gewicht naakt chassis
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
gewicht naakt chassis
Weet er iemand hoeveel een naakt chassis van een Bagheera weegt?
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
Ik ga uit van max. 75 kg draagkracht per persoon , dus dat zal dan ongeveer 300 kg zijn?benny wrote:Kan er geen antwoord op geven. Maar met 4 personen kan je het chassis dragen.
Het is namelijk om te berekenen per kilo-chassis(+frame)gewicht wat de kosten zullen zijn om een begheera chassis te verzinken.
En daar komt dus de verstevigingskooi ook nog bij.
Totaal zal het ongeveer 400 kg zijn? hmm..., ik denk dat ik aan de hoge kant zit met mijn schatting. En zullen de kosten van het verzinken ook meevallen.
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
Ik heb even hier in noord Nederland een offerte gevraagd voor een kaal chassis van een bagheera 1 van 400 kg
Het gaat hier om ontlakken (chemisch ontroesten) en volbad verzinken.
Totaal ben ik dan 1100 euro kwijt incl. btw.
Dus in ongeveer 10 jaar tijd is het 2X zo duur geworden...oepsss!
Misschien dat het in Belgie goedkoper kan?
Ik vind het toch wel een hoop geld..., maar ja dan gebeurd het wel in een keer goed, en dat voor de komende 30 jaar.
Het gaat hier om ontlakken (chemisch ontroesten) en volbad verzinken.
Totaal ben ik dan 1100 euro kwijt incl. btw.
Dus in ongeveer 10 jaar tijd is het 2X zo duur geworden...oepsss!
Misschien dat het in Belgie goedkoper kan?
Ik vind het toch wel een hoop geld..., maar ja dan gebeurd het wel in een keer goed, en dat voor de komende 30 jaar.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb jaren geleden ook mijn bagheera laten verzinken maar weet het juiste gewicht ook niet. Het chassis wordt samen met de kooi na het verzinken gewogen. Deze kooi weegt ook al vlug 40 tot 60 kg.
Het gewicht van mijn bagheera na het verzinken was 366kg, kooi, koelbuizen, en een massa kleine onderdelen inbegrepen.
Ik weet ook nog dat er verschillende buizen van de kooi vol gelopen waren met zink. Hier had ik onvoldoende gaten in geboord.
Je mag ongeveer tellen dat er 30 a 40kg zinkt op het chassis blijf hangen.
De deuren heb ik erna laten verzinken.
Betaalde in 1995, 5500bfr, ongeveer €140
Voor het chemisch ontlakken betaalde bfr 6000, €150.
Ja, van die prijzen sta je nu met open mond te kijken...........
Dus het gewicht zal ongeveer tussen de 270 a 300kg zijn.
Foto's zijn nog van voor het digitale tijdperk!!
Ik heb veel spijt dat ik toen niet meer foto's heb gemaakt. Gelukkig hebben er verschillende leden van MatraMania ook hun chassis laten verzinken. Daar heb ik wel mooie foto's van.
Het gewicht van mijn bagheera na het verzinken was 366kg, kooi, koelbuizen, en een massa kleine onderdelen inbegrepen.
Ik weet ook nog dat er verschillende buizen van de kooi vol gelopen waren met zink. Hier had ik onvoldoende gaten in geboord.
Je mag ongeveer tellen dat er 30 a 40kg zinkt op het chassis blijf hangen.
De deuren heb ik erna laten verzinken.
Betaalde in 1995, 5500bfr, ongeveer €140
Voor het chemisch ontlakken betaalde bfr 6000, €150.
Ja, van die prijzen sta je nu met open mond te kijken...........

Dus het gewicht zal ongeveer tussen de 270 a 300kg zijn.
Foto's zijn nog van voor het digitale tijdperk!!
Ik heb veel spijt dat ik toen niet meer foto's heb gemaakt. Gelukkig hebben er verschillende leden van MatraMania ook hun chassis laten verzinken. Daar heb ik wel mooie foto's van.

- Attachments
-
- Chassis mijn bagheera verzinkt kleur [800x600 test tekening 2].jpg (66.98 KiB) Viewed 17618 times
-
- Chassis mijn bagheera verzinkt zwar-wit [800x600 test tekening 2].jpg (59.39 KiB) Viewed 17618 times
-
- Chassis mijn murena verzinkt [800x600 test tekening 2].jpg (59.75 KiB) Viewed 17618 times
-
- chassis mijn murena verzinkt 2 [800x600 test tekening 2].jpg (119.44 KiB) Viewed 17618 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja Harry, dat is het beste wat mijn bagheera overkomen is. De roestduivel moet nu mijn deur voorbij gaan want hij bijt er zijn tanden op stuk.
Alhoewel nu vreet hij aan mijn escort cabrio van 1996.
De achterste draagbalken zijn bij deze auto's het zwakste punt, waarschijnlijk met opzet zo gemaakt. Roesten van binnenuit. Thans had ik deze wagen bij aankoop goed behandeld anders was lassen al noodzakelijk geweest.
Maar vroeg of laat zal dit moeten gebeuren.
Alhoewel nu vreet hij aan mijn escort cabrio van 1996.

Maar vroeg of laat zal dit moeten gebeuren.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Al zou ik dat willen, het gaat waarschijnlijk niet.gydomatra wrote:Ook maar verzinken dan....GODFRIED wrote:
Alhoewel nu vreet hij aan mijn escort cabrio van 1996.De achterste draagbalken zijn bij deze auto's het zwakste punt, waarschijnlijk met opzet zo gemaakt.
? Je weet hoe het moet, dus...
Bij matra is de carrosserie opgebouwd uit polyester delen en kun je het chassis volledig kaal maken voor behandeling. Met een zelfdragende carrosserie is dit niet mogelijk. Zou na het verzinken goed zijn voor de schroot. Alles zou vol builen zitten en uitzien als een golfplaat door de warmte van de zink.
Zou alleen de bodem dan moeten kunnen verzinken. Misschien dat achter 20 jaar iemand hier nog aan begint maar dat zal ik niet zijn.

Bij de nieuwere auto's is roest geen probleem meer maar hier zal de elektronica wel zorgen dat deze wagens niet te lang in het verkeer blijven.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Even een paar gaten inboren, en dan als jaarlijks onderhoud de spuit met owatrol-olie hierin leegblazen.GODFRIED wrote: De achterste draagbalken zijn bij deze auto's het zwakste punt, waarschijnlijk met opzet zo gemaakt. Roesten van binnenuit.

Zwakke punten zijn op zich niet zo erg, mits je maar weet waar ze zitten... want dan kun je met een beetje preventief onderhoud al heel veel bereiken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
Tja chemisch ontlakken of laten stralen. Mijn voorkeur gaat uit naar chemisch ontlakken omdat dat ook de roest binnenin de balken en dorpels verwijderd. Wel moet erna goed gespoeld worden zodat alle zuur resten weg zijn. En stralen geeft zo een rotzooi. Echt het grit kom je jaren later nog tegen in alle hoeken van de auto. Misschien iets duurder , maar ook beter denk ik.
Mooie foto's van een vers gegalvaniseerd chassis! Wat ziet dat er goed uit he....? Elke keer als ik dat zie dan denk ik , ja dat is de beste(en duurste...) manier om een bagheera chassis te behandelen. Meer werk, duurder, maar oh zoveel malen beter. Hier in Nederland rijden diverse eendjes(2cv) rond die na 10 jaar zonder nabehandeling nog steeds niet roesten. Gewoon een komplete eend verzinkt en niet getectyleerd of zoiets. Verbluffend. Of je het mooi vind is een tweede , maar effectief is het zeker.
Ik denk dat ik max. 400 kg aan hou. Dan kan het iig niet tegenvallen qua verzinkkosten. Ik ben wel van plan om alles wat verzonken kan worden, dat ook te verzinken.
Eerst zaterdag maar eens de dame ophalen. Kan niet wachten eigenlijk.
Mooie foto's van een vers gegalvaniseerd chassis! Wat ziet dat er goed uit he....? Elke keer als ik dat zie dan denk ik , ja dat is de beste(en duurste...) manier om een bagheera chassis te behandelen. Meer werk, duurder, maar oh zoveel malen beter. Hier in Nederland rijden diverse eendjes(2cv) rond die na 10 jaar zonder nabehandeling nog steeds niet roesten. Gewoon een komplete eend verzinkt en niet getectyleerd of zoiets. Verbluffend. Of je het mooi vind is een tweede , maar effectief is het zeker.
Ik denk dat ik max. 400 kg aan hou. Dan kan het iig niet tegenvallen qua verzinkkosten. Ik ben wel van plan om alles wat verzonken kan worden, dat ook te verzinken.
Eerst zaterdag maar eens de dame ophalen. Kan niet wachten eigenlijk.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb mijn bagheera na het verzinken toch nog alle behandelingen gegeven of die niet verzinkt was. De koelbuizen had ik niet behandeld. Na enkele winterse ritten met wat zout ben ik genoodzaakt geweest om ze te behandelen. Onvoorstelbaar wat zout doet met zink!!
Indien je problemen moet ondervinden om een bedrijf te vinden waar ze nog een chassis willen verzinken, wil ik er hier wel eens na vragen.
Weet uit ervaring dat het in België zeer moeilijk is om nog een bedrijft te vinden.
Indien je problemen moet ondervinden om een bedrijf te vinden waar ze nog een chassis willen verzinken, wil ik er hier wel eens na vragen.
Weet uit ervaring dat het in België zeer moeilijk is om nog een bedrijft te vinden.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny,benny wrote:Godfried, heb je van de deuren eerst de chromé-boord gemonteerd vooraleer je het polyesterpaneel erop hebt gekleefd? Of eerst het paneel gekleefd en dan de chromé-boord gemonteerd?
Ik weet het niet meer zeker maar denk dat ik de lijst als laatste gezet heb. Deze boord laat zich gemakkelijk plaatsen. Verwijderen zonder beschadiging is al veel moeilijker.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
Ik meende dat er toch een redelijke laag zink zat op het chassis en de buizen? Wat gebeurde er met de koelbuizen? Roest of oxidatie? Wat ik lees op internet van verzinkte chassis, is dat het prima bestand is tegen alle weersinvloeden. En dat er bv diverse verzinkte eenden rondrijden die niet nabehandeld zijn met tectiel, primers enz. Ook lantaarnpalen, hekken, balkons, enzovoort houden het jaren uit zonder nabehandeling.GODFRIED wrote:Ik heb mijn bagheera na het verzinken toch nog alle behandelingen gegeven of die niet verzinkt was. De koelbuizen had ik niet behandeld. Na enkele winterse ritten met wat zout ben ik genoodzaakt geweest om ze te behandelen. Onvoorstelbaar wat zout doet met zink!
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
Hier in noord Nederland heb ik wel een bedrijf gevonden gelukkig. Maar het is best prijzig.GODFRIED wrote:Indien je problemen moet ondervinden om een bedrijf te vinden waar ze nog een chassis willen verzinken, wil ik er hier wel eens na vragen.
Weet uit ervaring dat het in België zeer moeilijk is om nog een bedrijft te vinden.
Als je het zou willen vragen in Maasmechelen....graag. Ben erg benieuwd of het ontlakken en verzinken in Belgie goedkoper is. Het gaat dan om ongeveer 400 kg materiaal ( chassis, losse onderdelen, en verstevigingskooi).