bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

Uiteraard komen er nieuwe manchetten op!
Het is een hele klus om deze te vervangen!
Ik heb de koppelingscilinder gedemonteerd vanmorgen en alles goed schoongemaakt.
De rubberen zitting onderaan de zuiger ziet er nog onberispelijk uit maar hoogstwaarschijnlijk zal deze versleten zijn.
Zou ik zo'n zitting afzonderlijk kunnen krijgen?
Ook heb ik veel moeite om de toevoerleiding van de pomp los te krijgen.
De leiding zit er ingeperst.
Liefst zou ik de leiding en de bestaande pomp gewoon laten zitten en enkel de rubber zitting vervangen.
Alle tips zijn welkom.

Bart

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

De koelleidingen zijn geplaatst en aangesloten op het motorblok.

Image

Vervolgens de achterste motorsteun geplaast.
Ik heb deze nu pas gemonteerd om de motor wat te kunnen laten kantelen tijdens het aansluiten van de koelwaterbuizen.
Iedereen die aan de Bagheera heeft gewerkt, weet dat het knap lastig werken is in de beperkte motorruimte.

Image

Ik heb een nieuwe zekeringenhouder en een mistlamp klaarliggen.
Wat de mistlamp betreft, zijn er wettelijke bepalingen over hoe hoog deze minimaal van de grond moet gemonteerd worden?
Ik zou de mistlamp in de achterbumper willen inwerken in ??n van beide uitsparingen (zie foto)

Image

Bart
jo

Post by jo »

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=bijl6
minimum hoogte 25cm maximum 120cm
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor de info, Jo!
Ik ben momenteel alle leidingen terug aan het plaatsen voor de onderdruk van de koplampbediening, hoofdremcilinder enz.
Binnenkort komen de remleidingen aan de beurt.
Zou ik de koppelingen (zie links onderaan op de foto) kunnen of beter gezegd, MOETEN hergebruiken?
Op de Bagheera bestaan er twee diameters van koppelingen.
Hoe plooi ik de remleidingen best? Ik neem aan dat hiervoor een plooitangetje bestaat.
Ook moet er een kraagje aan de uiteinden van de remleidingen gemaakt worden.
Bestaat hiervoor ook een tang?

Image

:wink:
jo

Post by jo »

ik heb mijn remleidingen voor de C25 hier in Wommelgem laten maken bij een grote auto onderdelenwinkel
de koppelstukken kosten 1.2euro / stuk
de leidingen zowat 11 euro / meter
ik betaalde voor 4 remleidingen (C25 heeft dubbele vooraan) 101 euro inclusief maken van de uiteinden en het plooien
je brengt gewoon je oude binnen en ze maken die na

het plooien is niet met een tang maar gebeurt rond een buis, de tang voor de koppelstukken te monteren (paddestoel op buis) kost ca 450 euro
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De dichting in de koppelingscilinder moet als setje te kopen zijn. Je bent er zeker van dat de cilinderwand in goede staat is! Dan is het perfect om een nieuwe dichting te zetten. Ik heb mijn remleidingen zelf gemaakt. De leidingen heb ik op rol mee gekregen en een speciale tang voor de kopjes er op te persen. De koppelingen waar de leiding mee vastzit verkopen ze los per stuk. Ik heb enkele koppelingen herbruikt omdat ze die maat niet hadden. De koperleiding is gemakkelijk te plooien zonder plooitang gewoon met de hand of op een buis zoals je zelf wil. Je zegt dat je de mistlamp wil inbouwen in de bumper. Bestaan er inbouw modellen! Of wordt het een eigen creatie?

Er bestaat een dichtingset voor deze koppelingspomp. Ik heb het nogal gezegd; een nieuw dichtingsetje kost bijna zoveel als een nieuwe cilinder.

Ik heb er ??n verpakking liggen, maar ze is open gedaan! Ik weet niet of het nieuwe zijn of gebruikte! Ze zien er als nieuw uit maar ik twijfel omdat de verpakking open is gedaan. Deze heb ik omdat ik een reservepompje zelf wil reviseren.
Maar als ik je hiermee kan verder helpen graag.

Alain zijn deze setjes nog te verkrijgen? Zie de foto's :wink:
Attachments
bestelnr Bendix dichting (Small).JPG
bestelnr Bendix dichting (Small).JPG (59.33 KiB) Viewed 4794 times
dichtingset Bendix (Small).JPG
dichtingset Bendix (Small).JPG (60.26 KiB) Viewed 4794 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Dag Godfried,

Ik heb de koppelingspomp grondig gereinigd en terug gemonteerd.
Ik zal ze moeten testen eens er olie op het remsysteem zit.
De olie voor de koppelingspomp wordt van het remsysteem afgetapt.
Misschien blijft alles dicht.
Ik hou je op de hoogte.
Wat de remleidingen betreft, deze heb ik reeds liggen, enkel moeten ze nog geplooid en op de juiste lengte gezaagd worden.
Ik heb nog een plooitang gevonden om buisjes van 10mm mee te plooien (loodgietersplooitang...).
Hiermee moet het ook kunnen.
Heb jij nog zo'n tang liggen om de kopjes erop te persen?
Desnoods kom ik ze halen en terugbrengen!

De mistlamp die ik gekocht heb (zie foto) is een gewone rechthoekige lamp met een beugel om ergens op vast te zetten.
Ik zou ze graag monteren in een uitsparing in de achterbumper (luchtgaten).

Image

Op de foto is ook de nieuwe zekeringenhouder te zien om te gebruiken met de modernere platte zekeringen.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

waar heb je die zekeringhouder gehaald en hoeveel kost dat ? Hoeveel zekeringen kunnen erin ...?
Bagheera X '78
bassboss

Post by bassboss »

De zekeringenhouder vind je in elke goede autoshop (deze komt van AUTOPARTS), het kost 7.47? en er kunnen 6 steekzekeringen in.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Die speciale tang heb ik toen (10 jaar geleden) samen met een rol koperleidingen en de aansluitkoppelingen mee gekregen van een autoschop. De meters die ik gebruikt heb, heb ik toen moeten doorgeven en betaald. Vroeger was ik daar goede klant maar de laatste jaren kom ik daar niet meer omdat ze hun prijzen abnormaal hebben aangepast. Ik denk dat je deze tang nergens gaat meekrijgen! Het is een koffer met koppen voor de leidingen van alle merken. Misschien je leidingen opmaat maken en naar iemand toegaan die leidingen maakt en de kopjes erop laten persen. Letop! Dat er bij de plaatsing van de leidingen geen stukjes koperzaagsel meer in zitten. Succes :wink:

Is er iemand in de club die hier een oplossing voor weet? Connecties!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

[quote="GODFRIED"]Dag Bart,

Die speciale tang heb ik toen (10 jaar geleden) samen met een rol koperleidingen quote]

Koperleidingen zijn bij een keuring niet meer toegelaten voor remleidingen ,het moeten stalen leidingen zijn.
jo

Post by jo »

Maes Jules wrote:
Koperleidingen zijn bij een keuring niet meer toegelaten voor remleidingen ,het moeten stalen leidingen zijn.
?????????? ik heb er net laten maken en er werd me verzekerd dat dit geen probleem was voor de keuring nadat ik er specifiek naar vroeg :o
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Ik heb navraag gedaan bij het keuringsbureau,en daar vertelde men mij dat koperen remleidingen niet meer toegelaten zijn.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Moeilijk te geloven! Als ik dus mijn bagheera terug laat keuren zouden ze haar afkeuren :cry: Ik ga het zeker eens navragen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

jo

Post by jo »

http://forum.belgium4x4.be/showthread.php?t=5599
Wij (vader en ik) bouwen kitcars die een hele strenge keuring ondergaan met koper leidingen en dit zelfs voor op circuit.
mogelijk een broodje aap dat het niet meer mag maar bel naar de TC en dan krijg je het standaard antwoord : "origineel h? mijnheer"
bassboss

Post by bassboss »

Wat de remleidingen betreft, ik ga deze reeds namaken en dan doe ik ze ergens binnen om de kopjes erop te laten drukken.
Ik vermoed dat door het drukken van de kopjes de leidingen amper een paar millimeter korter zullen worden.
Ik zal ze dus wat langer maken.

Voorts gaat het hier een beetje op kruissnelheid.
De opbouw is goed bezig.

De kachel zit er reeds.

Image

Alle leidingen zijn aangesloten op het motorblok.

Image

En de voorkant begint ook vorm te krijgen.
De remservo moet er terug even af om de remleidingen makkelijk kunnen aan te sluiten op het verdeelblokje.

Image

8)
Geert

Post by Geert »

Ik ben gisteren nog op de keuring in Heers geweest voor mijn Ascona en daar vertelde ze me dat het geen probleem was als de remleidingen in koper waren. Rekening houdend met de huidige prijs van het koper kan ik wel begrijpen waarom ze niet veel meer gebruikt worden.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Om de kopjes erop te persen heb je inderdaad maar enkele mm nodig. De leidingen zijn beter een beetje te lang dan te kort!
Bart, het schiet goed op. Je hebt het oude ritme weer te pakken. Ziet er mooi uit. Zoals Geert schrijft is het geen probleem voor koperen remleidingen te plaatsen. Het koper is duur maar roesten doet het niet. De remleidingen van mijn bagheera zitten er nu 10 jaar onder en zijn nog als nieuw, alleen de kleur van het koper is donkerder geworden.

Bart wat je zeker niet mag vergeten is! Alle naden in de auto goed te dichten zodat je geen water binnen krijgt. Ik heb daar speciale nadenkit voor gekocht maar met tech-7 of iets dergelijks gaat dat ook. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Het is me zonder problemen gelukt om al een paar remleidingen na te maken.

Image

Ze zijn makkelijk met de hand te plooien.
Waarschijnlijk heb ik iemand gevonden waar ik de koppelingen kan kopen en de kopjes erop kan laten persen.

Ik heb de remservo goud gelakt. :wink:

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Koperen buis van die diameter plooit gemakkelijk. Ik heb daar ook geen plooitang voor nodig gehad. Gooi niet alle aansluitkopjes weg! Het kan zijn dat ze niet met alle draadsoorten te verkrijgen zijn dan kun je de oude gebruiken waar dat nodig is. Ik heb ook enkele oude gebruikt. Let wel op!! Dat je de juiste op de leidingen laat zetten. Vergelijk de draad op de aansluitkopje met de oude anders ben je aan het terugrijden bij de aansluiting. :wink:

ps: De moerplaatjes zijn gepost en misschien al aangekomen !!!!
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dat je nog goud-verf kunt betalen na zo een ingrijpende restauratie. :lol: :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Moerplaatjes aangekomen!
Bedankt Godfried, jij krijgt de eer te beurt om de Bagheera-sticker op de voorbumper van mijn type 1 te kleven!
Het symbool van de voltooiing!

Bart 8)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Graag gedaan.
Nog eventjes volhouden en het is zover. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Jongens,

Ik weet het, het is HEILIGSCHENNIS om een Matra te voorzien van OPEL-onderdelen maar ik moet de kerk wat in't midden houden!
Mijn werkgever moet ook iets verdienen! :wink:
De remleidingen en koppelstukken van een OPEL OMEGA zijn geknipt voor de Bagheera.
Dit is het resultaat:

Image

Nu nog enkel de kopjes erop laten persen.
Intussen zijn de gaten voor de veiligheidsgordels ook uitgetapt (M11).
Daarna wordt de komplete voortrein gemonteerd!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Van welk merk de onderdelen komen maakt niet uit ,als ze maar passen.
Je schrijft dat de veiligheidsgordels werden nagetapt met M11. Dit is geen metrische draad maar als de bout er goed inpast zal het wel geen probleem geven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

De tap die ik gebruikt heb is een M11 x 1.25
Ik weet niet welke spoed een M11 normaal gezien heeft, maar het zou kunnen dat 1.25 een kleinere spoed is dan standaard.
Ik heb deze tap bij ons in de garage kunnen lenen.
De bouten passen alleszins.

Na het plooien van de remleidingen kwam het stuurhuis aan de beurt.
De langsversterking vooraan zit ook reeds op zijn plaats.

Image

En zo ziet het er uit in't wild...

Image

Om de Bagheera sectie alle eer aan te doen, toon ik nog wat roestfoto's.
Verdere foto's van mijn donor-bagh volgen als ik deze zal ontmantelen.
Hier is alvast een voorproefje.
Bemerk de complete perforatie van de chassisbalken...
Deze wagen kon heus niet meer gered worden... :-?

Image

Image
jo

Post by jo »

M11 is altijd een buitenmaat, standaard staat daar niet op dus kan 1 - 1.25 of wat dan ook zijn
het is wel metrisch daar staat de M namelijk voor
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Wat een verschil!!! Niet tegeloven dat we hier over de zelfde wagen spreken. Prachtig!!Nee nee geweldig. Dat geeft voldoening na al dat afzien. Geen roest meer!!! Alleen mooi zuiver werk. Spijtig dat het zolang geduurd heeft dat Matra dat heeft ingezien om het chassis te verzinken, waarom hebben ze de bagheera 2 dan niet verzinkt!!!! Het zou voor velen de restauratie veel gemakkelijker gemaakt hebben en er zouden nog vele bagheera's op de weg zijn. Ik kan maar niet genoeg krijgen van die mooi foto's. Plaats er maar veel tijdens de opbouw.

Ik heb eens gekeken op mijn draadtap. Dit zijn de gegevens;

Merk:Wexco
7/16-20
UNF
2N
HSS
2411

Misschien is dit toch een metrische tap!!! Ik weet het niet. Ik denk dat de meeste auto's van de jaren 70,80,90 de draad van de veiligheidsgordels standaard het zelfde hadden. Nu is dat niet meer zo ze gebruiken nu zelftappende bouten.
Als de bout past is alles in orde. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

dat is niet hetzelfde als die M11

UNF is standaard amerikaans met fijne draad en uitgedrukt in duim
7/16 is de doormeter, 20 is het aantal gangen per duim
speciaal is hier de draadhoek van 60? zoals bij metrisch

(8 jaar draaier geweest met een kick op perfecte schroefdraden maken :lol: )
Post Reply