee hoe zwaar een kaal chassis weegt aan de achterkant om deze dan zo hoog op te liften?
Grtz Gerard
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007