Remmen piepen en zitten duidelijk vast!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Remmen piepen en zitten duidelijk vast!

Post by Keithmoon »

Hoi mensen allemaal,

Deze morgen onze Bagheera nog eens van stal gehaald (voor de keuring morgenvroeg, indeed, zoals gepost in het vorige topic) en ... de remmen piepen en houden de auto duidelijk een beetje tegen.

Is er een middel om de remmen los te krijgen zonder te ontluchten (wij zijn geen techneuten, ziet u)? Of moeten de remleidingen vervangen worden?

Nog een tweede vraagje: wélke (moderne) bougies moeten in een Bagheera van 1978?

Groetjes en alvast bedankt voor het antwoord,

theo.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Theo, heb dit na de winterstop ook gehad.

Heb de wielen afgenomen en de remblokken meerdere malen volledig terug naar achteren geduwd.

Daarna terug naar voren brengen door op het rempedaal te pompen.

Bij mij lukte het na enkele malen.

Bougies kun je nog steeds in elke auto-schop vinden.
Origineel zit er het merk Champion in.

Veel succes met de keuring.
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Bedankt voor de tips!

Mannen, was net in Geel naar de keuring geweest: een fluitje van een cent!
Alles werd geïnspecteerd zoals het hoort - laat daar geen misverstand over bestaan - maar je zag duidelijk dat de kanariegele Matra Simca sympathie opwekte. En dat deed deugd.

Dus, ikke blij, en weer een jaar gerust - allez, als er geen stukken aankomen, è! - met een gewone nummerplaat...

groetjes,

theo.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Keithmoom, dat kan je goed doen hé als de matra weer goed gekeurt is.Nu kan je weer de hele zomer lekker gaan toeren.






grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Proficiat, dan kun je weer een jaar toeren. (en het sleutelen beperkt houden tot het reguliere onderhoud :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Idd, mannen, dat was een grote opluchting. Nu kunnen wij gaan toeren.
Bovendien bespaart het ons een massa miserie: opnieuw naar de garage, kosten, enz.

Nu is het allemaal voor een jaartje achter de rug.
Volgende maal dus ook naar Geel, è.

gr

theo.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Proficiat met de keuring :D :D .

Hoe is het afgelopen met de remmen, heb je ze nog nagezien of ben je zo naar de keuring gereden?

Blijkbaar waren ze in orde gezien de wagen goedgekeurd is.
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon »

Idd, raar, de wagen werd perfect goedgekeurd. Zelfs de vermelding ivm de banden is van de groene kaart af!

Die remmen... heb het gevraagd aan een automonteur en die denkt aan een rempomp die vastzit.
Dus, nu op zoek naar remolie (om de remolie af te laten heb je natuurlijk nieuwe nodig) en vier nieuwe bougies.

Vind nog altijd dat die Bagheera van mij wél een stevige drinker is voor zulk een klein motorke.

gr

theo.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zou in ieder geval de achterremmen is helemaal uit elkaar leggen en de roest tussen alu en ijzer verwijderen.
Die zorgt vaak voor problemen.
Als de wagen constant afgeremd wordt zal die ook wat meer lusten.
Er zitten dezelfde achterremmen op als de Murena.
Revisie en opp de juiste manier gangbaar maken staat beschreven in mijn topic over remmen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply