bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ik ben vandaag ook lekker gaan toeren Jos en het weer was ook lekker hé.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

pete speed wrote: Sun Jun 21, 2020 9:48 pm Joske, ge zijt een bofkont, mijnen accu was vanmorgen overleden, dus, gin toerke vandaag, helaas.
Das inderdaad jammer Pete, het was namelijk een prachtdag ervoor.

Maar deze week komen er nog meer mooie dagen als we de weermannen mogen geloven.

In mijn matra zit ook een batterij van 11 jaar begint af en toe ook al eens na te laten.

Denk dat ze binnen korte tijd ook aan vervanging toe is???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Dat is een flinke rit maar ook een mooie streek om te rijden. Ik rij zo ver niet meer en zeker niet als het iets warmer is. Ik kan daar echt niet meer tegen.
Ik rij nog wat rond de kerk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

GODFRIED wrote: Mon Jun 22, 2020 8:14 am Dat is een flinke rit maar ook een mooie streek om te rijden. Ik rij zo ver niet meer en zeker niet als het iets warmer is. Ik kan daar echt niet meer tegen.
Ik rij nog wat rond de kerk. :wink:
Hier wordt ook te weinig gereden.
Kerken heben we toch genoeg hier in de bijbel riem.
Misschien van de zomer nog een beetje goed maken.
Eigenlijk ben ik nog met de winterklusjes bezig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Gisteren weer een klusje geklaard.

2,5 cm aan beide zijden erbij, ziet veel beter uit.


spoorverbeder 4.png
spoorverbeder 4.png (1.74 MiB) Viewed 6558 times
Zonder spoorverbreder.

spoorverbreder 5 .png
spoorverbreder 5 .png (1.81 MiB) Viewed 6558 times
Met spoorverbreder.


[attachment=0]
Attachments
spoorverbreder 6.png
spoorverbreder 6.png (1.85 MiB) Viewed 6558 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Dat ziet er beter uit hé Jos.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Die had ik vroeger ook. Zonder zitten de wielen veel te diep. Ik vond het geen zicht. Zal eens zien of ik ze nog vind want het was meer dan 2.5 cm.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Wat een stoere Bagheera. Dat geeft een heel ander zicht. Mooi. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Eens nagezien. Het waren spoorverbreders van 30 mm. Dat gaf de wagen een volledig ander gedaante.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: bagheera matrafan

Post by pete speed »

nu nog dikke banden, anders lijkt het of je steekassen er uit lopen, toch?
The Pete
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

pete speed wrote: Fri Jul 10, 2020 10:56 pm nu nog dikke banden, anders lijkt het of je steekassen er uit lopen, toch?
Probleem met de dikke banden is dat ge deze bijna niet meer in 13" kunt vinden.

En gezien ik de originele velgen wil behouden wordt dit niet gemakkelijk.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

benny wrote: Sat Jul 11, 2020 11:00 am Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.
Die zullen het toch niet worden, is wat te duur voor mij.

Misschien ook nog problemen op de keuring wegens teveel afwijking??

Ik ga het houden op mijn 175/70/R13 op de originele velgen (deze zijn nog redelijk te verkrijgen).
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sun Jul 12, 2020 9:51 pm
benny wrote: Sat Jul 11, 2020 11:00 am Voor de achterste banden maat 205/70R13 varieert de prijs van 350 tot 650 euro voor dezelfde band.
Die zullen het toch niet worden, is wat te duur voor mij.

Misschien ook nog problemen op de keuring wegens teveel afwijking??

Ik ga het houden op mijn 175/70/R13 op de originele velgen (deze zijn nog redelijk te verkrijgen).
Ik heb op de originele velgen voor 165/70/13 en achter 185/70/13 Liggen. Ik ben er tevreden mee. Ook spoorverbreders is voor mij niet noodzakelijk. Iedereen maakt dat voor zicht uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Deze week begonnen met het opwekken van m'n zwarte monster.

Sticker set besteld (afwachten).

Testritje uitgevoerd, eerste bevinding "remmen".

Meerdere hoofdrempompen (old stock) getest en tot de bevinding gekomen dat ik op zoek moet naar een andere.

Nieuw nog niet zo direct te vinden (tips welkom) dus wordt nog vervolgd.

Vervolgens bij het ontluchten nippel in achterste remklauw draad eruit dus vervangen :evil: :evil: (gelukkig nog eentje op old stock) Probleem opgelost, remmen voorlopig in orde maar nog niet voldoende naar mijn goesting.

Dashbord perikelen: niet werkende toerenteller, meerdere lampjes die het niet doen, spanningsmeter ook al dood. Deze problemen reeds opgelost. :D :D

Motor draait stationair als een zonnetje maar tijdens accelereren stottert deze.
Nu ben ik erachter gekomen dat de vacuüm van de carburators hortend en stotend verloopt waardoor de ontsteking teveel verloopt met het stotteren tot gevolg.
Vandaag carburators gedemonteerd gereinigd voorzien van nieuwe dichtingen maar het resultaat blijft hetzelfde: stotteren :evil:
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken???

Blijkbaar heeft het lange stilstaan de wagen toch niet zo een goed gedaan.

Ik wou hier nog een filmpje plaatsen maar krijg deze er niet op.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Terug een oude rempomp plaatsen dat is bij mij ook slecht afgelopen. Ik had er meerdere liggen en dacht reserve genoeg, tot ik deze ging reviseren. Een nieuw setje complete dichtingen en zuigertjes had ik in voorraad maar ik heb er geen kunnen herstellen. Allemaal te ver versleten. De roestduivel had de zuigerwanden te veel aangetast. Dan had ik wel nog een goede maar deze was van het Murena type. Daarom heb indertijd ook alles omgebouwd om een Murena hoofdrempomp te kunnen plaatsen. Die waren toen nog eenvoudig te vinden voor ongeveer €50- €60. Ik heb er toen meerdere gekocht.
Ik dacht een 5 tal. Ondertussen al meerdere clubleden mee kunnen verder helpen. Ik denk dat ik er nog één heb liggen voor me zelf.
Zoek je een Bagheera hoofdrempomp of die wat ook op een Murena past? Deze voor de Bagheera (19mm) zijn zeer moeilijk te vinden, deze staan ook anders gemonteerd op de rembekrachtiger.

Heb je in de carburator het acceleratie membraam gecontroleerd? Deze worden hard door de ouderdom. Hoe was de staat van de carburator? Heb je witte poeder gezien? Gaat het om één dubbele of twee carburators?
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Jos heb je een Murena carburator er op zitten dan moet je het vacuumpotje eens controleren .




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 8:57 am Terug een oude rempomp plaatsen dat is bij mij ook slecht afgelopen. Ik had er meerdere liggen en dacht reserve genoeg, tot ik deze ging reviseren. Een nieuw setje complete dichtingen en zuigertjes had ik in voorraad maar ik heb er geen kunnen herstellen. Allemaal te ver versleten. De roestduivel had de zuigerwanden te veel aangetast. Dan had ik wel nog een goede maar deze was van het Murena type. Daarom heb indertijd ook alles omgebouwd om een Murena hoofdrempomp te kunnen plaatsen. Die waren toen nog eenvoudig te vinden voor ongeveer €50- €60. Ik heb er toen meerdere gekocht.
Ik dacht een 5 tal. Ondertussen al meerdere clubleden mee kunnen verder helpen. Ik denk dat ik er nog één heb liggen voor me zelf.
Zoek je een Bagheera hoofdrempomp of die wat ook op een Murena past? Deze voor de Bagheera (19mm) zijn zeer moeilijk te vinden, deze staan ook anders gemonteerd op de rembekrachtiger.

Heb je in de carburator het acceleratie membraam gecontroleerd? Deze worden hard door de ouderdom. Hoe was de staat van de carburator? Heb je witte poeder gezien? Gaat het om één dubbele of twee carburators?
Succes. :wink:
Ik heb ook alles al ongebouwd naar een Murena pomp, maar ook deze pomp lekt inwendig.

Het membraam van de rembekrachiger is wel in orde (werkt ook perfect).

Acceleratie membraam van de carburator lijken mij in orde maar heeft dacht ik weinig te maken met het vacuumsysteem.

Wit poeder heb ik nergens gezien en het gaat om de originele twee dubbele carburators.

Morgen nog eens verder onderzoeken en anders misschien een extra aansluiting in het spruitstuk maken?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Is de motor op temperatuur wanneer je de carburatoren test, en je gas geeft?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

benny wrote: Sun Nov 22, 2020 11:41 am Is de motor op temperatuur wanneer je de carburatoren test, en je gas geeft?
Jawel Benny getest met zowel koude als warme motor, schokkend vacuüm idem bij gas geven.

Ik heb de carburators gedemonteerd gehad en snap niet waar dit effect vandaan kan komen?

Boring waar het slangetje opzit loopt direct naar beneden in de aanzuiging van de carburator.

Ik ga morgen eens testen op een andere plaats vacuüm nemen.

Wordt vervolgd.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 11:46 am Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.
Vandaag de carburators met 4 vacuümmeters synchroon afgesteld (stonden praktisch hetzelfde, heb ik in het verleden al eens uitgevoerd).
Geen resultaat, vacuüm blijft stotteren.
De invloed van deze haperende vacuüm Godfried heeft tot gevolg dat de voorontsteking niet regelmatig aangezogen wordt en daardoor de ontsteking heel hard op en neer schuift met een stotterende motor als resultaat.
Morgen eens naar de carburators kijken heb gezien dat hier verschillende nummers opstaan 1 = 52/150 7H 2 = 51/150 6B
Of dit ergens effect opheeft????

Remcilinder nieuwe besteld van een of ander model van citroen, origineel niet gevonden, zelfs geen revisieset meer.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Mon Nov 23, 2020 8:03 pm
GODFRIED wrote: Sun Nov 22, 2020 11:46 am Heb je op ieder poort (aansluiting meter) van de caburators al eens een vacuümmeter geplaatst. Deze waarde moeten gelijk zijn, dat ze regelbaar zijn moet ik je vertellen. Maar sluiten ze goed af, is daar geen lek als je niet aan het meten bent. Ik dacht dat daar dichtingen tussen zitten ook tussen de regelnaalden. :o

Hoe kan het vacuüm zo een invloed op je ontsteking hebben? Als je de vacuüm aansluiting losmaakt op de ontsteking is het dan weg? Waarschijnlijk niet!! Zit je niet op het verkeerd spoor te denken en is er een andere reden dat de ontsteking zo wispelturig is.

Als de hoofdremcilinderwand nog goed is kun je ook een revisie set kopen maar als je voor een paar euro meer een volledige pomp hebt zou ik daar voor gaan.
Vandaag de carburators met 4 vacuümmeters synchroon afgesteld (stonden praktisch hetzelfde, heb ik in het verleden al eens uitgevoerd).
Geen resultaat, vacuüm blijft stotteren.
De invloed van deze haperende vacuüm Godfried heeft tot gevolg dat de voorontsteking niet regelmatig aangezogen wordt en daardoor de ontsteking heel hard op en neer schuift met een stotterende motor als resultaat.
Morgen eens naar de carburators kijken heb gezien dat hier verschillende nummers opstaan 1 = 52/150 7H 2 = 51/150 6B
Of dit ergens effect opheeft????

Remcilinder nieuwe besteld van een of ander model van citroen, origineel niet gevonden, zelfs geen revisieset meer.
Jos, is het weg als je de vacuüm aansluiting op de stroomverdeler losmaakt? Deze aansluiting kan volgens mij niet zo een grote invloed hebben. Als ik deze verwijder merk ik zeer weinig verschil op mijn Bagheera. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Het stotteren is minder als ik de vacuüm slang op de delco losmaak.

Enkel bij het optrekken vind ik dat ik de voorontsteking mis.

Dan moet de motor precies zo eens een hapje doen en gaat dan weer verder.

Tijdens het rijden als ge gas bijgeeft is dit ook zo.

Ik had ook een rechtstreeks vacuüm op het spruitstuk geplaatst maar daar is het schokken idem vandaar dat ik aan m'n carburators begin te twijfelen.

Ben nu twee carburators volledig aan het reinigen en vernieuwen, ga deze dan eens wisselen, misschien brengt dat iets.

Komende dagen weet ik meer??
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Op hoeveel toeren heb je de stationair mengselschroeven staan? Als ik deze te diep indraai doet mijn motor dit ook. Draai deze eens volledig in en dan op 5 toeren uit. Ik weet dit is te veel maar probeer het eens. Normaal staan deze op 3 tot 3.5 toeren. :wink:
Na de keuring heb ik op mijn Bagheera deze schroeven ook moeten bijstellen omdat de motor ook schokte bij gasgeven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Vandaag de bijna nieuwe carburators geplaatst.

Afgesteld met vacuummeters en CO meter (3,5%), draait perfect stationair met en zonder vacuumvervroeging.

Testrit gedaan en hopeloos schokken en stotteren, vacuumslang terug verwijdert maar blijft toch nog veel stotteren.

Morgen eens test doen met hetgeen Godfried zegt, de mengsel schroeven eens wat verder uitdraaien, brengt misschien iets.

Anders ga ik het zoeken richting ontsteking ???

Vind het wel nog steeds vreemd als ik gas geef dat het vacuum zo raar doet (ben aan het denken aan scheur/lek in cilinderkop (pakking).

Treed misschien enkel op bij hoger toerental ????? Misschien morgen ook eens compressie meten ???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Als de vacuümmeters normale waardes geven mag je dit al uitsluiten. Zet het stationair mengsel als test iets rijker, niet beter dan zou ik het ook ergens anders gaan zoeken zeker omdat je al andere carburators hebt gezet. Je hebt toch niet een carburator met een vacuümpotje op?? Als deze defect zijn doet hij dit ook. Met Harry dit probleem ook gehad op zijn murena.
Controleer zeker in de delcokap het koolborsteltje, dit moet los zitten en indrukbaar. Ik heb hier ook problemen mee gehad op mijn Bagheera. Ook bij gasgeven regelmatig stotteren. Heeft de distributieketting niet héél veel speling? Zit er de juiste delco op? Dit doet rare dingen met een motor. Ik kan het weten. Ik heb er meerdere uitgetest. Maar vooral het vermogen is dan weg. Geen stroom verlies ergens op je bougiekabels.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Vacuümmeters alle vier hetzelfde en ook perfect gesynkroniseerd, dus dat sluit ik al uit.

Compressie gemeten: alle vier 14 kg met de gaskleppen open, dus ook uitsluiten.

Kleppen meer speling gegeven zodat ik ze hoor tikken: resultaat nog af te wachten.

Ontsteking: bobine vervangen en delco kap gewisseld: geen resultaat.

Op zoek gegaan naar een ruil delco (old stock): eentje gevonden met elektronische ontsteking, idem als erop zit nl Bosch, in defecte toestand dus iets anders.

Morgen eentje uit de oude stock met "platines" proberen????

Verdikt volgt nog.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Ja, het is niet altijd even gemakkelijk. Hoe zouden ze zo iets oplossen in een garage? Dan gaat het véél geld kosten, dat kan niet anders. Misschien raden ze aan om een nieuwe auto te kopen. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

14 kg compressie is toch zeer veel voor een oude benzinemotor
Post Reply