bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dear Joe,
yes, I use Babel fish. I speak no French and a little English. :oops:
Best wisches.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jongens,

Met alle respect voor jullie maar ik lig hier reeds dubbel van de vertalingen met babelfish te lezen. :lol:
Ik vrees dat de boodschap nog minder zal begrepen worden aan de overkant.
Alain kent ook een aardig mondje frans, en ikzelf kan ook mijn plan trekken.
Indien nodig zullen we graag helpen.
Dus, vergeef ons deze kleine arrogantie maar vraag gerust als ??n en ander moet vertaald worden.

By the way (bij de weg), ik heb terug tijd zat om me met de Bagh bezig te houden en zal vanaf nu terug regelmatig dit forum teisteren! :evil:

Zoals jullie weten is mijn chassis weg om te laten zandstralen.
Ik heb vanmorgen nog maar eens naar het bedrijf gebeld, doch de boodschap was: "we goan er ons nekie mee bezighouden noste weke. We goan oe verzekers terugbeln oast ie gereedn es"....
Ik ben benieuwd, want bij die mannen moet je blijkbaar geduld hebben...
Ik ben dus "technisch werkloos" voor't moment. :-?

Als het chassis gestraald zal zijn, zou ik het dadelijk naar Maasmechelen willen vervoeren, echter, de gaten moeten nog geboord worden.
Misschien kan dit bij jou, Godfried???
Ik moet wel nog eens goed bestuderen waar precies de gaten moeten komen.
Benny, ik weet dat jij overal foto's van genomen hebt van de gaten in jouw chassis.
Dit zou zeer nuttig kunnen zijn.
Jouw goede raad is weer welkom (zoals altijd, trouwens!)

Tot binnenkort,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor iemand die de taal meester is heeft zo een vertaal programma geen enkele zin. Je zult het programma ook wel geprobeerd hebben en tot de vaststelling gekomen zijn dat je het zelf ook nog eens moet vertalen. Maar ik kan je verzekeren! Dat ik meestal begrijp waar het over gaat als ik een tekst vertaal.
Je hebt je zelf aangeboden om te vertalen. Wees gerust daar ga ik gebruik van maken. Spijtig dat jij dan je kostbare tijd daar moet insteken. Ik probeer altijd mijn plan te trekken maar met talen is dat niet zo eenvoudig. Het Nederlands is al moeilijk genoeg. Maar alvast bedankt voor de aangeboden hulp.

De gaten boren in het chassis kan bij mij gebeuren indien je dit wenst. Ik moet eerlijk zijn. Het aantal gaten dat Benny geboord heeft lijkt mij een beetje te veel. Maar beter 20 te veel dan ??n te weinig.
Je schrijft dat je technisch werloos bent! Heb je dan alle onderdelen in orde? Dit ziet er dan goed uit voor de opbouw en deze zal dan ook vlot verlopen. Ik heb mijn onderdelen gereviseerd tijdens de opbouw en dit neemt enorm veel tijd in beslag. Je gaat met reuze stappen vooruit. Nu komt het beste wat het chassis ooit zal meemaken! Het verzinken.
Tot zondag op de vergadering. Ik breng je elektronische ontsteking dan mee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bagheera.be
Posts: 27
Joined: Wed Oct 15, 2003 2:46 pm

Post by bagheera.be »

De vraag van Joe is hoe hebben julie het chassis in het zink bad geduikt ?

Gelegd ?
Op het kant ?
Ofwel met een hoek ?

Ik was niet daar waneer mijn chassis gegalvanizeerd was
Is er iemand wie weet het ?
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ils ont plong? le chassis sur son c?t?.Regardez les photos
Attachments
galv_1.jpg
galv_1.jpg (15.55 KiB) Viewed 5140 times
galva.jpg
galva.jpg (34.83 KiB) Viewed 5140 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag bagheera.be

Dat heb ik ook uit zijn vraag opgemaakt. Via het vertaal programma.
Mijn chassis is ook verzinkt. Ik weet ook hoe het chassis in het zinkbad gaat. Het hangt van de grote van het zinkbad af! Het zinkbad in Maasmechelen is 1,40M breed. Daarom gaat het chassis op zijn zij in het zinkbad net zoals Matra de murena heeft verzinkt. Het chassis wordt met de voorkant of de achterkant in het zinkbad gelaten. Eenmaal in het zink wordt de andere kant omhoog gehaald zodat de zink in alle ruimtes kan geraken. Je moet weten welke kant boven en onder is tijdens het verzinken anders weet je niet waar je de gaten moet boren. De gaten zijn h??l belangrijk. Waar de lucht niet weg kan zal ook geen zink zitten.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
joe
Posts: 25
Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
Location: Lyon - France

Post by joe »

benny wrote:Ils ont plong? le chassis sur son c?t?.Regardez les photos
justement, il n'y a plus qu'une seule photo qui s'affiche.. :-? pourrais tu poster ou m'envoyer des photos des trous perc?s sur ta bagh au niveau pieds de porte , bas de caisse, longeron, s'il te pla?t :D

Merci
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Ik heb zonet een PM van Joe gekregen, onze vriend van Bagheera-Caf?.
Hij vraagt of hij jouw foto's eens kan bekijken voor het boren van de gaten.
Zou je even de tijd hebben om jouw foto's te posten onder deze rubriek?
Eigenlijk ook voor mezelf want ik zou graag nog eens goed zien waar je precies al de gaten in jouw chassis geboord hebt.

Dank bij voorbaat!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bagheera.be
Posts: 27
Joined: Wed Oct 15, 2003 2:46 pm

Post by bagheera.be »

benny wrote:Ils ont plong? le chassis sur son c?t?.Regardez les photos
Dag Benny,

Waarvan komen deze fotos ? Niet jij Bagheera ? Ik zie geen frame die je had opgemaakt

Toen ik mijn Bagheera had verzinkt, het kwam terug met een kant die beschaadigd was.
Ik ben zeker dat het was niet allemaal het schuld van de zink bad maar had jij ook iets beschaadigd ?

Dag Godfried,

Hoeveel kost het te maasmechelen ?
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matra Bagheera S - 1977
bagheera.be
Posts: 27
Joined: Wed Oct 15, 2003 2:46 pm

Post by bagheera.be »

Bedankt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Hoe kan je best in 't westvlaams vloeken?
Die mannen in Roeselare beginnen me aardig aan't lijntje te houden...
Heeft het bij jou ook zo lang geduurd?
Het chassis staat reeds van 23 oktober te wachten op een werkje dat normaal gezien een voormiddag in beslag neemt.
Morgen nog eens bellen...

Bart :-?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij was het ook zo Bart. Je kan ze misschien een datum voorstellen, met de mededeling dat je dan in de verzinkerij moet zijn met je chassis.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dat is een zeer goed idee, Benny!
Ik hou je op de hoogte! Ik moet de "truken van de foor" nog leren kennen...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziezo,

Ik mag het chassis vrijdagmorgen 22/12 gaan ophalen!

Godfried, zou jij Jean op de hoogte willen brengen? Ik zou dadelijk het chassis vrijdagnamiddag bij hem willen afzetten + de gaten boren!
Gaat dit voor jou?
Ik bel je nog!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu hebben ze daar middag pauze. Ik zal na de pauze eens telefoneren of het bedrijf open is op 22/12. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, bel toch maar eens ??n of twee dagen op voorhand. Je weet maar nooit met die mannen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zal ik zeker doen...
Hopelijk gaat het in Maasmechelen een beetje vlotter...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,Op 22 december is het bedrijf open tot 17:00. De gaten boren gebeurd best ergens binnen. Buiten kan het dan koud of nat zijn. Bij mij kan het chassis niet binnen. In het galvanisatiebedrijf zou het wel mogelijk kunnen zijn als het er niet te druk is. Jean heb ik zelf niet aan de lijn kunnen krijgen maar dat is geen probleem. Hoe meer kg hoe liever ze je zien komen. Normaal gezien ga ik met je mee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hopelijk verloopt alles volgens plan. Blijkt dat er minder stukken verzinkt moeten worden in de winter. Het chassis zal misschien vlug verzinkt zijn.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok, bedankt Godfried!

Ik vermoed dat ik rond 11.00 in Roeselare zal kunnen vertrekken.
Als alles een beetje meezit moet ik normaal gezien rond 14.30 bij Jea kunnen zijn.
Je moet mij enkel nog het adres laten weten, maar ik bel je nog wel om af te spreken of je je eventueel vrij kunt maken om mee te gaan.
Dat zou leuk zijn, maar doe niet teveel moeite!

Ik heb een accu-boormachine, dus de gaten boren zal niet zo'n probleem vormen, zal alleszins een gewone boormachine meebrengen.
Gaten van 10mm zullen wel volstaan zeker?

Bij regenweer zal ik het chassis volledig afdekken met plastic en tape.
Ik vermoed dat ze bij Jean ook met de heftruck zullen werken om het chassis af te laden!

Tot binnenkort!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij Jean kun je met het chassis en de auto binnenrijden. Er hangen verschillende takels dat is geen probleem. Zeker een verlengkabel en een elektrisch boormachine meenemen. Als het chassis ook nat wordt, dat is niet erg. De roest die dan ontstaat wordt verwijderd in het zoutzuurbad. Ik zal zeker proberen met je mee te gaan. Ik ken daar de weg en weet hoe ze daar werken. Neem zeker enkele reserve boren mee. We hebben het er nog over. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Om mezelf nog wat water in de mond te bezorgen (kwijlen, heet dat) heb ik het interieur dat reeds een jaar ligt te wachten nog eens vanonder de plastic gehaald.
Dat geeft wat moed!

Image

Image

Image

Image

Image

Ik kan wel reeds in de zetels gaan zitten, alleen jammer dat ik zelf BROEM met zeggen.... :lol: :lol: :lol:

Jean, hou je klaar jongen, steek het vuur maar aan en bezorg mijn Bagh een goed heet badje zink zodat ze terug opkikkert!

Ziezo Paul, dit wordt bedoeld met "een flinke slag van de molen hebben". En dit is nog maar het begin.
Join the club! 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yep. 8)
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd !

Met dit in het achterhoofd ben ik als "oefening" op het echte werk dan maar begonnen met het "restaureren" van een oud BURAGO schaalmodel van de type I.
Je kent ze waarschijnlijk wel, die Bagheera-modellen uit de jaren '70 op schaal 1/24
De mijne was, net als zijn grote broer, in metallic grijs maar hier komt nu wel verandering in.
Kijk zelf maar:

Met twee schroefjes haal je zo'n Bagheera uit mekaar. Probleem, zei U?

Image

De spuitafdeling heeft ook zijn werk reeds gedaan.

Image

Het interieur is ook reeds zwart gespoten en het potje "mussenschijtgroen" staat reeds klaar om de zetels en het dashboard bij te kleuren.

Image

Wordt vervolgd...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De eerste laag "verf" zit erop.
Wie zei er dat een Bagheera restaureren zo complex is???

Image

:oops:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Straffe kerel die Bart. Aan twee bagheera's tegelijk bezig. Ziet er mooi uit. Ik sta klaar voor vrijdag. Je laat maar iets weten. Hopelijk houden die mannen van het zandstraalbedrijf hun woord! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je hebt er pret in. Ik gun het je.
Ik kom wel met eentje af als je wilt? 8)

Kan je gelijk doordoen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Geweldig dat je je vrij hebt kunnen maken voor aanstaande vrijdag!
Ik voorzie om 8.00u te kunnen vertrekken in Ternat.
Dan zou ik normaal gezien rond 9.30u in Roeselare moeten zijn en als alles daar volgens plan verloopt zou ik met het chassis daar kunnen vertrekken om 10.00u.
De boterhammen eet ik wel op achter het stuur en aldus hoop ik van kort na de middag bij jou te kunnen zijn.
Ik bel jou wel via de gsm om je op de hoogte te houden.
Hopelijk is het weer niet te slecht zodat het chassis droog blijft.
Ik breng boormachine, verlengsnoer en extra boren mee om de gaten te kunnen boren.

Ik hou je op de hoogte!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed Bart. Ik hoor nog wel iets van jou. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply