Page 1 of 1
plaatsen van een derde stoplicht!!!
Posted: Thu Dec 06, 2007 6:27 am
by GODFRIED
Dag Matraliefhebbers,
Niet het nodig is maar ik heb een derde stoplicht geplaatst op mijn bagheera. Om het uiterlijke van het Bagheera concept niet te veranderen heb ik het een beetje verstopt. Als men rond de bagheera loopt valt het stoplicht niet in het oog, maar bij het stoppen geeft het extra aandacht. Door de lamellen op de achterruit heb ik het omlaag geplaatst. Wat vinden jullie ervan? positief of negatief...........

Posted: Thu Dec 06, 2007 9:05 am
by jurgen M
Op de foto te zien geven je gewone remlichten licht genoeg, maar het derde remlicht zal zeker de veiligheid vergroten, ik heb zelf trouwens ook al overwogen om een derde remlicht in te bouwen boven de nummerplaat, maar misschien is jouw ombouw toch beter..
Posted: Thu Dec 06, 2007 4:35 pm
by benny
Het derde remlicht is goed te zien. Maar is het wel reglementair opgesteld. Ik kan mij voorstellen dat de opstelling van het derde remlicht aan bepaalde voorschriften moet voldoen.
Posted: Thu Dec 06, 2007 6:41 pm
by Paul
Voorschrift, vermeld niets over de plaats
Derde stoplicht
Sinds 1 januari 1998 zijn voertuigen met Europese typegoedkeuring van de categorie M1 verplicht uitgerust met drie stoplichten. Voor de andere voertuigen wordt naast de twee verplichte stoplichten een derde stoplicht toegelaten.
Bij de voertuigen van voor 1 januari 1998 wordt een onderscheid gemaakt tussen het derde stoplicht met oorspronkelijke montage en deze die achteraf gemonteerd werden. De originele stoplichten worden altijd aanvaard. De stoplichten die achteraf werden geplaatst moeten goedgekeurd worden overeenkomstig Reglement 7 van de ECE (Gen?ve). Ze dragen een S3 of E markering.
Indien het stoplicht niet correct gemonteerd is of niet werkt, zal een code 2 worden toegekend.
CODE 2 (wilt zeggen)
De staat van een onderdeel of een aantal technische gebreken zijn als zodanig dat het voertuig voorlopig in het verkeer mag blijven. Toch moet het voertuig zo snel mogelijk in orde worden gebracht en binnen de gestelde periode van 15 dagen opnieuw ter keuring worden voorgereden. Bovenaan het keuringsbewijs staat vermeld ?Herstelling of regularisatie met herkeuring?.
Dus, best vooraf even informeren bij aanschaf of bij de controle instelling.
Posted: Thu Dec 06, 2007 7:04 pm
by jo
kan er niets van vinden wel dat het minstens 35 cm hoog moet geplaatst worden
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=bijl6
Posted: Fri Dec 07, 2007 5:17 am
by GODFRIED
Voor mij is het de bedoeling op nog beter op te vallen in het verkeer vooral bij het stoppen natuurlijk. Als oldtimer wordt daar geen probleem van gemaakt.

Posted: Fri Dec 07, 2007 9:33 am
by Paul
Dat opzet is geslaagd.
Posted: Mon Dec 10, 2007 11:32 pm
by Frank
Ik dacht dat de bedoeling van een derde remlicht was : vlugger te kunnen reageren op het remgedrag van je voorliggers. De vereiste hiervoor is dat het remlicht hoog genoeg geplaatst is zodat je het kan zien door de vensters van het achteropkomend verkeer. Zo kan je op de snelweg vlugger zien dat er drie of vier voertuigen voor je geremd wordt. Zo kunnen kop-staart ongevallen vermeden worden. Volgens mij schiet het derde remlicht op Godfrieds' Bagheera volledig zijn doel voorbij.
Ooit heb ik op een wagen een spoiler met ingebouwd derde stoplicht gemonteerd. Op de keuring zei men mij dat die op een minimum hoogte van 80 cm moest gemonteerd zijn. Misschien toch eerst even informeren bij de keuring?
Groetjes,
Frank.
Posted: Tue Dec 11, 2007 12:29 pm
by GODFRIED
Dag Frank,
Zoals je weet is het niet de bedoeling om het concept van Matra te veranderen, een goed opvallend stoplicht zou dit wel doen. Eerlijk, ik had het hoger willen zetten maar dan zit ik met mijn lamellen en deze zorgen dan voor problemen. Daar de lamellen niet altijd op de venster aanwezig zijn. Ik wil ook eens iets anders! Begrijp je? Ik heb niet gekeken naar de wegcode maar heb wel al iets gelezen dat ze min 35cm van de grond moeten staan en dat staan ze.
Groetjes
