Page 30 of 35

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Jun 21, 2020 10:32 pm
by hendrik
Ik ben vandaag ook lekker gaan toeren Jos en het weer was ook lekker hé.




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Jun 21, 2020 11:14 pm
by matrafan
pete speed wrote: Sun Jun 21, 2020 9:48 pm Joske, ge zijt een bofkont, mijnen accu was vanmorgen overleden, dus, gin toerke vandaag, helaas.
Das inderdaad jammer Pete, het was namelijk een prachtdag ervoor.

Maar deze week komen er nog meer mooie dagen als we de weermannen mogen geloven.

In mijn matra zit ook een batterij van 11 jaar begint af en toe ook al eens na te laten.

Denk dat ze binnen korte tijd ook aan vervanging toe is???

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Jun 22, 2020 8:14 am
by GODFRIED
Dat is een flinke rit maar ook een mooie streek om te rijden. Ik rij zo ver niet meer en zeker niet als het iets warmer is. Ik kan daar echt niet meer tegen.
Ik rij nog wat rond de kerk. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Jun 22, 2020 10:31 am
by oetker
GODFRIED wrote: Mon Jun 22, 2020 8:14 am Dat is een flinke rit maar ook een mooie streek om te rijden. Ik rij zo ver niet meer en zeker niet als het iets warmer is. Ik kan daar echt niet meer tegen.
Ik rij nog wat rond de kerk. :wink:
Hier wordt ook te weinig gereden.
Kerken heben we toch genoeg hier in de bijbel riem.
Misschien van de zomer nog een beetje goed maken.
Eigenlijk ben ik nog met de winterklusjes bezig.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 09, 2020 9:10 pm
by matrafan
Gisteren weer een klusje geklaard.

2,5 cm aan beide zijden erbij, ziet veel beter uit.


spoorverbeder 4.png
spoorverbeder 4.png (1.74 MiB) Viewed 6695 times
Zonder spoorverbreder.

spoorverbreder 5 .png
spoorverbreder 5 .png (1.81 MiB) Viewed 6695 times
Met spoorverbreder.


[attachment=0]

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 09, 2020 9:56 pm
by hendrik
Dat ziet er beter uit hé Jos.




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 10, 2020 12:21 am
by benny
Die had ik vroeger ook. Zonder zitten de wielen veel te diep. Ik vond het geen zicht. Zal eens zien of ik ze nog vind want het was meer dan 2.5 cm.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 10, 2020 8:07 am
by GODFRIED
Wat een stoere Bagheera. Dat geeft een heel ander zicht. Mooi. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 10, 2020 11:27 am
by benny
Eens nagezien. Het waren spoorverbreders van 30 mm. Dat gaf de wagen een volledig ander gedaante.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 10, 2020 10:56 pm
by pete speed
nu nog dikke banden, anders lijkt het of je steekassen er uit lopen, toch?

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 10, 2020 11:09 pm
by matrafan
pete speed wrote: Fri Jul 10, 2020 10:56 pm nu nog dikke banden, anders lijkt het of je steekassen er uit lopen, toch?
Probleem met de dikke banden is dat ge deze bijna niet meer in 13" kunt vinden.

En gezien ik de originele velgen wil behouden wordt dit niet gemakkelijk.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Jul 11, 2020 11:00 am
by benny
Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Jul 12, 2020 9:51 pm
by matrafan
benny wrote: Sat Jul 11, 2020 11:00 am Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.
Die zullen het toch niet worden, is wat te duur voor mij.

Misschien ook nog problemen op de keuring wegens teveel afwijking??

Ik ga het houden op mijn 175/70/R13 op de originele velgen (deze zijn nog redelijk te verkrijgen).

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Jul 13, 2020 7:58 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Sun Jul 12, 2020 9:51 pm
benny wrote: Sat Jul 11, 2020 11:00 am Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.
Die zullen het toch niet worden, is wat te duur voor mij.

Misschien ook nog problemen op de keuring wegens teveel afwijking??

Ik ga het houden op mijn 175/70/R13 op de originele velgen (deze zijn nog redelijk te verkrijgen).
Ik heb op de originele velgen voor 165/70/13 en achter 185/70/13 Liggen. Ik ben er tevreden mee. Ook spoorverbreders is voor mij niet noodzakelijk. Iedereen maakt dat voor zicht uit. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Nov 21, 2020 9:48 pm
by matrafan
Deze week begonnen met het opwekken van m'n zwarte monster.

Sticker set besteld (afwachten).

Testritje uitgevoerd, eerste bevinding "remmen".

Meerdere hoofdrempompen (old stock) getest en tot de bevinding gekomen dat ik op zoek moet naar een andere.

Nieuw nog niet zo direct te vinden (tips welkom) dus wordt nog vervolgd.

Vervolgens bij het ontluchten nippel in achterste remklauw draad eruit dus vervangen :evil: :evil: (gelukkig nog eentje op old stock) Probleem opgelost, remmen voorlopig in orde maar nog niet voldoende naar mijn goesting.

Dashbord perikelen: niet werkende toerenteller, meerdere lampjes die het niet doen, spanningsmeter ook al dood. Deze problemen reeds opgelost. :D :D

Motor draait stationair als een zonnetje maar tijdens accelereren stottert deze.
Nu ben ik erachter gekomen dat de vacuüm van de carburators hortend en stotend verloopt waardoor de ontsteking teveel verloopt met het stotteren tot gevolg.
Vandaag carburators gedemonteerd gereinigd voorzien van nieuwe dichtingen maar het resultaat blijft hetzelfde: stotteren :evil:
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken???

Blijkbaar heeft het lange stilstaan de wagen toch niet zo een goed gedaan.

Ik wou hier nog een filmpje plaatsen maar krijg deze er niet op.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 8:57 am
by GODFRIED
Terug een oude rempomp plaatsen dat is bij mij ook slecht afgelopen. Ik had er meerdere liggen en dacht reserve genoeg, tot ik deze ging reviseren. Een nieuw setje complete dichtingen en zuigertjes had ik in voorraad maar ik heb er geen kunnen herstellen. Allemaal te ver versleten. De roestduivel had de zuigerwanden te veel aangetast. Dan had ik wel nog een goede maar deze was van het Murena type. Daarom heb indertijd ook alles omgebouwd om een Murena hoofdrempomp te kunnen plaatsen. Die waren toen nog eenvoudig te vinden voor ongeveer €50- €60. Ik heb er toen meerdere gekocht.
Ik dacht een 5 tal. Ondertussen al meerdere clubleden mee kunnen verder helpen. Ik denk dat ik er nog één heb liggen voor me zelf.
Zoek je een Bagheera hoofdrempomp of die wat ook op een Murena past? Deze voor de Bagheera (19mm) zijn zeer moeilijk te vinden, deze staan ook anders gemonteerd op de rembekrachtiger.

Heb je in de carburator het acceleratie membraam gecontroleerd? Deze worden hard door de ouderdom. Hoe was de staat van de carburator? Heb je witte poeder gezien? Gaat het om één dubbele of twee carburators?
Succes. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 10:43 am
by hendrik
Jos heb je een Murena carburator er op zitten dan moet je het vacuumpotje eens controleren .




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 10:56 am
by matrafan
GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 8:57 am Terug een oude rempomp plaatsen dat is bij mij ook slecht afgelopen. Ik had er meerdere liggen en dacht reserve genoeg, tot ik deze ging reviseren. Een nieuw setje complete dichtingen en zuigertjes had ik in voorraad maar ik heb er geen kunnen herstellen. Allemaal te ver versleten. De roestduivel had de zuigerwanden te veel aangetast. Dan had ik wel nog een goede maar deze was van het Murena type. Daarom heb indertijd ook alles omgebouwd om een Murena hoofdrempomp te kunnen plaatsen. Die waren toen nog eenvoudig te vinden voor ongeveer €50- €60. Ik heb er toen meerdere gekocht.
Ik dacht een 5 tal. Ondertussen al meerdere clubleden mee kunnen verder helpen. Ik denk dat ik er nog één heb liggen voor me zelf.
Zoek je een Bagheera hoofdrempomp of die wat ook op een Murena past? Deze voor de Bagheera (19mm) zijn zeer moeilijk te vinden, deze staan ook anders gemonteerd op de rembekrachtiger.

Heb je in de carburator het acceleratie membraam gecontroleerd? Deze worden hard door de ouderdom. Hoe was de staat van de carburator? Heb je witte poeder gezien? Gaat het om één dubbele of twee carburators?
Succes. :wink:
Ik heb ook alles al ongebouwd naar een Murena pomp, maar ook deze pomp lekt inwendig.

Het membraam van de rembekrachiger is wel in orde (werkt ook perfect).

Acceleratie membraam van de carburator lijken mij in orde maar heeft dacht ik weinig te maken met het vacuumsysteem.

Wit poeder heb ik nergens gezien en het gaat om de originele twee dubbele carburators.

Morgen nog eens verder onderzoeken en anders misschien een extra aansluiting in het spruitstuk maken?

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 11:41 am
by benny
Is de motor op temperatuur wanneer je de carburatoren test, en je gas geeft?

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 11:46 am
by GODFRIED
Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 22, 2020 1:53 pm
by matrafan
benny wrote: Sun Nov 22, 2020 11:41 am Is de motor op temperatuur wanneer je de carburatoren test, en je gas geeft?
Jawel Benny getest met zowel koude als warme motor, schokkend vacuüm idem bij gas geven.

Ik heb de carburators gedemonteerd gehad en snap niet waar dit effect vandaan kan komen?

Boring waar het slangetje opzit loopt direct naar beneden in de aanzuiging van de carburator.

Ik ga morgen eens testen op een andere plaats vacuüm nemen.

Wordt vervolgd.

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Nov 23, 2020 8:03 pm
by matrafan
GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 11:46 am Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.
Vandaag de carburators met 4 vacuümmeters synchroon afgesteld (stonden praktisch hetzelfde, heb ik in het verleden al eens uitgevoerd).
Geen resultaat, vacuüm blijft stotteren.
De invloed van deze haperende vacuüm Godfried heeft tot gevolg dat de voorontsteking niet regelmatig aangezogen wordt en daardoor de ontsteking heel hard op en neer schuift met een stotterende motor als resultaat.
Morgen eens naar de carburators kijken heb gezien dat hier verschillende nummers opstaan 1 = 52/150 7H 2 = 51/150 6B
Of dit ergens effect opheeft????

Remcilinder nieuwe besteld van een of ander model van citroen, origineel niet gevonden, zelfs geen revisieset meer.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Nov 24, 2020 8:04 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Mon Nov 23, 2020 8:03 pm
GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 11:46 am Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.
Vandaag de carburators met 4 vacuümmeters synchroon afgesteld (stonden praktisch hetzelfde, heb ik in het verleden al eens uitgevoerd).
Geen resultaat, vacuüm blijft stotteren.
De invloed van deze haperende vacuüm Godfried heeft tot gevolg dat de voorontsteking niet regelmatig aangezogen wordt en daardoor de ontsteking heel hard op en neer schuift met een stotterende motor als resultaat.
Morgen eens naar de carburators kijken heb gezien dat hier verschillende nummers opstaan 1 = 52/150 7H 2 = 51/150 6B
Of dit ergens effect opheeft????

Remcilinder nieuwe besteld van een of ander model van citroen, origineel niet gevonden, zelfs geen revisieset meer.
Jos, is het weg als je de vacuüm aansluiting op de stroomverdeler losmaakt? Deze aansluiting kan volgens mij niet zo een grote invloed hebben. Als ik deze verwijder merk ik zeer weinig verschil op mijn Bagheera. :o

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Nov 24, 2020 8:49 pm
by matrafan
Het stotteren is minder als ik de vacuüm slang op de delco losmaak.

Enkel bij het optrekken vind ik dat ik de voorontsteking mis.

Dan moet de motor precies zo eens een hapje doen en gaat dan weer verder.

Tijdens het rijden als ge gas bijgeeft is dit ook zo.

Ik had ook een rechtstreeks vacuüm op het spruitstuk geplaatst maar daar is het schokken idem vandaar dat ik aan m'n carburators begin te twijfelen.

Ben nu twee carburators volledig aan het reinigen en vernieuwen, ga deze dan eens wisselen, misschien brengt dat iets.

Komende dagen weet ik meer??

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Nov 25, 2020 9:25 am
by GODFRIED
Op hoeveel toeren heb je de stationair mengselschroeven staan? Als ik deze te diep indraai doet mijn motor dit ook. Draai deze eens volledig in en dan op 5 toeren uit. Ik weet dit is te veel maar probeer het eens. Normaal staan deze op 3 tot 3.5 toeren. :wink:
Na de keuring heb ik op mijn Bagheera deze schroeven ook moeten bijstellen omdat de motor ook schokte bij gasgeven. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Nov 25, 2020 10:03 pm
by matrafan
Vandaag de bijna nieuwe carburators geplaatst.

Afgesteld met vacuummeters en CO meter (3,5%), draait perfect stationair met en zonder vacuumvervroeging.

Testrit gedaan en hopeloos schokken en stotteren, vacuumslang terug verwijdert maar blijft toch nog veel stotteren.

Morgen eens test doen met hetgeen Godfried zegt, de mengsel schroeven eens wat verder uitdraaien, brengt misschien iets.

Anders ga ik het zoeken richting ontsteking ???

Vind het wel nog steeds vreemd als ik gas geef dat het vacuum zo raar doet (ben aan het denken aan scheur/lek in cilinderkop (pakking).

Treed misschien enkel op bij hoger toerental ????? Misschien morgen ook eens compressie meten ???

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Nov 26, 2020 8:38 am
by GODFRIED
Als de vacuümmeters normale waardes geven mag je dit al uitsluiten. Zet het stationair mengsel als test iets rijker, niet beter dan zou ik het ook ergens anders gaan zoeken zeker omdat je al andere carburators hebt gezet. Je hebt toch niet een carburator met een vacuümpotje op?? Als deze defect zijn doet hij dit ook. Met Harry dit probleem ook gehad op zijn murena.
Controleer zeker in de delcokap het koolborsteltje, dit moet los zitten en indrukbaar. Ik heb hier ook problemen mee gehad op mijn Bagheera. Ook bij gasgeven regelmatig stotteren. Heeft de distributieketting niet héél veel speling? Zit er de juiste delco op? Dit doet rare dingen met een motor. Ik kan het weten. Ik heb er meerdere uitgetest. Maar vooral het vermogen is dan weg. Geen stroom verlies ergens op je bougiekabels.
Succes.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Nov 26, 2020 8:30 pm
by matrafan
Vacuümmeters alle vier hetzelfde en ook perfect gesynkroniseerd, dus dat sluit ik al uit.

Compressie gemeten: alle vier 14 kg met de gaskleppen open, dus ook uitsluiten.

Kleppen meer speling gegeven zodat ik ze hoor tikken: resultaat nog af te wachten.

Ontsteking: bobine vervangen en delco kap gewisseld: geen resultaat.

Op zoek gegaan naar een ruil delco (old stock): eentje gevonden met elektronische ontsteking, idem als erop zit nl Bosch, in defecte toestand dus iets anders.

Morgen eentje uit de oude stock met "platines" proberen????

Verdikt volgt nog.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Nov 27, 2020 8:22 am
by GODFRIED
Ja, het is niet altijd even gemakkelijk. Hoe zouden ze zo iets oplossen in een garage? Dan gaat het véél geld kosten, dat kan niet anders. Misschien raden ze aan om een nieuwe auto te kopen. :lol:

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Nov 27, 2020 10:06 am
by benny
14 kg compressie is toch zeer veel voor een oude benzinemotor