ik heb weer een bagheera aangeschaft...

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Eerst leven in de brouwerij brengen. Plezierig, wanneer je hem voor het eerst zult horen draaien. Je hart gaat er sneller van slaan. Maar indien de dwarsbuis voor de achterwielen ergens doorgeroest is, zuigt de motor valse lucht, en draait hij niet goed. Dus niet te vlug ontgoochelt zijn. Het is een begin.
Niet gaan bestaat niet, moelijk gaan wel.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

da versta ik niet?
hoe kan die motor in godsnaam valse lucht zuigen door een dwarsbalk? :-?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Welkom in de wondere wereld van de bagheera, die dwarsbalk dient als onderdrukvat voor de het komplampmechanisme, indien doorgeroest ligt je vacium eigenlijk bloot. Je merkt het ook wel aan het uiklappen van de lichten, als dat moeizaam gebeurt kan dat een aanwijzing zijn, ook nadat de motor gedraait heeft moet je de komplampen nog 2-3 maal vlot kunnen uitklappen. Ik heb er ooit een gezien met dat fenomeen, de motor reageert slecht, blijft in toeren hangen enz... de verkoper in kwestie wimpelde dat ook van de hand als "tja, hij moet is afgeregeld worden, de lampen klapten pas op na veel gas geven enz...het komt wel vaker voor alhoewel ik er maar eentje met duidelijke symptomen tegenkwam.

niet dat het uniek is zulle...
een vriend van me heeft een corvette, en die werkt eigenlijk via hetzelfde principe.
Bagheera X '78
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

vreemd :)

ohja ik blijf erbij dat dit leuke jaren zullen worden, ik zal me kunnen bezighouden :)
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

En of!
Dit maakt de Bagheera zo leuk!
Het is een wagen die zo apart is en zijn tijd (te) ver vooruit was toen hij op de markt kwam.
Om maar een paar zaken te noemen die in de jaren '70 op zijn minst opmerkelijk waren voor een seriewagen:

-vier schijfremmen
-ophanging met torsieveren
-inklapbare koplampen via vacuumsysteem van de motor
-glazen achterklep zonder metalen frame
-achterklep te openen van in de wagen
-carosserie in kunststof
-stuur met platte kant
-drie zetels op een rij
-rheostaat voor dashboardverlichting
-kaartleeslamp
-radio-cassettespeler
-oprolbare veiligheidsgordels
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

die vorige matra had geen gordels (die groene) :D
zitten er gordels in een matra al ?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

hij staat binnen :)

1) hij draait
2) lichten gaan mooi open

dus das al goed
voor de rest:
-alternator laad niet
-ruitenwissers werken precies niet :p
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het niet opladen van de alternator is waarscijnlijk de fout van de spanningregelaar. De twee draden die erop zitten losmaken en met elkaar verbinden, starten en je weet het, kijk naar de laadmeter.

De motor van de ruitenwisser is zelden stuk, waarschijnlijk komt er geen stroom tot bij de motor! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

alternator is toch niet kapot. hij blijft draaien zonder batterij...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Maar laad hij de batterij???? Anders een proberen wat ik beschreven heb. Je moet niet bang zijn, je maakt er niets mee kapot. In de Matra garage doen ze dat ook om het laadsysteem sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Timmmm, heb je de bagheera nog!!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ja hoor ik heb hem zeker nog :)
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

hoi! hier ben ik weer, ja inderdaad ben lang stil geweest maar het waren dan ook lastige tijden (examen in de hogeschool :( )

ik heb woensdag gedaan met de examens, dus ik ben van plan om donderdag in de garage op te ruimen en de matra terug van onder het stof te halen: ik begin er eens aan!
na lang overleg met mijn vader zijn we tot de beslissing gekomen dat we wachten van de matra helemaal van 0 te restaureren tot ik gedaan ben met studeren! dus zijn we nu van plan om hem 'op te lappen' voor de oldtimerkeuring.
-> we proberen gewoon en als het lukt dan hebben we geluk en zijn we daar al vanaf :p
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

oja vergeten te zeggen, ik zal me ook inschrijven in de club! en zou graag het werkplaatshandboek op cd bestellen als dit nog te verkrijgen is...
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

wat moet er zeker al gedaan worden:

-rechterdeurpanneel afdoen en kijken waarom de deur niet meer open wil
-linker deurpanneel hetzelfde (ging vroeger een beetje, nu niet meer) +klink is weg en slot is weg
- 1 spiegel tekort.
- 1 spoiler vanvoor onder de neus is er jammergenoeg niet meer bij.

dit is nu het eerste die nog in me op komt... tis al lang geleden dat ik nog eens naar de auto gekeken heb...

DUS: als iemand deze stukken voor een talbot bagheera van '80 liggen heeft of nog meerdere stukken hiervan?

groetjes tim
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Tim, fijn weer iets van je te horen. Ik, we hadden al gedacht dat je het had opgegeven. Een bagheera is een uitdaging maar is het zeker waard, je zult met een exclusieve auto rijden waar je veel bekijk mee hebt. Dan spreek ik nog niet van het speciale rijeigenschappen die een bagheera bezit. Ik ben er zeker van als je doorzet!! Dat je daar geen spijt van gaat krijgen.

Dat je clublid wil worden wil toch wel zeggen dat je het meent. Voor 25? ben je een jaar lid en zullen we zeker bijstaan om te slagen in je doel.

Waarom gaan de deuren niet meer open!!!
Dit was voorheen wel het geval volgens wat ik uit je schrijven kan opmaken.
Kijk eens waar ze spannen, niet met brute kracht openbreken. Misschien zitten de scharnieren vast. Ik hoop niet dat het chassis is doorgezakt.

Onderdelen!!

De spiegel zal geen probleem zijn, deze werden ook op andere merken gebruikt. Welke zoek je?? Heb je het bevestigingsstuk waar de spiegel op moet nog op de deur zitten??
Een slot te weinig in de deur is geen probleem ,ik kan een ander slot passend maken op je sleutel.
Waarschijnlijk bedoel de volledige spoiler onder de voorbumper???
Deze zijn meestal kapot gereden, in de club zijn er die deze nog liggen hebben en zullen wel reageren na het lezen van je oproep!!
Een werkplaatshandboek op CD is geen probleem.
Plaats je gevraagde onderdelen ook op forum onder zoekertjes.

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

de bestuurders deur zit zeker niet vast hoor, je kan ze bewegen maar blijft in het slot zitten, ik denk met een beetje afregelen dat het wel lukt.
de andere deur is het mechanisme los gekomen denk ik, want je voelt geen weestand op de klink....

de auto is denkik in goeie staat, nergens roest te zien, maar er is wel een laag opgespoten vanonder, zo'n anti-roest laag (zwart)
ik ben van plan om binnen een jaar of 4 de wagen te restauren dan, en nu gewoon tegen de zomer keuren en soms eens toerke doen!
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

zouden dit dezelfde klinken zijn als van de rancho, en de talbot samba? of van een andere wagen... mvg tim
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Deurklinken zijn dezelfde als deze van de simca 1100 rancho en samba en ik dacht zelf van al de daarop volgende talbots zoals solara en tagora.

Waren allemaal dezelfde uitvoering alhoewel die van de bagheera zwart gespoten waren.

Indien ge ze niet vindt zou je eens kunnen informeren via de Simca club in Nederland, die hebben een redelijk grote onderdelen stock.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ijzerhandel Thomas uit Zottegem is 1O maand geleden mijn solara komen halen, misschien, als je heel veel geluk hebt, staat ie er nog.
Even bellen kost weinig
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

was dit eigenlijk al vergeten, men broer heeft 2 filmpjes gemaakt als we de matra net gehaald hadden.

filmpje 1: eerste start na 5 jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=8AA9-r-SJM4

filmpje 2: de lichten eens demonstreren:

http://www.youtube.com/watch?v=wAbeClYO ... re=channel

opmerkingen of reacties zeer welkom! :)

groeten tim
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja tim,dat ziet er nog goed uit zo te zien.En hij draait nog lekken zo te horen.Dat word nog wat doe maar lekker verder dat komt goed met die
matra. Veel succes er mee.



grt hendrik.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kheb nog wat foto's gevonden van de bagheera :)
Attachments
DSC00058.JPG
DSC00058.JPG (288.36 KiB) Viewed 12081 times
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

volgende
Attachments
DSC00059.JPG
DSC00059.JPG (397.23 KiB) Viewed 12072 times
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

laatste
Attachments
DSC00060.JPG
DSC00060.JPG (397.28 KiB) Viewed 12069 times
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ps: de rode audi op de achtergrond is mijn dagelijkse wagen :)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die bagheera ziet er nog mooi uit, maak haar nu technisch goed in orde en je hebt een prachtige wagen. :wink
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik al die Bagheera's zo voorbij zie schuiven op het forum dan jeukt het een beetje om er ook 1 te hebben.
Misschien als de Muena een keer klaar is :roll:
Dat zal er dan 1 moeten worden die plaatwerk technisch in orde is, want als ik iets niet goed kan is het lassen en plaatwerken.
Voorlopig blijft dat toekomstmuziek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is nu eigen aan mens, hij kan maar niet genoeg hebben. Ik heb nu een murena en een bagheera, eigenlijk is het te zot. Ik heb al tegen mijn vrouw gezegd " als ik nog eens een oldtimer wil aankopen zeg dan nee......". Mijn twee zonen komen af en toe eens kijken in de garage en zien zich al met de murena rijden. Jong een bagheera!! Daar moet je heel gek voor zijn, geloof me maar. Die kerels zijn niet meer te redden!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

oetker wrote:Als ik al die Bagheera's zo voorbij zie schuiven op het forum dan jeukt het een beetje om er ook 1 te hebben.
Misschien als de Muena een keer klaar is :roll:
Dat zal er dan 1 moeten worden die plaatwerk technisch in orde is, want als ik iets niet goed kan is het lassen en plaatwerken.
Voorlopig blijft dat toekomstmuziek.
Ik wens je veel succes om een Bagheera te vinden waarvan het plaatwerk nog intact is...
Tenzij je een gerestaureerde koopt.
Wat de plannen voor een tweede oldtimer betreft, zit ikzelf ook al stiekem plannen te koesteren.
Als de Bagheera af is, zou ik graag een Mercedes W116 op de kop willen tikken.
Je kent ze nog, de grote S-klasse uit de jaren '70 met de "dubbele" verchroomde bumpers.
Voorlopig zullen het wel plannen blijven, maar een mens moet nu ??nmaal vooruit kunnen kijken, he.... :lol:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply