Plaatsen van een elektronische ontsteking op een bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Plaatsen van een elektronische ontsteking op een bagheera

Post by GODFRIED »

Hier wat uitleg over de plaatsen van een elektronische ontsteking op een bagheera.

Hier wordt gebruik gemaakt van een elektronische ontsteking van een horizon, solara of murena.

Om te beginnen; Verwijder het rubberen matje op de versnellingsbak en maak de batterij los. Hierdoor krijg je toegang tot het vliegwiel met zijn afstelgegevens en het bovenste dode punt van de ontsteking. Draai de motor in zijn normale draairichting, vanaf de alternator kant gezien rechtsom. Kijk in de opening van de versnellingsbak waar je het rubberen matje hebt verwijderd naar schaalverdeling van ontsteking. Draai aan de motor tot het merkteken op het vliegwiel overeen staat met de gewenste voorontsteking, voor een bagheera is dat 6?. Nu kun je de oude stroomverdeler (stroomverdeler) verwijderen en of de nieuwe plaatsen. Plaats de stroomverdeler in de opening van de motor en laat hem voorzichtig zakken. Je zult hem 180? moeten verdraaien vergeleken met de originele, omdat hij anders niet geplaatst kan worden. Het vacu?mpotje dat voor de stroomvervroeging dient is anders geplaatst dan op de originele stroomverdeler. Draai aan de rotor (rechtsom) tot je voelt dat hij in de nokkenas valt. Nu controleer je of bij het plaatsen van de verdeeldeksel met de hoogspanningskabels de rotor naar cilinder ??n wijst. De rotor moet nu tegenover hoogspanningskabel ??n staan, ook is het aangeraden om te controleren of de cilinder ??n in zijn compressieslag zit, kleppen moeten gesloten zijn bij bovenste dode punt van de cilinder. Draai de klembout van de stroomverdeler lichtjes vast. Cilinder ??n is de eerste cilinder naast de koppeling of het vliegwiel. De ontsteking volgorde is 1-3-4-2. dus bij het verder draaien van de motor in zijn draairichting (rechtsom aan alternator zijde) komt de rotor tegenover de volgende hoogspanningskabel die naar cilinder 3 gaat en dan 4 en 2. Ik heb de kabels op de stroomverdeler moeten losmaken om ze in deze volgorde te kunnen aansluiten. Nu is het mogelijk om de motor te starten en de ontsteking juist te zetten met een stroboscopische lamp. Dus op 6?! Als de motor niet start dan moet de stroomverdeler een beetje verdraait worden, dit kan tijdens het starten. Ik ben afgeweken van deze 6? omdat mijn motor veel beter draait bij 10? en hij heeft ook een beter vermogen. Waarom?. Benzine?????

Indien er iets onduidelijk is of graag wat meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.
Indien er twijfels zijn voor de aansluiting van de bobijn en de elektronische ontsteking dan laat je het maar horen.
Veel succes met de aansluiting.
Attachments
Schema voor plaatsing van een elektronische onsteking (Medium).jpg
Schema voor plaatsing van een elektronische onsteking (Medium).jpg (32.84 KiB) Viewed 11534 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Geweldig, Godfried!
Met zo'n mannen kan je naar de oorlog gaan!

We zullen dit eens uitproberen, ik zal de krukas proberen te verdraaien met een sleutel op de riemschijf.
Waarschijnlijk moet het kleppendeksel er terug af om te kunnen zien of de kleppen van cilinder 1 dicht zijn (compressie).
Ik zou ook de vierde versnelling kunnen inschakelen en door aan het linker achterwiel te draaien de krukas in de gewenste positie kunnen verdraaien.
Dan kan ik dadelijk zien of de kleppen van cilinder 1 op compressie staan.
De wagen staat toch van de grond.

Wat nu de 10? vooronsteking betreft, het is normaal dat hoe vroeger de ontsteking komt, hoe sneller de verbranding gebeurt.
Men moet echter wel opletten dat de motor niet gaat pingelen en ernstige schade kan oplopen door een veel te vroege ontsteking.
De zuiger moet immers nog naar boven als de verbranding en de hiermee gepaarde neerwaartse kracht reeds begint !
Het is zoals in de racerij, proberen van de uiterste vooronstekingslimiet te zoeken, echter, ik hou het bij het gewone "toerisme"...

P.s.: iemand een tip waar ik de geschikte bougies kan vinden? Naar het schijnt draaien de Bagheera motoren best op CHAMPION NY6C.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je zou de compressie slag misschien kunnen controleren door de bougie opening dicht te houden met een vinger en dan met een sleutel op de polimoer en de motor te doen draaien! Dan voel je de druk! Als je de controle had gedaan voor de oude stroomverdeler te verwijderen had je de compressie slag geweten. Je had dan de oude stroomverdeler open moeten maken en kijken wanneer de rotor naar cilinder ??n wees. Maar ja, daar sta je dan niet bij stil. Aan het wiel draaien zal wel lukken. Ik doe dat gewoonlijk in versnelling (4) en duw dan tegen de carrosserie.

Ik ben echt noodgedwongen moeten afwijken van die 6? omdat de motor anders niet goed draait! Ik begrijp ook niet waarom! Mijn motor heeft een te hoge compressiedruk misschien heeft het hier iets mee te maken! Ik heb deze CHAMPION NY6C bougies gewoon in de autoshop gehaald. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Een hoge compressiedruk is juist goed. Het wijst op een gezonde motor waarvan de segmenten en de kleppen de boel goed dichthouden.
De compressieverhouding daarentegen kan slechts verhogen naarmate men de cilinderkop laat vlakken waardoor de verbrandingskamers verkleinen, of door een dunnere koppakking te steken.
Hoe hoger de compressieverhouding, hoe meer mengsel er in een kleine ruimte moet worden samengeperst.
Dit zal voor een krachtiger verbranding zorgen maar dan zou ik juist denken dat er minder vervroeging nodig is.
Meer vervroeging is nodig als de verbranding te traag is waardoor de motor aan kracht verliest.
Welke benzine gebruik je, Godfried? Gebruik je loodvervangende produkten?
Super 95 zou in principe sneller moeten ontbranden dan super 98, als ik goed ben ingelicht.
De meeste oude motoren draaien meestal nog op super 98 om de temperatuur aan de kleppen niet te hoog doen op te lopen.
Ook de warmtegraad van de bougies kan een rol spelen.

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Hoe lager de compressieverhouding, hoe minder voorontsteking. Hoog vermogen motoren hebben een hogere compressie, en meer voorontsteking en hebben dus een brandstof nodig met een hoger octaangehalte.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik geloof je, Jurgen, maar ik ben nog achter het verband aan het zoeken tussen compressieverhouding en voorontsteking.

Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk in de verbrandingskamers en dus ook de temperatuur.
Wat is nu de factor die ervoor zorgt de de verbranding trager verloopt waardoor er meer voorontsteking moet ingesteld worden?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, stel je ontsteking gewoon in zoals voorgeschreven. Indien je het maximum uit je motor wil halen zou je het best naar een vermogensbank gaan, waar ze de ontsteking kunnen zetten om het maximum uit je motor te halen.
De 98octaan is voorgeschreven voor je motor. De pingelgrens ligt hoger dan 95 octaan. Loodvervanger heb je niet nodig.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Het is niet mijn bedoeling om het blok op te drijven, de Bagheera zal nooit een Porsche-beater worden (zelfs met een doorsnee Skoda Favorit zal hij het al moeilijk hebben aan de stoplichten...)
Ik hou het dus bij de standaard instellingen.

Ik ben echter luidop aan het nadenken over het verband tussen de compressieverhouding van een motor en de vooronsteking, gewoon los van onze Matra's.

Ge begint me intussen reeds een beetje te kennen, he. Ik ben nogal een kritische geest en rust niet voor ik weet hoe de vork in de steel zit... :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Compressie en ontsteking hebben volgens mij niets met elkaar te maken. De compressie is enkel de verhouding tussen het volume wanneer de zuiger onderaan staat en het volume wanneer de zuiger bovenaan staat. Het ontstekingspunt wordt bepaalt door de nokkenop de nokkenas. Een aantal graden voor de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt sluiten de kleppen en kan het mengsel ontstoken worden. Te vroege ontsteking doet de inlaatkleppen verbranden, en te late ontsteking zorgt voor vermogenverlies, en wanneer de ontsteking veel te laat staat, zorgt dat voor verbrande uitlaatkleppen
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Octaangehalte geeft als ik me goed herinner de zuiverheid van de benzine aan, of het gehalte aan goed-brandbare 'benzine-moleculen' (koolwaterstofketens). Hoe hoger het octaangetal, des te hoger van kwaliteit de benzine, en des te minder kans op 'pingelen' (= onregelmatige verbranding?)
Bij Euro 98 is het octaangehalte hoger dan Euro 95. De wat oudere motoren hebben net dat beetje meer energie nodig om goed te kunnen draaien.
Heb je een motor die loopt op Euro 98 en je tankt Euro 95, dan heb je een probleempje... Andersom dus niet.
De stroomverdeler van Marchal heeft ook een schroef om de vervroeging(onderdrukverstelling) bij te regelen,hier kan ook je probleem liggen Godfried met je 10 graden voorontsteking in plaats van 6 graden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De stroomverdeler die op mijn bagheera staat is van Bosch en komt uit Talbot horizon. Als ik de voorontsteking op 6? graden laat staan draait de motor niet mooi, onregelmatig en valt soms stil bij stationair draaien. Ik had toen in gedachte ; een collega op het werk heeft een MG en deze werd altijd afgesteld op het gehoor door een vakman. Deze vakman,een man die h??l veel aan oldtimers werkt en verkoopt zei" dat hij een motor beter afstelde op het gehoor dan met een stroboscopische lamp ". Daar is dan ook het idee uit ontstaan om af te wijken van de fabrieksinstelling en met goed resultaat. De temperatuur is normaal, de motor draait voelbaar beter en valt niet meer stil.
De compressie is te hoog! Waarom weet ik niet! Waarschijnlijk na het vlakken een te dunne koppakking geplaatst. Ik heb de kop niet laten vlakken wel een nieuwe koppakking geplaatst na het reinigen en schuren van de kleppen.
Hier de compressiegegevens van de cilinders. Cilinder 1; 11kg 2; 11,4kg 3; 11.6kg 4; 11,4kg.
Ik dacht na het meten" mijn compressiemeter zal wel niet juist zijn" maar deze heb ik gecontroleerd op de drukmeter van mijn luchtcompressor. Zelfs mijn uitlaat heb ik al verdacht omdat ik deze zelf gemaakt heb. Deze heb ik verwijderd en een oude originele geplaatst maar zonder resultaat. Ik tank altijd super 98 zonder toevoeging van loodvervanger. Dit heb ik de eerste jaren wel gedaan.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dus Godfried, mocht de compressie te hoog komen, verhoogd de kans op pingelen, en de brandstof te vroeg uit zichzelf beginnen ontbranden. Daardoor moet je de voorontsteking verminderen. Het gevolg is dat je dus in de hogere toeren, wanneer de voorontsteking werkelijk van belang is, je niet het verspelde vermogen hebt.
Bij 10? voorontsteking werkt de ontsteking tijdig, en bij 6? ontsteekt ze 4? te laat.
Godfried, ben je zeker dat je onderdrukmembraam nog dicht is?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Opletten dat we begrippen niet gaan verwarren. :wink:
Compressie is iets anders dan compressieverhouding.

COMPRESSIE: de mate van dichtheid van zuigers (segmenten) en kleppen, hoe minder drukverlies er in een motor optreed, hoe beter !
Je hebt heel goede compressiewaarden op jouw motor wat erop lijkt dat je nergens drukverliezen hebt.
De waarden die jij opgeeft kunnen zo van een nieuwe motor komen !
Een motor hoort immers dicht te zijn.

COMPRESSIEVERHOUDING: de verhouding van het volume als de zuiger in het onderste dode punt (ODP) staat en het volume wanneer de zuiger in het bovenste dode punt (BDP) staat.
B.v. een compressieverhouding van 9:10 wil zeggen dat het volume in het BDP 9x kleiner is dan wanneer de zuiger in het ODP staat.
Dus , hoe meer de kop gevlakt is en hoe dunner de koppakking is, hoe kleiner de verbrandingskamer zal zijn en hoe hoger de compressieverhouding zal zijn.

Compressie en compressieverhouding hebben op zich niks met elkaar te maken.
Je kan een motor hebben met een hoge compressieverhouding maar met slechte compressie omdat er lekken zijn langs de kleppen op de segmenten en zuigers (slijtage of aangekoekte kleppen).

Wat nu het afstellen betreft, ik ben ook voorstander van in de eerste plaats de oren te gebruiken!
Het motorgeluid zegt inderdaad veel over de afstelling.
Gelukkig hebben onze Bagh's op dat gebied simpele motoren die vlug verklappen wanneer ze niet goed afgesteld staan.
We mogen ons nog gelukkig prijzen dat we niet met al die electronische poespas te maken hebben...

Terug naar onze fameuze voorontsteking.
Hier moet ik Benny bijtreden, in lage toerentallen zijn er weinig problemen met iets teveel voorontsteking.
De verbranding kan goed volgen en gebeurt volledig.
Ga je naar een hoog toerental, dan komen de problemen, de verbranding heeft minder tijd het mengsel te verbranden en daarom moeten we een handje helpen om vroeger te gaan ontsteken.
Het automatisch vervroegingsmechanisme (membraangestuurd) zal bij toenemend toerental de delco inwendig verdraaien en zo het tijdstip vervroegen en in jouw geval misschien teveel vervroegen.
De zuiger is nog maar pakweg halfweg naar boven en krijgt reeds ontsteking waardoor deze terug naar beneden zou moeten gaan, echter veel te vroeg.
Dan gaat de motor pingelen met soms nare gevolgen.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Nog een gerustelling Godfried, je rijdt al een tiental jaar rond met jouw prachtige Bagheera.
Ik denk niet dat je met een sterk pingelende motor het tien jaar zult uithouden...

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

...en inderdaad, hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de compressiedruk die wordt opgebouwd.
Je moet immers een bepaald volume tot een veel kleiner volume gaan samendrukken en hoe kleiner de ruimte wordt, hoe groter de compressiedruk.
We geraken er nog uit, Godfried! :wink: :lol:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal het onderdrukmembraam eens extra controleren, maar als je de ontsteking afstelt met een stroboscopische lamp en je geeft gas dan zie de voorontsteking verlopen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen lek in het membraam is. Ik ga het controleren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je moet de voorontsteking regelen met het darmpje die van de carburator naar het onderdrukmembraam loopt los te koppelen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik weet niet zeker of ik dit wel gedaan heb :oops: Ik zal eens zien of het verandering brengt! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

gelukkig bestaat deze topic, vandaag bij mij de elektronische ontsteking ingebouwd, bij de eerste startbeurten knallen geblazen, na veel vijven en zessen bleek cilinder 2 en 4 omgewiseld :oops: nadien direkt broem zonder pruttelen en flink aanpakken, ikke content !
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Iets wat je een keer gedaan hebt gaat de tweede keer steeds beter. Ik had dat ook de bougiekabel moeten gewisseld worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, de delco kap was ook anders van opbouw zodat het niet meteen duidelijk was welke de volgorde was.
Bagheera X '78
Post Reply