Elektrische leidingen en relais

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Elektrische leidingen en relais

Post by benny »

IK ben nu bezig met de elektrische aansluitingen vooraan in de koffer. Wat mij opvalt is dat de bedrading van de X-versie blijkbaar totaal anders is dan bij de S-versie. Bij de S-versie heb je een dikke rode draad met een oog om vast te zetten op het relais van de grootlichten en de mistlichten met een moer. Bij een X-versie daarentegen is die dikke draad helemaal niet aanwezig. In het werkplaatshandboek is er nergens sprake van een wijziging in de bedrading. Is er iemand die mij kan zeggen hoe de bedrading in elkaar zit in de neus van de wagen? Nog een vraag: draait de koelventilator nog wanneer het contact afstaat en de koelvloeistof nog te warm is?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb een schema gevonden waar er diodes en twee aparte relais gebruikt worden. Eén voor de grootlichten en één voor de dimlichten. De mistlichten worden rechtstreeks gestuurd door een schakelaar ipv een relais. De ventilator zal waarschijnlijk uitvallen wanneer het contact afgezet wordt.
Last edited by benny on Sat Aug 14, 2010 8:34 pm, edited 1 time in total.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ventilator valt inderdaad uit als het contact afgezet wordt Benny.

Bij de X-versie wordt 2 relais en een doosje met diode's gebruikt.

Mistlampen worden niet door een relais bediend maar zoals ge zegt rechtstreeks door de schakelaar.

Heb deze toch maar met een aparte zekering beveiligd.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Daar kan je toch beter een relais tussen zetten dan kan je schakelaar nooit door branden. Ik ben bij mijn murena's ook relais aan het bij zetten waar er nu geen tussen staan dat is altijd beter.



grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is wel een gevaarlijke situatie want wanneer een relais kapot is, brandt noch de linker noch de rechter koplamp. Ik begrijp niet hoe dit is goedgekeurd voor België, tenzij ze de verandering hebben doorgevoerd zonder iets te laten weten. Ik heb wel nog een hoop blauwe draden over aan de kant van de medepassagier naast het relais van de grootlichten.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Benny, zo rap gaat een relais niet kapot je zal eerder een lamp kapot hebben dan een relais. En anders zet je er twee één voor links en één voor rechts dan brand er toch altijd ene.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Destijds in mijn Volvo zo een serie relais gezet voor de aanhanger, leuke bezigheid... :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Om de 2 circuits te ontdubbelen zou ik draden moeten bijtrekken en daar heb ik niet veel goesting voor.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch een mooi werk benny, en zeker nu met dat slecht weer.






grt harry de matra.
Post Reply