Ze is van mij die rode kat !!
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Voor het verwijderen van de achterpartij+dak ben ik als volgt tewerk gegaan:
Rond de achterklep en ter hoogte van de B-stijlen zitten metalen klinknagels. Deze boor je los. Rondom de achterklep, de bodemplaat van de kofferbak en de B-stijlen is de polyester met kit verlijmd en hoef je dus gewoon de kit maar los te trekken. Deze is zeer elastisch.
Het is echter opletten geblazen ter hoogte van het dak, het dak is rondom met harde lijm op het stalen frame gelijmd!
Maak dus EERST het dak los vooraleer je de volledige achterpartij+dak naar achter kan trekken.
Het losmaken van het dak doe je best door de harde lijm met een verfschroeier op te warmen, LET OP!!! niet te heet want dan gaat de polyester naar de haaien! Verfschroeier op de laagste stand en met beleid!
Terwijl je de lijm opwarmt, steek je met een plamuurmes tussen het polyester en het stalen dakframe om zo stuk voor stuk het dak los te wrikken.
Hou er rekening mee dat terhoogte van de A-stijlen het polyester bijna naadloos in staal overgaat, dit zal je later vakkundig moeten herstellen met toevoeging van nieuwe polyester.
Eens het dak en ALLE klinknagels los zijn, trek je de achterpartij naar achter, misschien moet je in de kofferruimte de bodem wat lossnijden om het geheel makkelijker doen los te komen.
LET OP bij het wegnemen dat het dak niet afbreekt ter hoogte van de twee luchtroosters bovenaan! Dit is een zeer zwakke plek en kan scheuren als je het dak niet ondersteunt of te hard lostrekt!
Succes!
Rond de achterklep en ter hoogte van de B-stijlen zitten metalen klinknagels. Deze boor je los. Rondom de achterklep, de bodemplaat van de kofferbak en de B-stijlen is de polyester met kit verlijmd en hoef je dus gewoon de kit maar los te trekken. Deze is zeer elastisch.
Het is echter opletten geblazen ter hoogte van het dak, het dak is rondom met harde lijm op het stalen frame gelijmd!
Maak dus EERST het dak los vooraleer je de volledige achterpartij+dak naar achter kan trekken.
Het losmaken van het dak doe je best door de harde lijm met een verfschroeier op te warmen, LET OP!!! niet te heet want dan gaat de polyester naar de haaien! Verfschroeier op de laagste stand en met beleid!
Terwijl je de lijm opwarmt, steek je met een plamuurmes tussen het polyester en het stalen dakframe om zo stuk voor stuk het dak los te wrikken.
Hou er rekening mee dat terhoogte van de A-stijlen het polyester bijna naadloos in staal overgaat, dit zal je later vakkundig moeten herstellen met toevoeging van nieuwe polyester.
Eens het dak en ALLE klinknagels los zijn, trek je de achterpartij naar achter, misschien moet je in de kofferruimte de bodem wat lossnijden om het geheel makkelijker doen los te komen.
LET OP bij het wegnemen dat het dak niet afbreekt ter hoogte van de twee luchtroosters bovenaan! Dit is een zeer zwakke plek en kan scheuren als je het dak niet ondersteunt of te hard lostrekt!
Succes!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ik zou beginnen met een Elektrisch vuurtje in de auto te zetten, paar uur heel het zaakje opwarmen.
Anders wachten tot er ooit nog eens een zomerdsag komt....
Anders wachten tot er ooit nog eens een zomerdsag komt....

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Kan nog een klein probleempje geven.Kanchi wrote:
De ruit... tja, ze is er nog niet uit maar, spijtig, te laat ik heb toch al een barst. Dus zal de komende maanden naar een andere moeten zoeken. Tips ?
Deze ruiten zijn namelijk bijna niet meer te vinden.
Waarschijnlijk enkel van een donor-wagen.
Het dak heb ik gedemonteerd zoals Godfried: voorzichtig een platte beitel ertussen en dan de gebruikte lijm breken.
Veel succes met de rest van de werkzaamheden.
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Nog een nieuwtje (Als jullie dit nog niet weten)
De parafaan is ook gewoon na te bestellen. Die is niet van staal maar van polyester, die je dus kunt lijmen op de ondergrond. Nooit geen roest meer daar en weer een kritisch onderdeel wat opnieuw gemaakt wordt. Hoe precies te verlijmen weet ik nog niet, hier krijg ik nog meer info over thuisgestuurd of gebeld. Ill keep ya posted.
De parafaan is ook gewoon na te bestellen. Die is niet van staal maar van polyester, die je dus kunt lijmen op de ondergrond. Nooit geen roest meer daar en weer een kritisch onderdeel wat opnieuw gemaakt wordt. Hoe precies te verlijmen weet ik nog niet, hier krijg ik nog meer info over thuisgestuurd of gebeld. Ill keep ya posted.
Matra Murena 2.2 1981.
-
- Posts: 209
- Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
- Location: Gingelom
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
aanwinst



bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Hans, ja bedankt man, nou het is ook wel leuk, en je leerd de auto zo door en door kennen. Inmiddels alles uitgebouwd behalve het dak en de deuren. Hiervoor heb ik nog een staafje van de juiste dikte nodig, om de buisjes eruit te tikken. Wel wat roest plekjes ondekt maar eigenlijk valt het mee. Het laswerk is op de belangrijke delen niet slecht, maar behoeft wel wat verbetering. De parafaan is aan vervanging toe. De dorpels zijn van plaaten voorzien, en dus gelast, maar druppelgewijs. Daar kan het water er dus zo in. hier moet ik echt wat aan laten doen. Ik kan er nu bij dus dat moet eerst voordat we weer gaan opbouwen. anders is t over een paar jaar over en uit. En dat zou zonde zijn.
Matra Murena 2.2 1981.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
[quote="Kanchi"]
... Hiervoor heb ik nog een staafje van de juiste dikte nodig, om de buisjes eruit te tikken...
quote]
Even een 5" spijker nemen en de punt eraf slijpen.
... Hiervoor heb ik nog een staafje van de juiste dikte nodig, om de buisjes eruit te tikken...
quote]
Even een 5" spijker nemen en de punt eraf slijpen.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
thanks for the tip 
vanmiddag de bestuurdersstoel, binnenruit met rubber en alle veiligheidsgordels verwijders. En begonnen met het schuren van de binnenkant. Kwam aan de bestuurderskant waar de bodem van onder de stoel de dorpelbalk raakt een leuk gat tegen in de bodem en onder in de zijkant. zie foto.
Verders: De voortrein wil ik met mn schoonzoon (hij is automonteur) uit elkaar halen om overal goed bij te kunnen komen voor schuren en epoxyverf voorzien.

vanmiddag de bestuurdersstoel, binnenruit met rubber en alle veiligheidsgordels verwijders. En begonnen met het schuren van de binnenkant. Kwam aan de bestuurderskant waar de bodem van onder de stoel de dorpelbalk raakt een leuk gat tegen in de bodem en onder in de zijkant. zie foto.
Verders: De voortrein wil ik met mn schoonzoon (hij is automonteur) uit elkaar halen om overal goed bij te kunnen komen voor schuren en epoxyverf voorzien.
- Attachments
-
- gaten bodem bestuurderskant.jpg (91.58 KiB) Viewed 15126 times
Matra Murena 2.2 1981.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Kijk ook eens onder de wagen naar de zetelsteun. Dat is een zwak punt aan de vloer. Door het gewicht van de bestuurder wringt de plaat voortdurend op en neer met scheuren als gevolg. Indien je een tweede Bagheera hebt als donor die je gaat afbreken kan je de rechtersteun uitslijpen met langs weerszijden zoveel mogelijk vloerplaat. Dan kan je die aanpassen zodat hij aan de linkerzijde mooi past tegen de dorpel.
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Gisteren op de meeting bij Carjoy een aantal van jullie ontmoet. Veel mooie Murenas gezien. Ook was er een volledig gerestaureerde Rancho ! en er kwamen ook nog 3 Bagheera's type 2. Binnen stond de mooie gele type 1 van Robbie. Was leuk om weer eens een gerestaureerde type 1 te zien. Op de meeting zoals gezegt een aantal van jullie ontmoet en beloofd een paar nieuwe fotos van mijn rode kat in ontwikkelingfase...hmm bijna nog afwikkelingsfase hehe te posten hier in het forum. Aldus met mn schoonzoon nog even de achterruit verwijderd om betere fotos van de achterkant te kunnen maken. Zoals je op de fotos kunt zien was het polyster bij een reparatie door de vorige eigenaar al ter hoogte van de roosters doorgezaagd. Maakt wel voor mij de demontage gemakkelijker. Ook kun je zien dat de bagageruimte al geschuurd, met roestvretende epoxyverf en daarna met de zwarte RustStop is behandeld Dit loopt door over de motorruimte en de achterzijde van de kabine. De kleine stukjes bruin die je nog ziet heb ik kaal gelaten voor de lasser om te dichten. Ook een foto van de dorpel. Is duidelijk niet origineel en zal door de lasser aangepakt moeten worden, want een paar rupsjes hier en daar is echt rommel ! Eigenlijk moeten daar nieuwe buitenkanten op.
Volgende stappen...De voorruit eruit en dak eraf. Dan zal er gelast moeten gaan worden. Naast wat kleine plekjes, de Parafaan, Dorpels en bovenrand bestuurderszijde (waar de verchroomde strip op komt) boven deur en zijruit.
Volgende stappen...De voorruit eruit en dak eraf. Dan zal er gelast moeten gaan worden. Naast wat kleine plekjes, de Parafaan, Dorpels en bovenrand bestuurderszijde (waar de verchroomde strip op komt) boven deur en zijruit.
- Attachments
-
- forum voorkant.jpg (153.9 KiB) Viewed 15072 times
-
- forum dorpel.jpg (86.08 KiB) Viewed 15072 times
-
- forum gescheiden dak.jpg (113.28 KiB) Viewed 15072 times
-
- forum bagageruimte.jpg (130.04 KiB) Viewed 15072 times
Matra Murena 2.2 1981.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Je bent al een mooi stuk op weg met de ontmanteling van de Bagheera, ga zo door.
Ik zie dat je bepaalde delen van het chassis ondertussen ook al behandeld hebt tegen roest... is het niet verstandig om eerst verder te gaan met demonteren totdat je een geheel kaal en schoongemaakt chassis over hebt, vervolgens al het laswerk uitvoeren en dan pas de roestpreventie?
Het laswerk is dan een heel stuk gemakkelijker bereikbaar en dus secuurder uit te voeren, en ook de daaropvolgende roespreventie kun je dan veel sneller en preciezer aan brengen met de verfspuit, een UBS-pistool (voor de anti-steenslag laag) en de compressor.
Ik zie dat je bepaalde delen van het chassis ondertussen ook al behandeld hebt tegen roest... is het niet verstandig om eerst verder te gaan met demonteren totdat je een geheel kaal en schoongemaakt chassis over hebt, vervolgens al het laswerk uitvoeren en dan pas de roestpreventie?
Het laswerk is dan een heel stuk gemakkelijker bereikbaar en dus secuurder uit te voeren, en ook de daaropvolgende roespreventie kun je dan veel sneller en preciezer aan brengen met de verfspuit, een UBS-pistool (voor de anti-steenslag laag) en de compressor.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Bent aardig op weg! Maarrrrreuhhhh, nu je toch aardig op weg bent zou ik het chassis lekker kaal plukken, motor eruit, voor en achtertrein eruit, en terwijl je het chassis laat lassen en zandstralen, laat je het zinkbadje vol lopen.
Doen!
Kost een paar weekjes meer sleutelen maar voor de prijs moet je het zeker niet laten!!!!
Wel het kale chassis afdoende verstevigen met een kooi om de boel niet te laten "twisten" in het warme badje.
Dat scheelt een pak als je later de deuren opnieuw netjes wilt monteren en aflijnen...
Succes ermee!
Bart
Doen!
Kost een paar weekjes meer sleutelen maar voor de prijs moet je het zeker niet laten!!!!
Wel het kale chassis afdoende verstevigen met een kooi om de boel niet te laten "twisten" in het warme badje.
Dat scheelt een pak als je later de deuren opnieuw netjes wilt monteren en aflijnen...
Succes ermee!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Mannen, ja het lijkt zo een beetje van alles door elkaar wat ik gedaan heb, maar dat is ook een beetje omdat ik door wil. Als ik iets niet meteen los krijg dan ga ik eerst even ergens anders verder. Vandaar dat je dit ziet. Wil mn tijd (zoals vrije dagen van mn werk) zo optimaal mogelijk benutten. Ook is er nu zo een groot stuk tegen roest behandelt omdat ik de verfbus, na 1 keer open niet meer normaal open kreeg en dus de dure antiroestverf dan maar zoveel mogelijk wilde uitstrijken op de delen die ik al geschuurd had.
Woensdag hoop ik met mn schoonzoon de voorruit, deuren en dak, eraf te krijgen. De voortrein moet ook uit elkaar wil je overal er daar goed bij kunnen komen.
Zag op de meeting bij de gele van Robbie hoe de strip net boven de deuren zou kunnen/moeten zijn, zo is die van mij zeker niet dus ook daar is het aan vervanging toe. Nou nog een lasser die dat voor mij kan doen
Bart, ik heb grote waardering voor jou, zoals jij het gedaan hebt, dat is uiteraard de allerbeste methode, maar ben bang dat dat voor mij niet haalbaar is. Ik durf het gewoon niet, om de auto zo ver uit elkaar te halen. Uit verhalen van anderen weet ik dat vele projekten blijven steken op die kompleet gedemonteerde auto. Dit is de eerste keer dat ik zo iets doe, ik zal de delen die te slecht zijn vervangen en dan alles tegen roest behandelen binnen en buitenkant. Er is een bedrijf hier in Brabant die met een sonde (slang en sproeikop) de binnenkant van profielen tegen roest kan behandelen. Dat wil ik ook laten doen. Tis een andere methode, maar bij goede uitvoering volgens mij ook niet slecht
Woensdag hoop ik met mn schoonzoon de voorruit, deuren en dak, eraf te krijgen. De voortrein moet ook uit elkaar wil je overal er daar goed bij kunnen komen.
Zag op de meeting bij de gele van Robbie hoe de strip net boven de deuren zou kunnen/moeten zijn, zo is die van mij zeker niet dus ook daar is het aan vervanging toe. Nou nog een lasser die dat voor mij kan doen

Bart, ik heb grote waardering voor jou, zoals jij het gedaan hebt, dat is uiteraard de allerbeste methode, maar ben bang dat dat voor mij niet haalbaar is. Ik durf het gewoon niet, om de auto zo ver uit elkaar te halen. Uit verhalen van anderen weet ik dat vele projekten blijven steken op die kompleet gedemonteerde auto. Dit is de eerste keer dat ik zo iets doe, ik zal de delen die te slecht zijn vervangen en dan alles tegen roest behandelen binnen en buitenkant. Er is een bedrijf hier in Brabant die met een sonde (slang en sproeikop) de binnenkant van profielen tegen roest kan behandelen. Dat wil ik ook laten doen. Tis een andere methode, maar bij goede uitvoering volgens mij ook niet slecht

Matra Murena 2.2 1981.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Inderdaad, volledig ontmantelen en laten verzinken moet je niet onderschatten. Ik weet uit ervaring dat het dan wat langer gaat duren en dat de kosten een flink stuk oplopen. Ook het verzinken zelf wordt in weinige verzinkerijen nog gedaan. Ze zien je liever gaan dan komen met zo een chassis. Reden; Als ze de normale prijs vragen is er te weinig aan te verdienen en anders veel te duur. Het chassis neemt veel zink op omdat het allemaal plaatwerk is. Iets van een 40kg zink. Ze hebben liever zware profielen.
Met een goede behandeling geraak je ook jaren verder, maar de roest zal vroeg of laat ergens weer tevoorschijn komen.
Ik ben blij dat ik mijn bagheera toch heb laten verzinken. Niet alleen het verzinken maar het chemisch ontlakken is peperduur, zelfs duurder dan het verzinken.
Het verzinken is en blijft wel de beste manier om de roestduivel geen kans te geven.
Doe zo verder.
Met een goede behandeling geraak je ook jaren verder, maar de roest zal vroeg of laat ergens weer tevoorschijn komen.
Ik ben blij dat ik mijn bagheera toch heb laten verzinken. Niet alleen het verzinken maar het chemisch ontlakken is peperduur, zelfs duurder dan het verzinken.
Het verzinken is en blijft wel de beste manier om de roestduivel geen kans te geven.
Doe zo verder.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik kan me deze angst ook nog wel herinneren van mijn éérste drastische project, maar ook hoe het mij achteraf uiteindelijk erg meeviel.Kanchi wrote: ... maar ben bang dat dat voor mij niet haalbaar is. Ik durf het gewoon niet, om de auto zo ver uit elkaar te halen. Uit verhalen van anderen weet ik dat vele projekten blijven steken op die kompleet gedemonteerde auto. Dit is de eerste keer dat ik zo iets doe...
Velen zien er tegenop om voor het eerst een motor te demonteren uit een auto.
Maar als je zorgt dat de motor goed wil lopen voor de demontage zal deze ook weer vlot lopen na de demontage... aan de motor zelf hoef je dan eigenlijk verder niets te sleutelen.
Het is dan slechts een kwestie van slangetjes, stekkertjes, 2 aandrijfassen en een paar bouten van de motorsteunen lossen en weer bevestigen.
Ik ga je echter niet opdringen dat je jou Bagheera nu maar compleet moet gaan demonteren, dit bepaal je gewoon zelf en verder niemand anders.
Ik wil je echter wel een paar tips geven die het werken aan de wagen (en vooral het terugbouwen) een heel stuk gemakkelijker kunnen gaan maken.
Tip 1: Maak vooraf foto's van alles wat je demonteert, en liefst nog vanuit meerdere hoeken... een digitale camera moet gewoon standaard binnen handbereik liggen.
Archieveer deze foto's ook gelijk met de naam en de locatie in de auto. (bijvoorbeeld Vooras / remklauw links)
Dit lijkt een heidens karwei (we praten dan al snel over 1000 foto's), maar je zult merken dat je hier heel veel plezier van gaat beleven.
Tip 2: Label alle onderdelen en sla ze zodanig op dat bijbehorende bouten/moeren ook bij deze onderdelen blijven.
Ik heb voor het labelen witte isolatietape en een water/UV-vaste markeerstift gebruikt, en de bijbehorende bouten en moeren in een diepvrieszakje eraan vast getaped.
Markeer op deze manier ook alle stekkertjes van de kabelboom en de electrische onderdelen, en gebruik meerdere kleuren markeerstiften om de diverse stekkers van 1 onderdeel uit elkaar te houden.
Tip 3: Sla de onderdelen schoon op en zodanig dat je alles ook snel terug kunt vinden.
Dit klinkt misschien stom, maar niets is irritanter als 3x een bananendoos onder uit een stapel trekken en dan tot de ontdekking komen dat juist het gezochte onderdeel daar niet in zit.
Tip 4: Zorg voor een papieren werkplaatshandboek wat je overal neer kan leggen waar je aan het werk bent.
Liefst nog in één of meerdere mappen met elke pagina apart leesbaar in een plastic hoesje gestoken... olie, vuil en vet maakt papier namelijk heel snel onleesbaar, en om de 10 minuten handen wassen houd je ook niet lang vol.
Tip 5: Download de Bagheera onderdelencatalogus van Simon, print deze uit, en maak hier ook een map van. (ook in plastic hoesjes)
Hiervan zul je ook veel plezier gaan beleven, je kunt vanaf die tekeningen namelijk heel goed de montagevolgorde aflezen hoe het hoort te zitten... dit scheelt enorm veel puzzelwerk.
Tip 6: Houd je werkplek en je gereedschap schoon en overzichtelijk, en bovenal werk veilig. En als laatste (ik hoop dat je ze beiden niet nodig bent) denk ook aan een brandblusser en verbandtrommel met veel pleisters.
Tip 7: vraag wat je weten wilt, op het Matramaniaforum is iedereen bereid om je te helpen als je ergens niet uitkomt.
Domme vragen bestaan niet, en domme antwoorden worden snel gecorrigeerd.
Tip 8: Heb geen haast, forceer niets en bepaal je eigen tempo.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat alles minimaal een keer zolang duurt als je eigenlijk wilt... juist hieruit ontstaan al die gestrande projecten die je overal ziet.
Geduld is een schone zaak, en de beloning is het eindresultaat.
Alvast heel veel succes en sleutelplezier toegewenst.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Vandaag een eind opgeschoten...de voorruit, beide deuren en dashbord er eindelijk uit, Het dak is bijna los maar bij de voorruit wil die niet, dus gaan we de methode met de fohn proberen. De achterkant en zijkanten van het dak zijn wel los. Wel al onder het dak kunnen kijken, en oei, aan beide kanten is het plaatje van het profiel dat net boven de deur en zijruiten zit eigenlijk bijna weg. Moet dus vervangen worden. De binnenkant van dit profiel is nog wel goed. verder ziet het er nog goed uit. Dat dak bij de voorruit losmaken word nog wel een hele klus ;(
Matra Murena 2.2 1981.
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Eindelijk het dak eraf, en zie daar is pas een echte roestduivel !
hehe, mooi een klus voor de plaatwerker-lasser. Het dak hebben we aan de vooruitkant moeten lossen van de lijm met verhitting van een föhn. Is gelukkig gelukt en konden we het chassis daar eindelijk zien en te lijf 
Zie bijgaande fotos. Niet schrikken hoor, je ziet van de prachtige bruine franse Matrastaal
Is bijna wat voor archeologen 


Zie bijgaande fotos. Niet schrikken hoor, je ziet van de prachtige bruine franse Matrastaal


- Attachments
-
- Forum IMG_0307.jpg (121.76 KiB) Viewed 14949 times
Matra Murena 2.2 1981.
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ow, dat is pas een rotte troep!
Inderdaad, maar goed dat je het dak eraf genomen hebt!
Bij mijn Bagheera was enkel de stijl boven de voorruit ernstig geroest en is vervangen door een nog gaaf exemplaar uit mijn donorwagen.
Waarschijnlijk zijn de dakstijlen op jouw Bagheera er zo erg aan toe doordat het dak op die plaatsen onvoldoende verlijmd was vanuit de fabriek.
Zo kon er water insijpelen tussen het metaal en de polyester.
Dit wordt een klus voor een ervaren lasser.
Hopelijk is de onderkant van de kokerbalken nog een beetje gaaf zodat de lasser een solide basis heeft om op te lassen, en vooral, het chassis zou aan stevigheid verliezen.
Terwijl al het rotte metaal is weggeslepen, kan je dankbaar gebruik maken om de openliggende holle ruimtes goed te behandelen met anti-roest.
Zoniet is het binnen afzienbare tijd weer prijs...
Laat je echter niet ontmoedigen, er is geen enkele Bagheera die voor zijn eigenaar geen onaangename verassingen heeft.
Een Bagheera-rijder die nooit roest heeft gezien, zal nooit de ziel van zijn wagen begrijpen
Succes!
Inderdaad, maar goed dat je het dak eraf genomen hebt!
Bij mijn Bagheera was enkel de stijl boven de voorruit ernstig geroest en is vervangen door een nog gaaf exemplaar uit mijn donorwagen.
Waarschijnlijk zijn de dakstijlen op jouw Bagheera er zo erg aan toe doordat het dak op die plaatsen onvoldoende verlijmd was vanuit de fabriek.
Zo kon er water insijpelen tussen het metaal en de polyester.
Dit wordt een klus voor een ervaren lasser.
Hopelijk is de onderkant van de kokerbalken nog een beetje gaaf zodat de lasser een solide basis heeft om op te lassen, en vooral, het chassis zou aan stevigheid verliezen.
Terwijl al het rotte metaal is weggeslepen, kan je dankbaar gebruik maken om de openliggende holle ruimtes goed te behandelen met anti-roest.
Zoniet is het binnen afzienbare tijd weer prijs...
Laat je echter niet ontmoedigen, er is geen enkele Bagheera die voor zijn eigenaar geen onaangename verassingen heeft.
Een Bagheera-rijder die nooit roest heeft gezien, zal nooit de ziel van zijn wagen begrijpen

Succes!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG