Hoe lek is een Bagheera ?
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Hoe lek is een Bagheera ?
Heren en Bagheera-fans...
Ik vroeg me af hoe vaak het voorkomt dat je natte voeten krijgt in een Bagheera ? Ik las in een oude Duitse test, dat de afdichting rond bijvoorbeeld de voorruit, van de fabriek uit, nogal de wensen overlaat en ook hier weer water binnendringt, zodat de A-stijl vaak verrot. ( 1 van de zwakke plekken), hebben jullie id t zelf opgelost ? en hoe ?
Groet, Henny
Ik vroeg me af hoe vaak het voorkomt dat je natte voeten krijgt in een Bagheera ? Ik las in een oude Duitse test, dat de afdichting rond bijvoorbeeld de voorruit, van de fabriek uit, nogal de wensen overlaat en ook hier weer water binnendringt, zodat de A-stijl vaak verrot. ( 1 van de zwakke plekken), hebben jullie id t zelf opgelost ? en hoe ?
Groet, Henny
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Een bagheera die niet grondig gerestaureerd is daar kun je vissen in houden als het regent en zit je met je voeten in het water of op de het wegdek.
Na enkele jaren begonnen ze allemaal te lekken niet noodzakelijk langs de ruit. Van vele bagheera's was dan de plaat op plaatsen verdwenen en kon het water zo binnen lopen.
Mijn bagheera is waterdicht omdat ik hem volledig heb gerestaureerd, en dat het nodig was dat kan ik kan ik je verzekeren na 6 jaar verkeer en 9 jaar stilstand.
Na enkele jaren begonnen ze allemaal te lekken niet noodzakelijk langs de ruit. Van vele bagheera's was dan de plaat op plaatsen verdwenen en kon het water zo binnen lopen.
Mijn bagheera is waterdicht omdat ik hem volledig heb gerestaureerd, en dat het nodig was dat kan ik kan ik je verzekeren na 6 jaar verkeer en 9 jaar stilstand.
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Moet Godfried hier voor de volle 100% gelijk geven.
Indien niet goed gereviseerd zit je gegarandeerd met natte voeten.
Het meeste water komt meestal vanonder de ruitenwisser motor.
Dit gedeelte (water moet hier verdampen) is bij de meeste bagheera's reeds na enkele jaren weggeroest.
Veel succes met het dichten van de gaten.
Indien niet goed gereviseerd zit je gegarandeerd met natte voeten.
Het meeste water komt meestal vanonder de ruitenwisser motor.
Dit gedeelte (water moet hier verdampen) is bij de meeste bagheera's reeds na enkele jaren weggeroest.
Veel succes met het dichten van de gaten.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Mannen, ik reed al van 1979 tot 1983 met de bagheera 2 rond en die waren toen tussen de 3 a 5 jaar oud en ik had toen al natte voeten. Ik heb op vier jaar tijd 4 bagheera's gehad dat was één per jaar om dat ze niet meer door de keuring kwamen zo snel waren ze toen al aan het roesten.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Godfried, je bedoeld de dakplaat ? Die zit gelijmd, toch ? Even ter verduidelijking, mijn liefde (buiten mn mooie lieve vrouwke) is momenteel de groene Murena waar ik paar weken geleden een foto van poste, maar mijn grote liefde en droom is toch een Bagheera type 1. Wil ze dus eigenlijk verruilen. Dat ik daar veel werk aan zal krijgen, buiten kijf !, maar toch wil ik er één ! Ze is zo schoon, zo leuk ! En wil haar eigenlijk berijdbaar maken voor iedere dag. Als het in de winter sneeuwt met pekel en zo, zal ze thuis staan, maar verders....
Heb een schoonzoon die het leuk vind om aan zo een ding mee te sleutelen, dus, daar heb ik hulp aan. Interieur helemaal opnieuw bekleden in geel-zwart is voor mij geen probleem, heb ik ook al eens gedaan voor een Murena. Dus dat ze echt goed waterdicht geraakt is een "must" vandaar de vragen
Nu er nog 1 zoeken 
groet, vrienden, Henny
Heb een schoonzoon die het leuk vind om aan zo een ding mee te sleutelen, dus, daar heb ik hulp aan. Interieur helemaal opnieuw bekleden in geel-zwart is voor mij geen probleem, heb ik ook al eens gedaan voor een Murena. Dus dat ze echt goed waterdicht geraakt is een "must" vandaar de vragen


groet, vrienden, Henny
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Als je een volledige restauratie doet zul je geen water binnen krijgen indien wel dadelijk opsporen en herstellen.
Momenteel krijg ik wat water binnen in mijn murena, links boven aan de ruit, drup, drup. Vreemd voor ik het opendak geplaatst had was dit niet zo.
Dit probleem zal ik binnenkort opsporen oplossen.
Momenteel krijg ik wat water binnen in mijn murena, links boven aan de ruit, drup, drup. Vreemd voor ik het opendak geplaatst had was dit niet zo.
Dit probleem zal ik binnenkort opsporen oplossen.
Matra Bagheera S - 1977
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Godfried, ik heb dat probleem met mijn murena ook. Nu is alles weer bevroren dus opsporen wordt nu ff moeilijk. Ook is mijn kleine stukje stof aan de linkerkant van het dashboard (dat tegen de deur aan komt als je de deur sluit),...nat. Zal het bekledings elementje dat op de A-stijl zit eens verwijderen en zoeken. Het tot na de winter even dichtsmeren met silicone heeft nog niet veel geholpen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Harry,
Inderdaad, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb te hard gezaagd!!!!
Kanchi,
Het kan zijn dat er water langs het venster op de a-stijl loopt en zo je bekleding nat maakt.
Zit die geplakte rubber nog boven op de deur? Indien deze weg is kan het water ook langs hier komen.
Inderdaad, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb te hard gezaagd!!!!
Kanchi,
Het kan zijn dat er water langs het venster op de a-stijl loopt en zo je bekleding nat maakt.
Zit die geplakte rubber nog boven op de deur? Indien deze weg is kan het water ook langs hier komen.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De kit ronde ruit van de Murena is na al die tijd meestal bros geworden.
Daar gaat het lekken, en ook de kit rond de dakbevestiging dient vervangen.
Bij mij is dat ook nodig, al is die op het moment lekvrij.
Ik mis echter ruimte om de wagen langer zonder ruit en dak ergens een paar weken te zetten.
Daar gaat het lekken, en ook de kit rond de dakbevestiging dient vervangen.
Bij mij is dat ook nodig, al is die op het moment lekvrij.
Ik mis echter ruimte om de wagen langer zonder ruit en dak ergens een paar weken te zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
siliconenkit
heren ,
ff opletten.
Op een verzinkte carrosserie mag je nooit siliconenkit gebruiken ; gaat het zink kapot van en hecht maar heel even.
De enige juiste oplossing is Sikaflex 221 polyurethaankit. dicht perfect, hecht goed op verzinkte plaat en tast dit niet aan.
Vaak ligt de ruit aan de onderkant los ( let op witte waas in het zwarte gedeelte. Ik kit altijd de hele ruit af en van de sierrubber snijd ik het gedeelte dat origineel in de kitlaag komt, af. Vervolgens plak ik de sierrubber gewoon met dubbelzijdig kleefband ( goede kwaliteit nemen ) over de ruit en de kit. Let op dat het niet te warm is , want dan komt de sierrubber in de winter los omdat deze krimpt.
succes ermee
meet......
ff opletten.
Op een verzinkte carrosserie mag je nooit siliconenkit gebruiken ; gaat het zink kapot van en hecht maar heel even.
De enige juiste oplossing is Sikaflex 221 polyurethaankit. dicht perfect, hecht goed op verzinkte plaat en tast dit niet aan.
Vaak ligt de ruit aan de onderkant los ( let op witte waas in het zwarte gedeelte. Ik kit altijd de hele ruit af en van de sierrubber snijd ik het gedeelte dat origineel in de kitlaag komt, af. Vervolgens plak ik de sierrubber gewoon met dubbelzijdig kleefband ( goede kwaliteit nemen ) over de ruit en de kit. Let op dat het niet te warm is , want dan komt de sierrubber in de winter los omdat deze krimpt.
succes ermee
meet......
The Pete
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Heb ik dan zo verkeerd gezien wanneer ze de nieuwe voorruit monteerden op de Murena? Volgens mij zit het dak niet onder de voorruit, want het metalen kader waar de voorruit op gemonteerd wordt, liep gewoon door en de boord van het polyesterdak zag eruit als van een Bagheera. Ik heb toen gevraagd om de spleet tussen het metalen kader en het dak extra te voorzien van dichtingskit om zeker geen lek te hebben bovenaan de voorruit.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Voor zover mij bekend was zat de ruit gelijmd op de dakplaat.
Maar de manual zegt alleen maar dat die vast zit met de hechtkit tegen de ruit.
Die zou je dus los kunnen snijden, maar als de plaat tot onder de ruit zit, zal die toch verwijderd moeten worden.
Zie afdruk manual hieronder.
Edit
Als je onderin leest staat er bij benodigd gereedschap.
Gereedschap voor het verwijderen van de voorruit.
Zal toch moeten denk ik.
Maar de manual zegt alleen maar dat die vast zit met de hechtkit tegen de ruit.
Die zou je dus los kunnen snijden, maar als de plaat tot onder de ruit zit, zal die toch verwijderd moeten worden.
Zie afdruk manual hieronder.
Edit
Als je onderin leest staat er bij benodigd gereedschap.
Gereedschap voor het verwijderen van de voorruit.
Zal toch moeten denk ik.
- Attachments
-
- Dakver.JPG (364.99 KiB) Viewed 19920 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Dat is wat ik ook dacht. Wanneer je de kunststoflijst bovenaan de ruit aftrekt en je snijdt dan met een mes de kit door tegen het dak of tussen de ruit en het dak, zou je het dak moeten loskrijgen. Maar!!! Indien het dak nog goed vastzit aan het metalen kader zal het moeilijk zijn om het los te krijgen met de ruit nog gemonteerd.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: