nieuw lid en wil me ff voorstellen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

nieuw lid en wil me ff voorstellen

Post by lupko »

hallo,

ik ben lupko en kom uit het noorden van het land.
ik heb al een aantal jaren een matra bagheera 1 in de garage staan.
Deze auto moet helemaal worden gerestaureerd.
ik vind de matra een mooie sportieve auto en ik vind het een uitdaging om hem weer klaar te maken. dit zal nog wel een poos duren want hij is in zeer slechte staat.
en daarom ben ik blij dat ik lid ben van de matra forum zodat ik hier veel kan leren en vragen.
als je nog vragen hebt , stel ze gerust,

vriendelijke groet lupko
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Welkom in de matra club lupko, Ja zo een bagheera 1 dat is een mooie
auto.Maar als zij nog moet gerestaureerd worden dan zal het nog wel een paar jaar duren voor je er mee kan rijden.
Hopelijk is ze niet te rot anders hebt je de handen er vol aan.
succes er mee.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welkom Lupko,
Leuk om weer een liefhebber er bij te hebben.
Je hebt geluk, er zitten hier een paar ervaren Bagheera sleutelaars.
Gaat wel druk worden met al die Bagheera's in de opbouw.
Straks vallen de Murena's in het niet.
Ik zal straks van nog een Bagheera moeten kopen om niet uit de toon te vallen.
Natuurlijk zien we wel graag een paar foto's van je aanwinst.
succes met het project.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welkom bij de club. Wij helpen zo goed en zo kwaad als het kan. Succes met je project en hou ons op de hoogte?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Alvast ook vanwege mezelf welkom op ons forum en wie weet op termijn bij de club.
Vertel hier gerust je verhaal en stel je vragen wij zijn er klaar voor.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Welkom lupko,

Laat de foto's maar komen dan kunnen we je project van in het begin volgen.

Eventuele vragen zullen we zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Ook voor eventuele onderdelen zit je hier niet zo slecht.

Veel plezier met de restauratie.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Welkom op het forum.

Een Bagheera restaureren...
Maak je borst maar nat en reserveer alle vrije uurtjes voor de komende 2 jaar maar vast voor je Bagheera. :lol:
Het zal een gigantische klus worden, maar de voldoening zal er dan ook naar zijn.
Succes ermee, ga je hier ook een restauratieverslag plaatsen?

Mocht je problemen tegenkomen of vragen hebben dan ben je hier in ieder geval op het juiste adres voor technische en morele steun, dit heb ik het afgelopen jaar ook ondervonden tijdens de restauratie van mijn wagen.
Oh ja, lid worden van Matramania is ook al de moeite waard als je aan het restaureren bent en nog niet kunt rijden... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Welkom in de club Lupko,

Een Bagheera I is inderdaad een prachtig model.
Geniet elke dag van je restauratiewerk, dan speelt het geen rol hoelang je er aan bezig bent.
Succes er mee!

Groetjes
Andr
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Fijn, nog een Type1 erbij, als je de topic van Basboss even doorneemt dan zie wat een prchtige wagen het kan worden ! Post maar wat fotomateriaal !

Welkom !
Bagheera X '78
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hi Lupko,

Wees gegroet, ik heb een Bagheera type II.
Ik denk dat we allemaal benieuwd zijn naar je foto's! :o

groeten en welkom,
- Matrascal -
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

iedereen bedankt voor de reacties.
ik zal binnenkort even wat foto's maken van mijn matra, tenminste wat er nog van over is. :D
ik had nog een begheera 2 jubilee gezien op marktplaats fs-97-pz.
kent iemand van jullie deze auto ? want ik krijg geen reactie terug van die man.


groetjes lupko
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

foto versturen

Post by lupko »

hallo,

ik wil graag foto's op de site zetten maar ik kom er niet uit hoe ik dit moet doen.
zal iemand me kunnen helpen??

lupko[/img]
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik doe het hiermee:

http://imageshack.us/

Even verkleinen naar 640x480 en dan kopi?ren-plakken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik gebruik het ook, maar je moet je dan wel eerst registreren (gratis), anders worden foto's als ze 90 dagen niet bekeken zijn verwijdert.
Dat werkt goed maar is wat omslachtig en sloom.
Ik zet ze op 800x600.
De huidige monitoren zijn zo groot dat deze resolutie wel kan.
Gewoon even uit proberen.
www.imageshack.us
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

Bedankt voor jullie reacties. ik probeer vanavond een paar foto's op de site te zetten. :D

lupko.
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

hallo allemaal,

ik stuur jullie hierbij mijn foto's van de matra.
dit zag ik toen ik het polyester eraf haalde, dat was even schrikken :(
wat vinden jullie ervan?????

http://members.home.nl/inaenlupko/.


is dit nog een kans om te restaureren????

groetjes lupko
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Hallo Lupko.
Ik heb de foto's eens bekeken en ja, er is werk aan de wagen. Veel werk. Zelf ben ik van oordeel dat alles kan hersteld worden. Hoe erg het ook is.
Ik heb hier drie Bagheera's type 1 staan en weet dus een beetje hoeveel tijd erin steekt om er iets van te maken. De eerste heb ik bijna drie jaar geleden gekocht en die is nog lang niet klaar. Dat zal dan ook wel komen doordat ik het afgelopen jaar geen tijd gehad heb om er aan te werken maar iedere keer als ik ??n van die wagens zie dan jeukt het terug om eraan te werken.
Dus ik raad je aan om hem te herstellen. Wat maakt het uit als het jaren zou duren voor de wagen klaar is? De voldoening zal des te groter zijn.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Lupko,

Die ziet er inderdaad niet zo denderend uit.

Toch denk ik dat ge eens op het forum moet rondneuzen.

Staan foto's op ik dacht van Erwin(kan ook iemand anders geweest zijn) die ook van deze mankementen tegen kwamen en dit tot een goed einde heeft gebracht.

Tevens op het forum van de rancho mooie foto's van een restauratie met evenwaardige roestplekken.

Denk dat alle matra-liefhebbers met hetzelfde euvel zaten toen ze begonnen.

Zie wel dat hetgene wat reeds gelast is wel in redelijke staat is en enkel behandeld dient te worden tegen roest.

Zou zeggen VEEL SUCCES en de AANHOUDER WINT.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

goh, er is blijkbaar in het verleden al zeer veel aan het chassis gelast, behoorlijk wat patchwerk... een eerdere restauratie blijkbaar of gewoon om hem rijdende te houden ? Daarenboven zijn er nog wel wat slechte stukken, alles kan natuurlijk, maar je zal behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig hebben? Succes.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan ook van een type 2 een 1 maken. Je type 1 gebruik je als donorwagen en je kan een type 2 kopen met veel minder laswerk aan. De kans op slagen is veel groter want wat ik zie bij jouw type 1 laat mij het ergste vrezen. Ik heb reeds een zeer slechte Bagheera herlast, waarbij niemand gedacht had dat ik zou slagen, maar wat ik bij jou Bagheera zie, zou ik zefs niet durven. Ik wil je de moed niet ontnemen, maar je wel waarschuwen. Het wordt een z??r zware klus wanneer je uw Bagheera wilt in orde krijgen. Als foto heb ik mijn Bagheera geplaatst. Hij was oorspronkelijk een type 2 maar is verandert naar een type 1. Veel succes en hou vol.
Attachments
chassis behandeld.JPG
chassis behandeld.JPG (115.6 KiB) Viewed 12776 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wow, dat is schrikken.
Dat zal heel veel inzet vergen, zoniet practisch ondoenlijk.
Foto's zijn lastig te bekijken zo van de server.
Heb ze even kleiner gemaakt en hieronder gezet.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

succes met dit project, dat heb je zeker nodig
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

Ja inderdaad, de auto is slecht gelast en behoorlijk rot.
Mijn bedoeling was eerst om de matra te verkopen maar ik vind het eigenlijk wel weer zonde omdat ik het een hele mooie auto vind.
Ik ga eerst de auto verder strippen en kijken hoe ver hij verrot is.
Als ik het helemaal niet meer zitten wil ik toch proberen om een betere matra te kopen.
Er mag gerust laswerk aan zitten want dan kan ik zelf wel doen.
Of misschien zijn er nog plaatdelen te koop van een matra.

lupko
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Oei... :cry:

Dat ziet eruit als heeeel veel werk...hoe is het technische gedeelte er aan toe?

Ik zou eerst maar eens beginnen met de wagen totaal te strippen, en dan eens kijken hoe de staat is van het casco en al het eerdere laswerk.
Ik kwam in mijn Rancho ook zulke lappendekens van dubbel of driedubbel las- en bakwerk tegen.
Bij mij zat de stevigheid enkel alleen nog in de lasrupsen zodat ik deze delen dus geheel moet vervangen door eigen fabrikaat plaatwerk.

Maar alles is te repareren, het zal hier echter wel heel veel moed en inzet nodig hebben.
En anders idd een betere zoeken, en deze als donor gebruiken.

Succes en sterkte ermee.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

De technische gedeelte is redelijk goed,net als het interieur . :)
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Er staan er momenteel 2 te koop op kapazaa, het zou om 2 zeer goede opgelaste chassis gaan, dus misschien is het wat voor jou, doe een bod en wie weet.

http://www.kapaza.be/detail/16195668/
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja, zou inderdaad zonde zijn om terug een type 1 laten verloren te gaan.
Maar als ik deze foto's zo bekijk, zien deze er allesbehalve hoopgevend uit...
Misschien kan het chassis van Vollegaas hier voor de oplossing zorgen?

Bart (die stilaan terug uit zijn Matra-winterslaap komt!) ;)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

het zal een goed optie zijn alleen ze staan voor mij te ver weg, en wel 400 kilometer en ik woon in nederland dus zal ik ze moeten invoeren vanuit belgie. als zoiets in nederland zal staan dan was het een hele goed optie geweest. ik zal ook graag de matra 1 weer in ere willen herstellen.

lupko
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als er op jou Bagheera nog een geldig nederlands kenteken zit en het deel met de chassisnummers geen ernstige roestschade heeft hoeft het geen probleem te zijn.
Je zou dan alle goede chassisdelen over kunnen zetten. (lees dus het deel met de chassisnummers over zetten :wink: )

Ik weet alleen niet of er erg veel verschil zit tussen de beide casco's.
Maar houd er wel rekening mee dat redelijke Bagheera-onderstellen niet overal voor het oprapen liggen.
Ik zelf zou die 400 km gewoon gaan zien als een dagje uit, die transportkosten verdien je met de restauratie aan het werk en materiaal dubbel en dwars terug.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

invoeren is ook geen probleem, ik heb het al meerdere malen gedaan je kan zo naar rdw die nemen chassis nr op en wielbasis en kijken of er een goedkeuring is voor waarde is wel dat je het Belgische kenteken heb dus het roze papiertje en het attest, dan krijg je binnen 4 dagen je kenteken thuis gestuurd , je laat hem dan gelijk schorsen en begint aan de restauratie.
Ze willen in de toekomst het wel gaan ontmoedigen om oldtimers in te voeren in 2011 gaat het belastingvrij maken ook niet meer op maarja die belasting gaat toch vervallen en er komt km heffing voor terug, hopelijk gaan ze de oldtimers ontzien ,. :o


een andere optie is een murena kopen heb ik toen ook gedaan , de bagheera kon ik zelf niet lassen dus heb toen maar de murena gekocht maar als ik zo handig was dan ging ik ook voor de bagheera 1
lupko
Posts: 10
Joined: Wed Mar 04, 2009 11:49 am

Post by lupko »

iik ga toch liever in nederland kijken voor een chassis.
auto's die in 2011 , 25 jaar oud zijn blijven wegenbelastingvrij dus auto's van bouwjaar 1987 worden niet wegenbelastingvrij.

lupko
Post Reply