Koud puntlassen :-)

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Koud puntlassen :-)

Post by Vollegaaz »

Deze vond ik toch te mooi, nieuwe techniek van koud puntlassen getest op een bagheera chassis op het franse forum... Image

http://www.bagheera-cafe.com/viewtopic. ... 6&start=15
Bagheera X '78
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Da's pas lapwerk...schande voor de Matra-rijder. :evil:

Je zult zo'n auto maar duur kopen als zijnde "geheel gerestaureerd", heb je letterlijk en figuurlijk "de kat in de zak" gekocht.

De eigenaar denkt blijkbaar nog dat hij bezig is met een oude Landrover...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik kan het niet lezen maar foto's zeggen genoeg, ik kan dus ook lassen wel koud natuurlijk, ik vraag me af hoe hij dat op dragende delen gaat doen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Te gek voor woorden, hij is er bovendien vast van overtuigd dat deze werkwijze goed is. Hij kan wel uitpakken door te zeggen dat er nog nooit aan de wagen gelast werd :lol:

maar idd, je zal het maar kopen...
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan waarschijnlijk ook niet lassen.
Zo zou ik het ook doen, althans met het polyester.\ :)
Bij schepen doen ze het ook, alleen dan heet het klinknagels.
Heb het in de 60er jaren wel meer zo gezien.
Toen was er nog geen APK keuring.
Denk dat je daar tegenwoordig niet meer mee weg komt.
Last edited by oetker on Mon Apr 27, 2009 3:10 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prutser eerste klasse noem ik zo'n persoon. Hij zou er beter met zijn fikken afblijven, en iemand de plaat laten lassen. Zo'n stukje lassen kan niet veel kosten.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

In Frankrijk kan het wel, je mag de auto zelfs aanbieden met gaten in de vloer.
Het enigste wat in takt moet zijn, de chassisbalken, langs en dwarsbalken, voor de rest steekt het niet zo nauw.
Ik zou het niet weten, maar heb ooit een Rancho in een Franse garage gezien en deze stond daar om in orde te zetten voor de technische keuring en kon eigenlijk los door de rubbermat en de bodem de grond zien, dus vroeg ik wat meer uitleg aan de garagist en kreeg bovenstaand als uitleg.
Ik was daar op verlof en dacht dat wil ik toch wel eens zien, drie dagen later kreeg ik de controle kaart te zien met wat op en aanmerkingen, maar de wagen was goed bevonden voor de dienst.
Dus als je ooit een wagen in Frankrijk koopt is het opletten geblazen.

Mvg,

Matra 530 LX
Last edited by matra530lx on Mon Apr 27, 2009 10:13 pm, edited 1 time in total.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bras bras bras noem ik zo iets.

Dat gaat misschien een jaartje m?? en dan valt de rommel er terug af.

En als ie er voor de keuring voldoende rotzooi overknoeit zullen ze het in eerste instantie nog niet zien.

Knoeier eerste klas.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit wordt hier ook toegepast. Mijn eerst Nissan 100nx die mijn zoon en ik gekocht hebben die was ook zo gemaakt. De test met de magneet zei dat er overal plaatwerk aanwezig was. Dat dit plaatwerk met parkerschroeven was vastgezet kon ik niet zien door de dikke laag bodembeschermer. Verschillende dagen laswerk hebben volgden toen om de Nissan in een staat te krijgen zoals we die gaar hadden.
Ik heb er nog foto's van maar durf deze niet te plaatsen, schandalig en zo zonder enige opmerking gekeurd afgeleverd.
Nu koop ik een auto met veel bodembeschermer op niet meer, meestal kom je dan bedrogen uit.

Toch heeft hij er een mooie bagheera van gemaakt., nu nog verkopen voor 10000?!!!!!!! :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dit werd inderdaad hier ook gedaan. :oops:
Ja bij mijn eerste wagen een kever, stuk in de bodem zo hersteld, elk jaar voor de controle moest ik het bijwerken....
Tja jong en onbezonnen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

M'n ??rste auto was een Toyota Tercel uit 1980, zo'n model met kofferbak.
Helaas was de kofferbak door de vorige eigenaar gekroepoekt.... 2 jaren jong en total-loss dus.
Ik heb dat wrak toen gekocht voor een paar honderd guldens, en heb een complete achterkant met as van een andere Tercel van de sloop erbij gehaald.
Vervolgens met een 3-dubbele rij pompnagels in 10 cm overlap (over de bodem en beide C-stijlen) die achterkant aan de voorzijde geklonken en afgepleisterd met kilo's plamuur. :oops:

Heb er vervolgens nog 2 jaar met veel plezier mee kunnen rijden, maar toen werd de APK hier in Nederland ingevoerd.
Snel weer verkocht voor de kostprijs (de koper wist van de schade, zo eerlijk ben ik nog wel), maar een jaar later zag ik hem terug op de sloop....definitief APK-afgekeurd.

Ach ja, jong en onbezonnen....maar al doende leert men. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, de tijd van kiekendraad en het opvullen met plamuur is voorbij. :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zo kocht mijn broer zijn eerste wagen van een oude man, altijd binnen gestaan etc..
Toen werd het winter en kreeg de onderkant en de wielranden plots een donkerdere kleur.
Bij aankoop wees er niets op kiekendraad en plamuur, maar het was wel zo en de brave oude man zijn zoon bleek een gehaaide sjageraar in auto's.
Of die tijden echt voorbij zijn, mijn Rancho hangt aan elkaar met siliconen. :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nee, die tijden zijn niet voorbij er is te veel geld te verdienen met het opmaken van auto?s. Ze maken er van twee ??n, dat daar veel aan gecamoufleerd wordt daar mag je zeker van zijn. :wink:
Post Reply