Ze is van mij die rode kat !!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Voor het verwijderen van de achterpartij+dak ben ik als volgt tewerk gegaan:

Rond de achterklep en ter hoogte van de B-stijlen zitten metalen klinknagels. Deze boor je los. Rondom de achterklep, de bodemplaat van de kofferbak en de B-stijlen is de polyester met kit verlijmd en hoef je dus gewoon de kit maar los te trekken. Deze is zeer elastisch.
Het is echter opletten geblazen ter hoogte van het dak, het dak is rondom met harde lijm op het stalen frame gelijmd!
Maak dus EERST het dak los vooraleer je de volledige achterpartij+dak naar achter kan trekken.
Het losmaken van het dak doe je best door de harde lijm met een verfschroeier op te warmen, LET OP!!! niet te heet want dan gaat de polyester naar de haaien! Verfschroeier op de laagste stand en met beleid!
Terwijl je de lijm opwarmt, steek je met een plamuurmes tussen het polyester en het stalen dakframe om zo stuk voor stuk het dak los te wrikken.
Hou er rekening mee dat terhoogte van de A-stijlen het polyester bijna naadloos in staal overgaat, dit zal je later vakkundig moeten herstellen met toevoeging van nieuwe polyester.
Eens het dak en ALLE klinknagels los zijn, trek je de achterpartij naar achter, misschien moet je in de kofferruimte de bodem wat lossnijden om het geheel makkelijker doen los te komen.
LET OP bij het wegnemen dat het dak niet afbreekt ter hoogte van de twee luchtroosters bovenaan! Dit is een zeer zwakke plek en kan scheuren als je het dak niet ondersteunt of te hard lostrekt!

Succes!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

In het werkplaatshandboek van de Matra Murena staat dat je de zaak moet verwarmen ; op het plaatje gebruiken ze zelfs een lasbrander hiervoor ; ik zou het met een professionele fohn doen, maar heb er ook geen ervaring mee.
The Pete
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Mannen alvast bedankt voor de reakties...
Bart, bij mij is de achterpartij of het dak er al eens afgeweest, want ter hoogte (aande onderkant) van de roosters is ze doorgesneden. Ik zal proberen te beginnen met de achterkant
i'll keep ya posted.
Henny
Matra Murena 2.2 1981.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik zou beginnen met een Elektrisch vuurtje in de auto te zetten, paar uur heel het zaakje opwarmen.
Anders wachten tot er ooit nog eens een zomerdsag komt.... :roll:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kanchi wrote:
De ruit... tja, ze is er nog niet uit maar, spijtig, te laat ik heb toch al een barst. Dus zal de komende maanden naar een andere moeten zoeken. Tips ? :)
Kan nog een klein probleempje geven.

Deze ruiten zijn namelijk bijna niet meer te vinden.

Waarschijnlijk enkel van een donor-wagen.

Het dak heb ik gedemonteerd zoals Godfried: voorzichtig een platte beitel ertussen en dan de gebruikte lijm breken.

Veel succes met de rest van de werkzaamheden.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Matrafan, nou dan heb ik groot nieuws voor je, Carjoy en Simon hebben sinds kort splinternieuwe voorruiten ! niet goedkoop maar voor mij wel een oplossing. € 580,-
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is wel fijn he, dat je weer bagheera voorruiten kan krijgen. Dan ga ik me mischien toch maar eens een bagheera kopen.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kanchi wrote:Matrafan, nou dan heb ik groot nieuws voor je, Carjoy en Simon hebben sinds kort splinternieuwe voorruiten ! niet goedkoop maar voor mij wel een oplossing. € 580,-
Da's inderdaad goed nieuws.

Niet goedkoop maar wel een oplossing indien de voorruit sneuvelt.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Nog een nieuwtje (Als jullie dit nog niet weten)
De parafaan is ook gewoon na te bestellen. Die is niet van staal maar van polyester, die je dus kunt lijmen op de ondergrond. Nooit geen roest meer daar en weer een kritisch onderdeel wat opnieuw gemaakt wordt. Hoe precies te verlijmen weet ik nog niet, hier krijg ik nog meer info over thuisgestuurd of gebeld. Ill keep ya posted.
Matra Murena 2.2 1981.
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Ik heb ooit eens met iemand gesproken en die raadde me aan om het metalen frame onder de ploiester te verwarmen. Het metaal geleid de warmte en op deze manier zou er bijna geen beschadiging zijn. Duurt wel langer maar zou kunnen kloppen.
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

aanwinst

Post by hans »

:D hoi kanchi net je relaas gelezen,mooi zo een type 1 ,gaaf dat je deze bagheera goed aanpakt,ik had evt ook nog een nieuwe uitlaat voor je gehad,maar zag dat je er al 1 aangeschaft had.Ik vind die eerste uitlaat wel vet misschien iets te :lol: vet voor sommigen,de velgen staan hem ook goed . succes met de klus ik weet wat je doormaakt :wink:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Hans, ja bedankt man, nou het is ook wel leuk, en je leerd de auto zo door en door kennen. Inmiddels alles uitgebouwd behalve het dak en de deuren. Hiervoor heb ik nog een staafje van de juiste dikte nodig, om de buisjes eruit te tikken. Wel wat roest plekjes ondekt maar eigenlijk valt het mee. Het laswerk is op de belangrijke delen niet slecht, maar behoeft wel wat verbetering. De parafaan is aan vervanging toe. De dorpels zijn van plaaten voorzien, en dus gelast, maar druppelgewijs. Daar kan het water er dus zo in. hier moet ik echt wat aan laten doen. Ik kan er nu bij dus dat moet eerst voordat we weer gaan opbouwen. anders is t over een paar jaar over en uit. En dat zou zonde zijn.
Matra Murena 2.2 1981.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

[quote="Kanchi"]
... Hiervoor heb ik nog een staafje van de juiste dikte nodig, om de buisjes eruit te tikken...
quote]

Even een 5" spijker nemen en de punt eraf slijpen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

thanks for the tip :)
vanmiddag de bestuurdersstoel, binnenruit met rubber en alle veiligheidsgordels verwijders. En begonnen met het schuren van de binnenkant. Kwam aan de bestuurderskant waar de bodem van onder de stoel de dorpelbalk raakt een leuk gat tegen in de bodem en onder in de zijkant. zie foto.
Verders: De voortrein wil ik met mn schoonzoon (hij is automonteur) uit elkaar halen om overal goed bij te kunnen komen voor schuren en epoxyverf voorzien.
Attachments
gaten bodem bestuurderskant.jpg
gaten bodem bestuurderskant.jpg (91.58 KiB) Viewed 11702 times
Matra Murena 2.2 1981.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Kijk ook eens onder de wagen naar de zetelsteun. Dat is een zwak punt aan de vloer. Door het gewicht van de bestuurder wringt de plaat voortdurend op en neer met scheuren als gevolg. Indien je een tweede Bagheera hebt als donor die je gaat afbreken kan je de rechtersteun uitslijpen met langs weerszijden zoveel mogelijk vloerplaat. Dan kan je die aanpassen zodat hij aan de linkerzijde mooi past tegen de dorpel.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

nope ik heb er maar 1 hehe
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Gisteren op de meeting bij Carjoy een aantal van jullie ontmoet. Veel mooie Murenas gezien. Ook was er een volledig gerestaureerde Rancho ! en er kwamen ook nog 3 Bagheera's type 2. Binnen stond de mooie gele type 1 van Robbie. Was leuk om weer eens een gerestaureerde type 1 te zien. Op de meeting zoals gezegt een aantal van jullie ontmoet en beloofd een paar nieuwe fotos van mijn rode kat in ontwikkelingfase...hmm bijna nog afwikkelingsfase hehe te posten hier in het forum. Aldus met mn schoonzoon nog even de achterruit verwijderd om betere fotos van de achterkant te kunnen maken. Zoals je op de fotos kunt zien was het polyster bij een reparatie door de vorige eigenaar al ter hoogte van de roosters doorgezaagd. Maakt wel voor mij de demontage gemakkelijker. Ook kun je zien dat de bagageruimte al geschuurd, met roestvretende epoxyverf en daarna met de zwarte RustStop is behandeld Dit loopt door over de motorruimte en de achterzijde van de kabine. De kleine stukjes bruin die je nog ziet heb ik kaal gelaten voor de lasser om te dichten. Ook een foto van de dorpel. Is duidelijk niet origineel en zal door de lasser aangepakt moeten worden, want een paar rupsjes hier en daar is echt rommel ! Eigenlijk moeten daar nieuwe buitenkanten op.
Volgende stappen...De voorruit eruit en dak eraf. Dan zal er gelast moeten gaan worden. Naast wat kleine plekjes, de Parafaan, Dorpels en bovenrand bestuurderszijde (waar de verchroomde strip op komt) boven deur en zijruit.
Attachments
forum voorkant.jpg
forum voorkant.jpg (153.9 KiB) Viewed 11648 times
forum dorpel.jpg
forum dorpel.jpg (86.08 KiB) Viewed 11648 times
forum gescheiden dak.jpg
forum gescheiden dak.jpg (113.28 KiB) Viewed 11648 times
forum bagageruimte.jpg
forum bagageruimte.jpg (130.04 KiB) Viewed 11648 times
Matra Murena 2.2 1981.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Je bent al een mooi stuk op weg met de ontmanteling van de Bagheera, ga zo door.

Ik zie dat je bepaalde delen van het chassis ondertussen ook al behandeld hebt tegen roest... is het niet verstandig om eerst verder te gaan met demonteren totdat je een geheel kaal en schoongemaakt chassis over hebt, vervolgens al het laswerk uitvoeren en dan pas de roestpreventie?
Het laswerk is dan een heel stuk gemakkelijker bereikbaar en dus secuurder uit te voeren, en ook de daaropvolgende roespreventie kun je dan veel sneller en preciezer aan brengen met de verfspuit, een UBS-pistool (voor de anti-steenslag laag) en de compressor.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bent aardig op weg! Maarrrrreuhhhh, nu je toch aardig op weg bent zou ik het chassis lekker kaal plukken, motor eruit, voor en achtertrein eruit, en terwijl je het chassis laat lassen en zandstralen, laat je het zinkbadje vol lopen.
Doen!
Kost een paar weekjes meer sleutelen maar voor de prijs moet je het zeker niet laten!!!!
Wel het kale chassis afdoende verstevigen met een kooi om de boel niet te laten "twisten" in het warme badje.
Dat scheelt een pak als je later de deuren opnieuw netjes wilt monteren en aflijnen...
Succes ermee!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Mannen, ja het lijkt zo een beetje van alles door elkaar wat ik gedaan heb, maar dat is ook een beetje omdat ik door wil. Als ik iets niet meteen los krijg dan ga ik eerst even ergens anders verder. Vandaar dat je dit ziet. Wil mn tijd (zoals vrije dagen van mn werk) zo optimaal mogelijk benutten. Ook is er nu zo een groot stuk tegen roest behandelt omdat ik de verfbus, na 1 keer open niet meer normaal open kreeg en dus de dure antiroestverf dan maar zoveel mogelijk wilde uitstrijken op de delen die ik al geschuurd had.
Woensdag hoop ik met mn schoonzoon de voorruit, deuren en dak, eraf te krijgen. De voortrein moet ook uit elkaar wil je overal er daar goed bij kunnen komen.
Zag op de meeting bij de gele van Robbie hoe de strip net boven de deuren zou kunnen/moeten zijn, zo is die van mij zeker niet dus ook daar is het aan vervanging toe. Nou nog een lasser die dat voor mij kan doen :)

Bart, ik heb grote waardering voor jou, zoals jij het gedaan hebt, dat is uiteraard de allerbeste methode, maar ben bang dat dat voor mij niet haalbaar is. Ik durf het gewoon niet, om de auto zo ver uit elkaar te halen. Uit verhalen van anderen weet ik dat vele projekten blijven steken op die kompleet gedemonteerde auto. Dit is de eerste keer dat ik zo iets doe, ik zal de delen die te slecht zijn vervangen en dan alles tegen roest behandelen binnen en buitenkant. Er is een bedrijf hier in Brabant die met een sonde (slang en sproeikop) de binnenkant van profielen tegen roest kan behandelen. Dat wil ik ook laten doen. Tis een andere methode, maar bij goede uitvoering volgens mij ook niet slecht :)
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, volledig ontmantelen en laten verzinken moet je niet onderschatten. Ik weet uit ervaring dat het dan wat langer gaat duren en dat de kosten een flink stuk oplopen. Ook het verzinken zelf wordt in weinige verzinkerijen nog gedaan. Ze zien je liever gaan dan komen met zo een chassis. Reden; Als ze de normale prijs vragen is er te weinig aan te verdienen en anders veel te duur. Het chassis neemt veel zink op omdat het allemaal plaatwerk is. Iets van een 40kg zink. Ze hebben liever zware profielen.

Met een goede behandeling geraak je ook jaren verder, maar de roest zal vroeg of laat ergens weer tevoorschijn komen.
Ik ben blij dat ik mijn bagheera toch heb laten verzinken. Niet alleen het verzinken maar het chemisch ontlakken is peperduur, zelfs duurder dan het verzinken.
Het verzinken is en blijft wel de beste manier om de roestduivel geen kans te geven.

Doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Kanchi wrote: ... maar ben bang dat dat voor mij niet haalbaar is. Ik durf het gewoon niet, om de auto zo ver uit elkaar te halen. Uit verhalen van anderen weet ik dat vele projekten blijven steken op die kompleet gedemonteerde auto. Dit is de eerste keer dat ik zo iets doe...
Ik kan me deze angst ook nog wel herinneren van mijn éérste drastische project, maar ook hoe het mij achteraf uiteindelijk erg meeviel.

Velen zien er tegenop om voor het eerst een motor te demonteren uit een auto.
Maar als je zorgt dat de motor goed wil lopen voor de demontage zal deze ook weer vlot lopen na de demontage... aan de motor zelf hoef je dan eigenlijk verder niets te sleutelen.
Het is dan slechts een kwestie van slangetjes, stekkertjes, 2 aandrijfassen en een paar bouten van de motorsteunen lossen en weer bevestigen.

Ik ga je echter niet opdringen dat je jou Bagheera nu maar compleet moet gaan demonteren, dit bepaal je gewoon zelf en verder niemand anders.
Ik wil je echter wel een paar tips geven die het werken aan de wagen (en vooral het terugbouwen) een heel stuk gemakkelijker kunnen gaan maken.

Tip 1: Maak vooraf foto's van alles wat je demonteert, en liefst nog vanuit meerdere hoeken... een digitale camera moet gewoon standaard binnen handbereik liggen.
Archieveer deze foto's ook gelijk met de naam en de locatie in de auto. (bijvoorbeeld Vooras / remklauw links)
Dit lijkt een heidens karwei (we praten dan al snel over 1000 foto's), maar je zult merken dat je hier heel veel plezier van gaat beleven.

Tip 2: Label alle onderdelen en sla ze zodanig op dat bijbehorende bouten/moeren ook bij deze onderdelen blijven.
Ik heb voor het labelen witte isolatietape en een water/UV-vaste markeerstift gebruikt, en de bijbehorende bouten en moeren in een diepvrieszakje eraan vast getaped.
Markeer op deze manier ook alle stekkertjes van de kabelboom en de electrische onderdelen, en gebruik meerdere kleuren markeerstiften om de diverse stekkers van 1 onderdeel uit elkaar te houden.

Tip 3: Sla de onderdelen schoon op en zodanig dat je alles ook snel terug kunt vinden.
Dit klinkt misschien stom, maar niets is irritanter als 3x een bananendoos onder uit een stapel trekken en dan tot de ontdekking komen dat juist het gezochte onderdeel daar niet in zit.

Tip 4: Zorg voor een papieren werkplaatshandboek wat je overal neer kan leggen waar je aan het werk bent.
Liefst nog in één of meerdere mappen met elke pagina apart leesbaar in een plastic hoesje gestoken... olie, vuil en vet maakt papier namelijk heel snel onleesbaar, en om de 10 minuten handen wassen houd je ook niet lang vol.

Tip 5: Download de Bagheera onderdelencatalogus van Simon, print deze uit, en maak hier ook een map van. (ook in plastic hoesjes)
Hiervan zul je ook veel plezier gaan beleven, je kunt vanaf die tekeningen namelijk heel goed de montagevolgorde aflezen hoe het hoort te zitten... dit scheelt enorm veel puzzelwerk.

Tip 6: Houd je werkplek en je gereedschap schoon en overzichtelijk, en bovenal werk veilig. En als laatste (ik hoop dat je ze beiden niet nodig bent) denk ook aan een brandblusser en verbandtrommel met veel pleisters.

Tip 7: vraag wat je weten wilt, op het Matramaniaforum is iedereen bereid om je te helpen als je ergens niet uitkomt.
Domme vragen bestaan niet, en domme antwoorden worden snel gecorrigeerd.

Tip 8: Heb geen haast, forceer niets en bepaal je eigen tempo.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat alles minimaal een keer zolang duurt als je eigenlijk wilt... juist hieruit ontstaan al die gestrande projecten die je overal ziet.
Geduld is een schone zaak, en de beloning is het eindresultaat.


Alvast heel veel succes en sleutelplezier toegewenst. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Vandaag een eind opgeschoten...de voorruit, beide deuren en dashbord er eindelijk uit, Het dak is bijna los maar bij de voorruit wil die niet, dus gaan we de methode met de fohn proberen. De achterkant en zijkanten van het dak zijn wel los. Wel al onder het dak kunnen kijken, en oei, aan beide kanten is het plaatje van het profiel dat net boven de deur en zijruiten zit eigenlijk bijna weg. Moet dus vervangen worden. De binnenkant van dit profiel is nog wel goed. verder ziet het er nog goed uit. Dat dak bij de voorruit losmaken word nog wel een hele klus ;(
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Eindelijk het dak eraf, en zie daar is pas een echte roestduivel ! :) hehe, mooi een klus voor de plaatwerker-lasser. Het dak hebben we aan de vooruitkant moeten lossen van de lijm met verhitting van een föhn. Is gelukkig gelukt en konden we het chassis daar eindelijk zien en te lijf :)
Zie bijgaande fotos. Niet schrikken hoor, je ziet van de prachtige bruine franse Matrastaal :) Is bijna wat voor archeologen :)
Attachments
Forum IMG_0307.jpg
Forum IMG_0307.jpg (121.76 KiB) Viewed 11525 times
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ben ik nog niet tegengekomen op een bagheera. Ik heb al veel gezien maar dit nog niet. Heeft daar wel staal gezeten?? :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Goed dat je hebt doorgezet, daar is een behoorlijk stuk stevigheid verdwenen. Dat was waarschijnlijk behoorlijk schrikken?
Bagheera X '78
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Vollegaas, viel wel mee hoor ik had gezien dat alle delen wel hard waren omdat daar al veel aan gelast was, en aangezien het dak vooraan nog vast zat waren ze daar nog nooit geweest, dus verwachte zoiets :)
Matra Murena 2.2 1981.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ow, dat is pas een rotte troep!
Inderdaad, maar goed dat je het dak eraf genomen hebt!
Bij mijn Bagheera was enkel de stijl boven de voorruit ernstig geroest en is vervangen door een nog gaaf exemplaar uit mijn donorwagen.
Waarschijnlijk zijn de dakstijlen op jouw Bagheera er zo erg aan toe doordat het dak op die plaatsen onvoldoende verlijmd was vanuit de fabriek.
Zo kon er water insijpelen tussen het metaal en de polyester.
Dit wordt een klus voor een ervaren lasser.
Hopelijk is de onderkant van de kokerbalken nog een beetje gaaf zodat de lasser een solide basis heeft om op te lassen, en vooral, het chassis zou aan stevigheid verliezen.
Terwijl al het rotte metaal is weggeslepen, kan je dankbaar gebruik maken om de openliggende holle ruimtes goed te behandelen met anti-roest.
Zoniet is het binnen afzienbare tijd weer prijs...
Laat je echter niet ontmoedigen, er is geen enkele Bagheera die voor zijn eigenaar geen onaangename verassingen heeft.
Een Bagheera-rijder die nooit roest heeft gezien, zal nooit de ziel van zijn wagen begrijpen :lol:

Succes! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Amai, wat is dat? Dat had zelf de halfvergane type 1 van mij niet.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik heb bij m'n bagie veel roest gevonden maar op die plaats viel het toch nog mee.

Daar is dus werkelijk een slechte verlijming en lekken geweest.

Maar niet opgeven, volhouden is de boodschap.

Het eindresultaat zal des te mooier zijn.
Post Reply