aandrijfassen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

aandrijfassen

Post by matrafan »

Hoi,
Zijn er nog ruilaandrijfassen in de handel verkrijgbaar of moeten die volledig vernieuwd worden. Over welke prijzen praten we hier dan.
Zijn er ook nog losse onderdelen van te krijgen zoals een kop apart of de rubbers?
Tevens heb ik een vraag over demonteren en monteren van deze assen.
Is dit normaal dat die zo moelijk gedemonteerd of gemonteerd kunnen worden? Moet men eerst aan de motorzijde losmaken of eerst aan de wielkant. Dit verliep zeer moeilijk omdat we de ophanging niet voldoende naar beneden geduwd kregen ondanks het losmaken van schokdemper en stablistatorstang;
Groetjes,
J.B.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

kwam reeds aan bod ergens....

edit Hier Klikken
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi,
Ik had deze topic reeds gelezen. Aan de linkerkant zie ik da wel zitten dat ge daar eerst aan de motorzijde losmaakt maar de rechterkant lijkt me iets anders. Daar zit de motersteun in de weg.
Het systeem lijkt me ook wel iets maar had daar toch graag wat meer uitleg bij.
Groetjes,
J.B.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

matrafan wrote:Hoi,
Ik had deze topic reeds gelezen. Aan de linkerkant zie ik da wel zitten dat ge daar eerst aan de motorzijde losmaakt maar de rechterkant lijkt me iets anders. Daar zit de motersteun in de weg.
Het systeem van Godfried lijkt me ook wel iets maar had daar toch graag wat meer uitleg bij. Waarvoor dient die draadstift?
Groetjes,
J.B.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik begrijp niet wat de motorsteun hier komt doen? Rechts is toch de kant van de lange as. Dat zou juist de gemakkelijkste kant moeten zijn.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben ??n detail vergeten bij de beschrijving hoe je een as moet uitnemen.
Je moet de rubberen hoes aan de kant van het differentieel losmaken. De moer op de as tegen de remschijf mag maar een klein beetje losgemaakt zijn. Anders verlies te teveel werkafstand. Nu duw je de arm naar beneden. Met een klein beetje geluk valt hij vanzelf uit de kop aan de kant van het differentieel. Leg wel iets onder de koppen bij het differentieel, zodat die niet vervuilt raken. Op die manier komt er ook geen olie uit je differentieel.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi,
Met de rechterkant bedoelde ik de rechtse aandrijfas die zit aan de motorkant door de motorsteun in de defferentieel.
Die andere opmerking dat ge vergeten waart is wel heel interresant om te demonteren, lijkt me veel makelijker. Maar zou het met monteren lukken om de rubber te monteren want die klem moet erover gezet worden. Korte aandrijfas zal dat wel gaan maar met de lange zit misschien weer hetzelfde: de motorsteun.
Groetjes,
J.B.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb dit vroeger reeds gedaan en dat gaf geen probleem ook niet om achterna opnieuw de rubber stofhoes en klem op zijn plaats te krijgen.. Probeer toch maar eens de rechtse draagarm naar beneden te duwen. Volgens mij moet dat lukken. Ik kan mij niet meer herinneren dat ik vroeger daarmee problemen had.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi,
Ik heb de aandrijfassen weg gedaan voor herstelling. Zou eerst een prijs doormailen. Ben eens benieuwd wat dat gaat kosten. Is hier eventueel via jullie aan te geraken of kan ik beter ergens anders proberen.
De rechterkant maakte geweldig veel lawaai aan de zijde van het wiel.
Zal vervangen moeten worden of hersteld
Groetjes,
J.B.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Blijkbaar heb je de steekas eruit gekregen? Heb je de kop binnenin gecontroleerd op sleet? Het kan ook het lager geweest zijn dat je hoorde.
Nieuw kosten ze in Duitsland ? 272.51 per stuk. Je kan er ook kopen voor ? 165,41. Dit is dan waarschijnlijk gebruikt maar vernieuwd en omruil. Maar dat ben ik niet zeker.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als ik de speling controleer zit daar eigenlijk niet zoveel op niet aan de wielkant ook niet aan de motorkant. Heb het wiellager losgehaald nu dat toch alles los is. Aan het lager is ook geen slijtage te zien volledig uitgewassen ga dat dan terug monteren maar het geluid was toch precies echt van de aan drijfas. Bij het loslaten van de gas een trillend geluid en precies een dreunen.
Groetjes
J.B.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Verandert het trillen volgens de snelheid dat je vertraagt of volgens de toeren van de motor.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bij constante snelheid valt het geluid praktisch weg, als ge dan gas bijgeeft dan hoort ge het heel goed. Het loopt niet syncroon met het toerental van de motor, want in de derde versnelling is het lawaai het ergste dus ik heb een vermoeden dat het bij een bepaalde snelheid de aandrijfas begint te slingeren als ge optrekt. Nochtans zit er weinig speling op de koppen maar hoeveel mag erop zitten als er al speling op mag zitten?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Moeilijke situatie. Indien je uw steekassen vernieuwt en het probleem bestaat nog, dan heb je veel geld uitgegeven voor niets.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk dat ik volgende week de aandrijfassen na het opnieuw zuivermaken van de wiellagers terug ga monteren. Zou het helpen als ik hier eerst nieuw vet in de koppen doe? En wat voor vet wordt hiervoor gebruikt? Iemand een idee?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat vet is heel belangrijk, normaalis bij een nieuwe stofhoes het vet bijgeleverd.
MoS2 vet als het er niet bij is geleverd.
Maar minstens zo belangrijk is de juiste hoeveelheid, meestal 90gram maar daarvoor zullen de manuals moeten geraadpleegd worden, doe je teveel vet kan je trillingen krijgen.

ps. ik heb een Ligarex set liggen, (om die metalen bandjes op de rubber hoes te trekken), kan ook wel een link zetten waar je die online kan kopen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Jo, de ligarex set is geen probleem, kan ik meteen aangeraken maar de gegevens over de vet inhoud dat staat niet in de werkplaatsboek van de bagheera dacht ik. Waar zouden we zo nog iets kunnen vinden? Ga nu effe op zoek naar het soort vet MoS2.
Groetjes,
J.B.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Was daarnet aan het lezen op een andere topic van Vollegaaz en zie daar in een bericht van Bassboss een melding over aandrijfassen, nl.
dat de lagers niet tegeover elkaar mogen staan. Hij praat van 52.2? tegenover elkaar maar weet het niet zeker. Zou hier graag wat meer info over hebben. Alvast bedankt.
Groetjes,
J.B.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb vandaag aandrijfassen volledig zuiver gemaakt en van nieuw vet voorzien, wat blijkt nu het probleem heeft zich van rechts naar links verplaatst. De aandrijfas trilt alleen bij optrekken in 2de en 3de versnelling, als snelheid wortdt aangehouden geen lawaai. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de positie van de motor. Ga morgen of maandag de achterkant eens omhoog zetten en dan eens laten draaien. Misschien ook iets meer vet in de koppeling doen, nochtans in alle vier de gewrichten dezelfde hoeveelheid gedaan nl. 90gr.
Versnellingsbak ook terug geplaatst maar direct na proefrit terug kunnen demonteren, olielek. Een te dikke O-ring gebruikt. Schakelen ging blijkbaar iets beter. Alleen nog even de stand van de versnellingspook afstellen.[/b]
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Doe eens een proefrit met iemand in de koffer. Die kan misschien horen of in het beste geval zien waar het probleem zich bevindt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

matrafan wrote:Was daarnet aan het lezen op een andere topic van Vollegaaz en zie daar in een bericht van Bassboss een melding over aandrijfassen, nl.
dat de lagers niet tegeover elkaar mogen staan. Hij praat van 52.2? tegenover elkaar maar weet het niet zeker. Zou hier graag wat meer info over hebben. Alvast bedankt.
Groetjes,
J.B.
Hallo Matrafan,

Allereerst wil ik je van harte proficiat wensen met de restauratie van je prachtige wagen.

Wat nu de aandrijfassen betreft, ik heb de mijne ook uit elkaar moeten halen om nieuwe stofmanchetten te kunnen monteren.
Ik heb in het werkplaatshandboek gelezen dat de stervormige lagerstukken moeten verdraaid staan t.o.v. mekaar.
Ik denk dat hierdoor vermeden wordt dat de dode punten van de beide kniegewrichten tesamen vallen waardoor de kniegewrichten niet kunnen plooien en de as niet kan rondgedraaid worden.
Het werkplaatshandboek schrijft voor dat ze minstens 52.5? t.o.v. elkaar moeten verdraaid worden.

Wat nu de trillingen betreft, het zijn waarschijnlijk aandrijfreacties bij grotere belasting.
Eens je op snelheid bent vermindert het of als je de koppeling indrukt.
Kan zijn dat er op ??n van beide "slag" zit, probeer inderdaad de wagen op te krikken, draai aan het betreffende wiel en kijk of de cardanas niet op en neer gaat.
De motorpositie kan normaal gezien niet veranderd zijn.
De ophanging van de motor kan meestal maar op ??n manier gebeuren.
Bovendien zouden de cardanassen een minimale positieverandering van de motor moeten kunnen opvangen.
Ik heb wel al gehoord van oudere motorophangbeugels die inderdaad konden verschuiven omdat het rubber versleten was.

Hou ons op de hoogte!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Toch toevallig de wielen niet van kant verwisseld ? Bij mij kwamen de trillingen wel degelijk van slecht gebalanceerde wielen.
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, we zijn soms geneigd om het nogal ver te gaan zoeken...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb verleden week de korte aandrijfas terug losgemaakt (als ge weet hoe het moet stelt dat inderdaad niet veel voor) en de kruis-koppeling aan de motorzijde verzet ten opzichte van de wielkant. Het is inderdaad iets beter maar niet volledig opgelost.

Ga volgende week nog eens los maken en dan proberen de juiste verhouding in te stellen nl. 58.8?.

Ga eveneens het wiellager nog eens nazien, kwestie van zeker spelen.

Verder verloop volgt.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag aandrijfas op 57? gezet (heb dit per ongeluk ook al op andere topic geplaatst) en na proefrit blijkt dit veel beter te zijn dus die afstelling is blijkbaar toch heel belangrijk.
Ga nog eens een langere proefrit maken want in de bochten dacht ik ze toch nog te horen. Misschien toch nog vervangen.
En anders wordt dit hoofdstuk afgesloten.
Bedankt voor de hulp.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik heb gisteren de linker cardan eruit gehaald, ik had in snelle rechter bochten last van schommelen aan de linkerkant alsook bij het doortrekken in 3de. Het demonteren ging vrij vlot, zeker wanneer je het rubber aan de differentieel kant losmaakt valt de cardan er vlot uit. Bij nazicht bleek er veel te weinig vet in te zitten, en eigenlijk was het vet niet echt vet, veel te vloeibaar, het liep er zo uit ? Heb alles mooi gereingd, zeer weinig of geen speling te bemerken, terug het nodige nieuw vet erin gedaan...maar dan, alleen krijg ik de cardan er niet in hoor :o , toch niet simpel, straks een chinese vrijwilliger erbij halen, en nogmaals proberen.
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Om de cardan te monteren, duw je best de wielarm met een potkrik naar beneden.
LET OP ! Om de vermijden dat de krik losschiet (en jij de wielarm+krik tegen het lijf geslingerd krijgt met zeer nare gevolgen...) zorg je best dat de krik zeer goed gepositioneerd wordt.
Ik ben van plan een metalen steun te maken waarin de krik niet kan wegglijden, de kracht om de wielarm naar onder te duwen is zeer groot!

Eens de wielarm voldoende naar beneden is geduwd, zal je cardan kunnen monteren, maar zie wel dat je de gewrichten niet te ver plooit om het scheuren van de stofmanchetten te vermijden.
Zie vooral eerst dat de cardan goed diep in het differentieelhuis steekt en steek hem vervolgens in de wielnaaf.
Dan de potkrik LANGZAAM opendraaien om de wielarm naar boven te laten veren en klaar is kees!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

t'is gelukt, met 2 man weliswaar, lange buis en dan voldoende naar beneden drukken lukt het vrij makkelijk, maar alleen is het niet te doen volgens mij, tenzij dan met een krik o.d.
Bagheera X '78
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Heren,

Ik heb laatst dus de linkercardan gedemonteerd en gecheckt, ik heb daar echt niks kunnen aan vaststellen, tenzij dan dat het vet nogal lopend was, verder geen of noemenswaardige speling.
Toch blijf ik wat last hebben van schommelen, in de snellere rechtse bochten (bv afritten aan 90-100km/u) lijkt het alsof het linker achterwiel/arm schommelt. Zou ik alsnog de cardan vervangen of heeft er iemand nog suggesties ?
Bagheera X '78
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Het klinkt misschien idioot, maar hebben uw banden de juiste spanning?
Ik heb ook al van die eigenaardige dingen voorgehad tot ik ontdekte dat ??n van mijn banden 100gr te weinig druk had... na wat bijpompen was alles in orde...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply