Page 55 of 59

Posted: Mon Sep 07, 2009 11:32 pm
by Muddy Bandit
Gezien de rest van je Bagheera zal ook dit je prima gaan lukken.
Het einde komt stilaan in zicht...pas maar op dat je je straks niet gaat vervelen. :lol:

Succes met de laatste loodjes. :wink:

Posted: Tue Sep 08, 2009 9:50 am
by GODFRIED
Dat heb je goed bedacht. Je moet er maar opkomen.

Posted: Tue Sep 08, 2009 10:01 pm
by matrafan
Prima bedacht.

Gaat z??r mooi worden net als de rest.

Het einde komt binnen korte tijd in zicht.

Posted: Thu Sep 10, 2009 7:41 pm
by bassboss
Mijn Bagheera-therapie gaat verder.
Het is wel een arbeidsintensief werkje, het maken van de hemelbekleding...

De op maat gezaagde latten worden eerst met dunne dubbelzijdige kleefband beplakt

Image

Daarna de stof er op en er rond

Image

En vervolgens aanbrengen met dikkere dubbelzijdige kleefband en een paar dotten TEC7 erbij om er zeker van te zijn dat alles op zijn plaats blijft...

Image

Image

Wordt vervolgd...

Posted: Thu Sep 24, 2009 9:58 pm
by bassboss
Het plafond is zo goed als klaar, nog wat kleine afwerkingsfoutjes wegwerken.
Intussen de dubbele zetel al geplaatst.
Rest me nog enkel de bodemplaat en de motorruimtebekleding aan te brengen en we kunnen aan de testrit beginnen!

Image

Image

Image

Posted: Thu Sep 24, 2009 10:31 pm
by Muddy Bandit
Het is een juweeltje geworden. 8)
Alvast veel plezier met de testritten, ik hoop voor je dat er geen mankementen aan het licht komen.


(p.s.: regel de verzekering en taxatie wel eerst even voordat je begint met testrijden :wink: ...)

Posted: Fri Sep 25, 2009 9:08 am
by GODFRIED
Ik kijk er al naar uit om deze wagen met eigen ogen te mogen bezichtigen.
Zeer mooi. :wink:

Posted: Sat Sep 26, 2009 9:39 am
by oetker
Streefdatum 24 Oktober ? :wink:

Posted: Sat Sep 26, 2009 5:07 pm
by bassboss
24 oktober zal nipt worden, ik wil zeker zijn dat het karretje een beetje betrouwbaar is.
Intussen doen we maar verder.

Het plafond is af en de zonnekleppen zijn aangebracht, de binnenverlichting werkt naar behoren.

Image

Jaja, het is een Bagheera! DRIE zetels op een rij!!!

Image

Dit word mijn nieuwe thuis!

Image

Posted: Sun Sep 27, 2009 10:29 am
by GODFRIED
Prachtig................... :wink:

Posted: Sun Sep 27, 2009 10:34 am
by hendrik
Zeer mooi daar zijn geen woorden voor. Om jaloers op te zijn.




grt harry de matra.

Posted: Sun Sep 27, 2009 11:34 am
by ALAIN VAN AKEN
Bart, zoals steeds werk van de bovenste plank.

Posted: Sun Sep 27, 2009 1:21 pm
by Vollegaaz
nu begint het echt wel vorm te krijgen, knap werk !

Posted: Sun Sep 27, 2009 8:37 pm
by matrafan
Het einde komt in zicht.

Z??r mooi en veel succes met de verder afwerking en testritten.

Posted: Fri Oct 02, 2009 9:51 pm
by bassboss
De panther staat terug met zijn vier poten op de grond, op zijn eigen wielen bedoel ik.
Ik stelde vast dat de neus nogal laag stond en heb de voorste torsieveren wat meer op spanning gezet en klaar is kees.
De wagen staat mooi evenwijdig.
Dan toch maar de garagepoort opengezet en jawel, de panther heeft er zijn eerste kilometers opzitten!
Ik zal bij mooi weer een paar mooie foto's maken, het is een heel andere auto in het daglicht!
Tijdens de eerste kilometers viel op dat de motor echt wat vermogen tekort komt.
Nu moet alles nog wat losgereden worden en ik heb de ontsteking wat vervroegd en dit scheen te helpen.
De carburatoren zijn onderling gesynchroniseerd maar toch blijft het vermogen wat ondermaats.
Ik heb uiteraard nog niet op de snelweg gereden maar ik vrees dat ik de 100km/u met moeite zal halen.
Stationair draait de motor heel mooi maar tijdens het gasgeven verslikt hij zich en wil niet goed hernemen.
De versnellingsbak doet zijn werk prima, het schakelen verloopt prima en heel wat preciezer dan vroeger met de kabelbediende bak het geval was.
Toen was het gokken en je had een halve meter speling op de pook.

Nu rest me nog enkel de motorruimte met tapijt te bekleden en de schakelaar van de achtermistlamp in te bouwen.
Binnenkort neem ik de Bagh mee naar de garage om de koplampen te regelen, de remmen te testen en de co-uitstoot te meten en een wieluitlijning te laten gebeuren.
Daarna mogen de piefen van de technische controle hun zegje doen en hopelijk kan het grote plezier dan eindelijk beginnen.

Word ongetwijfeld vervolgd 8)

Posted: Fri Oct 02, 2009 11:26 pm
by Urbain
Bart,

Gefelicteerd met deze prestatie. Als je op 24 okt. naar de rondrit in Lier kan komen zal je zeker en vast de show stelen....

Posted: Sat Oct 03, 2009 8:46 am
by GODFRIED
Mooi, de eerste km zijn gereden. Dat de motor wat vermogen te kort komt zal waarschijnlijk wel aan de afstelling liggen of vuil in de carburators. Voor de restauratie was het motorvermogen toch ok?
Deze wagen moet vlot 140-160 km halen. Draait hij misschien op drie cilinders? Kabels los maken aan de verdeler tijdens het draaien van de motor en terug zetten en dan de volgende. je hoort dan aan de motor dat het toerental terug valt. Regel de ontsteking eens op het gehoor en doe een test. Het kan ook zijn omdat de carburators scheef gelegen hebben dat er vuil tussen de sproeiers zit. Ik dacht dat je deze niet hebt open gehad om zuiver te maken!

Succes. :wink:

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:45 pm
by bassboss
Ik heb zojuist de carburatoren eens op ONE-SHOT van Kent laten draaien.
De benzinetoevoer afgesneden, vervolgens de motor laten draaien tot de vlotterkamers leeg zijn, daarna de vlotterkamers met ONE-SHOT volgespoten, 10 min laten inwerken en dan de motor op ONE-SHOT laten draaien tot hij stilviel.
Ik heb de indruk dat hij nu iets beter herpakt tijdens het gasgeven.
Ik heb ook reeds horen zeggen dat de Simca-motoren gevoelig zijn aan de soort bougies.
Ik heb BERU bougies gestoken, maar naar't schijnt draaien ze beter op CHAMPION.
Iemand ervaring hiermee?
Ik ga morgen alleszins nog eens een proefritje doen.
Foto's volgen van zodra de auto volledig af is (tapijt motorruimte) en de zon van de partij is.

Bart

Posted: Mon Oct 05, 2009 7:05 am
by GODFRIED
Ik heb in mijn bagheera ook Champion bougies steken. Dit is toeval. Het merk maakt volgens mij niets uit als het kwalitatief goed is. In mijn murena steken Bosch bougies. :wink:

Posted: Mon Oct 05, 2009 8:34 am
by benny
Ik had indertijd BERU-bougies zitten in mijn Bagheera, en dat waren de beste die ik ooit heb gehad. Controleer eens je compressie. Ik had een 1442 met een compressie van 6.8. Bleek dat er een cilinderkop op zat van een 1299. De motor draaide als een naaimachientje maar kwam vermogen tekort.

Posted: Mon Oct 05, 2009 12:02 pm
by Vollegaaz
Ik heb ook Beru's steken, werken perfect !

Posted: Mon Oct 05, 2009 8:54 pm
by bassboss
Moet het nu weer str...ntregenen!
Had anders nog een testritje kunnen doen...
Heb het gasmengsel iets rijker gezet, de ontsteking nog wat vervroegd en er lijken toch al wat meer pk's bij te komen.
De gasrespons is toch al iets beter.
De motor start vlot en op stationair loopt deze als een naaimachientje.
Ik voel wel het verschil met de andere versnellingsbak, de motor moet minder toeren maken waardoor je langer kan doortrekken in een bepaalde versnelling.
Daardoor trekt de wagen inderdaad minder snel op.

Heb nog een probleem met de ruitensproeierpomp.
Deze schijnt niet te werken. Het motortje draait, maar er wordt geen vloeistof aangezogen.
Waarschijnlijk is het inwendige slangetje gebarsten waardoor er lucht wordt aangezogen.
Ik zoek een goed hedendaags alternatief want de Matra-pompjes lijken me maar niks...
Bij Opel hebben ze ook niks dat kan gebruikt worden.
De pompjes bij Opel staan rechtstreeks op het reservoir.
Ik zoek een pompje dat los van het reservoir staat met een ingang en een uitgang.
Ik meen dat Godfried een Nissan-pompje op zijn Bagheera heeft gestoken.
Alle tips zijn welkom!

Bart

Posted: Tue Oct 06, 2009 10:06 am
by GODFRIED
Dag Bart,

Inderdaad heb ik een motortje van een Nissan gebruikt.
Zie Foto.

Posted: Tue Oct 06, 2009 3:31 pm
by Vollegaaz
ik heb een vatje van een Golf2 gebruikt van de achterste ruitenwisser.

Posted: Tue Oct 06, 2009 10:16 pm
by bassboss
Probleem opgelost.
Toch pompje van Opel gevonden dat kon gebruikt worden, vervolgens aanzuigleiding met beetje water opgegoten en sproeien maar!
Het pompje is vele malen krachtiger dan het origineel van Matra.
De brandblusser is ook gemonteerd, deze kreeg een plaatsje onder de bestuurderszetel.
Hopelijk heb ik hem nooit nodig maar voor de technische controle zit hij er maar beter in net zoals het verbandkistje, gevarendriehoek en het fluo-vestje.
En nu het tapijt nog op de motorruimte en we zijn klaar.
Daarna een eerste poetsbeurt met veel water om te zien of de wagen waterdicht is.

8)

Posted: Wed Oct 07, 2009 6:58 am
by GODFRIED
Spijtig dat de winter nu voor de deur staat, een slecht moment om te genieten van de bagheera en veel km te maken. Maar ik vermoed dat vervelen staat niet in je woordenboek staat. :wink:

Posted: Sun Oct 11, 2009 3:20 pm
by bassboss
Vanmorgen de panther nog eens van stal gehaald en wat kilometers gereden.
Het gebrek aan vermogen blijft voor problemen zorgen.
De motor start goed en draait vrij mooi, zelfs op stationair.
Ik heb de ontsteking gecontroleerd, de vier cilinders krijgen ontsteking.
Ik heb ze ??n voor ??n gecontroleerd met een bougie tegen de massa te houden.
De vier bougiekabels geven vonken.
Het onstekingstijdstip heb ik op het gehoor ingesteld.
Ik verdraai de delco tot ik hoor dat de motor het soepelste draait op stationair, toch heb ik een beetje meer vervroegd.

Ik heb wel vastgesteld dat de motor niet stilvalt als de bougiekabel van cilinder 1 word uitgetrokken.
Opnieuw kabel op cilinder 1 gestoken, en dan kabel nr 2 losgemaakt.
Hier ook blijft de motor draaien.
Opnieuw kabel nr 2 aangesloten en kabel nr 3 losgemaakt.
Hier krijgt de motor het moeilijk en valt bijna stil.
Opnieuw kabel nr 3 aangesloten en kabel nr 4 losgemaakt.
Ook hier valt de motor stil.

Dit wijst dat de motor hoofdzakelijk op cilinders 3 en 4 draait...
Ik denk dat dit zou kunnen wijzen op de carburator van cilinder 1 en 2 die te weinig geeft.
Ik heb reeds gesynchroniseerd maar de onderdruk van de motor is te groot voor de kwikkolommen waarmee ik gemeten heb.
Ik zou een setje meters moeten hebben met wijzers die minder gevoelig zijn.
Ofwel moet ik eens de compressie meten van cilinder 1 en 2, doch ik kan nauwelijks geloven dat compressieverlies op 1 en 2 de oorzaak zou kunnen zijn.
Alle tips zijn welkom.

Posted: Sun Oct 11, 2009 3:53 pm
by jurgen M
bassboss wrote:.
Ik heb ze ??n voor ??n gecontroleerd met een bougie tegen de massa te houden.
De vier bougiekabels geven vonken. Ik heb wel vastgesteld dat de motor niet stilvalt als de bougiekabel van cilinder 1 word uitgetrokken.
Opnieuw kabel op cilinder 1 gestoken, en dan kabel nr 2 losgemaakt.
Hier ook blijft de motor draaien.
Opnieuw kabel nr 2 aangesloten en kabel nr 3 losgemaakt.
Hier krijgt de motor het moeilijk en valt bijna stil.
Opnieuw kabel nr 3 aangesloten en kabel nr 4 losgemaakt.
Ook hier valt de motor stil.

Dit wijst dat de motor hoofdzakelijk op cilinders 3 en 4 draait...
Ik denk dat dit zou kunnen wijzen op de carburator van cilinder 1 en 2 die te weinig geeft.
Ik heb reeds gesynchroniseerd maar de onderdruk van de motor is te groot voor de kwikkolommen waarmee ik gemeten heb.
Ik zou een setje meters moeten hebben met wijzers die minder gevoelig zijn.
Ofwel moet ik eens de compressie meten van cilinder 1 en 2, doch ik kan nauwelijks geloven dat compressieverlies op 1 en 2 de oorzaak zou kunnen zijn.
Alle tips zijn welkom.
Misschien is de bougie defect, heb ik ook al eens gehad, elke bougie vonkte behalve als ze gemonteerd waren...

Posted: Sun Oct 11, 2009 4:21 pm
by Vollegaaz
Als je een stel vaciummeters moet hebben moet je maar roepen, dan spring ik wel eens binnen...volgend weekend heb ik niks te doen.

Posted: Sun Oct 11, 2009 4:27 pm
by bassboss
Altijd welkom, David! Ik stuur je een pm