ik heb weer een bagheera aangeschaft...

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

ik heb weer een bagheera aangeschaft...

Post by tim »

hallo, kennen jullie me nog?
een jaar of 2 geleden heb ik als 16 jarige men eerste auto aangeschaft: een matra bagheera 2
ik was toen net begonnen in de richting autotechnieken en was nog een groentje op dat vlak :)
die matra heb ik verkocht omdat ik er geen papieren bij had en ik een mooie opel rekord coup? op het oog had.

dus daarmee was die matra buiten, maar ik ben dat altijd een speciale auto blijven vinden....
na de rekord heb ik een ford scorpio 2.4i v6 gekocht, maar dat verbruik was enorm :p
deze is dan verkocht en nu rijd ik al een tijdje met een audi 80 1.6D een degelijke, zuinige auto :p

nu ben ik bijna 19 en heb ik binnen een week (na de examens en GP verdediging) hopelijk mijn diploma autotechniek, dan ga ik nog 3 jaar verderstuderen voor bachelor autotechnologie...

tot zover mijn levensverhaal :)

enkele jaren geleden kocht men vader een motorfiets, een oldtimer. hij zag er mooi uit, we gaven maar 300 euro voor de moto.
maar na een tijd zijn er echt kosten aan beginnen komen: startmotor kapot, en drukveren in de cilinder uitgesleten. dus olieverbruik tot en met en die motor rijd geen 100 meer. daarmee stond hij al een tijdje stil in de schuur...

tot ik plots op 2dehands.be een matra te koop zag staan voor 650 euro. ik informeerde of die persoon zin had in een ruil met onze motorfiets. en het interesseerde hem wel.

men vader zag het ook zitten, daar we hem eigenlijk voor niets krijgen h? die matra, die motor staat daar toch maar in de weg in de schuur, niemand kijkt daar nog naar...
en die persoon is dan gisteren komen kijken naar de motor.en de deal is rond.
zaterdag gaan we met een aanhangwagen achter de matra. ik vermoed wel dat de wagen in slechte staat is
maar da schrikt me niet af
tis nu gewoon een wagen als hobby om een beetje in onze vrije tijd samen met men vader aan te werken.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ik weet niet of jullie deze wagen kennen?
deze dingen zijn er al zeker aan:
-alternator werkt niet
-hij is geschildert met de spuitbus :s
-en volgens mij het gekende matra roest h?(ik heb hem nog niet gaan bekijken, maar ik neem hem toch sowieso)
- de eigenaar zegt dat de onderkant behandelt is...
-bekleding rechterdeur moet bevestigd worden
-spoiler van voor moet er terug op
-sloten kapot
-carbu's moeten volgens mij geregeld worden

ik zal proberen een foto te posten:

foto1:

http://i204.photobucket.com/albums/bb29 ... matra1.jpg


foto 2:


http://i204.photobucket.com/albums/bb29 ... matra2.jpg

foto 3:

http://i204.photobucket.com/albums/bb29 ... matra3.jpg


wat is jullie gedacht hiervan? ik ben blij dat ik nog eens de kans krijg om een matra aan te schaffen. ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dat nog ging gebeuren.:)

groetjes tim
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Tim veel succes met de matra een betere leerschool kan je niet vinden.
Veel succes met de BAGHEERA :wink:
Ronny
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hoi Tim, ik herinner je idd, deze Matra stond ook al een tijdje te koop, t'is het laatste model (1980). Fijn te horen dat de Bagheera microob is blijven sluimeren. Restaureren zal de boodschap zijn, hopelijk zit je de rit nu wel uit en haak je niet zo snel af, maar je bent nu al iets ouder(lees verstandiger :lol: ) dus dat komt wel goed,

succes en hou ons op de hoogte van de werken.
Bagheera X '78
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

inderdaad, je leert wel wat miserie is met zo'n auto
:p
maar ze zijn prachtig!
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

Vollegaaz wrote:hoi Tim, ik herinner je idd, deze Matra stond ook al een tijdje te koop, t'is het laatste model (1980). Fijn te horen dat de Bagheera microob is blijven sluimeren. Restaureren zal de boodschap zijn, hopelijk zit je de rit nu wel uit en haak je niet zo snel af, maar je bent nu al iets ouder(lees verstandiger :lol: ) dus dat komt wel goed,

succes en hou ons op de hoogte van de werken.
kennen jullie deze bagheera? zijn er grote minpunten aan?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

niet dat ik weet, stond gewoon al een maand of 6 te koop, verwacht je aan de klassieke Bagheera minpunten...roest bv :lol:

waar is die groene naartoe gegaan, nog iets van gehoord ?
Bagheera X '78
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

Vollegaaz wrote:niet dat ik weet, stond gewoon al een maand of 6 te koop, verwacht je aan de klassieke Bagheera minpunten...roest bv :lol:

waar is die groene naartoe gegaan, nog iets van gehoord ?
die groene heeft een lid van de site hier gekocht hoor, iemand van assenede die heel veel matra's staan had. ik kan nu niet op zijn naam komen...
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Tim,

Je bedoelt Georges. Die heeft inderdaad een pak Matra's.
Fijn dat je terug een Bagheera hebt.
Het is waarschijnlijk een van de laatste Bagheera's die gemaakt zijn.
Leuk te zien dat er een schuifdak in zit en de velgen zijn ook een welkome extra!

Ik hoop, net zoals iedereen, dat je deze keer volhoud en doorzet tot er een kerngezonde en bloedmooie Bagheera van onder het roest komt!
Maar vermits je automechanica studeert, kan deze Bagheera je nog vele diensten bewijzen en wel hierom:

Het is een enorme leerschool daar alle facetten van de automechanica en carrosserie aan bod komen tijdens de restauratie.
Als je het grondig en goed doet, zal je er heel veel uit leren!

Je kan er nog een tweede groot voordeel mee halen:
Waarschijnlijk zal je een eindwerk of eindproject moeten maken waarin je een bepaald deel van een auto moet beschrijven en uitwerken.
Maak van de restauratie van de Bagheera jouw project!
Gegarandeerd dat je scoort met zo'n project en vooral, je haalt er enorm veel voordeel uit daar het om je eigen wagen gaat!

En derde voordeel is dat je met dit eindproject, hetgeen je op CD-rom of hebt laten drukken in boekvorm, kan aantonen wat er met deze wagen gebeurd is om hem terug gezond te maken.
En dat kan tellen als je hem later alsnog wil verkopen (wat niemand hoopt, natuurlijk :wink: )

Matramania kan je met raad en daad bijstaan om dit project tot een goed einde te brengen!
Begint alvast met de wagen binnen te zetten, en demonteer de neus en de beschermkappen van de deurdorpels.
Dan zal snel duidelijk worden wat je te wachten staat.
De onderkant van de voorruit, de deurdorpels en de bodemplaat onder de chauffeurszetel zijn de gekende "zwarte plekken".
Bekijk ook de twee langsbalken van het chassis ter hoogte van de vooras en de achteras.
Hopelijk zijn deze nog hard.

Succes!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

mensen, ik moet wel eerlijk bekennen.
pa en ik zijn niet echt van plan om zoals jullie een volledige heropbouw van de wagen te doen. daar hebben gewoonweg allebei geen tijd voor... jammer genoeg :(

pa is vrachtwagen chauffeur en is bijna nooit thuis, maa wel geobsedeert door auto's net zoals ik. en de matra vind hij zalig!
we zouden hem gewoon willen op punt stellen (motorisch), en natuurlijk de echte erge plekken oplassen enzo maar eigenlijk is het niet de bedoeling om weer vanaf 0 te beginnen, daar men studies aan de hoge school ook wel enorm veel tijd in beslag zullen nemen. maar om te beginnen, hebben we in de hangaar een houten beslag op de vloer gelegd opdat hij wat droog zou staan en dan een zeil erover en we zien dan wel...

ik vind het ook jammer dat ik niet aan een totale restauratie kan beginnen, maar mss doe ik dat gewoon later... ik heb daar nu als student ook het geld niet voor. maar omdat we niets voor de bagheera moeten betalen hebben mij vader en ik ook afgesproken dat we hem nooit zullen verkopen :D dus later als ik tijd en geld heb volgt mss nog een totale restauratie, wie weet..
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, niet iedereen heeft natuurlijk de ambitie/tijd/geld enz om vanaf 0 te beginnen, hopelijk valt het chassis dan nog wat mee, want als je'r mee wil rijden zal je ze toch door de keuring moeten halen, en een bagheera even snel oplassen...t'zal me benieuwen, maar het kan natuurlijk.
Hou ons op de hoogte hoe het loopt !
Bagheera X '78
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

de oldtimer keuring in belgi? valt nu eerlijk gezegd ook niet zo zwaar h?,
als je lichten hebt en je kan remmen is het al ok? :) oh ja we zien wel h? :)
tis de bedoeling dat de wagen lang in ons bezit blijft, want ik krijg de indruk dat de bagheera zeldzaam wordt. en bij een tijd geleden stijgen ze toch een klein beetje in waarde, of heb ik dat verkeerd voor?

kzou hem graag binnen een jaar of 5 helemaal vanaf 0 opnieuw opbouwen en dan mooi aan de kant zetten...
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag tim .
Welkom, maar wat de oldtimer keuring betreft dat is nu veel strenger
geworden. Hij word nu op de brug op alles en nog wat gecontroleert.

ik ben pas in as op keuring geweest en ze zij niet mals geweest met mij matra.Vroeger was dat wel zo toen keken ze alleen naar de remmen en de lichten maar dat is nu voor bij .Ik hoop voor jou dat er niet te veel werk aan je bagheera hebt. Maar je weet maar nooit.Ik zou zeggen veel
sucses er mee.

grt hendrik.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Welkom terug Tim.
Hopelijk valt het chassis mee want een Bagheera technisch in orde zetten is 1 ding zorgen dat al die techniek op de weg overgezet wordt is een ander ding. De techniek hangt namelijk (hopelijk) vast aan het chassis.
Alvast veel plezier.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

hendrik wrote:Dag tim .
Welkom, maar wat de oldtimer keuring betreft dat is nu veel strenger
geworden. Hij word nu op de brug op alles en nog wat gecontroleert.

ik ben pas in as op keuring geweest en ze zij niet mals geweest met mij matra.Vroeger was dat wel zo toen keken ze alleen naar de remmen en de lichten maar dat is nu voor bij .Ik hoop voor jou dat er niet te veel werk aan je bagheera hebt. Maar je weet maar nooit.Ik zou zeggen veel
sucses er mee.

grt hendrik.
ah? sinds wanneer is dat dan wel verandert? we zijn in het voorjaar op keuringsbezoek geweest met school en dan wes het nog zo hoor...
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

die zaken keuren ze nog steeds zo, maar ook het chassis en ophanging e.d. worden nagekeken op ernstige beschadigingen.
Bagheera X '78
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ahzo...
mja we zien wel, ik zal eens beginnen met zaterdag die wagen op te halen :P das al een begin :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Tim,

Zeker ken ik je verhaal nog! Als je er echt wil voor gaan mag het geen probleem zijn om deze bagheera terug op de weg te krijgen, alles zal afhangen van het chassis. Overige onderdelen zijn voldoende en betaalbaar te vinden, het moet ook niet een showcar worden. Als je ??nmaal met een bagheera gereden hebt, ben je verslaaft.

Veel succes en misschien wie weet tot op een...... :wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

re

Post by erwin »

ha tim , je hebt een talbot bagheera te pakken , daar zijn er ongeveer 350 van gemaakt, dus wil je straks dat hij ook wat waard is zal je m in een beetje orginele staat moeten houden, orginele bagheera,s verrot of niet brengen nog altijd meer geld op als ze er zo orgineel mogelijk bijstaan! ga niet meteen alles van de auto afhalen als je m niet grondig wilt restaureren maar alleen rijdend en goed gekeurd wilt maken, doe dus deel voor deel! zorg dat je te weten komt wat de orginele kleur was en wat voor een uitvoering het was, zo te zien is het een X aan de bekleding te zien, volgens mij info zijn die er alleen in het zwart ,zilvergrijs of rood/zwart twotone met die grijze bekleding, de waarde van de bagheera is langzaam aan t stijgen, onderdelenvoorziening is ook beter aan het worden, en meer mensen nemen de moeite er 1 te restaureren! in ieder geval veel succes, van de talbot bagheera heb ik wel wat documentatie, dus ik kan je met de orginaliteit wel helpen!
Attachments
talbot bagheera 1980.jpg
talbot bagheera 1980.jpg (82.14 KiB) Viewed 12181 times
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

een talbot bagheera? nog nooit van gehoord...
is dat speciaal? wat is er eiglik dan juist verschillend met de matra simca?
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

simca was toen reeds overgenomen door talbot,en daarom is u bagheera een talbot.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

das eigenlijk gewoon helemaal hetzelfde dan

heb de gegevens van de verkoper gehad:
1e ingebruikname: 20-05-1980
cilinderinhoud: 1500 cc
vermogen: 64 kw
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

het grootste verschil zijn de deurklinken.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ja dat had ik al opgemerkt, dat deze verschillend zijn blijkbaar
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welcome back, of was het I'll be back? Gelukkig zijn sommige virussen niet klein te krijgen. Als je de wagen een klein beetje rijvaardig wil maken moet je de neus, de twee achtervleugels en de deurdorpels afnemen. Dat is geen groot werk, en neemt niet veel tijd in beslag. Dan pas weet je in welke staat je Bagheera is.
Veel succes.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

dat zal ik zeker eens bekijken. maar ik zeg het, later is hij beslist wel aan een restauratie toe.
nadat ik al enkele uurtjes op jullie forum heb zitten lezen, heb ik er wel zin in gekregen om van deze wagen weer een perfecte klassieker te maken.
maar daar moet hij gewoon nog enkele jaartjes op wachten, daar er nu geen tijd en geld voor is, want zo'n restauratie kost stukken van mensen volgens mij :)
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Tim,

Ook mijn Bagheera is van de 1980 lichting.

De grote verschillen die direct opvallen zijn:

De deurklinken (bij mij niet meer origineel daar de deuren niet meer te redden waren,waardoor ook de achtervleugels vervangen zijn)

De naam-plaat tussen de achterlichten vermeld Matra Talbot.

De binnenbekleding van de deuren is voorgevormd waardoor het geraamte van de deur ook verschilt met de vorige versies.

De scharnieren van de deuren hebben ook een ander mechanisme om open te blijven.

In de electrische installatie zitten ook meerdere verschillen.

t'Is te hopen dat het chassis niet te slecht is zodat je hem gekeurd krijgt.

Veel succes, matrafan.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

dat zal me wel lukken, :)

nu nog men examens afwerken, en vrijdag mijn GIP verdediging voorbrengen en dan kan ik beginnen aan de bagheera. eerst is het wel nog een eindje om hem te halen, maar dat nemen we erbij
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tim,

Een restauratie kost veel geld indien je alles uitbesteed.
Ik ben er van overtuigd dat je heel veel zelf kan doen.
Ik zou zonder twijfel zeggen, ga tot op het bot en spaar geen moeite.
Ken je iemand die kan lassen met half-automaat, of je pa? Dan heb je reeds een belangrijke kost gespaard.
Dit moet toch gebeuren, of je de wagen nu laat galvaniseren of niet. Zonder de nodige laswerken zal het noppes worden op de controle.

Vervolgens de wagen gereedmaken om het chassis te laten galvaniseren wil zeggen, de wagen TOTAAL uit elkaar halen, wat geen geld maar enkel moeite en tijd kost.
Zandstralen kost pakweg 150? en het galvaniseren kost 250?.
Hiervoor krijg je een chassis in de plaats dat beter en sterker is dan het ooit nieuw uit de fabriek gekomen is.
Bovendien vervijfvoudigt de waarde van de auto, en roest is voorgoed verleden tijd!

Nu je toch zo ver bent, het reviseren van de motor zal zich meestal beperken tot het vervangen van alle dichtingen en het roderen van de kleppen. De SIMCA-motoren kunnen heel wat verdragen en zijn heus niet gauw kapot! Bovendien is het kostenplaatje van een setje dichtingen en wat rodeerpasta ook weer niet zo hoog. En compressietest zal je gauw vertellen hoe gezond het blok nog is. Is er toch verlies, dan zullen het vaak de kleppen zijn die verliezen (gebruik de truuk met de lepel olie om te weten of de kleppen oftewel de zuigers verlies hebben).
Voor een student automechanica is zo'n Bagheera-blokje reviseren de gedroomde proef! Niks electronica, gewoon eerlijke mekaniek!

De grootste kostenpost is wel het spuiten van de auto. Maar zeg nu zelf, de laklaag vormt het belangrijkste van de wagen.
Het interieur is ook wederom iets wat je gerust zelf kan afwerken, bovendien ziet je wagen er vrij kompleet en zal je dus niet vaak op zoek moeten achter onderdelen.

Alle gekheid op een stokje, een restauratie kost geld en dat wil ik niet minimaliseren.
Doe zoveel mogelijk zelf, en bovendien heb je er een pak plezier aan en dit is onbetaalbaar (van zodra het roest verdwenen is :lol: :oops: )

Succes!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ik zal als ik hem heb, de algemene situatie van de wagen eens bekijken eerst, en zal eerst eens de ontsteking goed afstellen
Post Reply